Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Thunderbolt på bred front i april 2012

Permalänk
Melding Plague

Intel Thunderbolt på bred front i april 2012

Under 2012 planerar Intel att lansera gränssnittet Thunderbolt på bred front även utanför Apple-sfären, bland annat i samarbete med moderkortstillverkare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tar Intel någon licensavgift för gränssnittet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Tar Intel någon licensavgift för gränssnittet?

Precis min tanke.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Mycket bra nyheter! Killarna bakom DIY eGPU arbetar redan med att få en bra och stabil TB koppling för att kunna få x4 prestanda. Kommer vänta med laptopköp tills detta släpps

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Riktigt kul!

Jag vill ha färre portar som gör mer snabbare.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Tar Intel någon licensavgift för gränssnittet?

Skulle också vilja ha svar på denna fråga. Jag tippar på att det kan vara så ja.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är så bra symbol för kontakten. Den där symbolen associerar jag med ström.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Låt oss bara hoppas detta sprids. Det är ingen dålig hastighet direkt. Dubbelt snabbare än usb 3.0 om jag inte har helt fel (rätta mig om jag har fel).

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Tar Intel någon licensavgift för gränssnittet?

Bra fråga. Troligen. När Äpplet ägde namnet så var just (orimligt?) höga licenskostnader på tapeten, och Intel bedriver som bekant ingen välgörenhet så varför skulle de vara sämre? Förhoppningsvis sjunker dock priset i takt med större efterfrågan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Tar Intel någon licensavgift för gränssnittet?

Lär väl vara intel som tillverkar kretsarna, och isåfall lär väl licensen ligga som ett påslag på det priset.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Thunderbolt har potential måste jag säga. Se på de nya Apple-skärmarna som exempel - man kopplar en enda kabel från Macbooken till skärmen, så får man både bild och alla tillbehör som kopplas till skärmen (t ex mus, tangentbord, extern lagring, you name it) inkopplade till laptopen.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hoppas Dell snart spottar ut sig en uppföljare på u2410 med fullt thunderboltstöd.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Nä det går alldeles för fort, 50 Baud räcker bra annars tappar man kontrollen helt, fy för så snabba interface, hur ska det sluta?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Licenschock

Frågan om Intels licensavgifter har nu fått svar i intervju.

Tar Intel någon licensavgift för gränssnittet?

Skrivet av Swedish Berserk:

det kan vara så ja.

Hur blir prisnivån för Thunderbolt ?

Skrivet av Dr.Mabuse:

höga licenskostnader

Vad motiverar dessa kostnader?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Intel bedriver som bekant ingen välgörenhet

Det låter väldigt dyrt det här. Blir det dyrare än TV-licensen?

Skrivet av Swedish Berserk:

det kan vara så ja.

Återförsäljare undrar

Skrivet av mrqaffe:

hur ska det sluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Haha, skön intervju.

OnT: Enligt en snart ett år gammal artikel från AnandTech ska dock Intel inte ta några licensavgifter vad jag kan förstå. Rätta mig gärna om jag har fel.

Skrivet av AnandTech:

Apple learned its lesson after FireWire licensing slowed adoption - the Thunderbolt port and controller specification are entirely Intel’s. Similarly, there’s no per-port licensing fee or royalty for peripheral manufacturers to use the port or the Thunderbolt controller.

Källa: http://www.anandtech.com/Show/Index/4194?cPage=7&all=False&so...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rSon:

Haha, skön intervju.

OnT: Enligt en snart ett år gammal artikel från AnandTech ska dock Intel inte ta några licensavgifter vad jag kan förstå. Rätta mig gärna om jag har fel.

Källa: http://www.anandtech.com/Show/Index/4194?cPage=7&all=False&so...

Du har helt rätt. Dock så måste ju tillverkarna köpa styrkretsarna av Intel så de tar ju ut pengarna den vägen istället.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Du har helt rätt. Dock så måste ju tillverkarna köpa styrkretsarna av Intel så de tar ju ut pengarna den vägen istället.

Någon annan får alltså inte göra styrkretsar för Thunderbolt?

Permalänk
Medlem

Detta är ju bra! För vore det inte trevligt att skippa den tjocka och fula DVI (även VGA) kontakten för en mindre lite smidigare kontakt.. Visst, TB skärmar kommer väl men det finns ju DisplayPort skärmar och TB är ju bakåtkompatibel.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om några påslag, så länge vi alla får färre sladdar & högre hastighet så betalar jag gärna några kr mer! Och eftersom Asus, Asrock, Gigabyte och Sony hoppar på tåget så kommer alla andra tillverkare att göra det med.
Så till slut så kommer Thunderbolt att vara en standard! Så som det ska vara med andra ord

God fortsättning O Gott Nytt År alla Swecare!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

snälla snälla SNÄLLA låt det gå bra för TB!
och snälla fixa en ny logga! Tänker mig typ "varning-för-laser"-loggan men med sick-sack'ig stråle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad motiverar dessa kostnader?

Det undrar alla andra också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Haha, skön intervju.


Från säkra källor (eller kanske inte)

Skrivet av rSon:

OnT: Enligt en snart ett år gammal artikel från AnandTech ska dock Intel inte ta några licensavgifter vad jag kan förstå. Rätta mig gärna om jag har fel.

Källa: http://www.anandtech.com/Show/Index/4194?cPage=7&all=False&so...

Läste artikeln du länkade till. Låter ganska bra.

Skrivet av AnandTech:

Thunderbolt already faces competition from 4.8 Gbps USB 3.0 which has already seen a lot of adoption on the PC side. The parallels between USB 2.0 / FireWire and USB 3.0 / Thunderbolt are difficult to ignore, and ultimately peripheral availability and noticeable speed differences will sell one over the other in the long run. Moving forwards, it’ll be interesting to see Thunderbolt finally realize the “light” part of Light Peak’s codename, and exactly how that transition works out for the fledgling interface.

