Permalänk
Medlem

FreeBSD 9.0

Nu är det släppt!
http://www.freebsd.org/releases/9.0R/announce.html

Nån mer än jag som ska ge servern en omgång?

Visa signatur
Permalänk

ikväll ska den upp från 9.0-RC3 till RELEASE. fina grejor.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle ta och prova dra in FreeBSD 9 på sin för tillfället oanvända serverburk och meka lite med ZFS innan man beställer saker till en riktig filserver. Använder ju arch linux på både min workstation och htpc, och vad jag har fattat så ska Arch och *BSD vara relativt lika i tänket och uppbyggnaden? (Man har /etc/rc.conf etc..)?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ska helt klart testas, jag kör FreeBSD 8.1 på filservern men det får väl bli en uppgradering efter lite testkörning på en annan maskin.

Permalänk
Medlem

Inte kört speciellt mycket *BSD men har en 8.2 installation som jag lekt med jails på, får uppgradera den.

The FreeBSD TCP/IP network stack now supports IPv4 prefixes with /31 as described in RFC 3021, “Using 31-Bit Prefixes on IPv4 Point-to-Point Links”.

Var väl på tiden kanske :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Dags att damma av lite maskiner och göra en ny installation ser det ut som! FBSD har alltid vart en favorit jag aldrig blivit speciellt bekväm med. Kanske därför det är lika roligt och spännande fortfarande. Utmaningar är vad som ger livet mening.

Permalänk
Medlem

Sådär. Nu har jag uppgraderat filservern från FreeBSD 8.1 till 9.0 och ZFS från version 14 till version 28. Inga problem än så länge.

Jag kör bara FreeBSD på servern. Är det någon som testat köra det på skrivbordet? Känns som att det skulle ta lång tid att kompilera en hel skrivbordsmiljö via ports så jag antar att man hellre installerar skrivbordsmiljön som paket. Men jag gillar att använda ports. Kan man blanda ports och paket utan problem? Har fått för mig att man bör hålla sig till antingen eller.

Permalänk

Problemet skulle väl vara att paketen snabbt blir gamla. Vill man ha senaste versionen av någon applikation så finns den alltid i ports, men paketen ligger ofta långt efter.

Jag känner inte direkt att tiden det tar att kompilera är ett problem, men jag använder å andra sidan inte heller Gnome/KDE/OpenOffice på min desktop.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Avstängd

Hur enkelt är FreeBSD som desktop? Det är ju ypperligt ServerOS, men hur lättanvänt är det? Är Linux fortfarande ett bättre desktopOS?

Permalänk

Jag är nog egentligen fel person att svara på det - jag representerar nog inte den generella desktopanvändaren. Men hur som helst...

Om man som jag primärt använder textbaserade verktyg så är FreeBSD ett perfekt val. Min desktop består av Xorg, scrotwm, mutt, irssi, vim, mplayer, xxxterm och tmux. Det är väl egentligen det jag använder. Jag tror dock inte att dagens ungdomar känner sig speciellt hemma i den miljön. Jag har också en Macbook Pro precis som dom, men jag tenderar att föredra min FreeBSD-burk.

Å andra sidan finns PCBSD, och saker som generellt har varit jobbiga att få igång fungerar idag bättre (Läs: Flash, Skype, 3D-drivisar, WLAN), så FreeBSD duger nog åt en hel del Linux-användare också. Gnome och KDE har t.ex. alltid fungerat bra ihop med FreeBSD, även om de oftast legat lite efter med "det allra senaste". Mest pga. de linuxismer som ständigt införs.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

jag körde FreeBSD som desktop-OS för ~10 år sen (mest för att va "coolare" än alla linux-kidsen). nu tycker jag nog att freebsd är i framkant på serversidan, men på desktopsidan är det andra *NIX-system som ligger före.

linux mint är väl det jag närmast tänker på, om man inte kör mac... vilket jag föredrar.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Hur enkelt är FreeBSD som desktop? Det är ju ypperligt ServerOS, men hur lättanvänt är det? Är Linux fortfarande ett bättre desktopOS?

Kör Archie eller Gentoo så har du alla fördelar från FreeBSD men samtidigt tillgång till Linux alla fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Kör Archie eller Gentoo så har du alla fördelar från FreeBSD men samtidigt tillgång till Linux alla fördelar.

Linux kan väl inte boota på ZFS t.ex?

Permalänk
Medlem

PC-BSD är ju en rätt enkel variant av FreeBSD att köra på desktopen. Annars funkar vanliga FreeBSD med men riktigt lika enkelt kan jag nog inte påstå att den lösningen är.

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av freebsd "hast" funktion med zfs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Linux kan väl inte boota på ZFS t.ex?

https://github.com/dajhorn/pkg-zfs/wiki/HOWTO-install-Ubuntu-...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tackar, bra guide! Jag ska testa det för jag har saknat ZFS på Linux. Men visst skapar dom väl ändå en liten boot-partition med mke2fs? Men det är ju ändå rätt bra att kunna ha root-filsystemet förutom /boot på ZFS.

Fast det är väl ändå lite av fulhack för licensen för ZFS tillåter väl egentligen inte ZFS på Linux, åtminstone inte att det distribueras tillsammans med disten. Men man lär ska kunna kringgå det genom att installera det som en modul liknande som man gör med proprietära drivrutiner.

Nu när FreeBSD kör ZFS v28 kanske man kan få det kompatibelt med ZFS-versionen för Linux för den verkar ju också köra v28 enligt din länk. Hade varit skoj om man kunde dualboota FreeBSD med någon linuxdist och ha allt på ZFS (förutom /boot då). Om inte annat för att kunna göra lite prestandajämförelser. Just Arch Linux är ju min favorit så då kanske jag kan få alla fördelar med ZFS även där.