Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Jag tycker att den här datorn värkar vara en liten kopia av MacBook Air men om ni tycker den här datorn är snyggare och bättre köpå me. Jag tycker själv att det hade varit mer värt att köpa en mb air och boot campat win 7!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför i hela friden skulle man göra något så idiotiskt? Förklara gärna vad som gör det "mer värt".

Vill man köra OSX så är det klart att man skall köpa en MacBook Air även om Apple ger pinsamt låg prestanda för pengarna.
Men att köpa en MacBook air för att köra Win7 på den istället för att köpa en Zenbook eller annan ultrabook var nog det dummaste förslaget jag hört här på SweC.

Nu skall jag ta en morgonsnus och sluta vara grinig

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Jag tycker att den här datorn värkar vara en liten kopia av MacBook Air men om ni tycker den här datorn är snyggare och bättre köpå me. Jag tycker själv att det hade varit mer värt att köpa en mb air och boot campat win 7!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstod det som så måste man ge minst 13 000 kr för en MacBook som knappt ens kommer upp i samma hårdvara som Zenbook UX31?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Vad jag förstod det som så måste man ge minst 13 000 kr för en MacBook som knappt ens kommer upp i samma hårdvara som Zenbook UX31?

MBA och Zenbook har exakt samma hårdvara.

Förövrit en review
http://www.youtube.com/watch?v=HPxGcoXUWUg

Var inne på Media markt i malmö, synd dom inte hade den på lager i malmö. Dom sa kommer nästa månad.. fanns bara i lund.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

MBA och Zenbook har exakt samma hårdvara.

Orkar inte kolla upp i detalj men jag vet att Zenbook ex har en MYCKET snabbare SSD lösning än vad MBA har så samma hårdvara lär det inte vara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Du kan själv kolla specs här:

http://www.apple.com/macbookair/specs.html
http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_...

Angåenge SSD så har jag googlat runt och har inte hittat nåt speciellt svar exakt på vilken SSD dem båda innehåller, men utrymmet är densamma och båda två fungerar lika snabbt att "starta" och "stänga av" datorn.

en vanlig SSD hårddisk får ju inte plats i dom här ultrabooksen, så dom har tagit ut flash-minnet och satt fast i moderkortet. Alltså det går byta SSD "flash" minne båda till MBA och ZB (men det är komplicerat och man måste köpa en SSD sen öppna upp den).

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Du kan själv kolla specs här:

http://www.apple.com/macbookair/specs.html
http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_...

Angåenge SSD så har jag googlat runt och har inte hittat nåt speciellt svar exakt på vilken SSD dem båda innehåller, men utrymmet är densamma och båda två fungerar lika snabbt att "starta" och "stänga av" datorn.

en vanlig SSD hårddisk får ju inte plats i dom här ultrabooksen, så dom har tagit ut flash-minnet och satt fast i moderkortet. Alltså det går byta SSD "flash" minne båda till MBA och ZB (men det är komplicerat och man måste köpa en SSD sen öppna upp den).

Upplösning
Apple : 1440x900
Asus : 600x900

Anslutningar
Apple : DisplayPort, Hörlursutgång, USB-kontakt(2 st 2.0)
Asus : HDMI, Hörlursutgång, Mikrofoningång, USB-konrkat(1 2.0 och 1 3.0)

CPU
Apple : 1,7 GHz Dual-Core Intel Core i5
Asus : 1,8 GHz (2.9 Ghz med Turbo Boost) Dual-Core Intel i7

Audio
Apple : Apples egna?
Asus : Bang & Olufsen ICEpower® SonicMaster

Grafikkort
Här har jag för mig att Apple har minnet delat med ramminnet medan Asus har dedikerat minne men jag lyckas inte hitta detta just nu.

SSD
De e allmänt känt att MacBooks SSD är av det långsammare slaget medan Asus Zenbook ska vara av snabbare slag, se ex : http://www.anandtech.com/show/4985/asus-zenbook-ux21-review/6

Pris
Apple : ca 12 000 kr
Asus : ca 10 000 kr

Så visst finns det skillnad och som vanligt när Apple produkter är inblandade så får man mer för mindre pengar när man köper konkurrerande hårdvara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Upplösning
Apple : 1440x900
Asus : 600x900

Stämmer bra det, trots att båda är 13,3

Citat:

Anslutningar
Apple : DisplayPort, Hörlursutgång, USB-kontakt(2 st 2.0)
Asus : HDMI, Hörlursutgång, Mikrofoningång, USB-konrkat(1 2.0 och 1 3.0)

Macen har visst en usb 3.0 kontakt, det står på lådan till macbook airen. jag frågade o kollade även i affären, det står fel på hemsidan isf.

