Permalänk
Medlem

ATX-moderkort i mATX-låda

Tja. Jag tycker ATX-lådor är onödigt höga. Sjukt mycket utrymme som inte utnyttjas, särskilt för mig som har följande i lådan:

3 HDD. Ett 5850. Stor CPU-kylare.

Förstår definitivt att ett vanligt midtower behövs vid SLI osv eller om man ska ha 2 DVD-läsare och 8 HDDs, men som jag visar i min vackra bild nedan så är allt det rödmarkerade tomrum, nätaggregatet skulle kunna få plats som jag ritar i grönt istället.

Vad tror ni om den lösningen? Får ATX-moderkortet plats eller kommer alla skruvhål bli helt fel, grafikkortet kanske inte kommer matcha?

Jag tänkte att det borde funka hyfsat ändå för mATX-kort går att skruva in i ATX-lådor så skruvhålen borde vara ungefär desamma.

Vill helst ha ett Fractal Design R3 Mini, men finns det något chassie som har en bättre lösning får ni gärna länka det Ska göra seriösare mått när jag kommer hem och funkar det så får det här bli projekttråden.

På "djupet" ska det få plats iallafall:
Maximum allowable mATX 9.6 inches (244 mm) x 9.6 inches (244mm)
Maximum allowable ATX 9.6 inches (244 mm)x 12 inches (305mm)

Dom där extra 6 centimetrarna täcks ju lätt upp av nätaggregatets förra plats, så att kortet går in vet jag. Huruvida det går att skruva fast och om PCI-portarna blir helt fel är en annan historia.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Man kan montera mATX i en ATX låda eftersom de översta sex (oftast) skruvarna på ATX sitter på samma ställe som de som sitter på mATX-kortet. I en mATX låda finns det inte ens skruvhål för ATX, kortet kommer att hänga fritt i nederkant. Men visst, om du nu får in kortet öht och är lite händig så kanske du kan få till det genom att borra nya hål för distanserna. Själv skulle jag köpte ett mATX-kort istället.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Man kan montera mATX i en ATX låda eftersom de översta sex (oftast) skruvarna på ATX sitter på samma ställe som de som sitter på mATX-kortet. I en mATX låda finns det inte ens skruvhål för ATX, kortet kommer att hänga fritt i nederkant. Men visst, om du nu får in kortet öht och är lite händig så kanske du kan få till det genom att borra nya hål för distanserna. Själv skulle jag köpte ett mATX-kort istället.

Sitter ju på 775-system så lär hitta ett för 200 kr. Tänkte främst för jag ska på LAN kanske 5 gånger närmaste halvåret och mitt chassie nu är rangligt och 48 cm högt lr nåt, onödigt.

Edit: Vi kanske slopar första planen då, finns det någon effektivare lösning än Tower-modellen? Dom kubformade lär inte funka då jag har en TRUE-120 kylare. Är Fractals R3 mini shysst? Byggt i R3 och tyckte om dom eftersom man kan bli av med den dumma hårddiskhållaren

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

ATX moderkortet är cirka 5 cm längre än mATX och du kan inte kapa moderkortet...
Bakpaneluttaget och skruvfästena har sina fixerade platser i kabinettet så kortet kan inte monteras på annan plats.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Sitter ju på 775-system så lär hitta ett för 200 kr. Tänkte främst för jag ska på LAN kanske 5 gånger närmaste halvåret och mitt chassie nu är rangligt och 48 cm högt lr nåt, onödigt.

Förstår det. Tror det blir bökigt i onödan bara. Lanar du mycket så satsa på ett system i SG05 eller SG07 till nästa burk. Eller bärbar, slipper du släpa skärmen också. Ett 5850 går in i ett SG05 och det är typ 17cm högt eller så Men ngn true får ju inte plats då direkt.

Edit: Bästa/billigaste lösningen för dig just nu är nog ett define mini och ny mammabräda i mATX, ja.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Silverstone Tj08-e är en ganska trevlig låda med. Smaken är som baken, kolla i tråden till den lådan så ser du vad folk tycker där.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1049481...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

ATX moderkortet är cirka 5 cm längre än mATX och du kan inte kapa moderkortet...
Bakpaneluttaget och skruvfästena har sina fixerade platser i kabinettet så kortet kan inte monteras på annan plats.

Skrivet av TheJerk:

Förstår det. Tror det blir bökigt i onödan bara. Lanar du mycket så satsa på ett system i SG05 eller SG07 till nästa burk. Eller bärbar, slipper du släpa skärmen också. Ett 5850 går in i ett SG05 och det är typ 17cm högt eller så Men ngn true får ju inte plats då direkt.

Edit: Bästa/billigaste lösningen för dig just nu är nog ett define mini och ny mammabräda i mATX, ja.

Bärbar går nog bort, har bara dåliga erfarenheter av "gamer-laptops", så kassa grafikkort för 18000 kr typ. Har en MBP också.

Kollade SG-lådorna, verkade nice men sååå mycket LAN-ar jag inte.

Jag tror jag gör såhär: Köper en Defini Mini, och prövar med ATX-kortet. Går det inte letar jag beggat!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Silverstone Tj08-e är en ganska trevlig låda med. Smaken är som baken, kolla i tråden till den lådan så ser du vad folk tycker där.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1049481...

Oooh. Älskar upp och nervända moderkortsmonteringar. Tack för den, ser mycket saftigare ut än Fractal-lådan. Synd att hårddiskvaggan är gjuten, tycker Fractal har löst det väldigt bra.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Jag tror jag gör såhär: Köper en Defini Mini, och prövar med ATX-kortet. Går det inte letar jag beggat!

Tänk då på att Define mini väger som ett vapenskåp. Inget man kånkar runt på lan.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Det här chassit känns perfekt för dig

Lian Li PC-A05FNB:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650884

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-A05 är i samma storlek som ett normalstort mATX-chassi. Det är till och med 14 mm lägre än ett Define Mini. Jag lyckades få plats med ett EVGA Classified E759 i mitt A05 för något år sen.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Tänk då på att Define mini väger som ett vapenskåp. Inget man kånkar runt på lan.

Oj, 9.5 KG där ducka man för en kula ^^ Då går det bort.

Skrivet av rSon:

Det här chassit känns perfekt för dig

Lian Li PC-A05FNB:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650884

Titta för fan! Men var sitter nätagget om man kör ATX? Det där ser grymt ut!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av snozan:

Tänk då på att Define mini väger som ett vapenskåp. Inget man kånkar runt på lan.

Min main dator väger typ 36 kilo och den bär jag när jag ska till LAN så 9 kilo + komponenter typ 15 - 20 så vet inte vad du har har för physic strenght

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Oj, 9.5 KG där ducka man för en kula ^^ Då går det bort.

Titta för fan! Men var sitter nätagget om man kör ATX? Det där ser grymt ut!

Du hittar det i fronten.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Efter lite Googlande visar det sig att det finns PC-A05 i 2 olika utföranden, ett inverterat ATX och ett vanligt, vilket är "bäst"? Gillar visserligen inverterat men hittar inte det i Sverige

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Min main dator väger typ 36 kilo och den bär jag när jag ska till LAN så 9 kilo + komponenter typ 15 - 20 så vet inte vad du har har för physic strenght

Min nuvarande väger bara 22 men den är otymplig, skulle hellre ha en box med handtag på 45 KG än en 22 kgs rektangel

Skrivet av PreacherMan:

Du hittar det i fronten.

Såg nu.

Får lite kalla fötter här, det har ju fan inget inblås :O? Eller är framsidan en dörr? Sånt här är viktigt :D.

Som det ser ut just nu:

Mini leder i kylning, Lian Li-t leder i att det är bärbart och att det är ett Lian-Li för fan!!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Min main dator väger typ 36 kilo och den bär jag när jag ska till LAN så 9 kilo + komponenter typ 15 - 20 så vet inte vad du har har för physic strenght

Är Industrismed.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Kör Lian-lådan. Tack för det tipset och alla andra råd! Kanske kommer Galleri istället då det inte blir nåt moddande nu

