Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Vad hastigheten är talar ju CPU-Z om för dig. Därav köra det samtidigt. Kolla vad den står på när CPU:n är under 100% load.

Precis som du ser på de bilder jag postade i mitt tidigare inlägg. Jag postade 3 olika för att visa hur olika hastigheter CPU:n har under olika arbetstryck.

Så, då körde jag testet samtidigt som jag hade igång CPU-Z. Processoranvändning upp till 100% men tråkigt nog ligger hastigheten på processorn kvar på 2200MHz..

Permalänk
Medlem

Hade problem med min X3:A med. Var nätagget som inte levererade vad det skulle. Klarade prime95 etc men vid spel blev den duktigt slö. Kolla det:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooZeNffs:

Så, då körde jag testet samtidigt som jag hade igång CPU-Z. Processoranvändning upp till 100% men tråkigt nog ligger hastigheten på processorn kvar på 2200MHz..

Väldigt konstigt, alla kablar anslutna som de ska? Även 4pins kontakten för CPU ström?

"AT X 4-Pin Power Connector: JPWR2
This 4-Pin power connector is used to provide power to the CPU."

Står det i just ditt moderkorts manual.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Hade problem med min X3:A med. Var nätagget som inte levererade vad det skulle. Klarade prime95 etc men vid spel blev den duktigt slö. Kolla det:)

vad är det jag ska kolla? är så himla dålig inom datorer och försöker lära mig mer och mer varje dag!

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg och komponenter?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Väldigt konstigt, alla kablar anslutna som de ska? Även 4pins kontakten för CPU ström?

"AT X 4-Pin Power Connector: JPWR2
This 4-Pin power connector is used to provide power to the CPU."

Står det i just ditt moderkorts manual.

4pins kontakten som ger ström till cpu är rätt ansluten. Så förstår inte vad felet kan vara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooZeNffs:

4pins kontakten som ger ström till cpu är rätt ansluten. Så förstår inte vad felet kan vara :/

Skulle säga att det enda jag kan tänka mig är det som tidigare nämnts då, att flasha bios till nyare version.

Direkt länk till MSI:s Live Update bios utility

http://download1.msi.com/files/downloads/uti_exe/LiveUpdate.z...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Vad har du för nätagg och komponenter?

Nätaggregat ATX 500watt
Moderkort: MSI 760gm-p23 Fx
Grafikkort: AMD Radeon HD 6750 DDR5 1GB
Hårddisk: Seagate 200GB Serial ATA
Processor: AMD Athlon 2 x3 455 3.3GHz
Ram minne: Corsair DDR3 1333MHz 4GB

Permalänk
Medlem

Då är det nog inte agget.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Enklast är att installera Live Update http://download1.msi.com/files/downloads/uti_exe/LiveUpdate.z...

Live Update 5 is a powerful update tool with user-friendly interface, provides an automatic scan and download for your MSI products. Using this service to keep your system in the most updated environment.

Live Update 5 supports the following MSI product lines and items:
Mainboards: Drivers/BIOS/Utilities;
Graphics Cards: Drivers/BIOS

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Enklast är att installera Live Update http://download1.msi.com/files/downloads/uti_exe/LiveUpdate.z...

Live Update 5 is a powerful update tool with user-friendly interface, provides an automatic scan and download for your MSI products. Using this service to keep your system in the most updated environment.

Live Update 5 supports the following MSI product lines and items:
Mainboards: Drivers/BIOS/Utilities;
Graphics Cards: Drivers/BIOS

Har använt mig av Live update och uppdaterat allt som behövde uppdateras, dock ingen ändring på processorn.

Permalänk
Medlem

testade att låsa upp min processor och undervoltade lite samtidigt den går nu inte över 800 mhz när jag belastar den i prime 95.....
någon som kan hjälpa mig med problemet eller ?

alla 4 kärnor funkar och ati catalyst så har jag begränsat så att klocken går ner till max 2400 mhz...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testade att låsa upp min processor och undervoltade lite samtidigt den går nu inte över 800 mhz när jag belastar den i prime 95.....
någon som kan hjälpa mig med problemet eller ?

alla 4 kärnor funkar och ati catalyst så har jag begränsat så att klocken går ner till max 2400 mhz...

Kan ju helt enkelt vara så att din fjärde kärna är defekt, kan ju "funka" trots att den är defekt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testade att låsa upp min processor och undervoltade lite samtidigt den går nu inte över 800 mhz när jag belastar den i prime 95.....
någon som kan hjälpa mig med problemet eller ?

alla 4 kärnor funkar och ati catalyst så har jag begränsat så att klocken går ner till max 2400 mhz...

Undervoltar varför gör du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooZeNffs:

Har använt mig av Live update och uppdaterat allt som behövde uppdateras, dock ingen ändring på processorn.