Undrar hur det blir med kostnader för kretsarna även om det inte blir licenskostnader. Jämför man USB och Firewire så var Firewire400 mycket bättre än USB 1.x och även bättre än USB 2.0. Även fast Firewire400 fanns på många datorer så blev det inte riktigt standard, det var inte så att det fanns på nästan alla datorer direkt. Sen Firewire800 är ju inte så jätte vanligt heller. Skulle väl finnas ytterliggare någon snabbare variant av Firewire? men det har jag inte ens sett på några produkter.

Hoppas att Thunderbolt blir tillräckligt billigt så att det kommer finnas minst 1 port på nästan alla datorer i framtiden.
Kanske blir så att alla datorer kommer ha ett gäng USB 3.0 och de flesta även kommer ha någon Thunderbolt.

Än så länge är det mestadels USB 2.0, inte alla datorer har USB 3.0 och även de datorer som har USB 3.0 portar har vanligtvis fler USB 2.0 portar än USB 3.0 portar, även fast 3.0 är bakåtkompatibelt. Så jag skulle inte bli förvånad om det dröjer ett par år innan Thunderbolt blir vanligt på billigare datorer.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:


Från säkra källor (eller kanske inte).

Haha vad roligt. Du som verkar vara insatt tar de licensavgift då?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiG|ISbit:

snälla snälla SNÄLLA låt det gå bra för TB!

Lite roligt att se så skilda förhoppningar på saker och ting. Killarna på jobbet som sitter och designar hårdvara sitter och hoppas på att det kommer gå dåligt för TB. Själv sitter jag och utvecklar firmware till hårdvaran som de designar (ibland annan hårdvara också) och har extremt blandande känslor.

När/om de går tillbaka till optik, ja eller Light Peak som det kallades innan det blev koppar lösning så kommer nog flera bli positiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

...
Undrar hur det blir med kostnader för kretsarna även om det inte blir licenskostnader. Jämför man USB och Firewire så var Firewire400 mycket bättre än USB 1.x och även bättre än USB 2.0. Även fast Firewire400 fanns på många datorer så blev det inte riktigt standard, det var inte så att det fanns på nästan alla datorer direkt. Sen Firewire800 är ju inte så jätte vanligt heller. Skulle väl finnas ytterliggare någon snabbare variant av Firewire? men det har jag inte ens sett på några produkter.
....

Mmm, har för mig att FireWire var framtaget av i huvudsak Apple, så det kanske låg licenskostnader där och annat sånt som vissa inte tyckte om, säkert politik också bakom utbredningen av olika system.
USB däremot hade nog Intel mer än ett finger i, Intel tycker om "dumma" periferisystem (och rent allmänt system) i PC-datorer som behöver ompyssling av CPU mest hela tiden, av förklarliga skäl.

Tyvärr medför det att USB presterar röv under förhållanden med hög CPU-last på datorn, och inte är sådär jättesnabbt om man hakar på flera enheter (=diskar) på samma port heller. Det är framförallt multitaskingen som är dålig.

Jag har inte provat USB3 - men om det följer trenden fungerar det inte smartare, utan har mest högre överföringshastighet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:


Från säkra källor (eller kanske inte)

Läste artikeln du länkade till. Låter ganska bra.

Undrar hur det blir med kostnader för kretsarna även om det inte blir licenskostnader. Jämför man USB och Firewire så var Firewire400 mycket bättre än USB 1.x och även bättre än USB 2.0. Även fast Firewire400 fanns på många datorer så blev det inte riktigt standard, det var inte så att det fanns på nästan alla datorer direkt. Sen Firewire800 är ju inte så jätte vanligt heller. Skulle väl finnas ytterliggare någon snabbare variant av Firewire? men det har jag inte ens sett på några produkter.

Hoppas att Thunderbolt blir tillräckligt billigt så att det kommer finnas minst 1 port på nästan alla datorer i framtiden.
Kanske blir så att alla datorer kommer ha ett gäng USB 3.0 och de flesta även kommer ha någon Thunderbolt.

Än så länge är det mestadels USB 2.0, inte alla datorer har USB 3.0 och även de datorer som har USB 3.0 portar har vanligtvis fler USB 2.0 portar än USB 3.0 portar, även fast 3.0 är bakåtkompatibelt. Så jag skulle inte bli förvånad om det dröjer ett par år innan Thunderbolt blir vanligt på billigare datorer.

Det kommer att ta sin lilla tid, helt klart! Men om några år så kommer Thunderbolt att vara det som USB 2.0 är idag d v s väldigt vanligt!!

Tillverkarna som inte hoppar på Thunderbolt tåget (om det nu finns några) kommer att förlora många kunder, när väl Thunderbolt standarden är satt!!

Och den kommer komma som en standard, var så säker!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag gissar att Intel vill få med detta (och pcie3) på moderkort för Ivybridge. Kommer dessa då ha USB3?
Förvisso är mer prestanda bra och kan ju komma att nyttjas men jag försöker komma på användningsområden idag ....
om jag inte kör appleskärm (med allt inkopplat via den) så , ja ...
Hjälp mig ... är det några tillfällen där DVI eller DP inte räcker till ur prestanda hänseende?
Ska den ersätta USB så måste jag ju byta alla USB enheter (likaså om DVI/DP ska ersättas) ...
Exakt hur blir det enklare/färre kontakter iom TB? Seriekopplar man allt på en ingång?

Permalänk
Medlem

Hur ska de få "plats" med detta då de inte verkar ha bandbredd nog för USB 3.0 eller SATA 3 ?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.