Hur överklocka en 1090T när jag inte kan se core temp???

Permalänk

Hur överklocka en 1090T när jag inte kan se core temp???

Hej

Jag har överklockat processorer tidigare så jag kan med hela den metodiken.
Men med tidigare processorer så har jag aldrig haft det problem som jag har med min nya Phenom II X6 1090T -processor:

För att överklocka (läs: ändra vcore och multiplier) så måste man sätta CPU'n i "unlocked" -mode i BIOS.
Problemet med det är att då går det inte att läsa av CPUtempen i Windows - varken med CPUID Hardware Monitor eller Core Temp 1.0
Jag har googlat runt lite ang. detta och det verkar vara en normal grej att upplåsta CPU:er får denna "defekt" - om man nu kan kalla det för det.

Min fråga är då hur fan man ska kunna överklocka dessa om man aldrig kan läsa av tempraturen i windows?? Alltså överklockningen i sig går ju men man har ju ingen koll på tempen under load.

EDIT: Jag läste något om att man istället ska kolla skillnaden mellan Core temps och TMPIN0, TMPIN1, TMPIN2, osv - som är sensorer "nära" CPU'n. Det känns ju spontant inte som en bra grej. När jag körde ett Prime 95 -stresstest för att kolla min maxtemp på processorn @ stock speeds, så fann jag att INGEN av dessa TMPIN% hade samma Maxtemp som processorn. Den närmsta av dem är min TMPIN1 som var ca 4-5 grader ifrån.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Vad menar du att man måste sätta "unlocked-mode" i bios? Det behövde inte jag. Jag ändrade bara multipeln och vips fick jag 3.8ghz.

Permalänk

Ja för sätter jag den i "locked" så går det ju inte att ändra vcore eller multipliern i BIOS.
Dessa inställningar gråas ur om jag inte låser upp processorn.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Min 1090T går att clocka direkt i bios utan någon upplåsning, bara att ändra multipeln och köra!

Permalänk

Ladda ned Speccy och använd det programmet.
Temperaturen som visar korrekt CPU temperatur är "Moderkorts temperatur".

Detta är mina temperaturer vid Folding@Home på grafikkortet och CPU'n..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Detta var ett fall av "inbillning" - det gick att ställa in egna värden i BIOS.
Så nu är processon överklockad och klar: 3.2 till 3.8 GHz

Kan klocka den mer men tja... vet inte om det är en så bra idé att köra vcore på över 1.5v?
Kunde få den till 4GHz men då fick vcore lov att vara över 1.5v och load temp blev då 55C

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk

Maxgräns som jag hört är 1.5v, så att gå över den skulle jag själv aldrig göra.
Vad för kylning använder du dig av?

Min OC:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2140416

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

1.55 är det som jag sett på de flesta sidor. Men vet ej om jag vill push-my-luck så pass mycket.
Inser nu i efterhand att jag har gammalt BIOS på moderkortet - det kan ju vara en bra idé att uppdatera, haha ^^

Jag har en Noctua NH-U9B SE2 -kylare.
Processorn är nu på 3.8GHz (1.45v vcore) och tempen 32C i idle.
Tempen i chassit är mellan 25C och 29C - rumtemperatur på en tja 23C iaf...

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk

Åh, synd att det verkar som om ditt exemplar är så strömhungrig!
3.8GHz är en fin klock, men snart kommer nog överklockningsfingrarna börja klia!

Kanske kan du med små och försiktiga steg nå 4GHz klubben!

Good luck and be safe ^^

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Går inte.
Sätter jag vcore till 1.5 i BIOS och multipliern till x20 (ger 4GHz) så får jag 1.52V i max vcore (enligt CPUID Harware Monitor)
...och dessutom fel rätt tidigt i Prime 95

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niteshade:

Går inte.
Sätter jag vcore till 1.5 i BIOS och multipliern till x20 (ger 4GHz) så får jag 1.52V i max vcore (enligt CPUID Harware Monitor)
...och dessutom fel rätt tidigt i Prime 95

Har du provat att klocka upp referensklockan och inte öka multipliern lika mycket för att nå samma hastighet? T.ex. 200x20 = 4000, 250x16 = 4000, bägge blir ju samma, men kan fungera olika bra på olika CPUs/moderkort.

