Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Min första kodsnutt skickar midi-medelandet konstant, därför det låter konstigt, testa mitt andra skript där du måste trycka A för att skcika

Visa signatur
Permalänk

@CyberVillain:

Helt Ååsam som amerikanen säger!
Det kommer ju en ton! Det verkar vara den här microsoft gs wavetable synth som sprakar.
Då är ju bara frågan, hur styra ett musikprogram med det? Sen är jag lite undrande på vad som menas med read och write midi i FreePIE? Slutligen kanske vi ska fortsätta diskussionen på ditt forum?

Vänligen, Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersFriberg:

@CyberVillain:

Helt Ååsam som amerikanen säger!
Det kommer ju en ton! Det verkar vara den här microsoft gs wavetable synth som sprakar.
Då är ju bara frågan, hur styra ett musikprogram med det? Sen är jag lite undrande på vad som menas med read och write midi i FreePIE? Slutligen kanske vi ska fortsätta diskussionen på ditt forum?

Vänligen, Anders

Jag antar du måste säga åt programvaran attt lyssna på den porten tex port 0?men jag vet faktiskt inte. Read betyder att FreePIE ligger och lyssnar på midi meddelanden och sedan kan du agera på dessa, tex vet jag att detta används inom flygsim världen för att använda billiga DJ gDJ reglage för att flyga med.

Write är det vi försöker göra nu, skriva ner midi medelande så att andra program kan snappa upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain

Okej, nu har jag sätt den här tråden säkert över 10 gånger sen den skapades för 2 år sen men jag har fortfarande inte förstått vad det är för något.

Vad är FreePIE för något? Förstår att det är någon typ av emelator och att det gör något med i/o apparater.

Men vad används det för? När skulle jag vilja använda FreePIE och till vad?

Sen hur använder jag FreePIE? Om jag har förstått det rätt så är det typ python kod men det är inte ett bibliotek till python? Så vanlig python kod / andra python bibliotek kan inte användas med FreePIE?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Avstängd

Vi har en kort beskrivning på vår site och den förklarar det väl rätt bra

Citat:

FreePIE (Programmable Input Emulator) is a application for bridging and emulating input devices. It has applications primarily in video gaming but can also be used for VR interaction, remote control, and other applications. A typical application might be controlling the mouse in a PC game using a Wiimote. Device control schemes are customized for specific applications by executing scripts from the FreePIE GUI. The script language is based on the Python syntax and offers non-programmers an easy way to interface devices.

FreePIE is very similar to the popular utility GlovePIE, but encourages open development and integration with any device. The software is designed to allow third party developers to add their own I/O plugins either through direct integration into the core library or through a separately compiled plugin mechanism.

Den bryggar mellan mjuk och hårdvara, tex ett spel kanske enbart stödjer mus och tgb men du vill använda en Oculus Rift headtracker. Jag har även märkt att det är poppis bland handikappade för att spela bilspel, de emulerar Joystick via musen. Det finns obegränsat med användningsområden.

FreePIE stödjer att emulera hårdvara samt ta in signal från hårdvara, sedan är det upp till dig att via python definiera hur du vill använda detta. Tex

def update(): #Apply deadband filter to avoid drift #And continousRotation filter to yaw axis to avoid jumps when passing tracker center x = filters.deadband(filters.delta(math.degrees(filters.continousRotation(android[0].yaw))), deadband) y = filters.deadband(filters.delta(math.degrees(android[0].pitch)), deadband) mouse.deltaX = x * multiply mouse.deltaY = y * multiply if starting: deadband = 0.01 multiply = 5 android[0].update += update

Scriptet ovan tar en Android telefons orientation via UDP, sedan skickar vi ut detta som mus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vi har en kort beskrivning på vår site och den förklarar det väl rätt bra

Den bryggar mellan mjuk och hårdvara, tex ett spel kanske enbart stödjer mus och tgb men du vill använda en Oculus Rift headtracker. Jag har även märkt att det är poppis bland handikappade för att spela bilspel, de emulerar Joystick via musen. Det finns obegränsat med användningsområden.

FreePIE stödjer att emulera hårdvara samt ta in signal från hårdvara, sedan är det upp till dig att via python definiera hur du vill använda detta. Tex

def update(): #Apply deadband filter to avoid drift #And continousRotation filter to yaw axis to avoid jumps when passing tracker center x = filters.deadband(filters.delta(math.degrees(filters.continousRotation(android[0].yaw))), deadband) y = filters.deadband(filters.delta(math.degrees(android[0].pitch)), deadband) mouse.deltaX = x * multiply mouse.deltaY = y * multiply if starting: deadband = 0.01 multiply = 5 android[0].update += update

Scriptet ovan tar en Android telefons orientation via UDP, sedan skickar vi ut detta som mus

Ahaa, då förstår jag

Om man har en touchskärm och kör ett FPS spel som BF eller CS, kan man med hjälp av FreePIE gör ett script som låter än trycka på en fiendes huvud och musen dras automatiskt dit och avfyrar? Alltså touch -> mus.

Kan jag också med FreePIE göra om min android telefon till en bilratt eller till en joystick?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sony?:

Ahaa, då förstår jag

Om man har en touchskärm och kör ett FPS spel som BF eller CS, kan man med hjälp av FreePIE gör ett script som låter än trycka på en fiendes huvud och musen dras automatiskt dit och avfyrar? Alltså touch -> mus.

Kan jag också med FreePIE göra om min android telefon till en bilratt eller till en joystick?

För första exemplet krävs det ju bildanalys eller att man memoryhackar sig in i spelet, det stödjer vi inte

Men absolut, du kan väldigt enkelt använda en Android eller iPhone som ratt eller joystick, dock tror jag det känns märkligt att hålla en telefon löst i luften och rotera den

Visa signatur