Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Noctua NH-D14 vs Corsair Hydro H60/H100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardart:

1. I mina "kretsar" anses det lite ballt x) Menmen..
2. Okej, tack för infon
3. Och din processor är inte klockad till 4.8-5.1 ghz heller för den delen.

Klocka är bara löjligt, finns inget som kräver det...och absolut inte till de hastigheterna, vill jag ha något sna´bbare så lägger jag hellre till lite, klarar mig bra på en QUAD på 2.66GHZ, används aldrig mer än 25-30% ändå

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk

Hej

Det lutar mer och mer mot Noctua NH-D14 men passar den vberkligen inte med moderkortet Asus P8Z68-V Pro/GEN3 och med minnen som (CMZ8GX3M2A1600C9)?

Low Profile verkar inte finna i snabbare än 1600MHGz??

FSX hur mycket kräver den?

Spelar inte 8GB eller 12GB någon roll och vad är skillnaden med 1600 eller 1866 eller 2000MHz vad gäller FSX?
Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddehboy:

Hej

Det lutar mer och mer mot Noctua NH-D14 men passar den vberkligen inte med moderkortet Asus P8Z68-V Pro/GEN3 och med minnen som (CMZ8GX3M2A1600C9)?

Low Profile verkar inte finna i snabbare än 1600MHGz??

FSX hur mycket kräver den?

Spelar inte 8GB eller 12GB någon roll och vad är skillnaden med 1600 eller 1866 eller 2000MHz vad gäller FSX?
Fredrik

Det kan fungera, enligt Noctua's kompatibilitetslist så ska inte mina minnen fungera tillsammans med den kylaren, men gör det eftersom mitt moderkort har minnesplatserna längre ifrån socket, så stirra dig inte blind på den

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk

hmm får testa och se, vist är noctuan inte helt fyrkantig om man ser ovanifrån!
Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hej

Är det stor skillnad på skylningen av: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC15000/1866MHz CL9 2x4GB (CMZ8GX3M2A1866C9) vs de med Low Profile?

Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Faktiskt så har jag 21 grader i luften hemma

Då kan du dra slutsatsen att din processor-tempgivare kraftigt underskattar den verkliga temperaturen.

Permalänk
Skrivet av Shitpommfrit:

Tänkte bara förklara skillnaden mellan luft och vatten. Vattnet har ju en kemisk komposition som tillåter att temperaturer att ledas bättre. Har du t.ex ett 20 graders i hemmet och sedan en skål med vatten som är 20 grader så kommer det upplevas som om vattnet är kallare för att i luften sprids inte kylan lika bra. Ta annars ett exempel, du är ute på en sjö av is. Det är runt -5 grader i luften och runt 0 grader i vattnet. Då råkar du ramla i vattnet och då känns det mycket kallare eftersom vattnet leder bort din värme fortare än vad luften kan göra. Vet inte den exakta skillnaden, men vattenkylning slår luft med hästlängder, om man har en bra vattenkylning. En sådan H60/100 är ju inte den bästa man kan få direkt, finns ju vattenkylning som man kan bygga ihop själv som ligger runt 2000 kr, men jävlar vilken kylning man får ut då!

Hej

Okey, för att få en bra vattenskylning ska man bygga en själv då och inte köpa slutna system. Om man inte kan eller har råd säger du att Noctua NH-D14 är ett bättre köp mellan pris vs prestanda än en Hydro H80/H100?

Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

och kyler väl liiiite bättre kanske

Tvek på den, vatten har ~5ggr bättre värmeledningsförmåga än luft. Dock så är det inte världens lättaste grej att använda den effektivt.

Permalänk

Köpte Noctua NH-D14 ...passade med Gskill minnen utan problem i slotarna.
http://www.inet.se/artikel/5308806/g-skill-8gb-2x4096mb-cl9-1...
Dessutom bra pris på dem nu...tror även att dessa funkar...se en av kommentarerna.
http://www.inet.se/artikel/5308804/g-skill-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Tycker att Corsairminnena är onödigt höga...Gskill är ett mkt bra märke!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Tvek på den, vatten har ~5ggr bättre värmeledningsförmåga än luft. Dock så är det inte världens lättaste grej att använda den effektivt.

du ska ju fortfarande leda värmen genom kopparen/alluminumet innan det når luften/vattnet. men sålänge det inte är en begränsning där så är ju vatten bättre!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Är det stor skillnad på skylningen av: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC15000/1866MHz CL9 2x4GB (CMZ8GX3M2A1866C9) vs de med Low Profile?

Fredrik

Nej, minnen blir inte värst varma, det är mest för syns skull som de har höga kylflänsar.

Köp LP om de är billigare, så slipper du kolla kompatibilitet med kylare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Ok!

Då är den eviga frågan om man ska ta vatten eller luft?

Jag tror benhårt att nå i alla fall 4,5GHz med Noctua NH-D14 på med antingen i5 2500K eller i7 2600K/2700K!

Att bygga ett vattensystem är inte aktuellt så antingen blir det Corsairs Hydro H80/1000 eller Noctuan!?