Så länge man har koll på vad de andra grejerna blir med sina multipliers. HT kvar nära 2000, NB 2400-2600 någonstans och minnena så de inte går över sin märkta max. (Jag fick sätta spänning och timings manuellet för att få dem nära 1600)

Jag kör 1,4V för 4.0GHz och får runt 57-58 i IntelBurnTest i load.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jadå jag provade att uppa CPU frekvensen (reference clock) från 200 till 211 (gjorde det i steg om 3) och fick genast problem när jag kommer över x19 x 203MHz

Men, junioröverklockare som jag är så hade jag inte läst på tillräckligt mycket om NB-överklockning. Nordbryggan har hela tiden varit på auto så jag misstänker att den varit på sitt defaultvärde (2000MHz) vilket jag nu läst inte är så smart.
Så nu ikväll så provar jag att öka NB-multipliern för och se om det hjälper mot felen jag får när jag försöker köra x20 multi på min CPU (vilket då ger 4GHz blankt).

Det är för övrigt en BE-processor så jag tycker inte det är någon idé att pilla på referensklockan överhuvudtaget. Jag är ej intresserad av att OC:a minne och HT ändåså eftersom det räcker att bara öka multipliern på CPU/NB.

Är för övrigt uppe i 3.9GHz
19.5x200MHz = 3.9-något
vcore inställt på 1.525v i BIOS - visar 1.52v min och 1.55v max i HWmonitor så den kan jag ej pilla mer på.

Och jo en sista sak:
Vågar inte pilla på NB volten egentligen eftersom mitt moderkort inte har någon sensor på den så jag har ingen aning vilken temp den har. HWmonitor visar bara TMPIN0 till 2 - där 0 är moderkort, 1 CPU och 2 är VRM.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

VRM lär bli varmare än nordbryggan ändå, eftersom de inte brukar ha lika stor kylfläns.

Mitt Sabertooth har ju tempgivare överallt på moderkortet, så jag ser rätt bra vad som blir varmast för mig iaf.

Tänk på att PCI-E kan behöva låsas till 101MHz om du försöker klocka med referensen. Vissa moderkort drar tydligen med sig den upp och då blir det fort fel.

Vad gäller överklocka minnen så är det ju inte överklockning från minnenas sida, utan bara mot vad som är specat för CPUn/sockeln eller moderkortet, så där vill jag gärna köra så nära märkt hastighet som det går.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vilka minnen har du och vad kör du dem på i bios?
Klockat ner dem eller?

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

VRM lär bli varmare än nordbryggan ändå, eftersom de inte brukar ha lika stor kylfläns.

Mitt Sabertooth har ju tempgivare överallt på moderkortet, så jag ser rätt bra vad som blir varmast för mig iaf.

Tänk på att PCI-E kan behöva låsas till 101MHz om du försöker klocka med referensen. Vissa moderkort drar tydligen med sig den upp och då blir det fort fel.

Vad gäller överklocka minnen så är det ju inte överklockning från minnenas sida, utan bara mot vad som är specat för CPUn/sockeln eller moderkortet, så där vill jag gärna köra så nära märkt hastighet som det går.

Okej, det där första är ju bra att veta.
Jag misstänker att jag har ett rätt dåligt moderkort för överklockning - det är ett: Gigabyte GA-970A-D3
PCI-E har jag redan låst till 100MHz. Att vissa låser den till 101MHz måste ju vara mest en kul grej

Skrivet av Mindrax:

Vilka minnen har du och vad kör du dem på i bios?
Klockat ner dem eller?

På min stabila överklock så kör jag:
200MHz reference clock
x19.5 multi på CPU'n = 3900MHz
1:4 på minnena, alltså 800MHz (DDR = 1600MHz)
Och mina timings är 8-8-8-24 - allt enligt specifikationerna. Jag har satt dom manuellt eftersom moderkortet var mongo och tyckte dom skulle vara långsammare - både gällande frekvens och timings. Det är dessa minnen jag har:
http://www.webhallen.com/hardvara/126085-corsair_xms3_vengean...

De enda gångerna jag inte kör minnet på 1600MHz och med korrekt timings är när jag pillar på referensklockan för att testa andra saker.
Jag har t.ex kommit fram till att min nordbrygga vägrar vara stabil på något över 2550MHz - så att sätta allt på 200MHz och med en 13x multiplier det gillade den inte - fast jag uppade voltage till 1.2v

I mitt BIOS så får jag för övrigt röda värden på alla voltagevärden för nordbryggan som ligger på över 1.2v. Och då mitt moderkort är mediokert som bäst så vågar jag inte pilla upp denna högre. Jag har dessutom ingen fläkt på nordbryggans kylfläns.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk

Jag skulle nöjt mig med en stabil klock på 3,9GHz, man brukar inte kunna pressa ur så hemskt mycket mer och prestandavinsten är för det mesta inte värd den extra spänningen som man brukar behöva dra på för att komma högre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Nu är det ju inte direkt prestanda jag är ute efter utan detta är mer en... prestige-grej.
Jag vill ha den på 4GHz och tycker det borde gå egentligen eftersom så pass många ändå kommit upp så pass högt.

200 reference clock
19.5x CPU multi (3900MHz)
1.525v på CPU'n
13x NB multi (2600MHz)
1.25v på NB
10x multi på HT (2000MHz)

Hade pillat på fel inställningar för nordbryggan (fel voltage) men nu funkar det. I mitt BIOS så finns det två, en vid namn NB voltage och en vid namn NB CPU VID - varav den senare är den "korrekta". Missade den eftersom den låg mycket längre ner i listan - hade inte ens scrollat dit och kollat).
Ovanstående är stabilt, men så fort jag drar upp CPU multipliern till 20x så får jag problem i Prime95 efter 2 minuters testande.

Är det så att jag har en dålig processor bara?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niteshade:

...
Ovanstående är stabilt, men så fort jag drar upp CPU multipliern till 20x så får jag problem i Prime95 efter 2 minuters testande.

Är det så att jag har en dålig processor bara?

Visst varierar det en del mellan chipen, men jag tror mer att det är moderkortet som spökar isf, eftersom du fick problem så fort du höjde FSBn.

Jag kan utan problem sätta min på 250MHz och få 4GHz rakt av med default multiplier, men då är det rejäl stabilitet och kylning på ett Sabertooth.

Min gamla dator, numera förpassad till att vara HTPC har en Athlon X4 och det billigaste ASUS-kortet jag hittade för AM3, det har inga kylflänsar alls på MOSFET och väldigt låga flänsar på nord-/sydbrygga. Jag kom upp i 3,4GHz från 3.0 default, högre gick inte för att FSBn inte ville vara med. Det blev instabilt och varmt på moderkorts-tempen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Visst varierar det en del mellan chipen, men jag tror mer att det är moderkortet som spökar isf, eftersom du fick problem så fort du höjde FSBn.

Jag kan utan problem sätta min på 250MHz och få 4GHz rakt av med default multiplier, men då är det rejäl stabilitet och kylning på ett Sabertooth.

Min gamla dator, numera förpassad till att vara HTPC har en Athlon X4 och det billigaste ASUS-kortet jag hittade för AM3, det har inga kylflänsar alls på MOSFET och väldigt låga flänsar på nord-/sydbrygga. Jag kom upp i 3,4GHz från 3.0 default, högre gick inte för att FSBn inte ville vara med. Det blev instabilt och varmt på moderkorts-tempen.

Vad kör du för spänning i 4 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad kör du för spänning i 4 ghz?

1,4V satt i BIOS nu har jag för mig, körde på auto tidigare när jag hade 250MHz FSB, men jag har tweakat runt lite sen dess.

Tror jag har bus på ca 235-340 nånstans och multipliers fixade därefter. Får kolla när jag kommer hem om någon timme.