Citat:

CPU
Apple : 1,7 GHz Dual-Core Intel Core i5
Asus : 1,8 GHz (2.9 Ghz med Turbo Boost) Dual-Core Intel i7

Finns 2 versioner av båda mac och asus, den ena asus är på i5 och 1.7 och den andra mba är en i7 som är samma specs, som kostar 15,000.

Citat:

Audio
Apple : Apples egna?
Asus : Bang & Olufsen ICEpower® SonicMaster

Stämmer.

Citat:

Grafikkort
Här har jag för mig att Apple har minnet delat med ramminnet medan Asus har dedikerat minne men jag lyckas inte hitta detta just nu.

båda är iaf HD 3000.

Citat:

SSD
De e allmänt känt att MacBooks SSD är av det långsammare slaget medan Asus Zenbook ska vara av snabbare slag, se ex : http://www.anandtech.com/show/4985/asus-zenbook-ux21-review/6

Båda startar upp lika snabbt ändå ungefär.

Citat:

Pris
Apple : ca 12 000 kr
Asus : ca 10 000 kr

Apple har alltid varit lite dyrare.

Citat:

Så visst finns det skillnad och som vanligt när Apple produkter är inblandade så får man mer för mindre pengar när man köper konkurrerande hårdvara.

Så för övrigt så har även apple bättre batteri tid än asusen har.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Macen har visst en usb 3.0 kontakt, det står på lådan till macbook airen. jag frågade o kollade även i affären, det står fel på hemsidan isf.

Okay, det stod inte med på specen när jag kollade iallafall men de har säkert gjort en uppdatering.

Skrivet av Twister86:

Finns 2 versioner av båda mac och asus, den ena asus är på i5 och 1.7 och den andra mba är en i7 som är samma specs, som kostar 15,000.

Jo jag vet men för det första så klockas i7an på Asus datorn up ganska mycket mer om jag förstått rätt (i Turbo mode) och ska man ha i7a i Apple datorn så blir det ett helt annat pris som du redan nämnt (15 000 mot 10 000)

Skrivet av Twister86:

båda är iaf HD 3000.

Jo de vet jag men jag är ganska säkert på att den har dedikerat minne i Asus datorn medan den har delat i Mac Book Air vilket jag håller fast till tills någon bevisar motsatsen.

Skrivet av Twister86:

Båda startar upp lika snabbt ändå ungefär.

Kan jag anta att du då jämför Windows7 på båda maskinerna? I vilket fall som helst så ska det vara ganska mycket skillnad i ren läsning/skrivning, att det inte skulle vara märkbart ställer jag mig frågande till då det var sådant skillnad i tabellerna.

Skrivet av Twister86:

Apple har alltid varit lite dyrare.

Lite? Ska vi ha en i7a d.v.s liknande CPU som Asusen så slår det på 5000 kr d.v.s 50% dyrare än Asus datorn.

Skrivet av Twister86:

Så för övrigt så har även apple bättre batteri tid än asusen har.

Enligt specarna så har båda upp till 7 timmars batteritid, har du något test som visar att Apples håller längre när båda kör Windows7?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Upplösning
Apple : 1440x900
Asus : 1600x900

Rättade lite där...
Ska dock tilläggas att det är bättre betrakningsvinklar och klarar färger på Airen

Skrivet av SnowJim:

Anslutningar
Apple : DisplayPort, Hörlursutgång, USB-kontakt(2 st 2.0)
Asus : HDMI, Hörlursutgång, Mikrofoningång, USB-konrkat(1 2.0 och 1 3.0)

Stämmer bra... Twister har fel angående USB 3.0.. Det finns inga Mac-datorer med 3.0 än. Kommer förmodligen i nästa uppgradering.

Skrivet av SnowJim:

CPU
Apple : 1,7 GHz Dual-Core Intel Core i5
Asus : 1,8 GHz (2.9 Ghz med Turbo Boost) Dual-Core Intel i7

Du kan få med 1,8GHz CPU på Airen om du vill.

Skrivet av SnowJim:

Audio
Apple : Apples egna?
Asus : Bang & Olufsen ICEpower® SonicMaster

Realtek Audio

Skrivet av SnowJim:

Grafikkort
Här har jag för mig att Apple har minnet delat med ramminnet medan Asus har dedikerat minne men jag lyckas inte hitta detta just nu.

