Dator stänger av sig vid belastning och dammsugning, låg 12v.

Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig vid belastning och dammsugning, låg 12v.

Hej, jag byggde ihop en dator för ca ett år sedan med delar från Inet. Datorn har fungerat hela tiden framstils för några månader sedan då datorn började stänga av sig efter ett tags spelande. Nu har det blivit värre och värre så jag har blivit tvungen att underklocka datorn för att kunna använda den någorlunda stabilt, men sätter jag på ett spel dör den direkt. Dessutom om en maskin (ex diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare etc) är på i huset så startar inte datorn alls. När datorn "kraschar" så startar den om sig direkt (som någon drog ur strömen) utan blå skärm. Temperaturer på cpu är 28C och gpu 38. Jag har ominstallerat datorn men det blev inte bättre. Moderkortet är bland de modeller Intel återkallade för ett tag sen men jag har inte byt ut det. I bios står det att +12v linan är okej men i Windows och CPUID Hardware monitor är den på 8.18v.

Cpukylare: Noctua NH-D14
Moderkort: MSI P67A-GD55
Grafikkort: Gigabyte hd6950
Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär

Vad ska jag göra? Kan jag lämna in den till Inet och få den fixad?

PS. Alla distanser är som de ska och jag har skruvat fast moderkortet med svarta skruvar.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ju inte någon expert men det känns skumt att den påverkas av diskmaskin mm. I och med detta känns det som det är något elfel i huset.

Ingen annan elektronik som påverkas när "maskiner" är igång?

Har du provat att flytta datorn till ett annat ställe?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.