Behöver hjälp med inköp av ny monitor (lite knepiga krav, experthjälp efterlyses)

Permalänk

Behöver hjälp med inköp av ny monitor (lite knepiga krav, experthjälp efterlyses)

Då jag är "helt lost" när det gäller alla dessa tekniker angående skärmar och deras paneler så behöver jag hjälp från den samlade expertisen här på forumet. Läs nedan angående mina "krav" och "önskemål"...

Sitter i dagsläget på en Viewsonic VP2030b och den börjar bli bra sliten nu med sina 6+ år som jag haft den så nu är det dags att uppgradera och jag har siktet inställt på 24"-27" till datorn hemma (på jobbet kan jag tyvärr inte byta ut skärmen då IT-avdelningen skulle få tuppjuck).

Skärmens främsta uppgift blir till att redigera foton/video samt även spela FPS (typ BF3), dock så är man ju "vuxen" med allt vad det innebär med ansvar/åtaganden så det där med att spela är sekundärt men trots det så vill jag ha en så bra skärm som möjligt när det gäller att spela (har spelat på "elitnivå" en gång i tiden och spelade/tränade 3-4 timmar per dag i över 5 år för ett par år sedan) då jag stör mig på alltför mycket "trailing/ghosting" (och allt vad det nu heter i dagsläget).

Med betoning på foto/videoredigering så har jag kikat på dessa skärmar:
Dell Ultrasharp 27" (U2711) : TweakTown review - Must have/Editors Choice
Dell Ultrasharp 24" (U2410) : FlatPanels review - Highly Recommended

Med betoning på spel/"allmänt datoranvändande" så har jag kikat på dessa skärmar:
EIZO Foris 23" (FS2332) : FlatPanels review - Highly Recommended
BenQ TFT 24'' (XL2420T) : (hittar ingen bra utförlig recension)
Dell Ultrasharp 24" (U2412M) : FlatPanels review - Highly Recommended

En stor 27" vore ju verkligen supertrevligt att ha när man redigerar foton och där lyser ju IPS med sin styrka, och med den upplösningen (2560x1440) så kan jag ha 2 foton bredvid varandra för att jämnföra, samt att jag kan ha någon musikvideo eller liknande i ett litet fönster...
2st mindre skärmar är en lösning det med, men då kommer strömförbrukning/värme/skrivbordsplats in som faktorer i ekvationen, och skall man ha 2st likadana (samma märke/modell) eller går det utmärkt att ha en "spelskärm" (t.ex. BenQ:en) samt en "redigeringsskärm" utan att störa sig på färgskillnader och liknande ? Det där med att sitta och glo på 3D i spel med glasögon är en kul gimmick och inget som jag ens tar med på "önskelistan" (snarare tvärtom, endast onödigt).

Då jag har förstått att ingen av dessa skärmar är optimal för det som jag vill (IPS, 120hz, ingen "trailing", inputlag-free) så är jag lite rådvill till vilken jag skall ha, jag vill ju ha bra grejer men samtidigt inte försaka något. Tvetydigt/dubbelmoraliskt/knäppt, javisst...

Grafikkortet som jag har i dagsläget är ett GTX560ti och skall bytas ut i början av nästa år då de nya korten från Nvidia kommer ut på marknaden till något mer kraftfullt.

Jag skulle bli ofantligt glad om någon som verkligen kan detta (samt har egna erfarenheter, inte bara som läst sig till och "tror" saker) kunde ta sig någon minut och hjälpte mig.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kör själv med ASUS 24" IPS för foto/video och en LG 24" TN-panel för gaming.. men det går att köra spel på bägge.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD