Asrock lanserar moderkort med Intel Atom "Cedar Trail"

Permalänk
Melding Plague

Asrock lanserar moderkort med Intel Atom "Cedar Trail"

Tillverkaren Asrock satsar på Intels nya Atom-processorer i 32 nm genom tre moderkort med formfaktorn Mini ITX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Med rätt pris så blir detta intressant

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

De borde börja med integrerat nätagg som drivs med 12V adapter för ITX moderkort med integrerade CPUer..
Vet att det finns vissa sånna kort, men skulle vilja ha det som standard..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

De borde börja med integrerat nätagg som drivs med 12V adapter för ITX moderkort med integrerade CPUer..
Vet att det finns vissa sånna kort, men skulle vilja ha det som standard..

Det känns helt självklart, men pc-branchen precis som led-fanatikerna är helt enkelt aldrig tillräckligt organiserade för att få en standard på det hela. Precis som du förmodligen redan listat ut så är det ingen poäng att ha en fullmatad 24pins anslutning + 4pin eller varför inte 8pin extra ström-matning på moderkortet. Nej skippa hela det tramset och kör 12v rakt in i kortet istället. enklare, mindre tjafs, mer effektivitet och bättre för alla. Undantaget är väl nätaggstillverkarna som får tänka om lite.

Permalänk
Medlem

Snålt med 100mbit på det billigaste. Dock så måste de ju profilera produkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Surt att det inte fanns HDMI på två av korten. Men vad är det för grafikkrets? Aldrig hört om den, är den ett mellanting mellan HD3000 och HD4000? Antar att den är bättre än föregående modell som klarar av 1080p, förutom i extrema undantagsfall. Låg energiförbrukning och detta känns vettigt till en mamma/pappa dator eller HTPC

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Även snålt med endast VGA-anslutning och ingen HDMI. Är väl bara toppmodellen man kan ansluta till HDMI med DVI-HDMI adapter? Dessa har väl acceleration av HD-video? Men funkar det med xbmc på Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Surt att det inte fanns HDMI på två av korten. Men vad är det för grafikkrets? Aldrig hört om den, är den ett mellanting mellan HD3000 och HD4000? Antar att den är bättre än föregående modell som klarar av 1080p, förutom i extrema undantagsfall. Låg energiförbrukning och detta känns vettigt till en mamma/pappa dator eller HTPC

Tror ändå att det är få människor som använder mer än 100mbit nätverk. Jag reagerade mer på att den bara hade VGA som videoutgång.

Permalänk
Medlem

Jag är trött, det är två dagar innan jul, men varför har de serie och parallell portar?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Ingen HDMI utgång? Tråkigt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Tror ändå att det är få människor som använder mer än 100mbit nätverk. Jag reagerade mer på att den bara hade VGA som videoutgång.

Fast om man tänkt sig ha den som HTPC och kunna skicka stora videofiler till hårddisken eller som filserver då är 100 Mbit/s olidligt långsamt. Känns som användningsområdet blir väldigt begränsat med endast VGA och 100 Mbit/s, det blir väl bara typ "webbserver" kvar då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Jag är trött, det är två dagar innan jul, men varför har de serie och parallell portar?

Så att du ska kunna ansluta ditt modem, din bläckstråle-skrivare från 96 och din 15" CRT-skärm kopplas i VGAn såklart. Synd att behöva uppgradera fullt fungerande tillbehör bara för att man uppgraderar datorn...

Permalänk
Medlem

Det jag är mest intresserad av är vad prislappen kommer att hamna på! Men är prislappen runt 900-1200 så hade jag hellre lagt dom pengarna på Asus E35M1-I DELUXE mITX men ASRock brukar ha bra priser, så det ska bli kul o se vad AD2700-ITX hamnar på!

Dom andra (AD2500B & AD2700B) skulle jag inte ta i tång med ens! Iallafall inte till ett HTPC-bygge!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur de presterar får gärna citrera in en review

Edit*

Processor och grafik då alltså*

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Min HTPC börjar kännas mycket gammal... kanske dags att uppgradera? Skulle någon av dessa duga som kärnan i en HTPC? Räcker kraften i denna typ av Atom för att köra 1080p? Givetvis kommer jag använda mig av DXVA-lösning. Har Intel fortfarande problem med 24fps (23,997) ? Dvs att en film smått börjar hacka en stund innan "den kommer rätt" igen?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Njaaaa...

