Intel Core i7 3930K och 3960X – Sandy Bridge?E

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut min workstation. R4E - check!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Helt ärligt talat, spelprestandan var verkligen inte så chockerande. Men starka var de i övrigt dock!

Permalänk
Medlem

hade varit kul om ni hade med några lite äldre processorer för att se prestandaskillnad mot gammal teknik... min egen i5-750 hade varit trevligt exempelvis!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Tog mig friheten att slänga upp ett "prestanda per watt"-diagram eftersom det var snack om sådant.

Tog siffrorna från prestandaindex i recensionen, multiplicerade med 1000 och delade med uppmätt strömförbrukning vid maxload. Kanske inte 100% vetenskapligt fastställt men borde väl ge en hyfsad fingervisning.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

skönt att veta att min i7 2600k OKLOCKAD fortfarande är lika bra som Sandy bridge-e i Spel; det enda jag använder min pc till

Bra att se att att intel gjort nya, dyra, men samtidigt bra prollar.. Däremot har man blivit lite bortskämd av Intel, man vet in i benmärgen att de alltid kommer kunna leverera. Jag hoppas bara att AMD kommer lösa sitt prestanda problem..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag älskar min 2600K!

Men blev imponerad av testerna i Cinebench med Sandy Bridge-E.

Edit/ Glömde ju tacka för en mycket bra test. Alltid lika välgjort.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nackdelar: DYRT?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Spontan kommentar - Plötsligt ser inte Bulldozer så strömslukande ut sett till watt. Skiljer runt 40-50w vid 4,85 GHz vad jag kan se hos de flesta siterna. Och drar nästan det dubbla jämnfört med 2600K.

Känns precis som vanligt inte som om det är värt pengarna att köpa toppmodellen om man inte är riktig benchare.

Man blir sugen att köpa en benchburk men då måste jag investera i vattenkylning också och då är vi uppe i 12-14K för bara CPU och kylning. Om man bara var gjord av pengar.

Precis min tanke. Vilket gör att jag känner mig ännu mer nöjd med min 2600K. Den är ju dessutom 1 år gammal så jag tycker SB-E är lite av en besvikelse. Får inget sug att uppgradera alls.

btw Gambit har du testat och underklocka din Bulldozer något? Är nämligen lite sugen på att uppgradera hemma server. Tänkte sänka klocken på en bulldozer så den ligger på samma nivå som server CPUn ligger på. Undrar om strömförbrukning sjuker något då?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant och se om det förelåg någon prestandaskillnad i spel när man börjar använda sig av flera grafikkort i CF/SLI, eller åtminstone 6990/590. Tror ni att det hade gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Helt ärligt talat, spelprestandan var verkligen inte så chockerande. Men starka var de i övrigt dock!

Skrivet av skog1s:

Jag älskar min 2600K!

Men blev imponerad av testerna i Cinebench med Sandy Bridge-E.

Den har mer spelprestanda än vad som syns. Finns inte så många spel som använder mer än 4 kärnor bara, och dessutom så minskar grafikkortets svagheter skillnaderna.

Permalänk
Medlem

Suck

Du får en komplett _BRA_ spelburk för samma pris som X modell med en moderbräda. Knappast vettigt köp om du inte är ekonomiskt oberoende och behöver den välkända e-penisen.

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte en i7 2600K i somras. Jag använder datorn främst till spel och SB-E gav inte mer prestanda för pengarna. Finns väl inga spel som utnyttjar 6 kärnor än, kanske om några år, vem vet.

Permalänk

Undrar om man kommer kunna låsa upp kärnor på dessa som på t.ex en Phenom X3?

Skulle faktiskt kännas aningen prisvärt i så fall för att få en 8-kärnig Sandy Bridge-EP. TDP på 150W skulle iaf jag kunna leva med (och även sämre klockegenskaper).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den har mer spelprestanda än vad som syns. Finns inte så många spel som använder mer än 4 kärnor bara, och dessutom så minskar grafikkortets svagheter skillnaderna.

Bara det att 2600k sväljer 8 kärniga optimerade program pga av att den får 2 kärnor extra pga ht alltså kommer det verka som 6kärnor samt att den går att överklocka med sekundärkylare till 4.6ghz på en sekund. Att gå på en processor som är lite snabbare för 5000 endast för spelande är inte ett jätte bra val. Med en snabb quad idag får du mycket jämnare fps kurva och det rullar på bättre i de nyaste spelen.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Tog mig friheten att slänga upp ett "prestanda per watt"-diagram eftersom det var snack om sådant.

Tog siffrorna från prestandaindex i recensionen, multiplicerade med 1000 och delade med uppmätt strömförbrukning vid maxload. Kanske inte 100% vetenskapligt fastställt men borde väl ge en hyfsad fingervisning.

http://img194.imageshack.us/img194/8762/prestandaperwatt.png

Jag tycker den verkar stämma rätt bra. Så länge prestanda index är rätt så stämmer dina siffor. Siffrorna säger sitt tydliga språk. 2500/2600 är den klara vinnaren. Tycker inte direkt SB-E är specielt bra till och med gamla 870 är bättre.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zAjben:

Hade varit intressant och se om det förelåg någon prestandaskillnad i spel när man börjar använda sig av flera grafikkort i CF/SLI, eller åtminstone 6990/590. Tror ni att det hade gjort det?

Precis vad jag också funderade på! Det kanske kommer senare, vi kan ju hoppas.

Strålande test och en bra start på veckan att läsa om senaste godingarna från intel. Kan det bli bättre än lite CPU nyheter? Ja möjligen att 22nm GPU finns att köpa...

Kudo's till redaktionen!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Bara det att 2600k sväljer 8 kärniga optimerade program pga av att den får 2 kärnor extra pga ht alltså kommer det verka som 6kärnor samt att den går att överklocka med sekundärkylare till 4.6ghz på en sekund. Att gå på en processor som är lite snabbare för 5000 endast för spelande är inte ett jätte bra val. Med en snabb quad idag får du mycket jämnare fps kurva och det rullar på bättre i de nyaste spelen.

i7 2600K får 8 kärnor med HT, inte 6.

Permalänk
Medlem

Underbart test, konfirmerar det jag redan misstänkte, dvs att 2500/2600 är det som gäller för min del.

Permalänk

Bra recension! Och bra gjort av Intel. AMD halkar efter ett snäpp till. Tråkigt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har märkt att det ser ut att vara två inaktiverade kärnor på processorarkitektursbilden?
Står ingenting på de två delarna, men de ser exakt likadana ut som de övriga kärnorna.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Tack för en som vanligt strålande och omfattande recension.

En liten detalj som jag saknar i testerna av Civ V dock: För mig (och många andra) så är ett störmoment i det spelet att det tar ganska lång tid för AI:n att exekvera sina moves. Jag inbillar mig att den operationen torde vara väldigt CPU-tung och jag skulle uppskatta mycket ifall ni kunde mäta detta i testerna (eftersom ni ju ändå testar Civ V). Testet kunde varas något i stil med antalet millisekunder det tar för AI:n att göra sina drag på en stor karta sent i spelet.

Permalänk
Medlem

Klockren recension! Gillade verkligen där alla prollarna jämfördes på 2.8GHz.

För att få ut maximal behållning bör man loopa Skyrim soundtrack i bakgrunden:
http://www.youtuberepeat.com/watch/?v=Nl3SGuIjCX8&feature=rel...

Tack Intel för att visa vars skåpet ska stå! Ingen faildozer här inte, men man lär knappast behöva all denna CPU-kraft som vanlig gamer på bra länge

Permalänk
Avstängd

så här skulle BD presterat

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vexo:

Klockren recension! Gillade verkligen där alla prollarna jämfördes på 2.8GHz.

För att få ut maximal behållning bör man loopa Skyrim soundtrack i bakgrunden:
http://www.youtuberepeat.com/watch/?v=Nl3SGuIjCX8&feature=rel...

Tack Intel för att visa vars skåpet ska stå! Ingen faildozer här inte, men man lär knappast behöva all denna CPU-kraft som vanlig gamer på bra länge

Håller med, än så länge räcker en Phenom 955@3,5ghz till alla spel idag

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Först nu har vi fått se Bulldozers verkliga motståndare och hur illa AMD faktiskt lyckades med den. Kul att Intel fortfarande driver på utvecklingen, men synd att de kan ta 5000 för sin "näst häftigaste" modell.. Visst, de kunde de ta för den näst häftgaste Nehalem-prollen också, men hade det funnits relevant konkurrens i prisklassen hade den helt klart kunnat ligga lägre.. Men men..

Permalänk

Samtidigt lanserar AMD Opteron 6200 och 4200 baserade på Bulldozer arkitekturen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Men för helvete... En Processor som kostar som en dator med extra allt?? Vart är världen på väg?

Jag antar att det är den totala avsaknaden av konkurrens som ställer till det. Tråkigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Tack för en som vanligt strålande och omfattande recension.

En liten detalj som jag saknar i testerna av Civ V dock: För mig (och många andra) så är ett störmoment i det spelet att det tar ganska lång tid för AI:n att exekvera sina moves. Jag inbillar mig att den operationen torde vara väldigt CPU-tung och jag skulle uppskatta mycket ifall ni kunde mäta detta i testerna (eftersom ni ju ändå testar Civ V). Testet kunde varas något i stil med antalet millisekunder det tar för AI:n att göra sina drag på en stor karta sent i spelet.

Ska de sitta med en handklocka och mäta då?

Permalänk
Skrivet av segen:

Tur att man köpte en i7 2600K i somras. Jag använder datorn främst till spel och SB-E gav inte mer prestanda för pengarna. Finns väl inga spel som utnyttjar 6 kärnor än, kanske om några år, vem vet.

Civ 5 gör det

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Men helt värdelöst test eftersom de fortfarande inte testar det enda som drar nytta av farten - folding, kom igen - det är så 2005 att INTE ange ppd i ett test. Spel vet vi alla att det inte finns något mer att hämta (annat än lite på marginalen) med snabbare propp och fler kärnor, men folding drar nytta av all kraft så testa då det!