Det trevligaste är att den är stabil med Cool'n'Quiet påslaget, något som de flesta säger att man ska slå av. Dumt tycker jag, eftersom jag har datorn på 24/7, så det är trevligt att den går ner i slö-läge när jag bara surfar/inte är där alls.

EDIT: Så här ser det ut efter 5 rundor IBT, den varierar spänningen upp till 1,44 max, men 1,4V är satt i BIOS. Varmast blir som sagt strömkretsarna, eftersom jag har en Phanteks dubbeltornkylare som inte blåser ner på dem utan förbi. Funderade på att sätta dit en eller två små 40mm-fläktar på 7V för att sänka lite, men eftersom jag aldrig kommer så här högt vid spelande utan bara i stresstest så fick det vara.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag ger nog upp snart.
Börjar liksom mer och mer luta mot att jag antingen har ett dåligt chip (processor) - dvs otur i lotteriet...
...eller att moderkortet är för dåligt. Det var trots allt ett "budgetkort" på 900kr.

Nuvarande inställningar - ej helt 100 på om det är stabilt ännu. Har kört P95 i 20 minuter utan problem bara...
200 reference clock
19.5x CPU multi (3900MHz)
1.5v på CPU'n (ner 0.025 från förra)
14x NB multi (2800MHz) (upp 200MHz från förra)
1.25v på NB
10x multi på HT (2000MHz)
DDR voltage ökat en aning för att den visade 1.48v i både BIOS och SpeedFan fast den var satt på 1.5v i BIOS.

Såg att C1E var aktivt av nån jävla anledning så jag trodde ett litet tag att det kanske var det som var boven i dramat. Men med det avslaget så får jag fortfarande fel när jag kör processorn på 4GHz. Spelar ingen roll om jag gör överklockningen via FSB eller multiplier - så fort den kommer till 4GHz så gnäller P95 direkt.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niteshade:

Jag ger nog upp snart.
Börjar liksom mer och mer luta mot att jag antingen har ett dåligt chip (processor) - dvs otur i lotteriet...
...eller att moderkortet är för dåligt. Det var trots allt ett "budgetkort" på 900kr.

Nuvarande inställningar - ej helt 100 på om det är stabilt ännu. Har kört P95 i 20 minuter utan problem bara...
200 reference clock
19.5x CPU multi (3900MHz)
1.5v på CPU'n (ner 0.025 från förra)
14x NB multi (2800MHz) (upp 200MHz från förra)
1.25v på NB
10x multi på HT (2000MHz)
DDR voltage ökat en aning för att den visade 1.48v i både BIOS och SpeedFan fast den var satt på 1.5v i BIOS.

Såg att C1E var aktivt av nån jävla anledning så jag trodde ett litet tag att det kanske var det som var boven i dramat. Men med det avslaget så får jag fortfarande fel när jag kör processorn på 4GHz. Spelar ingen roll om jag gör överklockningen via FSB eller multiplier - så fort den kommer till 4GHz så gnäller P95 direkt.

Kör med IntelBurnTest för att kolla stabiliteten snabbare, är det stabilt där kan man börja köra P95. Samma fel kan visa sig på ett par minuter i IBT, så slipper man vänta flera timmar.

Mitt största problem var dels när minnena var över sina 1600MHz, då gick det inte alls bra så de såg jag till att alltid klocka ner lite eller hålla så nära som möjligt och i andra hand temperatur på MOSFET som sagt.

Tror inte jag har slagit av C1E heller, både det och Cool'n'quiet borde vara på, får starta om och kolla BIOS.

EDIT: Hittade inte C1E, men EVO power nånting var avslaget, CnQ är dock på. Spread spectrum är också på, vad det nu gör, Loadline calibration är på AUTO.

Här är alla inställningar jag kör med iaf.