Från 2700-specen:

Graphics - Intel® PowerVR SGX545 - DirectX 9.0, Pixel Shader 3.0 - Multi VGA Output options: D-Sub, DVI-D and HDMI - Supports HDMI 1.3a Technology with max. resolution up to 1920x1200 - Supports DVI with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz - Supports D-Sub with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz - Supports HDCP function with DVI and HDMI ports - Supports Full HD 1080p Blu-ray (BD) / HD-DVD playback with DVI and HDMI ports

DirectX 9 plus HDMI 1.3 - känns som att E350/E450 ligger några steg före om man ska använda dessa som HTPC, iallafall om man vill ha 3D. Men som server kanske de blir bra om effektförbrukningen är så låg som man hoppas...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

+ Passivt kylt
+ SO-DIMM-minnen

- Endast 2st SATA. Minst 4st, helst 6st. Portarna tar så liten plats.
- 100Mbps nätverk (Borde vara utrotat för flera år sedan.)
- Inte PCIe-port. Minst 4x PCIe, helst 16x för uppgraderingsmöjligheter.
- Inte Display Port.

Att det alltid skall snålas med idiotsaker. Gigabit fanns på persondatorer för snart 10 år sedan så det borde vara standard idag. Samma gäller PCI-porten.

Permalänk

Tråkigt när det inte har integrerat nätagg. Får köra vidare på min single core 1,6 ghz atom, som som visserligen fungerar utmärkt för mina behov..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Jag är trött, det är två dagar innan jul, men varför har de serie och parallell portar?

Företag eller vissa hemmafixare använder hårdvara med dessa portar, och då snackar vi antagligen inte 56k-modem och gamla skrivare utan mer labb/mät-utrustning eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför två minnesplatser när det bara finns stöd för 4GB totalt? Jag tror att jag missat ngt...

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

De borde börja med integrerat nätagg som drivs med 12V adapter för ITX moderkort med integrerade CPUer..
Vet att det finns vissa sånna kort, men skulle vilja ha det som standard..

ja... detta är kanske ett alternativ (med hdmi dessutom):
http://www.mo-co-so.com/Intel-DN2800MT-Marshaltown-Mini-ITX-M...
läs mer i denna tråd:
#11749684

Skrivet av SuperSverker:

Någon som vet hur de presterar får gärna citrera in en review

Edit*

Processor och grafik då alltså*

benchmarks:

denna netbook har CPU'n D2700 men den har dessutom dedikerat grafikkort, så bortse från grafiksiffrorna:
http://www.netbooknews.com/38437/asus-lamborghini-vx6s-cedar-...

Passmark testet:
http://www.cpubenchmark.net/midlow_range_cpus.html
Nya Atom Cedar trail:
D2700 = 858 poäng
N2800 = 755 poäng
Gamla Atom pinetrail:
D525 = 711 poäng
N550/570 = 567/643 poäng

Grafik speccar:
http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/44016-int...
ingen pålitlig benchmark men lite info iaf...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Dom nya Atom-grabbarna kan ju hantera fyra trådar också. Det är mysigt tycker jag, såhär i Juletid.

Permalänk
Medlem

Utan HDMI med både bild och ljud så ser jag lite användning för de här modellerna

Permalänk
Medlem

Trist att dom nya atom processorerna har samma minnesbegränsning på 4Gb, precis som dom gamla. Här tycker jag nog att intel borde ha höjt ribban till åtminstone 8Gb. Är själv mest intresserad av att bygga strömsnåla servrar snarare än HTPC:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Utan HDMI med både bild och ljud så ser jag lite användning för de här modellerna

var hittar du att de inte har både ljud och bild i hdmi kontakterna ?

Permalänk
Medlem

Med rätt pris blir detta nog en bra arkadmaskin, serial och parallell ingångar...!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gipsyboy:

var hittar du att de inte har både ljud och bild i hdmi kontakterna ?

+1.

Synd att de inte släpper några bättre htpc-modeller.

Permalänk
Medlem

känns som amd fusion ligger steget före för en gångs skull:D

Men om priset blir rätt, så varför inte:)
Saknar dock hdmi, me det får man väll leva med:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

De borde börja med integrerat nätagg som drivs med 12V adapter för ITX moderkort med integrerade CPUer..
Vet att det finns vissa sånna kort, men skulle vilja ha det som standard..

Tycker att det hade varit najs med POE (Power Over Ethernet).
Har man switch med POE stöd så är det bara att koppla in datorn till switchen (eller ett uttag kopplat till switchen). Har man inte POE switch så kan man ha en extern adapter.
Då hade det varit möjligt att bara ha 1st (en) kabel till datorn. Eller att placera den långt från ett eluttag.

Fast nu för tiden är ju trådlöst populärt, så man kanske skulle ha Power Over Wifi, för de med Tesla coils.
Nackdelen är att man inte kan vistas i samma rum som datorn utan att dö, men det kanske fixas i något service pack.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Varför två minnesplatser när det bara finns stöd för 4GB totalt? Jag tror att jag missat ngt...

Om jag inte missförstår det hela så är det 4GB per kanal. Dvs max 8GB.

Visa signatur

KEEP UP THE GOOD WORK