Har sätt tester på att de är jämbördiga i skylnings effekt, vad anser du om den saken, vad kör de flesta med som helst vill nå över 4,6GHz?
Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Skulle vela säga att H100 VS Noctua NH-D14 är ingen stärre skillnad har haft en D14 i min förra rigg, ruggit fin, Dock så kan ja säga att om du är en sån som drar på LAN osv, så är de bättre med H100, då den är lite mera vänligt att flytta omkring med, även om nu moderkorten är såpass stadiga så skulle ja aldrig frakta datorn med en D14 på, möjligen liggandes en kort bit pga vikten,

men ja skulle vela säga att båda presterar riktigt bra & du kommer inte bli missnöjd om du köper dig nån av dom,
H100 låter dock mera på LOW än vad min D14 gjorde med dubbla 140mm fläktar på HIGH

// TarpeN

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

jag har en 2500k och kör den i auto på allt utom multipeln så den tutar just i detta nu på i 4,4ghz och i bf3 så har ja som högst 54grader , men det är klart kör ja 100% på alla 4 kärnorna i linx så blir tempen högre men inte mycket över 60 då ja har fint luftflöde i chassit då ja bytte ut alla fläktarna tror det är liknande prestanda på dem så ta den du tror du tycker om bäst !

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

1. Det är inte ett dugg "ballt" att säga, det är inte speciellt unikt
2. Det är inte vatten i slangarna, det är propylenglykol
3. När det gäller själva kylningen så har jag en Noctua NH-D14 och ligger Idle 19 grader, Load 27-28 grader (aldrig varit över 30) och den är tyst

2. Så du säger att, tex en bilmotor är propylenglykol kyld? eller kanske Etylenglykol kyld, eller kanske till och med kylvätskekyld?
Nä det säger man inte utan den är vattenkyld.
Om det nu är propylenglykol i dessa kylsystem så lär den inte vara koncentrerat heller för den delen utan utblandad med just vatten.

Visa signatur

i7-2600k; 16gb DDR3 1600mhz; Asus Maxumus IV; XFX GF 9800GT @ 741/1836/1008; SSD Crucial M4 128GB; 2 x WD Green 2TB; FD R2 650W AMD 64x2 4600+ ; 2 gb DDR2 ; MSI GF 8800GTS 640 mb; HDD 1 x Samsung 250GB, 1 x Seagate Barracuda 250Gb
PIII 933 @ 1051mhz ; 512Mb sdram 133@150mhz; POV Geforce4 Ti4200 128Mb @ 306mhz*649mhz : Hdd 1 40gb,60gb

Permalänk

Tack för alla kloka svar och tips!

Det bli Noctuan!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Faktiskt så har jag 21 grader i luften hemma

19 C idle med 21 C rumstemp? Det är inte möjligt, det går inte få kallare än rumstemperatur utan sub-zero kylning

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Tycker Noctuan är ett bra val Riktigt bra kylare måste jag säga. Kör min med 3 st 120mm fläktar (scythe slipstream 1600rpm) Ligger på ca 50-55 grader som mest i BF3 som pressar cpun mycket. Min cpu ligger mellan 70-95% hela tiden nu när jag kör min i5 750 i 4Ghz. Provade att stänga av fläktarna på kylaren för ja ville se hur bra den kylde ändå och jag kom bara upp i 75 grader som mest efter ca 30 min spelande. Då hade jag bara chassifläkten bak igång och en upptill som snurrar väldigt sakta.

Så får hoppas du blir nöjd med Noctuan

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk

Det skapas en massa trådar just nu om kylning, så jag lånar denna. Imorgon kommer jag förhoppningsvis lägga en beställning på Noctua NH-D14. Men jag har ju självfallet lite funderingar på om den får plats den ska platsa i standard ATX låda?

Sen undrar jag lite om kylpasta. Jag har aldrig använt mig av det och det känns lite som fokuset på det har minskat nu för tiden. Men är det värt att skaffa det också? Det kommer ju ingen med I5 2500k.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

Det skapas en massa trådar just nu om kylning, så jag lånar denna. Imorgon kommer jag förhoppningsvis lägga en beställning på Noctua NH-D14. Men jag har ju självfallet lite funderingar på om den får plats den ska platsa i standard ATX låda?

Sen undrar jag lite om kylpasta. Jag har aldrig använt mig av det och det känns lite som fokuset på det har minskat nu för tiden. Men är det värt att skaffa det också? Det kommer ju ingen med I5 2500k.

Inget att fundera på, det kommer med kylpasta till kylaren oftast.
En liten klick i mitten av CPUn bara så pressas den ut av trycket (det är mest i mitten av hela ytan som de varma delarna sitter så man behöver inte pasta ut till kanten)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

Det skapas en massa trådar just nu om kylning, så jag lånar denna. Imorgon kommer jag förhoppningsvis lägga en beställning på Noctua NH-D14. Men jag har ju självfallet lite funderingar på om den får plats den ska platsa i standard ATX låda?

Sen undrar jag lite om kylpasta. Jag har aldrig använt mig av det och det känns lite som fokuset på det har minskat nu för tiden. Men är det värt att skaffa det också? Det kommer ju ingen med I5 2500k.