Båda använder Intel HD3000 där man delar resurser med RAM-minnet. Möjligen att Zenbook har någon annan inställning för dynamisk tilldelning av resurser men detta har nästa ingen som helst prestandapåverkan.

Skrivet av SnowJim:

SSD
De e allmänt känt att MacBooks SSD är av det långsammare slaget medan Asus Zenbook ska vara av snabbare slag, se ex : http://www.anandtech.com/show/4985/asus-zenbook-ux21-review/6

Airen använde i övergången förra sommaren SSD från både Toshiba och Samsung. Vet inte om de har gått över till Samsung helt och hållit än...

Skrivet av SnowJim:

Pris
Apple : ca 12 000 kr
Asus : ca 10 000 kr

Folk borde sluta stirra sig helt blind på priset.

Skrivet av SnowJim:

Så visst finns det skillnad och som vanligt när Apple produkter är inblandade så får man mer för mindre pengar när man köper konkurrerande hårdvara.

Beror på hur man ser det.. Vill man ha en dator med sämre skärm, värdelösa tangenter och buggig mjukvara för pekplattan så kan man ju alltid välja Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Rättade lite där...
Folk borde sluta stirra sig helt blind på priset.

Kommer aldrig att hända, priset är en stor avgörande faktor särskilt om det rör sig om 5000 kr extra som man får ge för en air med i7an. Dessutom är det väll inte vidare smart att bara köpa utan att anpassa till sina behov och ekonomi?

Skrivet av m0rk:

Beror på hur man ser det.. Vill man ha en dator med sämre skärm, värdelösa tangenter och buggig mjukvara för pekplattan så kan man ju alltid välja Asus

Mycket bättre upplösning, "något sämre" synvinklar och färgsättning jämfört med Air, men trotts det så är Asus skärmen helt okay(har tittat på den i verkligheten)

Tangenterna är lika CP på båda

Pekplattan var ganska kass i början ja men de e fixat om jag förstått det? De jag tittat på i butik har varit helt okay iallafall.

10 000 kr kontra 15 000 kr, välj det som passar men jag personligen skulle definitivt inte välja Airen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Kommer aldrig att hända, priset är en stor avgörande faktor särskilt om det rör sig om 5000 kr extra som man får ge för en air med i7an. Dessutom är det väll inte vidare smart att bara köpa utan att anpassa till sina behov och ekonomi?

Du är medveten om att du hänger upp dig på 100MHz (turboboost)? Apple, och alla andra tillverkare för den delen, tar ut enorma summor för alla tillägg i specifikationerna. Skillnaden är snarare 2000kr i modellutförandet där; Asus har högre skärmupplösning (med sämre betrakningsvinklar och sämre färgåtergivning). 15000kr modellen du tjatar om är den som bla har 256GB SSD.

Skrivet av SnowJim:

Mycket bättre upplösning, "något sämre" synvinklar och färgsättning jämfört med Air, men trotts det så är Asus skärmen helt okay(har tittat på den i verkligheten)

Något sämre är i så fall i betraktaren ögon. Ja, jag var också och tittade på den under mellandagsrean och var inte överdrivet imponerad.

Skrivet av SnowJim:

Tangenterna är lika CP på båda

Det håller jag ifs inte med om, men får väl läggas under smaksak. Zenbook är dessutom inte baklyst om jag missminner mig.

Skrivet av SnowJim:

Pekplattan var ganska kass i början ja men de e fixat om jag förstått det? De jag tittat på i butik har varit helt okay iallafall.

Låter det var osagt... Anandtech nämde något om att ny drivers var på g och Emil nämde det också. Vet dock inte om problemen är helt åtgärdade.

Skrivet av SnowJim:

10 000 kr kontra 15 000 kr, välj det som passar men jag personligen skulle definitivt inte välja Airen.

Motsvarande kostar som sagt 11995kr, utan studentrabatt, och inte 15000kr vilket är modellen med 256GB SSD. Det säljs två modeller av Zenbook RY012V och RY009V (100kr skillnad), där den enda har i5-2557M och andra i7 2677M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Kommer aldrig att hända, priset är en stor avgörande faktor särskilt om det rör sig om 5000 kr extra som man får ge för en air med i7an. Dessutom är det väll inte vidare smart att bara köpa utan att anpassa till sina behov och ekonomi?

Mycket bättre upplösning, "något sämre" synvinklar och färgsättning jämfört med Air, men trotts det så är Asus skärmen helt okay(har tittat på den i verkligheten)

Tangenterna är lika CP på båda

Pekplattan var ganska kass i början ja men de e fixat om jag förstått det? De jag tittat på i butik har varit helt okay iallafall.

10 000 kr kontra 15 000 kr, välj det som passar men jag personligen skulle definitivt inte välja Airen.

Om du är student eller studerar på gymnasiet (vilket måååånga här på swec gör) så är det snarare 10 000 kontra 10 800 kronor. Bara touchpaden är värd långt över 800 kronor imo. Lägg till ett bättre bättre tangentbord, skärm (själv tycker jag bildkvalité är bättre än pixlar, även varför jag föredrar IPS framför TN, (även om airen har en TN)) och magsafe.

Men för egen del blir det ingen air. Har inget behov av prestandan utan klarar mig utmärkt med en atom. Det dummaste man kan göra är att köpa prestanda man ej behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du är medveten om att du hänger upp dig på 100MHz (turboboost)? Apple, och alla andra tillverkare för den delen, tar ut enorma summor för alla tillägg i specifikationerna. Skillnaden är snarare 2000kr i modellutförandet där; Asus har högre skärmupplösning (med sämre betrakningsvinklar och sämre färgåtergivning). 15000kr modellen du tjatar om är den som bla har 256GB SSD.

Låt oss reda ut detta.

Asus Zenbook UX31 (13") har en Core i7 på 1.8 Ghz med Tubo Boost på upp till 2.9 GHz alltså en ökning på 1.1 Ghz (Länk)
Apple MacBook Air (13") har en Core i5 på 1.7 Ghz, detta är alltså den modell som kostar 12 000 kr på Apples hemsida. Man kan få en i7a istället men det gäller då endast på deras 13" modell som har 256 GB SSD för 15 000 kr.

Så vill man ha en i7a på Airen så får man upp med 15 000 kr om jag förstått det rätt vilket då även ger en 256 GB disk?

Skrivet av m0rk:

Något sämre är i så fall i betraktaren ögon. Ja, jag var också och tittade på den under mellandagsrean och var inte överdrivet imponerad.

Ja allt beror ju på vad man tänkt med den men som vanlig arbetsdator så fungerar det ypperligt, jag skulle dock inte leka grafiker på den men vem gör det på en dator som denna?

Skrivet av m0rk:

Zenbook är dessutom inte baklyst om jag missminner mig.

Nä det stämmer, frågan är vad man ska med bakbelysning att göra? Handlar det om "pimp my laptop"? Eller tittar verkligen folk på tangentbordet istället för skärmen? Antar att det är en smaksak helt enkelt.

Skrivet av m0rk:

Motsvarande kostar som sagt 11995kr, utan studentrabatt, och inte 15000kr vilket är modellen med 256GB SSD. Det säljs två modeller av Zenbook RY012V och RY009V (100kr skillnad), där den enda har i5-2557M och andra i7 2677M.

Se första quoten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Om du är student eller studerar på gymnasiet (vilket måååånga här på swec gör) så är det snarare 10 000 kontra 10 800 kronor. Bara touchpaden är värd långt över 800 kronor imo. Lägg till ett bättre bättre tangentbord, skärm (själv tycker jag bildkvalité är bättre än pixlar, även varför jag föredrar IPS framför TN, (även om airen har en TN)) och magsafe.

Men för egen del blir det ingen air. Har inget behov av prestandan utan klarar mig utmärkt med en atom. Det dummaste man kan göra är att köpa prestanda man ej behöver.

Jag förstår inte var ni får priserna ifrån? Tittar jag på Apples hemsida så står det att det är en i5a i den som kostar 12 000 kr medan det är en i7a i den som kostar 15 000 kr.

Självklart ska man inte köpa mer prestanda än vad man behöver men just CPU prestanda upplever jag att man aldrig kan få för mycket av, iallafall inte med dagen teknik men jag antar att det är en smaksak.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hela ditt argument bygger fortfarande på 100Mhz i grundfrekvens på CPU( och hela 200MHz i Turboboost jämfört med vad du får med i5:an i Airen) något som i reella prestandasiffror är försumbart. Ditt argument om 15k modellen går inte köra fullt ut då det inte går att få i7:an utan att välja den dyrare 256GB SSD modellen, du kan inte heller få Zenbooken med 256GB i någon direkt billigare jämförelse för den delen heller.

Förövrigt har inte bakgrundsbelyst tangentbord på dessa maskiner något med "pimping" att göra utan snarare möjligen till att jobba i mörkare miljöer. Även jag som snart har 20 års datorvana bakom mig får titta på tangentbordet när jag kör specialkommandon.

Angående priserna MooD nämner så har du som student 10% rabatt på Apple-datorer genom Mecenat.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi har lite kommunikations problem här.

Skrivet av m0rk:

Hela ditt argument bygger fortfarande på 100Mhz i grundfrekvens på CPU( och hela 200MHz i Turboboost jämfört med vad du får med i5:an i Airen) något som i reella prestandasiffror är försumbart.

MacBook air : i7 1.8 Ghz
Asus UX31 : i7 1.8 Ghz men med Turbo Boost får vi upp till 2.9 Ghz

Låt oss räkna : 2.9 - 1.8 = 1.1 Ghz

Det bör vara märkbart utan tvekan.

Skrivet av m0rk:

Ditt argument om 15k modellen går inte köra fullt ut då det inte går att få i7:an utan att välja den dyrare 256GB SSD modellen, du kan inte heller få Zenbooken med 256GB i någon direkt billigare jämförelse för den delen heller.

Varför är Apple användare så stelbenta när de ska jämföra hårdvara? Apple har väldigt begränsade val och därför får man uppskatta priser en aning.

I detta fallet får man antingen jämföra MacBooks i5a för 10 795 kr (med en rabatt på hela 1197 kr!) eller MacBook med i7an och 256 GB SSD för 13 495 kr (med en rabatt på hela 1500 kr).

Zenbook kostar 10 000 kr utan någon rabatt och hårdvarumässigt så placerar den sig väldigt nära MacBook i7an, visst den saknar 128 GB slö SSD men det är väll också allt, Zenbook har å andra sidan 1.1 Ghz extra i Tubro Boost och högre upplösning.

Sen är det upp till var och en att avgöra om det finns andra detaljer som man tycker väger tyngre, ex tangentbord, känsla, utseende.

Skrivet av m0rk:

Förövrigt har inte bakgrundsbelyst tangentbord på dessa maskiner något med "pimping" att göra utan snarare möjligen till att jobba i mörkare miljöer. Även jag som snart har 20 års datorvana bakom mig får titta på tangentbordet när jag kör specialkommandon.

Hehe ja jag har också strax över 20 års datorvana och om jag behöver titta på tangentbordet efter så lång tid framför ett tangentbord så är det nog något fel. Men vad jag förstår så är det mer casual user som kör MacBook så då kan man förstå tanken. Förövrigt är det ingen höjdare att ha mörk omgivning runt datorn, de e högst oergonomiskt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hehe ja jag har också strax över 20 års datorvana och om jag behöver titta på tangentbordet efter så lång tid framför ett tangentbord så är det nog något fel. Men vad jag förstår så är det mer casual user som kör MacBook så då kan man förstå tanken. Förövrigt är det ingen höjdare att ha mörk omgivning runt datorn, de e högst oergonomiskt.

Va?
Det var det töntigaste jag hört.

Många tangentbord, framförallt till laptops, ser lite olika ut.
Och vissa specialtecken använder jag inte tillräckligt ofta för att ha full koll på.
Dessutom använder jag ofta en laptop i väldigt konstiga vinklar, då är det ännu svårare att hitta rätt utan ljus i mörkret.
Alla Fn funktioner är också svåra att hitta tycker jag då jag inte använder laptops så ofta och det skiljer sig en del hur Fn funktionaliteten är på olika laptops.

Jag gillar verkligen bakbelysning på tangentbordet, det är riktigt trevligt när man sitter i mörker.
Jag bytte även mitt stationära tangentbord till ett bakbelyst men jag gillade inte riktigt hur det kändes och vissa småsaker kände jag att jag inte kunde vänja mig vid så jag bytte tillbaka.
Men jag har fortfarande ögonen öppna efter ett, inte minst när jag spelar och har högerhanden på musen, då kan det vara lite trixigt att nå tangenter som jag i vanliga fall använder högerhanden till att nå med vänsterhanden.

Att komma och påstå att bara casuals har nytta av bakbelysning och att det är något fel om man har 20 års datorvana och fortfarande har nytta av det är det töntigaste jag hört idag.

