Uppdaterade Ubuntu, MySQL slutade fungera

Permalänk
Medlem

Uppdaterade Ubuntu, MySQL slutade fungera

Jag uppdaterade ubuntu och där ibland säkert också mysql och nu har mysql slutat fungera.

Warning: mysqli_connect(): (HY000/2002): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2) in /var/www/.../.../functions.php on line 92 Warning: mysqli_query() expects parameter 1 to be mysqli, boolean given in /var/www/.../.../functions.php on line 256 Warning: mysqli_error() expects parameter 1 to be mysqli, boolean given in /var/www/.../.../functions.php on line 256

Den säger att den inte kan hitta mysqld.sock och kollar jag i /etc/mysql/my.cnf så är sökvägen:
/var/run/mysqld/mysqld.sock

Dock finns inte mysqld.sock där.
Mappen är tom.

Tips? :/

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att detta kan ha att göra med att /var/run har flyttat till /run, så du behöver kanske ändra i lite kod.

Fast som om du använder ln-kommandot och låter /var/run peka på /run så kanske det funkar automatiskt och löser kanske massa andra problem också med ej uppdaterad kod.

Något liknande detta kanske? (Varning - otestat! Och jag kör inte Ubuntu själv...):

sudo ln -s /run /var/run

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Jag gissar att detta kan ha att göra med att /var/run har flyttat till /run, så du behöver kanske ändra i lite kod.

Fast som om du använder ln-kommandot och låter /var/run peka på /run så kanske det funkar automatiskt och löser kanske massa andra problem också med ej uppdaterad kod.

Något liknande detta kanske? (Varning - otestat! Och jag kör inte Ubuntu själv...):

sudo ln -s /run /var/run

skapade inte symlänken men ändrade adressen i configen och får fortfarande samma fel.
ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket '/run/mysqld/mysqld.sock' (2)

mysqld.sock finns inte där heller...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa det.:

Ändrade i /etc/apparmor.d/usr.sbin.mysqld
Från:
/var/run/mysqld/mysqld.pid w,
/var/run/mysqld/mysqld.sock w,

till:
/{,var/}run/mysqld/mysqld.pid w,
/{,var/}run/mysqld/mysqld.sock w,

och startade om mysql and it works

source: ubuntuforums.org/showpost.php?p=11469772&postcount=46

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.