Jag fick såga ur min låda, Noctuan är 160mm hög plus moderkortsdistanserna samt CPU sockeln så kan du få ett hum om höjden på mästerverket.

Det är knappt Corsair H100 spöar Noctuan enligt flera tester, dessutom är Noctuans fläktar nästintill tysta och går på väldigt låga varv oftast.

Sen har det hänt läckage med Corsair, mindre roligt om du har komponenter och den börjar läcka sakta ner på övriga komponter, jag litar inte på vatten, vatten har alltid en förmåga hitta vägar ut för eller senare med tanke på dess viskositet.

Se bara till ha plats, alternativt gör ett fönster i sidopanelen som jag gjorde.

Kylpasta följer med, det är Noctuas egen, presterar minst lika bra som AS5

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Inget att fundera på, det kommer med kylpasta till kylaren oftast.
En liten klick i mitten av CPUn bara så pressas den ut av trycket (det är mest i mitten av hela ytan som de varma delarna sitter så man behöver inte pasta ut till kanten)

Skrivet av Likvid:

Jag fick såga ur min låda, Noctuan är 160mm hög plus moderkortsdistanserna samt CPU sockeln så kan du få ett hum om höjden på mästerverket.

Det är knappt Corsair H100 spöar Noctuan enligt flera tester, dessutom är Noctuans fläktar nästintill tysta och går på väldigt låga varv oftast.

Sen har det hänt läckage med Corsair, mindre roligt om du har komponenter och den börjar läcka sakta ner på övriga komponter, jag litar inte på vatten, vatten har alltid en förmåga hitta vägar ut för eller senare med tanke på dess viskositet.

Se bara till ha plats, alternativt gör ett fönster i sidopanelen som jag gjorde.

Kylpasta följer med, det är Noctuas egen, presterar minst lika bra som AS5

Gott att det kommer med.

Sitter med: https://www.inet.se/artikel/6901303/cooler-master-elite-430-svart

Så det blir nog lite tight om plats, men sidopanelen just där är av plast så det är inga bekymmer att såga till. Tack för svaren - beställer imorrn.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

Gott att det kommer med.

Sitter med: https://www.inet.se/artikel/6901303/cooler-master-elite-430-svart

Så det blir nog lite tight om plats, men sidopanelen just där är av plast så det är inga bekymmer att såga till. Tack för svaren - beställer imorrn.

Kollade runt lite i andra forum, det ska nog gå bra.

"On coolermaster's site, they have a picture of the case fitted with a cm v8 inside which is 161.1mm in height. The NH-D14 is 160mm tall. "

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Kollade runt lite i andra forum, det ska nog gå bra.

"On coolermaster's site, they have a picture of the case fitted with a cm v8 inside which is 161.1mm in height. The NH-D14 is 160mm tall. "

Det är inte mycket till marginal alltså. Haha

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

1. Det är inte ett dugg "ballt" att säga, det är inte speciellt unikt
2. Det är inte vatten i slangarna, det är propylenglykol
3. När det gäller själva kylningen så har jag en Noctua NH-D14 och ligger Idle 19 grader, Load 27-28 grader (aldrig varit över 30) och den är tyst

Söta temps. Då har du cirka 13c inomhus och 40% cpu usage i "load" samt minskad vcore? Eller så sitter du på något processor som är strömsnål med låg tdp. Vi pratar överklockade gamingsystem och då är inte 28c load möjligt om du inte siktar på en enorm vattenkylning och även då är det inte så troligt. Att din processor ligger på rumstemperatur tror jag inte på. Ren och skär lögn, lämna tråden ditt troll. Du luktar gammal fisk.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Söta temps. Då har du cirka 13c inomhus och 40% cpu usage i "load" samt minskad vcore? Eller så sitter du på något processor som är strömsnål med låg tdp. Vi pratar överklockade gamingsystem och då är inte 28c load möjligt om du inte siktar på en enorm vattenkylning och även då är det inte så troligt. Att din processor ligger på rumstemperatur tror jag inte på. Ren och skär lögn, lämna tråden ditt troll. Du luktar gammal fisk.

Värt att kommentera en tråd från november förra året utan att tillföra något. Sen att kalla någon för troll för att deras program visar låga temperaturer är väl onödigt. Jag svarar väl lite eftersom jag varit aktiv i den här tråden när den var aktuell för tre månader sedan.

1. Hade du läst lite fler inlägg hade du sett att han har "QUAD på 2.66GHZ", samt inte överklockat då han inte hade behov av det.

2. Det stod bara "load", inte "full load". Skriver man bara vid load så kan det vara surf, spel, office m.m. så ja, då kan en belastning på 30-40% vara aktuell för den här mätningen.

3. Vid så låg belastning visar de flesta tempmätare fel, så hans program kan mycket väl säga att tempen är 27-30 grader, när den i verkligheten kanske är 37-40, vilket vid en rumstemp på 21 grader är rimligt med en så stor kylare och oklockad CPU på normal belastning.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX