Lite strul med gammal rTorrent installation

Permalänk

Lite strul med gammal rTorrent installation

Nedan har jag lsitat ett par problem jag haft sedan dag 1 men aldrig orkat fixa. Jag har beslutat att uppdatera rtorrent i hopp om att det kan lösa problemen, trots att jag inte hittat något om dem i change loggen. jag kör rtorrent 0.8.6 och libtorrent 0.12.9. Jag har nyss uppdaterat rutorrent till 3.3 från 3.0 och den verkar fungera. Allt körs på hemmabyggd nas med 4GB ECC DDR3, tvåkärning strömsnål sempron, en ganska snabb raid-array (500+ MB/s) och en 100-lina (tekniskt sett 90/80Mbit/s). Följande är problemen:

rTorrent crashar och visar följande text när för många torrents läggs till i watc-directory under en för kort tidsperiod. Jag kan max lägga till ca 4 åt gången innan jag måste vänta en stund:

xxx@xxx:~$ rtorrent Caught Segmentation fault, dumping stack: 0 rtorrent() [0x43b754] 1 rtorrent() [0x43fb27] 2 /lib/libc.so.6(+0x33af0) [0x7ff6f514faf0] 3 /usr/local/lib/libtorrent.so.11(_ZN7torrent9PollEPoll7performEv+0x91) [0x7ff6f66c7f11] 4 rtorrent() [0x47c11b] 5 rtorrent() [0x43bfaa] 6 /lib/libc.so.6(__libc_start_main+0xfd) [0x7ff6f513ac4d] 7 rtorrent() [0x40ea59] Aborted

Ett annat problem jag har:

rtorrent: DownloadList::confirm_finished(...) download->resume_flags() != ~uint32_t().

rTorrent crashar och ovanstående visas. Detta händer när två torrents blir fördiga för nära varandra och hash checkningen crashar eller ifall för mycket hash checkning pågår. För många torrents i kö verkar också orsaka problemet, som om det skulle vara problem med 'race-conditions' att den inte kan besluta sig för vilken som ska checkas först. Symptom finns att checkningen går långsammare och långsmmare tills dess att det crashar. För många på en gång och effekten är mer omedelbar.

Ett tredje problem:
rtorrent får slut på minne och stoppar vissa torrents pga det.
ulimit -u ger unlimited
max_memory_usage är satt till 3072M (Jag har provat med/utan olika suffix och olika värden)
rtorrent vägrar fortfarande använda så mycket ram som behövs. Systemet använder ca 1GB totalt så jag vet att det finns 3GB till att tillgå, även om det inte egentligen bör behövas.

Ett par andra problem jag har som kanske är mer relaterade till rutorrent än rtorrent:

Det tar lång tid innan torrents lagda i watch directory syns i rutorrent, ibland så långt som 30 sekunder. Är detta något som pollas med ett visst interval och kan frekvensen ökas?
-Partiella downloads, dvs torrents där man inte vill ha vissa delar ör markeras som downloading, trots att de är färdiga.
-I kategori listan innehåller 'finished' både 'finished and seeding' och 'finished and not seeding'. Det verkar inte finnas något sätt att kolla om de faktiskt seedar eller om de bara hamnat som finished utan att seeda förutom att faktiskt gå igenom listan och kolla deras individuella statusikoner och status. Varför är dessa kategorier som är separerade i torrentlistan ihopslagna under samma kategori och ikon när det kommer till kategorier?

Om någon vet något om desssa problem så skulle jag uppskatta det. Jag skulle också uppskatta om någon kunde berätta hur man uppdaterar rtorrent och libtorrent. Jag hittar enbart info om att installera och att de bytte till git från svn strulade bara till det för mig. Jag vill ha kvar alla mina inställningar och dyl. Räcker det att dra en backup på sessions, torrents och rtorrent.rc? Allt måste väl fortfarande hashas om vilket jag vill undvika.

Vad är nödvändigt för att packa upp tarballsen, .configure, make och install? Har dess dependencies ändrats och vad måste jag göra om/inte göra om då det gäller en uppdatering?

Min plan so far:
-Kopiera sessions och torrents foldrarna med innehål samt rtorrent.rc till säker plats.
-Ta bort allt jag hittar som har med rtorrent att göra, för unmake verkar inte vara ett alternativ (svårt at få bort allt tror jag)
-Installera som man gör från scratch (jag antar att vissa dependencies inte behöver uppdateras eller installeras till skillnad från en ritkigt fråns cratch isntallation)
-Antingen kopiera över de backupade grejerna från den gamla installationen eller försöka föra in värderna i tex rtorrent.rc utifall att rtorrent.rc har förändrats i den nya versionen och innehålle lite fler inställningar som genom att ersätta den med den gamla då försvinner och måste skrivas in.

Någon som har några idéer?

Edit: 0.8.9/0.12.9 löste problem #2 och bleeding edge löste de andra.