Hur konfa win att prioritera trådat nät?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur konfa win att prioritera trådat nät?

Om man kopplar upp trådlöst och sedan ansluter kabel så ligger win kvar på trådlöst, hur konfar man upp det så att det går över till trådat utan att man behöver starta om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stäng av det trådlösa kortet. Brukar finnas en knapp eller dissabla det i kontrollpanelen.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man kopplar upp trådlöst och sedan ansluter kabel så ligger win kvar på trådlöst, hur konfar man upp det så att det går över till trådat utan att man behöver starta om ?

Koppla från det trådlösa!

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att göra så, men det är inte det jag är ute efter, jag vill ha automatisk växling till trådat om det är anslutet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På min laptop, HP med W7, är det bara att stoppa i nätverkskabeln så kopplas trådbundet nätverk in.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det här är en egenhet windows har. Förstår inte varför de har trådlöst framför trådat som standard.
Har inte windows igång nu så jag klistrar in en Microsoftbeskrivning från annan guide till hur du kommer till fönstret jag vill:
Open Network Connections by clicking the Start button, and then clicking Control Panel. In the search box, type adapter, and then, under Network and Sharing Center, click View network connections.

Ståendes i det här fönstret där du ser alla dina anslutningar så trycker du på ALT-tangenten på tangentbordet.
Menyraden ploppar fram. Har för mig det är "avancerat på avancerat-menyn". Prioritera upp din trådade anslutning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Först och främst vilket windows har du? Om du har win 7 så gå in på network and sharing center, sen in på change adapter settings, sen högerklicka på wireless network, välj tcp/ipv4 och klicka på propeties, sen advanced, sen har du automatic metric längs ner, klicka av den och skriv in 2 i rutan. Gör om samma sak för den trådade men skriv in 1 i interface metric. Detta kommer att prioritera upp det trådade.

För övrigt så är mitt trådade prioriterat automatiskt över min wi-fi...

Om du skulle vilja ha vissa program som kör trådat och vissa som kör wi-fi så finns det ett litet program som heter ForceBindIP som jag rekommenderar (är gratis)

*Edit Eller så gör du som Aqualize sa, är kanske lite enklare

Permalänk
Medlem

Precis, det är bara att putta upp anslutningen i de avancerade inställningarna som du hittar i en meny på samma sida som dina nätverksanslutningar.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Tack för tipsen. Jag hittade en svensk guide som kanske kan hjälpa nån annan också.
http://techblog.se/2009/09/29/prioritet-pa-natverkskort-i-win...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det här var lite annat än när man satt med DOS/Kommandotolken och manuellt skrev om prioriteringarna. Rent generellt så brukar en dator prioritera trådat nätverk då det anses vara ett säkrare medium. Kanske är jag som inte hängt med på sistone, men så var det förut iaf.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1