Sen förstår jag inte debatten, det är liksom standard att Apples produkter har lite bättre mervärde men ett klart högre pris.
Det är liksom rätt meningslöst att debattera, påstår man någonting annat har man fel helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va?
Jag gillar verkligen bakbelysning på tangentbordet, det är riktigt trevligt när man sitter i mörker.

Haha ja och de e utan tvekan det töntigaste jag hört idag, fjolligt minst sagt. Men alla har vi våra egna preferenser.

Angående debatten så handlade det om att jämföra hårdvaran, det är det enda som är intressant när det kommer till en tråd för Asus Zenbook UX31 som troligen inte kan köra OSX. Ska man köra Windows7 och man står o väljer mellan denna och an MacBook Air så lär hårdvaran i relation till pris spela roll oavsätt till vilken dators fördel det är.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag tror vi har lite kommunikations problem här.

MacBook air : i7 1.8 Ghz
Asus UX31 : i7 1.8 Ghz men med Turbo Boost får vi upp till 2.9 Ghz

Låt oss räkna : 2.9 - 1.8 = 1.1 Ghz

Det bör vara märkbart utan tvekan.

Jag vet inte riktigt vad du inte verkar begripa men även Airen har Turbo Boost.

Air 13" Grundmodellen
CPU: i5-2557M
Frekvens: 1,7GHz
Turbo: 2,7Ghz

Zenbook UX31
CPU: i7-2677
Frekvens: 1,8GHz
Turbo: 2,9Ghz

Får du fortfarande 1,1Ghz skillnad?

Läs mer på Anand om du nu inte tror mig: http://www.anandtech.com/show/4528/the-2011-macbook-air-11-13...

Skrivet av SnowJim:

Varför är Apple användare så stelbenta när de ska jämföra hårdvara? Apple har väldigt begränsade val och därför får man uppskatta priser en aning.

Jag är inte säker på att killen som fortfarande tror där är 1,1GHz skillnad mellan CPU:er ska säga något om att vara stelbent.

Skrivet av SnowJim:

I detta fallet får man antingen jämföra MacBooks i5a för 10 795 kr (med en rabatt på hela 1197 kr!) eller MacBook med i7an och 256 GB SSD för 13 495 kr (med en rabatt på hela 1500 kr).

Zenbook kostar 10 000 kr utan någon rabatt och hårdvarumässigt så placerar den sig väldigt nära MacBook i7an, visst den saknar 128 GB slö SSD men det är väll också allt, Zenbook har å andra sidan 1.1 Ghz extra i Tubro Boost och högre upplösning.

Sen är det upp till var och en att avgöra om det finns andra detaljer som man tycker väger tyngre, ex tangentbord, känsla, utseende.

Skillnaden mellan grundmodellen av Air 13" och UX31 är rent hårdvarumässigt noll och inget, 100MHz i standardfrekvens syns inte någonstans i varken benchmarks eller det verkliga livet. UX31 har högre upplösning ja, men till priset av sämre betrakningsvinklar och sämre färgåtergivning (och detta är ungefär 100% av alla recensenter överens om).

Skrivet av SnowJim:

Hehe ja jag har också strax över 20 års datorvana och om jag behöver titta på tangentbordet efter så lång tid framför ett tangentbord så är det nog något fel. Men vad jag förstår så är det mer casual user som kör MacBook så då kan man förstå tanken. Förövrigt är det ingen höjdare att ha mörk omgivning runt datorn, de e högst oergonomiskt.

Ja, du är säkert jätteduktig och kan 7 miljoner snabb- och kortkommandon helt utantill, stavar aldrig fel och behöver aldrig titta ner.

Du kan lägga ner snacket om casual users då du bör har varit på forumet så pass länge att du redan känner till spridningen. Påståenden om att bara "n00bs" använder Mac har blivit debunkat ett par miljoner ggr i diskussionstrådarna vid detta laget.

Ja lyxen att 100% av tiden ha perfekt ljus i sin omgivning är vi alla begåvade med.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag vet inte riktigt vad du inte verkar begripa men även Airen har Turbo Boost.

Air 13" Grundmodellen
CPU: i5-2557M
Frekvens: 1,7GHz
Turbo: 2,7Ghz

Zenbook UX31
CPU: i7-2677
Frekvens: 1,8GHz
Turbo: 2,9Ghz

Får du fortfarande 1,1Ghz skillnad?

Läs mer på Anand om du nu inte tror mig: http://www.anandtech.com/show/4528/the-2011-macbook-air-11-13...

Okay då ber jag om ursäkt, det där missade jag helt. När jag skummade igenom Apples sida så såg jag inte till något om Turbo Boost på deras CPU med det är möjligt att det står någonstans.

Skrivet av m0rk:

Skillnaden mellan grundmodellen av Air 13" och UX31 är rent hårdvarumässigt noll och inget, 100MHz i standardfrekvens syns inte någonstans i varken benchmarks eller det verkliga livet. UX31 har högre upplösning ja, men till priset av sämre betrakningsvinklar och sämre färgåtergivning (och detta är ungefär 100% av alla recensenter överens om).

Ja då är de delarna ganska lika men SSDn är uppenbarligen fortfarande snabbare i Asus Zenbook

"Maximum sequential read speed is listed at 450MB/s, with 340MB/s writes. Random performance isn't that good, SanDisk quotes a burst speed of only 2300 IOPS. That's still a lot better than a hard drive but definitely not as good as what we're used to from high end SSDs. Keep in mind that the UX Series is more like a MacBook Air than a traditional notebook, and these are much better performance specs than what Apple currently ships in the MBA."

källa : http://www.anandtech.com/show/4381/computex-2011-up-close-with-asus-ux-series-with-sandisks-u100-ssd

Eller du har kanske någon information om att MBA har uppdaterat sina till ännu snabbare nu?

Vi kan fortfarande inte jämföra en i5a men en i7a då priset på CPUn skiljer sig en hel del.

Självklart är jag med på att skärmen är sämre på betraktning och färgåtergivning men vissa kanske inte ser någon större skillnad och då kan märkbart högre upplösning ge ett mervärde. Åter igen handlar det om vad man själv värdesätter och hur bortskämd man redan är.

Skrivet av m0rk:

Ja, du är säkert jätteduktig och kan 7 miljoner snabb- och kortkommandon helt utantill, stavar aldrig fel och behöver aldrig titta ner.

Du kan lägga ner snacket om casual users då du bör har varit på forumet så pass länge att du redan känner spridningen. Påståenden om att bara "n00bs" använder Mac har blivit debunkat ett par miljoner ggr i diskussionstrådarna vid detta laget.

Ja lyxen att 100% av tiden ha perfekt ljus i sin omgivning är vi alla begåvade med.....

Hehe nog bättre vi lägger ner den diskussionen och återgår till vad denna tråden handlar om.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Angående debatten så handlade det om att jämföra hårdvaran, det är det enda som är intressant när det kommer till en tråd för Asus Zenbook UX31 som troligen inte kan köra OSX. Ska man köra Windows7 och man står o väljer mellan denna och an MacBook Air så lär hårdvaran i relation till pris spela roll oavsätt till vilken dators fördel det är.

Och det kommer alltid att vara till PCns fördel, så vad är poängen med att diskutera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och det kommer alltid att vara till PCns fördel, så vad är poängen med att diskutera det?

Efter som inte alla inser det och för att många av de som planerat köra Windows på en MBA säkert istället funderar på om Asus Zenbook kan vara ett alternativ.

Sen är det upp till var och en att värdesätta detaljerna runt om.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Efter som inte alla inser det

Om man inte inser sånna självklarheter har jag svårt att se att en diskussion ska ändra saker och ting.

Men jag förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet oanvändbart?

Blev kär i den här så fort jag såg den, men har avvaktat lite efter att ha läst negativt om pekplattan. Enligt Mediamarkt (bra källa, jag vet) ska det dock vara åtgärdat nu, och mycket riktigt hade jag heller inga problem med den när jag provade. MEN:

Tangentbordet är ju helt galet! När man trycker ner en tangent något snett (dvs inte träffar mitt på), så "klickar det till" precis som det ska - men nedtryckningen har ingen effekt! Det var så illa att jag först tänkte att det var ett måndagsex, men jag provade både 13 och 11-tums i butiken och det var likadant med båda.

Missar jag något här? Är det inte självklart att när tangenten "klickar till", så ska det också ske en reaktion i datorn? Hur upplever ni som äger datorn detta? Själv tappade jag minst en tryckning per mening - ej ok. Och efter att ha plågat mig med ett iPad-tangentbord i en månad nu villjag helst inte råka köpa ytterligare ett kasst tangentbord

Tusen tack för all input!

Permalänk
Medlem

Hej

Jag ska ner å klämma å känna på denna idag, samt kan skriva sen om min uppfattning (då mycket med Tang.bord & musplatta är subjektivt)

Skärm betraktningsvinkeln känns som "ingen deal" för mej, jag menar, jag ska inte träna Shoot fighting å kolla på skärmen utan kommer sitta rätt still
Dock, kommer ha denna å pilla med Lighroom (bilder) på resande fot (med extrn disk), men, all editering sker hemma sen så om färger etc. inte är "exakta" så kan jag nog leva med det.

Tang.bordet e ja "rädd för" så det kommer få en rejäl test, likaså musplattan (om nu inte nya drivare fått reda på detta, men har själv en Asus N43 och där är musplattan/tangb. åxå "skumma")

Jag loggar in sen å skriver lite om hur "jag" upplevde allt, för jag antar mycket är "subjektivt" iom recensioner på alla sidor säger olika.
Burken i sig (exkl.skärm, tangbord å mus) verkar ju kanon !...dock är dessa 3 svaga sidor extremt viktiga anser jag på en laptop

Ps.
Men man kanske ska vänta på denna version med IvyBridge med Intel4000 GPU? (Samt tills IvyBridge lär det nog komma fler Ultrabooks ?)

Visa signatur

GamingPC:Antec Sonata/Samsung 24"/MS SidewinderX4/SteelseriesCata+Razer Imperator 4G/Gigabyte GA-P55A-UD3/i5-760/Noctua NH-C12P SE14/Corsair1600Mhz4GBCas8/Seasonic M12 700W/Zotac GTX580/CorsairForce3+WDCaviarBlack1TB HTPC:Silverstone SST-LC20B/KeySonic Mini/GigaByte P35-DS4/Q6600 2.4GHz/NorthQ 4775-400/Gainward GT520
SSD Laptop:MACAir13"

Permalänk
Medlem

Super, SurfGuru! Ser fram emot att läsa dina åsikter. Är fortfarande i valet och kvalet här! Hittar liksom ingen annan lämplig Ultrabook.

Permalänk
Medlem

Samsung har ju en serie som ser rätt bra ut?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Samsung har ju en serie som ser rätt bra ut?

Mm, har tittat på den (om det är samma som jag tänker på), men den verkar kosta 30-50% mer för jämförbar prestanda... eller missar jag något?

Permalänk
Medlem

Införskaffade en sån här skönhet för ett par dar sen och glatt överraskad blev man ju
med tanke på recensionen som gavs här.

Problemet med pekplattan löstes helt med nyaste uppdateringen av mjukvara, det är det
skönaste jag använt personligen och det får verkligen godkänt då man inte känner hela
tiden att man vill ha en mus.

Skärmen har en väldigt bra upplösning och den är inte lika känslig som det anges, visst
man kan inte trycka den bakåt hur långt som helst men det går hur bra som helst att ligga
i säng, soffa utan att känna av "handikappet" än om man trycker den så långt bra det går
ser man ju ändå vad som står och bilden, den blir bara lite mörk. Kanske jag som är mindre
kräsen men på de datorer jag haft innan har det vart avsevärt mycket sämre.

tangentbordet är dock att se upp med, lätt att missa en knapp för man hamnar lite snett på tangenten
med ett finger, går inte supersnabbt att skriva på men ändå helt godkänt.

Superbra batteritid, verkligen imponerad.

Svårslaget ljud, behöver inte hörlurar längre för serier osv.

den är verkligen supersnabb och det är underbart med 1600x900 i upplösning, trevligare
än dem flesta 15" laptops man suttit med.

så kort och gott får den full pott på allt utom tangentbordet av mig iaf=) ett fint sleeve får man
med och en påse för tillbehör i matchande färg.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlinder:

Super, SurfGuru! Ser fram emot att läsa dina åsikter. Är fortfarande i valet och kvalet här! Hittar liksom ingen annan lämplig Ultrabook.

Sorry, först Influensa, som inte ger sej & nu har lillan fått magsjuka så jag lär trilla dit på det med, så jag har inte kommit utanför huset på flera dar

Visa signatur

GamingPC:Antec Sonata/Samsung 24"/MS SidewinderX4/SteelseriesCata+Razer Imperator 4G/Gigabyte GA-P55A-UD3/i5-760/Noctua NH-C12P SE14/Corsair1600Mhz4GBCas8/Seasonic M12 700W/Zotac GTX580/CorsairForce3+WDCaviarBlack1TB HTPC:Silverstone SST-LC20B/KeySonic Mini/GigaByte P35-DS4/Q6600 2.4GHz/NorthQ 4775-400/Gainward GT520
SSD Laptop:MACAir13"