Permalänk

Placering av fläktar

God afton Swec!

Satte häromveckan in Noctua NH-D14 in i min dator (och likt de flesta andra helt paff över storleken). Efter en del krångel och strul så startade jag datorn och kollade lite temp och sånt. Klockade lite för att testa och ligger runt 52 grader med Prime95 med 0.3ghz överklock (i5 2500k). Det är ju inte speciellt lyckat.

Men med krångel o strul menar jag att fläkten hade bekymmer att träffa skruven och kylpastan smetades nog runt väldigt mkt. Jag ska, när jag hinner, göra om det och se om jag kan lyckas få det bättre. Men tråden handlar om mina andra fläktar och dess placering, ifall de hjälper eller stjälper.

Jag sitter just nu med https://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-s... och jag har två fläktar utöver den 120mm fram som tillkommer.

Den enda sitter på baksidan och ska blåsa ut luft tillsammans med cpu-kylarn, men den är inte speciellt kraftfull så jag undrar nästan om den kanske förstör lite. Sen har jag en som sitter top precis ovanför cpu-fläkten (snacka om att det hela platsar på millimetern) och är tänkt att blåsa ut luft med. Men denna är heller inte speciellt stark fläkt. Ganska svag faktiskt eftersom jag inte känner speciellt mkt när jag tar handen ovan. Så jag sitter med 2 st 120mm skräpfläktar som jag misstänker kanske stjälper.

Jag gick igenom Toms Hardware info gällande fläktar lite snabbt men jag blev inte så mycket smartare. Jag planerar också att med tiden byta ut dessa två fläktar mot bättre senare men jag vill veta hur jag optimerar situationen just nu. Grafikkortet blir lite varmare än vad jag vill att det ska vara 60-70 grader så kanske flytta en fläkt till sidan?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.