Catalyst 11.11b levererar Crossfire för Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad är vitsen med crossfire i det här spelet ändå? Bortsett från skuggor och AA så maxar jag det med ett hd4850 i 1080p. Borde gå att maxa med alla nyare singel grafikkort över 1000kr?

om man har eyefinity?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har blinkande ljuskällor, blinkande vatten och ibland färgad rök på laddningskärmen (vilket jag inte hade med 11.10).
Scaling är inte bra (runt 50%) och har microstuttering inomhus när man tittar på vissa väggar, golvet osv (även om jag då har 60fps enligt RadeonPro). Just stuttering kanske blir bra när jag OCat min prolle men resten var inte så skoj.
60FPS utomhus men 35FPS i första staden när jag kör på High 1920x1200 4xAA 16xAF.

Edit - Löste blinkande ting med Oblivion profile i RadeonPro men när jag trycker på Esc så blinkar bakgrunden. Nåja, på god väg

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Passande att drivrutinerna har version 11.11, med tanke på att Skyrim lanserades den 11/11/11.

Permalänk

Funkade då jävligt bra standalone (utan cap) i BF3, klart den bästa hittills, märker ingen stuttering eller något!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Medlem

Funkade fint med 2st 4850@crossfire, kunde dra upp grafiken ännu några snäpp med samma FPS som jag hade tidigare med 11.11 *thumbs up*

Permalänk
Medlem

Bra att ATI i alla fall ser till att få igång Crossfire, synd bara att det är CPUn, och inte GPUn, som spelar roll i Skyrim.

Permalänk
Medlem

Ni kan ju avsluta alla nyheter om CF/SLI med - "Fast ni vet ju vad vi tycker om sånt här trams":P

Permalänk

Läser ni ens infon om nya drivers innan ni testar dom?`

Står klart och tydligt:

"•Elder Scrolls Skyrim
◦New in Catalyst 11.11b: Delivers AMD CrossFire performance scaling for AMD Radeon HD 6000 Series
■AMD Radeon HD 5000 CrossFire support will be supported soon in an updated driver"

Alltså ingen Crossfire för vare sig HD4000 eller HD5000, vi som har gamla kort får alltså vänta lite till

Mvh christer

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | 32GB Corsair Vengance RGB DDR4 3600Mhz | WD Black SN850X 1TB Gen 4 | Samsung 980 1TB | RADEON RX6800XT Red Devil | Corsair PSU RM750x | Samsung LC49G95T 5120x1440 49" | CORSAIR H150i Elite LCD

Permalänk
Medlem

Suck, vänta vänta vänta, med dessa & 4890 CF blir vissa delar överexponerade, inte någon FPS...
men som ovanstående noterade så skiter dom i princip i dom med äldre kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av In3xtreme:

Läser ni ens infon om nya drivers innan ni testar dom?`

Står klart och tydligt:

"•Elder Scrolls Skyrim
◦New in Catalyst 11.11b: Delivers AMD CrossFire performance scaling for AMD Radeon HD 6000 Series
■AMD Radeon HD 5000 CrossFire support will be supported soon in an updated driver"

Alltså ingen Crossfire för vare sig HD4000 eller HD5000, vi som har gamla kort får alltså vänta lite till

Mvh christer

Skönt att du skrev det här, behövde man inte ens fundera på att gå in och uppdatera. Har lagt Skyrim på hyllan tills det finns bra mods (hi-res texture packs & nya menyer är ett måste) & fungerande drivisar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Går väl att maxa med ett 560Ti utan problem. Behövs knappast SLI/Crossfire för att kunna köra utan dropp.

Permalänk
Skrivet av In3xtreme:

Läser ni ens infon om nya drivers innan ni testar dom?`

Står klart och tydligt:

"•Elder Scrolls Skyrim
◦New in Catalyst 11.11b: Delivers AMD CrossFire performance scaling for AMD Radeon HD 6000 Series
■AMD Radeon HD 5000 CrossFire support will be supported soon in an updated driver"

Alltså ingen Crossfire för vare sig HD4000 eller HD5000, vi som har gamla kort får alltså vänta lite till

Mvh christer

Jag ska fan testa ändå:P

Alltid spännande att se vad som buggar sig ^^ Dessutom har jag inte sett någon med 5770s testa än. Kan ju vara kul att veta.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och en massa microstuttering sen också?

Vad vi lärt oss från fredagspanelen är att det är lite på gott och ont när två snubbar får snacka framför en kamera om sina egna åsikter. Demoniserar SLI/crossfire i 20 minuter och avslutar under 15 sekunder med att nämna att triple buffering i princip löser problemet men att de inte gillar det så därför är det knappt relevant. (Jag skulle också vilja påstå att slå på vsync överhuvudtaget löser det i många fall.)

Återigen, inte e-sport här, men ser klart skillnad på 30-45 och 60 fps och jag vill ha det senare. Annars blir det också svårt att säga "maxa" om man kan vara ok med t.ex 20 FPS. Då "maxar" säkert ett GT 430 det här spelet.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Skulle jag kunna spela Skyrim på ULTRA? (8x aa och 16 samples) i 1920x1080? När jag lirar så måste jag lira på medium för att komma över 60fps.. känns helt otroligt. Har det kankse med minnet på grafikkorten att göra, som i bf3?

Specsen på datorn står nedan.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag spela skyrim laggade väldigt mycket förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Skönt att du skrev det här, behövde man inte ens fundera på att gå in och uppdatera. Har lagt Skyrim på hyllan tills det finns bra mods (hi-res texture packs & nya menyer är ett måste) & fungerande drivisar.

Tycker spelet ser väldigt bra ut i vanilla-utförande faktiskt, så jag skulle inte låta det hindra mig.
Sen så är det en skön känsla i spelet och det är det viktigaste(!)

PS. Kollade nu och jag kör 11.6, ingen överexponering där inte.
Finns det nån nyare än 11.6 som är stabil och inte har några grova buggar med nånting?
Notera att jag inte haft några show-stopping-buggar i de senaste 5 ATi-drivers jag kört, så allmän så katastrof som vissa påstår dom är tycker jag inte.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Lirar inte Skyrim, men hur funkar 11.11b i BF3 och Rage?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av In3xtreme:

Läser ni ens infon om nya drivers innan ni testar dom?`

Står klart och tydligt:

"•Elder Scrolls Skyrim
◦New in Catalyst 11.11b: Delivers AMD CrossFire performance scaling for AMD Radeon HD 6000 Series
■AMD Radeon HD 5000 CrossFire support will be supported soon in an updated driver"

Alltså ingen Crossfire för vare sig HD4000 eller HD5000, vi som har gamla kort får alltså vänta lite till

Mvh christer

Där har vi det. Jag läste bara rubriken och installerade allt. Det fungerade INTE bra. Får stanna på 11.11a, tycker det fungerade riktigt bra med bara ett kort.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Loftberg:

Lirar inte Skyrim, men hur funkar 11.11b i BF3 och Rage?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står ju att det inte är några skillnader utom för Skyrim.

EDIT: jag märker ingen som helst skillnad i Battlefield 3 så det verkar stämma.

EDIT igen: Ingen skillnad mot 11.11a alltså.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Funkar bra än så länge, jag kör allt på Ultra med ett HD6850 och får 58-60 i hus och grottor där viewing distance inte blir så stor, sjunker till runt 45-50 utomhus så det flyter på bra.

Blir lite skillnad i grafikkvalitet när man är van vid WoW, hehe (Fast WoW är tyngre för kortet att köra på Ultra, då sjunker min FPS utomhus till 35-38)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tycker spelet ser väldigt bra ut i vanilla-utförande faktiskt, så jag skulle inte låta det hindra mig.
Sen så är det en skön känsla i spelet och det är det viktigaste(!)

PS. Kollade nu och jag kör 11.6, ingen överexponering där inte.
Finns det nån nyare än 11.6 som är stabil och inte har några grova buggar med nånting?
Notera att jag inte haft några show-stopping-buggar i de senaste 5 ATi-drivers jag kört, så allmän så katastrof som vissa påstår dom är tycker jag inte.

Har kört typ 10 timmar redan. Körde fram tills de släppte 11.11a och sa att det inte kommer en CAP. Då lessnade jag på <60fps och kassa texturer.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Hade gigantiska problem med Skyrim innan RadeonPro, stänga av allt i CCC och köra på låga inställningar i spelet för att det inte skulle krascha.
Installerade RadeonPro och körde Skyrim med Oblivions crossfire profil och vips så funkar allt på Ultra High i en jäkla massa FPS och inga krascher längre.
Underbart! När texturerna är på Ultra ser Skyrim jävligt vackert ut, och med FXAA Post Injector behövs inga texture packs här inte!

Kan inte AMD förstå att lösningen finns rakt under deras näsor? Kör med ett 4870x2 btw för alla med äldre crossfire kort.

Permalänk
Medlem

Det funkade ju, not. Samma fps, samma skit som dessa "byt DLL" bullshit. Flyter på som 1 kort, men oftare än not ligger de på ca 50% användning. I helvete att 4core i5 @ 4.1ghz inte räcker för att GPU ska få full tillgång.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk

Så vi med singel GPU behöver inte ladda hem den här uppdateringen (jag har 11.11A)?

Permalänk
Skrivet av Loftberg:

Lirar inte Skyrim, men hur funkar 11.11b i BF3 och Rage?

Skickades från m.sweclockers.com

Bf3 fungerar skitbra med cap 2 filer. Tyvärr så är det ospelbart med dem drivisarna och skyrim.

Permalänk
Inaktiv

Ser att några skrev att Crossfire med 11.11b inte fungerar på HD4000 och HD5000 serien. Kan inte säga något om HD5000 serien men det fungerar på mina HD4850 och det skalar bra! Körde RadeonPro tidigare men avinstallerade det nu eftersom jag inte behöver det med 11.11b. Detta fungerar dessutom mycket bättre än RadeonPro gjorde med tidigare drivrutiner för mig.
Edit: Jag kör inte CAP tillsammans med 11.11b.

Slutsats: Testa 11.11b även om ni har äldre kort i CrossfireX. För vissa buggar det (HD5xxx?), för vissa (HD4xxx?) fungerar det!

Permalänk

Fick återgå till ett kort och 1920x1200, blev helt ospelbart med båda 6950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

Hade gigantiska problem med Skyrim innan RadeonPro, stänga av allt i CCC och köra på låga inställningar i spelet för att det inte skulle krascha.
Installerade RadeonPro och körde Skyrim med Oblivions crossfire profil och vips så funkar allt på Ultra High i en jäkla massa FPS och inga krascher längre.
Underbart! När texturerna är på Ultra ser Skyrim jävligt vackert ut, och med FXAA Post Injector behövs inga texture packs här inte!

Kan inte AMD förstå att lösningen finns rakt under deras näsor? Kör med ett 4870x2 btw för alla med äldre crossfire kort.

Vad har du för mer inställningar på RadeonPro?

Jag kör med HD5970, och ställde nu in Oblivion som CF-profil. Det blev nu mycket bättre prestanda, dock får jag extremt mycket flimmer i menyerna. Tänkte om det kanske berodde på några andra inställningar.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte få till bra Crossfire med mina 6850 på något sätt. Går upp och ner mellan 150 och 15 hela tiden, det enda som funkar hittills är att köra med ett kort.

Permalänk
Medlem

äntligen drivrutiner som funkar i Skyrim.Hade 50 fps som droppade ibland till 20 ,men nu 120 fps

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W