REF: 236MHz
CPU multi: 17x = 4012MHz
CPU spänning: 1,38125 inställt i BIOS (hoppar ändå upp till 1,44V enligt HWmonitor och CPU-Z)
RAM multi: 6,67 = 1574MHz
RAM spänning: 1,50V
CPU/NB multi = 11 = 2596MHz
CPU/NB spänning: AUTO (1,35V enligt BIOS)
NB Spänning: 1,15 (0,05V upp från standard)
HT multi: 9 = 2124MHz

PCI-Express: 101MHz (kanske kan ha 100, men vissa moderkort krånglar och vill klocka ändå ifall man har så, inte provat på mitt)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

CPU spänning: 1,38125 inställt i BIOS (hoppar ändå upp till 1,44V enligt HWmonitor och CPU-Z)

Jag är nyfiken eftersom vi har samma kylare (men du har högre volt än mig)
Hur varm blir Cpu temp (inte core temp) när du kör prime95? (högsta värmeutveckling inställningen) ??

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag är nyfiken eftersom vi har samma kylare (men du har högre volt än mig)
Hur varm blir Cpu temp (inte core temp) när du kör prime95? (högsta värmeutveckling inställningen) ??

15 minuter P95 på high temperature så ligger CPU på 55 max, VCORE (MOSFETs) på 61 max.

Då kör jag HAF 912 med en CM 200mm Megaflow (110CFM) in i fronten, samma fast ut i toppen. En 800RPM Slip Stream (40CFM) in i sidan och en likadan ut i bak. CPU-fläktarna snurrar på sina ca 1200 RPM konstant eftersom de saknar PWM.

EDIT:
IntelBurnTest stressar upp CPUn snabbare och hårdare än P95, så jag testade det också.

Efter bara två rundor (knappt 4 minuter) på Very High (4GB minne använt) får jag:
CPU på 61 grader max och VCORE på 67 grader max.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

15 minuter P95 på high temperature så ligger CPU på 55 max, VCORE (MOSFETs) på 61 max.

Då kör jag HAF 912 med en CM 200mm Megaflow (110CFM) in i fronten, samma fast ut i toppen. En 800RPM Slip Stream (40CFM) in i sidan och en likadan ut i bak. CPU-fläktarna snurrar på sina ca 1200 RPM konstant eftersom de saknar PWM.

EDIT:
IntelBurnTest stressar upp CPUn snabbare och hårdare än P95, så jag testade det också.

Efter bara två rundor (knappt 4 minuter) på Very High (4GB minne använt) får jag:
CPU på 61 grader max och VCORE på 67 grader max.

Jo det är synd att fläktarna saknar PWM, men man har ju möjlighet att köra på endast 900 RPM? Fast jag undrar om den inställningen klarar av överklockning under "vanlig använding", vore intressant att veta.. (med bra luftgenomströmning i chassit så kanske det fungerar lika bra som på högsta farten på CPU'n)

Skrivet av Niteshade:

Hej

Jag har överklockat processorer tidigare så jag kan med hela den metodiken.
Men med tidigare processorer så har jag aldrig haft det problem som jag har med min nya Phenom II X6 1090T -processor:

För att överklocka (läs: ändra vcore och multiplier) så måste man sätta CPU'n i "unlocked" -mode i BIOS.
Problemet med det är att då går det inte att läsa av CPUtempen i Windows - varken med CPUID Hardware Monitor eller Core Temp 1.0
Jag har googlat runt lite ang. detta och det verkar vara en normal grej att upplåsta CPU:er får denna "defekt" - om man nu kan kalla det för det.

EDIT: Jag läste något om att man istället ska kolla skillnaden mellan Core temps och TMPIN0, TMPIN1, TMPIN2, osv - som är sensorer "nära" CPU'n. Det känns ju spontant inte som en bra grej. När jag körde ett Prime 95 -stresstest för att kolla min maxtemp på processorn @ stock speeds, så fann jag att INGEN av dessa TMPIN% hade samma Maxtemp som processorn. Den närmsta av dem är min TMPIN1 som var ca 4-5 grader ifrån.

