Siba blöder kapital – minus 200 miljoner kronor senaste fyra åren

Permalänk
Skrivet av Kacke:

Siba är lite som Telia, Anti-Kunder.

Hur menar du nu:)?

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Men alltid synd när en svensk aktör (eventuellt) går i graven, och tråkigt för de anställda och alla runt omkring isåfall. Men man får ju hoppas på riktigt feta konkurspriser isåfall!

När OnOff gick omkull så fanns det helt sinnesjuka köp att göra i form av konkursbo, typ i stil med 15 tv apparater 5 systemkameror och massa filmer och annat skräp som auktionerades ut för 10-20k.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Var väl bara en tidsfråga, har sett att de fått stänga butiker på ett flertal ställen. Vet inte om det är bra eller dåligt, konkurrensen kommer förmodligen fortsatt att vara ganska stor eftersom vi har alla internetbutiker, men vissa saker vill man även se i verkligheten och inte bara på bild innan köp.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

De där 200milj är pengar som cheferna tar ut i bonus, skit i bonus sen går de inge minus längre

Om Djurgården succesivt placerar sig sämre och sämre i Allsvenskan, skulle du då tycka personen som rekommenderar att man lägger mindre pengar på att köpa in duktiga spelare, var smart?

Liksom fotbollspelare så spelar ledningen i såhär pass stora företag oftast i en helt annan liga, de handplockas efter deras expertis och en duktig kan ensam vända en negativ trend genom både produktpåverkan och organisatioriska förändringar.

Pettersson som sitter o jobbar i industri kan inte riktigt jämföras, då hans arbete kan ersättas med vilken random grabb som helst.. såvida denna person får tillgång till samma utbildning.

Det finns få riktigt duktiga ledare, men det finns massvis med företag - därav de höga löneförmånerna. Alla vill åt guldkorn som kan göra "mirakel" som exempelvis Steve Jobbs.

Det är inte besparningar i toppen som bör göras, utan snarare ett byte.. Siba behöver få fram en lockande affärsmodell igen, de kan inte längre leva på att folk är så okunniga att de går in i svindyr affär där expertisen är obefintlig.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Synd för konkurrensen, men jag passar på att dra fram en gammal klassiker som sammanfattar bemötandet av personalen på Siba ganska bra:

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Jag köper en 5m 1.4v hdmi kabel på nätet hos webhallen för 50kr, medans samma vara kostar 200kr hos Siba.. Fysiska Elektronik butiker är dödsdömda!

CDON och Webbhallen är framtiden: Billigaste priserna + stort utbud + 1 fysisk butik i varje storstad = Framgång!

Precis. Man måste ha bott under en sten om man inte sett att folk gillar ställen som kan sina grejer utan att ha dyra priser.

Förr i tiden var det kanske Hi-fi affärer som hade kunskap, men de hade aldrig bra priser. Ur detta föddes idiotbutikerna - låg kunskap, dåligt utbud och låga priser.

Det är ren rättvisa att de butiker som försökt lura dum-svensson i 20 år går i konkurs.

Är glad att inet, dustin, webhallen, komplett, mfl finns. De är framtiden och har varit det i typ 10 år.

Siba: eat shit & die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Det sista ett företag skall dra in på är marknadsföring, det visar på intelligens i toppen.

Det är inte som att reklam kostar, det är en investering som skall såvida reklambyrån gör sitt jobb gå med vinst.

Nu är det tveksamt om detta gäller i dagsläget då reklamen ifråga är värdelöst regisserad/skriven, den går snarare ut på att skämma ut VD'n och måla upp han som en byfåne.

Att skylla utvecklingen på MediaMarket är något som tycks vara populärt i Media, men det är snarare förändrade köpevanor. För 10-15-20 år sedan så fanns inget i stil med prisjakt. Du hade inte lika stor koll på hur pass mycket dyrare Siba/Onoff var jämfört med alternativ som erbjöd både bättre köpvilkor och expertis.

jo vet att reklam är inte dyrt om det är reklam som fungerar dock fungerar den här reklamen på någon? sen att köra varannan reklam Siba varannan nånting annat blir nog en jävla kostnad ja

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Det var trist men väntat att se. Även om det är någonting som i längden kommer att förbättra och förstärka näthandeln, så skulle jag vilja att de klarade sig. Jag pratar hellre skit om dem när de finns än att inte ha dem alls.

För konkurrensen. Göran Svensson, 53 och alla han känner och hans barn handlar inte på Inet. De handlar i fysiska butiker.

Permalänk

Underligt att expert inte gått under än :S:S dåligt utbud och dyrare än alla sina konkurenter enligt mig....

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Begriper inte hur Siba har klarat sig så länge som de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Tyvärr måste jag instämma i att kundbemötandet på Siba inte är någon höjdare..
Men samtidigt är det tråkigt om de går under, för det behövs en svensk aktör istället för alla dessa utländska influenser. Folk verkar inte bry sig ett dugg om att allt mer av sverige säljs ut eller försvinner

Jo men vi pratar om butikskedja?! Spelar väl för f-n inte någon roll vem som äger den?! Säljer de i Sverige så är det ändå Svenskar som får lön där. De Svenska aktörerna dör för att de gör det det gör dåligt. Det är så enkelt. Världen förändras och fortsätter Siba och OffOff att köra som på 90-talet så självklart kommer man att konka. Världen förändras och de som inte förändras gör som Saab och dinosaurierna - de går under.

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

På mellandagsrean är det klart att de går med minus. Tror du att det går att ha såna superkampanjlockpriser och gå med vinst?

Det är ju precis det jag säger... Med tanke på alla dessa, reor, kampanjer, priskrig m.m är det klart att de går minus, det man undrar är ju hur dem lyckas att gå med vinst, om dem nu gör det?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt att dom fortfarande lägger ner så mycket pengar på reklam, som dessutom är helt världelöst. Den reklamen får folk att bojkotta affären, än handla där. Siba måste ha ett av dom sämsta ägarna i näringslivet, ja hade sparkat alla i styrelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

99% av alla mina elektronikköp har gjorts online sen ca 10år tillbaka så det rör mig inte i ryggen.

Enda gången jag ens handlat i nån av dessa kedjor senaste åren har vart när jag snabbt behövt en kabel eller liknande och inte kunnat vänta en dag eller två på leverans, dvs ytterst sällan.

Samma här.

Har dock då handlat på kjell som är rätt vettig för att vara svennson butik. Att handla på gammeldags butiker som siba är som att gå tillbaka på 90-talet.

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om deras förbannade jävla genomusla reklam ligger bakom en fel förluster. Tänker då aldrig handla där igen. Det blöder i öronen varje gång jag hör skiten.

Permalänk
Medlem

Då kan ju Fabian hoppa ner i lådan igen. Det skulle inte göra mig någonting!
Men däremot skulle jag kanske ta en HP Pavilion blaLba48x med Intel Core i5 proccessor med dögoa priser?

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Så frukansvärd reklam dom har.
Blir ju nte direkt sugen på titta in på siba.

Undra hur turister tänker när dom ser reklamen och inte förstår språket,säkert samma som vi tänkte när vi såg reklam i kroatien "dom verkar inte riktigt friska"

Btw så har siba på marieberg i örebro bommat igen, dom hade utförsäljning för några helger sen.
Så den börjar sakta gå åt det hållet

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag tycker ärligt talat inte att det är konstigt om Siba gick i graven. OnOff var ett bolag utan själ och ingen jag någonsin pratat med har köpt något där. Personalen gömde sig alltid när man gick in på OnOff butiker och därmed enligt min teori fick de heller inte sålt något.
Siba kör lite mer aggresivt på och går faktiskt fram till kunderna precis som de gör på Elgiganten men med skillnaden att de inte kan ett förbannade skit å de visar de så tydligt i reklamen där det enda dom kan säga är att datorn har en fram och baksida. Jag har funderat många gånger om personalen på Siba har en "beté er tvärt emot Elgigantens personal"-lista. De går fram och är otrevliga från scratch och blir arga om man argumenterar mot dem om att vissa prylar skulle vara dålig kvalité på och att de kanske kunde rekommendera något med eventuellt högre prislapp på så att man får något ordentligt. Man säljer inte saker på det sättet, inte ens svenska företag.

Har inte hittat en enda Sibabutik där personalen är hälften så trevlig som på de olika Elgiganten man varit på å då spenderar jag gärna flickvännens shoppingtid på elektronikbutikerna så man har ju varit inne på några butiker

Får jag bestämma så lägger dom ner Siba eller byter attityden och kastar ut Mediamarkt eller tar bort deras absurda säljteknik som alla förlorar på.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Synd för konkurrensen, men jag passar på att dra fram en gammal klassiker som sammanfattar bemötandet av personalen på Siba ganska bra:
ELMmPmj0jp0

Jag tycker inte videoklippet var speciellt humoristiskt, snarare typ helt seriös bild av hur Siba ser ut.

Kommer ihåg att jag var inne där när jag tittade på o köpa en ny tv, då en ung tjej i typ 25års åldern sa att skillnaden mellan Full HD och HD ready var att Full HD bara kunde spela HD från blueray etc och bara SD från kanaler, medans HD ready inte kunde spela upp material från blueray utan bara ifrån HD kanaler.

Det fanns liksom en gnutta sanning som sedan genom jag antar en form av viskningsleken blivit helt förvrängd och felaktig.

Hennes kollega som tjuvlysnade på mig och flickvännen ville också vara med o ge idiotiska råd, han ansåg att LED/LCD var värdelöst för bruk med PC.. att det var absolut ett måste att ha en 600hz Plasma tv, då LED/LCD inte passade sig till digitala signaler.

Argumenterade i 2 min innan han gick iväg och skulle bekräfta med hans chef att han var korrekt (kom aldrig tillbaka)

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Det är väl så jävla dumt att SIBA inte sänker sina priser i närheten av EG eller Media Markt då?

Vi tar väl inte och betalar mer för samma vara på SIBA än en vara i Media Markt?

Sänk priserna, konkurera ??? profit eller gå åt skogen som OnOff.

Permalänk

Med tanke på hur desperat Fabian låter i reklamerna så kommer denna nyhet inte som en chock.

Permalänk
Medlem

Läste lite om resursbank. Den bank som familjen Bengtsson [SIBA] tillsammans med familjen Westin [OnOff] äger (90%) Banken omsätter 10 Miljarder SEK och som vi alla vet idag så är banker väldigt lönsamma... Varken OnOff eller SIBA behövs för familjerna idag. Dom gör mer pengar på annat. Resursgruppen består dessutom av en del andra bolag. Med dagens konkurrens så har man kört både OnOff och SIBA i skiten för att bli av med dom då man inte behöver dom ens för att dra in pengar till Resurs Bank då 350 kedjor och ca 20 000 butiker använder sig av just Resurs Bank. Dom som blir lidande är givetvis de anställda och staten som säkert får gå in med lönegaranti för att täcka upp eventeulla underskott. Tänk på det när du ser Fabian nästa gång på TV.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Man är ju som sagt rätt trött på Fabian Bengtssons förbannade reklam! I FAAAAAABIANS VÄRLD!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Så det är därför dom kör SIBA-reklam stup i kvarten och påstår att saker är billiga när de i själva fallet inte är det jämfört med näthandel.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

har varit in på en siba butik och jag måste säga att den butikens layout var nå otroligt dåligt och priserna hos siba blev man inte imponerad av.

det främsta skället jag går till butiker är för att pröva dom sen beställer jag dom online xD, jag ber inte om hjälp om det är vad jag har tänkt göra för då tar man bara från deras resuser.

bara jag som tycker det skulle vara trevligt med ett shopping center som bara innehåller test exmplar som man kan test sen gå hem och köpa det man är intreserrad av

Permalänk
Medlem

SIBA konkar nog inte pga MediaMarkt och Elgiganten. De största hoten är att de har inkompetent personal, dålig service, höga priser och att dett finns en mängd mycket bättre internetbutiker.

Onoff hade, vad jag märkt väldigt bra personal. Men många stormarknader har urusel personal och priser jämfört med våra kära internetbutiker som: Inet, Cyberphoto, Japanphoto, Scandinavian Photo, Komplett etc etc.

Jag tror på att människor vänder sig lokalt eller via internet, för då får de bästa ärliga servicen och bemötandet.

Permalänk
Medlem

Butiker kommer nog inte försvinna. T.ex min polare pallar inte att vänta på något. Han skulle köpa en ruter och den var billigare på nätet, men ändå ville han lägga ut 300kr och bensin på att åka 5mil plus typ:) Det komiska var att han skulle köpa den på siba.

Som tur är övertalade jag han att inte göra det.
Så att nätandelen tar över är rätt, men tyvärr kommer butiker dominerar ett tag till.

Nackdelen är att man behöver flera konton, om man ska hitta bra priser på en produkt man köper.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Man är ju som sagt rätt trött på Fabian Bengtssons förbannade reklam! I FAAAAAABIANS VÄRLD!

Man behöver inte ha tv.
Projektor + mkv funkar fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Skönt, är så trött på fabian bengtsson och hans reklamer som visas hela tiden på tv.

Kan inte annat än att hålla med... Har ingen TV själv men ett kort besök nu i jul hemma hos föräldrarna fick en nästan att bli galen av den j*vla reklamen.

Permalänk
Medlem

Ägarna i onoff och Siba har kört dessa företag i botten med dålig avsikt. Man vill gå i konkurs och gör det på detta sättet. Staten kommer fråga dom vad har ni gjort för att förhindra en konkurs? Siba kommer säga: "Vi har gjort massiv reklam"

Själva avsikten med reklamen är att kamouflera en dödsdömd Siba att gå i konkurs.. Som försvar till rättväsendet så har man gjort en dålig reklam.

Slutsats" Själva syftet med reklamen är inte att göra "reklam" Det är bara ett spel för gallerian som försvar inför rättväsendet, när ett konkurs lämnas in.

Så nu har ni svar varför dom med avsikt har gjort den här dumma siba "reklamen"

PS:" Detta är insider information"