Uppgraderade den även bios som standard? Eller sa den att du redan hade senaste?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Till TS kör nytt bios som sagts för det är boven i dramat, men var inte orolig utan det tar ingen skada att öka multipliern som jag sa från början efterssom processorn skall gå i 16,5x.

Reder inte bios uppdatering ut problemet kör bara på manuella inställningar så går allt som det skall

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Till TS kör nytt bios som sagts för det är boven i dramat, men var inte orolig utan det tar ingen skada att öka multipliern som jag sa från början efterssom processorn skall gå i 16,5x.

Reder inte bios uppdatering ut problemet kör bara på manuella inställningar så går allt som det skall

Inte heller den enda med just det här problemet verkar det som. Efter lite googlande hittade jag http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=690060

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testade att låsa upp min processor och undervoltade lite samtidigt den går nu inte över 800 mhz när jag belastar den i prime 95.....
någon som kan hjälpa mig med problemet eller ?

alla 4 kärnor funkar och ati catalyst så har jag begränsat så att klocken går ner till max 2400 mhz...

Skapa en egen tråd istället för att kapa andras. Det är ganska ohyfsat.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Inte heller den enda med just det här problemet verkar det som. Efter lite googlande hittade jag http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=690060

Väldigt lurigt det här, jag tyckerTS skall öka multipliern som sagt sen max köra CPUn i OCCT eller prime och se om tempsen ligger bra.

Låter annars väldigt.märkligt.nästan lite felbranding eller defekt CPU, svårt att veta utan att testa processorn på en annan bräda.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Väldigt lurigt det här, jag tyckerTS skall öka multipliern som sagt sen max köra CPUn i OCCT eller prime och se om tempsen ligger bra.

Låter annars väldigt.märkligt.nästan lite felbranding eller defekt CPU, svårt att veta utan att testa processorn på en annan bräda.

Verkligen, det är mycket absurt... :/

Kan ju vara värt att gå in i bios och ta Load Optimized default settings, spara starta om och se om det löste det.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Undervoltar varför gör du det?

undervoltar för mindre temps T ex nu går min propp max upp i 47 grader med ca 20 minuter prime 95 på 1.2 volt innan var det 58 grader på 1.4 volt som den gick i när jag inte undervoltade och då throttlade den lite ibland och jag fick lagspikes... eller så drog fläkten upp högre och susade till ganska ordentligt
(riktigt störande när den gör det när den belastas mera ganska självklart men lite jobbigt och ena sekunden knappt höra den för att sedan höra FSSSSS!!! och sen gå ner en stund (mindre belastning) för och göra samma sak igen när det blir lite till )
och klocken går inte upp till max längre gjorde det innan jag updaterade bios dock vilket jag tycker är ganska konstigt att den inte gör längre nu när man lärt sig lite mer om undervoltning och liknande....

(den har gjort det förut dock men jag ska nog klocka processorn istället när den ligger på x3 och spara pengarna tills jag får tag på en X6 2.8 ghz borde få lite högre fps då (vill gärna vara på stockkylare då jag ska bygga datorn mindre med detta chassie)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=181544

vill ha min burk så portabel som möjligt nämligen ^^
och om temperaturerna och ljudnivå höjs så mäter jag lite och fixar dit någon processorkylare bara har just nu 4 120 mm fläktar på min burk så det funkar fint med temps 3 in o en som blåser ut :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Inte heller den enda med just det här problemet verkar det som. Efter lite googlande hittade jag http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=690060

jag ska försöka fixa uppdatera BIOS imorgon, Tack för allt hjälp du har gett mig :), och som sagt ska testa imorgon!

Permalänk
Skrivet av som99:

Väldigt lurigt det här, jag tyckerTS skall öka multipliern som sagt sen max köra CPUn i OCCT eller prime och se om tempsen ligger bra.

Låter annars väldigt.märkligt.nästan lite felbranding eller defekt CPU, svårt att veta utan att testa processorn på en annan bräda.

Ökade precis Multipliern till x16,5 och i CPU-Z visar nu processorhastigheten 3300MHz

Tack för all hjälp ni har gett mig och vad glad kag är att allt nu är fixat!!

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Uppgraderade den även bios som standard? Eller sa den att du redan hade senaste?

Ändrade min Multiplier till x16,5 och det gjorde att processorhastigheten ökade till 3300MHz

Får tacka för all hjälp du har gett mig, och allt det nya jag har lärt mig!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooZeNffs:

Ändrade min Multiplier till x16,5 och det gjorde att processorhastigheten ökade till 3300MHz

Får tacka för all hjälp du har gett mig, och allt det nya jag har lärt mig!!

Glöm inte kontrollera tempen på CPU:n Så allt är som det ska "Core temp" är ett bra program för detta.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Glöm inte kontrollera tempen på CPU:n Så allt är som det ska "Core temp" är ett bra program för detta.

CPU:n ligger mellan 20-21 grader så det fungerar som det ska!