Öh, är du säker på detta? Jag kan inte dra mig till minnes att jag gjort något sådant.
När det är BE så innebär det väl bara att multipeln inte är låst och att man kan höja den? Inte behöva man göra någon unlocked mode?
Kanske det som gör så det inte fungerar normalt för dig!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jo det är synd att fläktarna saknar PWM, men man har ju möjlighet att köra på endast 900 RPM? Fast jag undrar om den inställningen klarar av överklockning under "vanlig använding", vore intressant att veta.. (med bra luftgenomströmning i chassit så kanske det fungerar lika bra som på högsta farten på CPU'n)

Jag skulle iofs kunna koppla om så att jag kör med den medföljande Y-adaptern och sätta CPU-fläktarna på en CHA-fan-plats på mitt Sabertooth, då det finns stöd för att styra iaf några vanliga chassi-fläktar med spänningsreglering istället för PWM.

Lite synd bara då jag har dubbla CPU-fan-kontakter och allt, men det går ju att koppla en chassi-fläkt på CPU-fan 1 för rapporteringens skull och testa iaf. Jag får testa det sen ikväll Sen kommer det ju vara inställningarna för Chassi som jag får ställa in på rätt värden i programmen/BIOS sen med, men det ska jag väl kunna hålla reda på.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Inväntar uppdatering med spänning!

Skrivet av blackeagle:

Jag skulle iofs kunna koppla om så att jag kör med den medföljande Y-adaptern och sätta CPU-fläktarna på en CHA-fan-plats på mitt Sabertooth, då det finns stöd för att styra iaf några vanliga chassi-fläktar med spänningsreglering istället för PWM.

Lite synd bara då jag har dubbla CPU-fan-kontakter och allt, men det går ju att koppla en chassi-fläkt på CPU-fan 1 för rapporteringens skull och testa iaf. Jag får testa det sen ikväll Sen kommer det ju vara inställningarna för Chassi som jag får ställa in på rätt värden i programmen/BIOS sen med, men det ska jag väl kunna hålla reda på.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Inväntar uppdatering med spänning!

Funkar kanonbra, nu kör jag mina Phanteks med Y-adapter till CHA_FAN3 och styr dem därmed med tempkurvan på Chassi-fläktarna, sen satte jag ena 200mm-fläkten (den i taket som ju var närmast) på CPU-FAN och ställde den kurvan likadant som chassi. (35 grader 60%, 54 grader 100%)

Som sagt, synd att man inte kunde få den styrningen på CPU-uttagen, när chassifläktarna kan styras med både PWM och spänning (iaf FAN1-3, uttag 4 är bara 3-pins)

EDIT: Chassifläkten som sitter på CPU-FAN snurrar ju dock på max hela tiden nu, eftersom den också är utan PWM, men eftersom det är en stor 200mm så är den väldigt tyst på sina 700RPM trots att den flyttar 110CFM, så det funkar ju.

Phanteks'en går ofta ner på ca 850-900RPM vid surf och småspel, med Cool'n'Quiet igång (förstår inte varför folk stänger av det bara för att överklocka, man sitter ju inte och maxlastar CPUn konstant)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Funkar kanonbra, nu kör jag mina Phanteks med Y-adapter till CHA_FAN3 och styr dem därmed med tempkurvan på Chassi-fläktarna, sen satte jag ena 200mm-fläkten (den i taket som ju var närmast) på CPU-FAN och ställde den kurvan likadant som chassi. (35 grader 60%, 54 grader 100%)

Som sagt, synd att man inte kunde få den styrningen på CPU-uttagen, när chassifläktarna kan styras med både PWM och spänning (iaf FAN1-3, uttag 4 är bara 3-pins)

EDIT: Chassifläkten som sitter på CPU-FAN snurrar ju dock på max hela tiden nu, eftersom den också är utan PWM, men eftersom det är en stor 200mm så är den väldigt tyst på sina 700RPM trots att den flyttar 110CFM, så det funkar ju.

Phanteks'en går ofta ner på ca 850-900RPM vid surf och småspel, med Cool'n'Quiet igång (förstår inte varför folk stänger av det bara för att överklocka, man sitter ju inte och maxlastar CPUn konstant)

Nyfiken på att testa något liknande!
Lite tråkigt att ha två fläktar där inne som aldrig varvar ner..

Du har rätt angående QnQ.. Det är därför jag har den igång :] Skulle kännas riktigt konstigt om den satt och mata på för fullt trots att man bara idlar i Windows med att titta på film/surfa/etc

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|