Permalänk
Medlem

80-talet goes USB

Har ett gammalt mekaniskt tangentbord från 1988 med DIN-kontakt, men tröttnade på att behöva använda två adaptrar till den, DIN > PS/2 > USB.
Så nu är det dags att konvertera tangentbordet till USB.

80-talet goes USB

Permalänk
Medlem

Mekaniskt för alltid!

Minns tangentborden på gamla IBM PS/2, helt underbara.

Har själv ett mekaniskt idag och kommer aldrig gå tillbaka!

Well done!

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

försvninner inte N-key rollover:n då du mixtrar till usb?

Permalänk
Medlem

Var fick du tag i DIN adaptern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Var fick du tag i DIN adaptern?

Brukade nog följa med tangentbord på den tiden då de skiftade till ps/2.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottn:

försvninner inte N-key rollover:n då du mixtrar till usb?

Ingen aning, men jag har inga datorer med PS/2 längre så jag har inget val :/

Skrivet av Skrotnisse92:

Var fick du tag i DIN adaptern?

Köpte denna: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190499...
Fast det finns billigare här http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570...

Permalänk
Medlem

svårt att släppa taget?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Nästa version: Trådlöst!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra guide/bygglogg!

Jag borde göra samma sak med mitt tangentbord på jobbet. Det är lite för mycket fulhack som det ser ut nu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skittufft faktiskt! Men hur är hygienen med ett så pass gammalt tangentbord? Får man ha handskar på sig för att våga vidröra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Skittufft faktiskt! Men hur är hygienen med ett så pass gammalt tangentbord? Får man ha handskar på sig för att våga vidröra det?

Tro det eller ej, men har faktiskt diskat varenda lilla tangent för hand

Permalänk
Medlem

Kul mod!
Vad är det för brytare som döljer sig under tangenterna?

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Avstängd

tjoo ! jag gillar detta! kan vi få mera info om tangentbordet? vad för brytare är det? mekaniska ? Cherry ? Alps ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Nice mod! Har ett sånt där liggandes fast mitt är lite bredare.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk

Riktigt häftigt mod, fin old school.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Kul mod!
Vad är det för brytare som döljer sig under tangenterna?

Skrivet av joshoa:

tjoo ! jag gillar detta! kan vi få mera info om tangentbordet? vad för brytare är det? mekaniska ? Cherry ? Alps ?

Hittar tyvärr ingen information överhuvudtaget om tangentbordet, verkar som det aldrig existerat
Men tog en bild så nån annan kanske lyckas klura ut vad det är

Permalänk
Medlem

hehe häftig mod och oldschool tagentbord har själv ett liknande från IBM liggandes man kanske skulle ge sig på den ;D

Permalänk
Medlem

Mad skillz bro!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd

hm det ser ut som inverterade cherry brytare på fästena, men något sådan vet jag inte om finns:P

vad heter tangentbordet, kan du skriva av allt som står på baksidan? jag MÅSte alltid får reda på vad för brytare det är när jag hittat något nytt.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Avstängd

tusen tack, nice

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Snygg ombyggnad! Gillas! God Jul.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nice som fasen!

Du måste dock göra en video när du knappar på tangentbordet så man får höra hur switcharna låter.

Det är inte direkt några standard switchar det där.

Permalänk
Medlem

hm, står 60g tactile clicky på wikin, undrar hur lik den är blåa cherry mx.

nice mod för övrigt, riktigt nice med mekaniska tangentbord, fick precis hem mitt Filco Majestouch-2 tenkeyless med svarta cherry mx för att byta ut mitt Razer BlackWidow med blåa och kunde inte vara nöjdare, blåa var lite för högljudda för mig (speciellt eftersom jag har öppet headset), svarta är enklare att spamklicka med också, blev ergonomiskt skönare utan numpad också, använde i princip aldrig den ändå!

Permalänk
Medlem

KUNGLIGT! Själv hade jag ett tag ett gammalt dell med ps2, den hade t.o.m windowstangent.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt!