Permalänk

Bästa luftkylaren?

Hej!
Nu är det så att jag vill ersätta stock kylaren till min i5 2500k men är ganska osäker på vad jag ska köpa.
Vad jag har sett så är nh-d14 den bästa luftkylaren som är färdig men sen har jag även sett prolimatechs Megahelms och Armageddon.
Så min fråga är skulle jag få bättre kylning om jag köper en av prolimatechs torn och sätta ex 2st 140mm noiseblockers på?
Om ni känner till någon annan luftkylare som är bättre än alla ovannämnda kom gärna med förslag men ska inte kosta över 1000kr.
Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

D14och SilverArrow är i princip likvärdiga. SA presterar marginellt bättre.

Fördelen med SA är pwn-fläktar(som också är lite tystare) och ett lägre pris. Nackdelen är att den inte verkar gå att få tag på typ någonsin(väntat på den lite över ne månad nu)

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Vill du ha pwm-styda fläktar?

Prolimatechs Megahelms med 2 st 140mm TY-140 som är styrda från moderkortets cpu-fläkt pwm uttag med en pwm 1-till-3 delningskabel vore kanske ett bra alternativ?

TY-140
http://www.thermalright.com/products/index.php?act=data&cat_i...

Permalänk
Medlem

NH-D14 och Silver Arrow som föregående talare nämnde!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Moderator
Moderator

Thermalright Archon är enligt bland annat xbitlabs bättre än både D14 och Silver Arrow, som båda är riktigt bra.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

http://www.inet.se/artikel/6308743/thermalright-archon-multi-...
Såg även att någon lagt in en personlig recension på den hos inet, kan vara läsvärt.

En annan av de större fördelarna med Archon är att den lämnar plats åt höga minnen såsom Vengeance och Dominator.
Har en Archon själv (som jag kör med dubbla fläktar i PnP) och har även testat att jämföra mot D14 i ett identiskt system och Archon presterade helt enkelt bättre.

För vissa blir dock höjden en nackdel. Med sina 170 mm är den lite högre än de andra kylarna (7mm högre än Silver Arrow och 1cm högre än D14) så man bör kika noga hur mycket plats chassit har. Redan D14 och Silver Arrow är ju riktigt höga men den här är som sagt snäppet värre.

Det är även en ny version av Archon, Rev.A, på väg men när man får se den här i krokarna vettefasen. En av nackdelarna tidigare var att det tog rätt lång tid innan någon (i mina ögon) seriös butik köpte in dem. Jag köpte min via en polare i england långt innan Inet beslöt att köpa in den, man kan ju hoppas på att de hugger nya revisionen snabbare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Thermalright Archon är enligt bland annat xbitlabs bättre än både D14 och Silver Arrow, som båda är riktigt bra.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

http://www.inet.se/artikel/6308743/thermalright-archon-multi-...
Såg även att någon lagt in en personlig recension på den hos inet, kan vara läsvärt.

En annan av de större fördelarna med Archon är att den lämnar plats åt höga minnen såsom Vengeance och Dominator.
Har en Archon själv (som jag kör med dubbla fläktar i PnP) och har även testat att jämföra mot D14 i ett identiskt system och Archon presterade helt enkelt bättre.

För vissa blir dock höjden en nackdel. Med sina 170 mm är den lite högre än de andra kylarna (7mm högre än Silver Arrow och 1cm högre än D14) så man bör kika noga hur mycket plats chassit har. Redan D14 och Silver Arrow är ju riktigt höga men den här är som sagt snäppet värre.

Det är även en ny version av Archon, Rev.A, på väg men när man får se den här i krokarna vettefasen. En av nackdelarna tidigare var att det tog rätt lång tid innan någon (i mina ögon) seriös butik köpte in dem. Jag köpte min via en polare i england långt innan Inet beslöt att köpa in den, man kan ju hoppas på att de hugger nya revisionen snabbare.

Det blir nog antingen SA eller Archon men konstigt att archon presterar bättre än SA då den har två torn samt 2 fläktar.
Vet du på ett ungefär när archon Rev A släpps?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ice Breaker:

Det blir nog antingen SA eller Archon men konstigt att archon presterar bättre än SA då den har två torn samt 2 fläktar.
Vet du på ett ungefär när archon Rev A släpps?

Inte en aning tyvärr, verkar inte ha dykt upp i sortiment hos någon större butik utomlands heller än så det kan nog dröja ett bra tag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Inte en aning tyvärr, verkar inte ha dykt upp i sortiment hos någon större butik utomlands heller än så det kan nog dröja ett bra tag.

Okej då är det inte värt o vänta
Blir antagligen något from thermalright då priserna är ganska rimliga.

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som nämner Noctuas produkter? Upplever dem som grymma, med grym support (till 90%..). Har ju inget att jämföra med dock..

Folk hade visst nämnt dem. Någolunda. Jag är blind, ber om ursäkt.

Visa signatur

Richard aka inkui