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-Q08 och Zotac GF9300-K-E kanske? Chassit väger under 3kg och är mycket litet, och har plats för ett grafikkort på upp till 30cm och har samtidigt plats för 4 diskar (måste ta bort den nedre delen av buren där det annars kan sättas 2 diskar till för att få plats med grafikkortet), men stock fläktarna borde nog bytas då hårddiskarna kommer blockera luftflödet in från fronten. Om det funkar eller inte beror på din CPU kylare, hur stor är den? Upp till 110mm får plats, men ett CPU vattenkylningspaket är nog att rekommendera i alla fall för att få ut den värmen ur chassit. Antec 620 eller Corsairs motsvarighet med en 120mm Noctua eller liknande istället för den medföljande fläkten monterad som utblås genom radiatorn i taket och en 140mm som inblås i fronten så borde du få en mycket kompakt, lätt och ändå tyst dator med godtagbar kylning.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Bärbar går nog bort, har bara dåliga erfarenheter av "gamer-laptops", så kassa grafikkort för 18000 kr typ. Har en MBP också.

Kanske det. Jag köpte min Asus G73 bättre begagnad för 7000 och den funkar alldelses utmärkt till allt jag provat. Till och med Metro 2033. Och då bytte jag till den från ett vattenkylt as med dubbla gtx480. Enda jag saknar är 24" skärm istället för 17".

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Min nuvarande väger bara 22 men den är otymplig, skulle hellre ha en box med handtag på 45 KG än en 22 kgs rektangel

Får lite kalla fötter här, det har ju fan inget inblås :O? Eller är framsidan en dörr? Sånt här är viktigt :D.

Kylningen är bakvänd. Den bakre 120mm-fläkten suger in luft och den främre pumpar ut luft genom sidorna i fronten. Det finns även ett alternativ för att sätta in en extra 140mm-fläkt i toppen som suger in luft. Detta beror på att nätagget sitter i fram och du vill slippa ha den varmluften in i chassit.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av snozan:

Är Industrismed.

Jag IT - Konsult + support 20 bast på 73 kilo / tränar inte så då borde du lätt kunna lyfta den

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag IT - Konsult + support 20 bast på 73 kilo / tränar inte så då borde du lätt kunna lyfta den

Haha Off-topicen vet inga gränser! Ja jag väger 70 och kan lyfta ett chassie på 50, det betyder dock inte att jag VILL det

Skrivet av TheJerk:

Kanske det. Jag köpte min Asus G73 bättre begagnad för 7000 och den funkar alldelses utmärkt till allt jag provat. Till och med Metro 2033. Och då bytte jag till den från ett vattenkylt as med dubbla gtx480. Enda jag saknar är 24" skärm istället för 17".

Jag stör mig faktiskt på tangentbordet också, just Counterstrike fungerar inte på laptop. Vore det inte för det skulle jag kunna kanske.

Skrivet av SteveK:

Lian Li PC-Q08 och Zotac GF9300-K-E kanske? Chassit väger under 3kg och är mycket litet, och har plats för ett grafikkort på upp till 30cm och har samtidigt plats för 4 diskar (måste ta bort den nedre delen av buren där det annars kan sättas 2 diskar till för att få plats med grafikkortet), men stock fläktarna borde nog bytas då hårddiskarna kommer blockera luftflödet in från fronten. Om det funkar eller inte beror på din CPU kylare, hur stor är den? Upp till 110mm får plats, men ett CPU vattenkylningspaket är nog att rekommendera i alla fall för att få ut den värmen ur chassit. Antec 620 eller Corsairs motsvarighet med en 120mm Noctua eller liknande istället för den medföljande fläkten monterad som utblås genom radiatorn i taket och en 140mm som inblås i fronten så borde du få en mycket kompakt, lätt och ändå tyst dator med godtagbar kylning.

Nu var väl det ett väldigt roligt förslag men vattenkylning och LAN känns inte som en fin kombo. Blir så dyrt också, betänk att jag är student

Skrivet av rSon:

Kylningen är bakvänd. Den bakre 120mm-fläkten suger in luft och den främre pumpar ut luft genom sidorna i fronten. Det finns även ett alternativ för att sätta in en extra 140mm-fläkt i toppen som suger in luft. Detta beror på att nätagget sitter i fram och du vill slippa ha den varmluften in i chassit.

Tyckte väl det såg lite tamt ut med inblås och dom små små hålen på framsidan. Självklart blir det så med nätagget åt "fel" håll, smart!
En 140 införskaffar jag definitivt, borde inte den vara utåtriktat då? Blåsa ut varmluft från CPU:n..

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Haha Off-topicen vet inga gränser! Ja jag väger 70 och kan lyfta ett chassie på 50, det betyder dock inte att jag VILL det

De va ungefär dit ja ville komma Tar off topicen ett steg lite längre... Pysslar du med de här om dagarna och nätterna vill du helst ha en laptop med dej på lan

Biten väger 14,5kg är ~1300grader varm - var 40 sekund kommer de en ny från ugnen (givetvis är man slug å slipper arbeta eftersom man måste filma)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Tyckte väl det såg lite tamt ut med inblås och dom små små hålen på framsidan. Självklart blir det så med nätagget åt "fel" håll, smart!
En 140 införskaffar jag definitivt, borde inte den vara utåtriktat då? Blåsa ut varmluft från CPU:n..

Nej, då kommer den att blåsa ut kalluften som du får från ditt inblås direkt och det kommer inte att bli någon luftgenomströmning i resten av chassit. Nackdelen med dessa chassin är just ventilationen men så länge du kör med ett grafikkort och måttlig överklockning så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av snozan:

De va ungefär dit ja ville komma Tar off topicen ett steg lite längre... Pysslar du med de här om dagarna och nätterna vill du helst ha en laptop med dej på lan

Biten väger 14,5kg är ~1300grader varm - var 40 sekund kommer de en ny från ugnen (givetvis är man slug å slipper arbeta eftersom man måste filma)
Sjc_45f69rQ

ehhhh hur vågar han typ slänga den som om det vore typ ingen ting ^^

Edit = offtpic .D

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

ehhhh hur vågar han typ slänga den som om det vore typ ingen ting ^^

Edit = offtpic .D

Vanesak och teknik Ibland bränner man sej, men de läker

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Jag stör mig faktiskt på tangentbordet också, just Counterstrike fungerar inte på laptop. Vore det inte för det skulle jag kunna kanske.

Tangentbord --> USB --> Laptop. Problem solved. Men jag ska inte tvinga dig att köpa en lap..

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Tangentbord --> USB --> Laptop. Problem solved. Men jag ska inte tvinga dig att köpa en lap..

Då har du fortfarande en laptop ivägen där man vill ha tangentbordet ju Skärmen kommer för långt bort eller så kommer tangentbordet för nära imo!
Som jag har nu har jag tangentbordet så det slår emot skärmfoten, laptopen skulle ju flytta det 40 cm närmare mig :P... Men det är irrelevant, blir inga fler gamerlaptops här inte!

Skrivet av rSon:

Nej, då kommer den att blåsa ut kalluften som du får från ditt inblås direkt och det kommer inte att bli någon luftgenomströmning i resten av chassit. Nackdelen med dessa chassin är just ventilationen men så länge du kör med ett grafikkort och måttlig överklockning så ska det inte vara några problem.

Okej.. Som jag ser det kommer det lagras en jävla massa varmluft uppe vid DVD-läsarn ^^ Jag har dock ritat lite fint, lägger upp bilden nu.

Det gröna är fläktar jag trycker in, blir typ 7 totalt. Den röda ringen är problemet, inte för att det finns delar som påverkas av värme där ^^

Edit: Både Inet och Komplett hade sanslöst dåligt utbud av 140mm fläktar, någon som kan rekommendera en någorlunda tyst men med saftigt tryck?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Nu var väl det ett väldigt roligt förslag men vattenkylning och LAN känns inte som en fin kombo. Blir så dyrt också, betänk att jag är student

Nja, chassi och moderkort ligger väl runt samma pris som du skulle få lägga ändå om du ska byta? Vattenkylningen får du för under 400 från Webhallen/Inet och standardfläktarna kan nog funka vid närmare eftertanke eftersom du får ut värmen från CPUn helt ur chassit, även om de (åtminstone den som följer med vattenpaketet) låter en del.
Varför skulle LAN och vatten vara ett problem? Det är ju ett slutet system så det är ju inget som hänger ut utanför eller liknande, det är bara ett block med pump direkt på CPUn, 2 slangar till radiatorn i taket och en fläkt på den.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL