AMD Athlon II X4 631 och AMD A6-3500

Permalänk
Melding Plague

AMD Athlon II X4 631 och AMD A6-3500

Två nya "Llano" hittar till SweClockers testlabb. Budgetalternativet Athlon II X4 631 saknar integrerad grafikdel medan A6-3500 erbjuder tre kärnor och grafik i DX11-klassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bra!

Nu har jag beställt ett FM1 system med AMD Athlon II X4 631 till sambon!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Bra!

Nu har jag beställt ett FM1 system med AMD Athlon II X4 631 till sambon!

Precis det jag tänkte, typ en ok tyst dator till folk som inte kräver jätteprestanda:) lite förutfattade meningar här din sambo kan ju vara värsta gamern...

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Ser gärna ett test med denna i grafik
edit: doh, såg inte den

Permalänk

Har inte läst testet än men jag är grymt sugen på att få reda på hur 631 presterar, jag anar budgetbomb i mossen. Skönt att ni göra tester på lite mer "oddballs". Jag tycker den verkar intressant till en billig men ganska bra allround dator.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Ja kul med tester på dessa processorerna! Jag tycker att FM1 sockeln imponerar rakt igenom. Sen Athlon II X4 631 är fantastisk för sitt pris med tanke på överklockningen. Hoppas ni testar A8 3870K och A6 3670K i senare i vinter!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

borde inte en processor för 600 som presterar bra i de flesta vardagliga saker och funkar bra att spela på få prisvärt ?
och BTW staplarna i diagrammen borde väll börja på 0 ser väldigt missvisande ut annars

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Varför hade ni inte med några Core i3 som ligger i samma prisklass? Annars så var det bra läsning.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Lab Burst mode är riktigt sneaky. Vilken onödig funktion

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

varför är inte intels utbud med i testerna? atom & i3 ? då dessa är tänkta för itx o htpc...

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av hur A3500 presterar i HTPC situationer, tex. uppspelning av blueray, DXVA m.m. Är det någonting som kommer testas på sweclockers? Tycker det generellt har varit dåligt med test på HTPC-lämpade plattformar med fokus på just medieuppspelning. Vem bryr sig om att man inte kan spela BC2 med en integrerad GPU-krets, det är väl nästan regel än undantag att dessa inte går att spela på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av dookie95:

borde inte en processor för 600 som presterar bra i de flesta vardagliga saker och funkar bra att spela på få prisvärt ?
och BTW staplarna i diagrammen borde väll börja på 0 ser väldigt missvisande ut annars

Hm, alla staplar ska givetvis börja på noll, och vid en snabb överblick ser jag ingen som diffar. Kan ha varit något temporärt med renderingen.

Skrivet av #enbom:

Varför hade ni inte med några Core i3 som ligger i samma prisklass? Annars så var det bra läsning.

Skrivet av Disney:

varför är inte intels utbud med i testerna? atom & i3 ? då dessa är tänkta för itx o htpc...

Tyvärr har vi inte kvar någon Core i3/Pentium av senaste generationen i testlabbet, och inga bra resultat att återanvända. Prestandan är dock relativt lätt att härleda, till exempel genom att kika på recensionen av A8-3850 där Core i3 2120 finns med. Slutsatserna är dock givetvis skriva för de aktuella processorernas förutsättningar, att förvänta sig samma prestanda med en modell för 700 kronor som med en annan för 1800 kronor är ju inte speciellt givande.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag är mer intresserad av hur A3500 presterar i HTPC situationer, tex. uppspelning av blueray, DXVA m.m. Är det någonting som kommer testas på sweclockers? Tycker det generellt har varit dåligt med test på HTPC-lämpade plattformar med fokus på just medieuppspelning. Vem bryr sig om att man inte kan spela BC2 med en integrerad GPU-krets, det är väl nästan regel än undantag att dessa inte går att spela på.

DXVA, acceleration för Blu-ray, HD-ljud och liknande är inga problem med någon "Llano"-variant (förutsatt integrerad GPU). Redaon E-serien klarar detta bra, och A-serien är kraftfullare på alla fronter. Undantaget är möjligen 23,976 Hz och liknande specialfall, men det är något vi eventuellt får ta i en specifik artikel för flera plattformar i framtiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

De verkar otroligt prisvärda! Finns det ens någon konkurrens i prisklassen? Hur bra är Pentium Dual Core? i3orna är ju betydligt dyrare (iaf på inet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erikssonown:

Precis det jag tänkte, typ en ok tyst dator till folk som inte kräver jätteprestanda:) lite förutfattade meningar här din sambo kan ju vara värsta gamern...

Jepp :), prollen är ju utmärkt till BC2 och ut3 vilket är tjejens favvo spel för tillfället

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, alla staplar ska givetvis börja på noll, och vid en snabb överblick ser jag ingen som diffar. Kan ha varit något temporärt med renderingen.

Det är den nedre teststapeln på Battlefield: Bad company 2 som börjar på 57 FPS av någon anledning

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, alla staplar ska givetvis börja på noll, och vid en snabb överblick ser ajg ingen som diffar. Kan ha varit något temporärt med renderingen.

Tyvärr har vi inte kvar någon Core i3 av senaste generationen i testlabbet, och inga bra resultat att återanvända. Prestandan är dock relativt lätt att härleda, till exempel genom att kika på recensionen av A8-3850 där Core i3 2120 finns med.

DXVA, acceleration för Blu-ray, HD-ljud och liknande är inga problem med någon "Llano"-variant (förutsatt integrerad GPU). Redaon E-serien klarar detta bra, och A-serien är kraftfullare på alla fronter. Undantaget är möjligen 23,976 Hz och liknande specialfall, men det är något vi eventuellt får ta i en specifik artikel för flera plattformar i framtiden.

Bc2 lågupplösning ser ut som 2500k är 8 gånger så bra istället för 3 gånger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk

Prestanda/krona så tycker jag 631 verkar bra!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av 1mike20:

Det är den nedre teststapeln på Battlefield: Bad company 2 som börjar på 57 FPS av någon anledning

Skrivet av dookie95:

Bc2 lågupplösning ser ut som 2500k är 8 gånger så bra istället för 3 gånger

Skickades från m.sweclockers.com

Det måste vara någon märklig renderingsbugg, ser ut som det ska här. Testa lite Ctrl+F5 och se om det rättar till sig!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

jag som trodde man hade lagt ner Athlon serien xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusNeuman:

jag som trodde man hade lagt ner Athlon serien xD

Bra come back!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Efterlängtad recension!

Framförallt Athlon II X4 631 känns ju väldigt prisvärd, 6-700kr är ju inte mycket för hur den presterar och moderkorten till FM1 är ju billiga med. Finns ju redan en version som är lite högre klockad från fabrik (3Ghz), Athlon II X4 651 FM1. Släpper AMD någon upplåst version blir det ännu trevligare Strömförbrukningen var ju dock inte så mycket att hurra för tyvärr.

Jag hade också velat se lite mer jämförelser med andra billigare CPUer från Intel (och AMD) och även hur Athlon II X4 631 presterar i BF3. Om det är samma som i BC2 att grafikkortet sätter stopp först eller om den inte alls hänger med. Klarar den BF3 hyfsat får man ju väldigt mycket för sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

DXVA, acceleration för Blu-ray, HD-ljud och liknande är inga problem med någon "Llano"-variant (förutsatt integrerad GPU). Redaon E-serien klarar detta bra, och A-serien är kraftfullare på alla fronter. Undantaget är möjligen 23,976 Hz och liknande specialfall, men det är något vi eventuellt får ta i en specifik artikel för flera plattformar i framtiden.

Hade varit väldigt intressant tycker jag om ni gjorde ett HTPC bygge eller liknande faktiskt, går igenom lite sånt här och kanske sätter ihop en sweclockersHTPC

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

varför är inte intels utbud med i testerna? atom & i3 ? då dessa är tänkta för itx o htpc...

För att det...inte är intressant helt enkelt

1. I3 har fortfarande "27,43453 fps" buggen (vet inte vad exakt, men något i den stilen).
2. I3 har fortfarande HD2000 = Piss
3. Moderkorten är väl i överlag dyrare? För samma funktioner (USB3 osv)
4. Atom är...atom

Helt enkelt, AMD har ett väldigt fast grepp runt budget/HTPC lösningar just nu, jovisst, senaste krympningen av Atom kan bli intressant, men det är fortfarande långt bakom liknande (E/A serien) från AMD

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

DXVA, acceleration för Blu-ray, HD-ljud och liknande är inga problem med någon "Llano"-variant (förutsatt integrerad GPU). Redaon E-serien klarar detta bra, och A-serien är kraftfullare på alla fronter. Undantaget är möjligen 23,976 Hz och liknande specialfall, men det är något vi eventuellt får ta i en specifik artikel för flera plattformar i framtiden.

Jag skulle uppskatta ett HTPC-test där man inriktar sig på bildkvalitet och ljudkvalitet. Visst kan en Atom och E350 avkoda det mesta men hur är skillnaden i ren flyt och bildkvalitet?

Ni kanske ska plocka in en expert på sådana saker vid ett sådant test.

Tack för recensionen, vore det inte för att FM1 dör redan nästa år skulle jag inte tveka inför mitt kommande HTPC-bygge. Där har ju 1155-plattformen en stor fördel.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Varför testade ni med 2500k och inte 2600k ?

Permalänk
Medlem

Inte imponerad någonstans, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Varför testade ni med 2500k och inte 2600k ?

Jag mer mer förvånad att Sweclockers inte har testa FX-6100 och FX-4100 ...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Bokenbergen:

Varför testade ni med 2500k och inte 2600k ?

"Varför jämför ni en processor för 800 med en för 1800 och inte en för 2800?"

2600k sopar banan med allt AMD har att erbjuda, 2500k kan iaf anses likvärdig (i generell prestanda) med det bästa AMD har.

Ett mer intressant test vore att jämföra med vad Intel har i ungefär samma prisklass, vilket torde vara Pentium G850 respektive i3 2100.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Blir ännu bättre när moderkort med A55 chipset börjar bli vanligare, eftersom det drar ner plattformspriset avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För att det...inte är intressant helt enkelt

1. I3 har fortfarande "27,43453 fps" buggen (vet inte vad exakt, men något i den stilen).
2. I3 har fortfarande HD2000 = Piss
3. Moderkorten är väl i överlag dyrare? För samma funktioner (USB3 osv)
4. Atom är...atom

Helt enkelt, AMD har ett väldigt fast grepp runt budget/HTPC lösningar just nu, jovisst, senaste krympningen av Atom kan bli intressant, men det är fortfarande långt bakom liknande (E/A serien) från AMD

så egentligen skulle en stor stjärna o 10/10 varit nog o skriva om amds nyheter?

jag läser då reviews för o se skillnaden och hur mycket AMD spöar intel... men o läsa en review intel highend vs amd lowend känns ju inte relevant.