Permalänk
Medlem

Flaskar min CPU?

Har ett hd 6870 1G och läst lite recensioner där dom ligger på medium high på 60-80 fps i bf3.
Själv så spelar jag på low och spelar med 40-60 fps på dom flesta störst mapparna
Har en q6700, gammal processor men tycker det borde gå lite bättre

Permalänk
Medlem

Jo något fel är det, och bf3 är ett ganska CPUkrävande spel har jag för mig, så det kan vara din CPU som spökar.
Oavsett så låter 40-60 på low väldigt lite.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Dra igång en aktivitetshanterare, fliken prestanda, förstora så att tidsaxeln blir bred. Sedan spela i 3-4 minuter, tabba ur och kika om någon kärna bottnar 100% någon gång.

Om ja så kan det vara problem där.

Kolla annars att grafikkortet sitter i en obegränsad PCIe-utgång på moderkortet.

Testa stäng av alla onödiga program i bakgrunden inkl antivirus.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jo något fel är det, och bf3 är ett ganska CPUkrävande spel har jag för mig, så det kan vara din CPU som spökar.
Oavsett så låter 40-60 på low väldigt lite.

tyckte jag med :/ ska nog köpa ivy bridge när de komemr ut

Skrivet av shaglord:

Dra igång en aktivitetshanterare, fliken prestanda, förstora så att tidsaxeln blir bred. Sedan spela i 3-4 minuter, tabba ur och kika om någon kärna bottnar 100% någon gång.

Om ja så kan det vara problem där.

Kolla annars att grafikkortet sitter i en obegränsad PCIe-utgång på moderkortet.

Testa stäng av alla onödiga program i bakgrunden inkl antivirus.

/s

Ska kolla de nu :)stängde av lite programm i bakrunden också

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Dra igång en aktivitetshanterare, fliken prestanda, förstora så att tidsaxeln blir bred. Sedan spela i 3-4 minuter, tabba ur och kika om någon kärna bottnar 100% någon gång.

Om ja så kan det vara problem där.

Kolla annars att grafikkortet sitter i en obegränsad PCIe-utgång på moderkortet.

Testa stäng av alla onödiga program i bakgrunden inkl antivirus.

/s

Alla kärnor låg på runt 85% dippa till 100 nån gång :/ kan de va cpun? :/

Permalänk
Medlem

En q6700, i grunden samma cpu som q6600 måste över 3ghz för att inte flaska kort som 5850 och bättre. Optimalt 3.2. Du behöver en bra kylare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

En q6700, i grunden samma cpu som q6600 måste över 3ghz för att inte flaska kort som 5850 och bättre. Optimalt 3.2. Du behöver en bra kylare.

den är klockad till 3.25ghz men cpun när jag spelar ligger på 80-90 nästan aldrig 100 :/ ändå låg fps

Permalänk

Vad har du för ram minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadpants:

Vad har du för ram minne?

4Gig

Permalänk

Hade samma problem med en Q8200 (2.3GHZ). Min vän har en Q6600 på 3.1GHZ och han klarar BF3 med 60+ FPS. I början trodde jag att klockfrekvensen var din problem eftersom BF3 har problem med lågklockade quadcores men du har ju klockad din. Jag skulle ta en titt på grafikkortsdrivrutinerna och se om de är uppdaterade. Om inte, uppdatera dem. Testa också att sätta BF3.EXE prioriteten till Hög eller Högre än normalt (i aktivitetshanteraren). Det gav mig lite högre FPS men dock så blev det någon sorts "input lag".

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Hade samma problem med en Q8200 (2.3GHZ). Min vän har en Q6600 på 3.1GHZ och han klarar BF3 med 60+ FPS. I början trodde jag att klockfrekvensen var din problem eftersom BF3 har problem med lågklockade quadcores men du har ju klockad din. Jag skulle ta en titt på grafikkortsdrivrutinerna och se om de är uppdaterade. Om inte, uppdatera dem. Testa också att sätta BF3.EXE prioriteten till Hög eller Högre än normalt (i aktivitetshanteraren). Det gav mig lite högre FPS men dock så blev det någon sorts "input lag".

Har precis intallerat 12.1 ska testa med hög prioritet nu

Permalänk

Ja den flaskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Ja den flaskar

Okey de va det jag undra eller om de va nå annat :/

Permalänk
Medlem

Om alla kärnor ligger på under 100% mestadelen av tiden så borde det inte vara en begränsning.

Enda gången då det skulle kunnat flaska är ju då när en kärna inte klarar mer dvs under tiden som den var 100%, vilket var bara ett ögonblick som jag förstod det som.

Lite underligt problem. Jag hade själv inte bytt ifrån en sådan bra processor om jag hade varit du. Det viktiga med BF3 är att man har quad core och det finns ju många AMD som är sämre än din så att säga men som funkar helt ok med BF3 osv.

Det är inte så att du jämför single player/campaign-recensioner med multiplayer-värden? Recensioner brukar inte innehålla multiplayervärden för att de går inte att återskapa pålitligt. De behöver alltså oftast hitta en scen eller passage som är identisk varje gång för att kunna få jämförbara siffror. Sedan om du går in på en 64-players caspian border och tror att du ska få samma, ja det är helt åt skogen. Kolla lite mera noggrant i testerna vad det rör sig om.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Om alla kärnor ligger på under 100% mestadelen av tiden så borde det inte vara en begränsning.

Enda gången då det skulle kunnat flaska är ju då när en kärna inte klarar mer dvs under tiden som den var 100%, vilket var bara ett ögonblick som jag förstod det som.

Lite underligt problem. Jag hade själv inte bytt ifrån en sådan bra processor om jag hade varit du. Det viktiga med BF3 är att man har quad core och det finns ju många AMD som är sämre än din så att säga men som funkar helt ok med BF3 osv.

Det är inte så att du jämför single player/campaign-recensioner med multiplayer-värden? Recensioner brukar inte innehålla multiplayervärden för att de går inte att återskapa pålitligt. De behöver alltså oftast hitta en scen eller passage som är identisk varje gång för att kunna få jämförbara siffror. Sedan om du går in på en 64-players caspian border och tror att du ska få samma, ja det är helt åt skogen. Kolla lite mera noggrant i testerna vad det rör sig om.

/s

Kollar inte på campaign värden tyckte det känndes lite lågt ändå med 40-60 fps på typ 32 på caspian border. cpun liggar nästan aldrig i 100 % heller nån kärna gör det ibland. :/ kan det va nåt annat som är problemet?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har liknande problem med min i7 860 i BF3.
Kör 2x 5970 (quadcore) och måste köra mellan medium och low i Eyefinity.

Ligger på ca 60-80FPS men dippar under 40 ibland och jag upplever "lagg". Verkar inte som att processorn toppar 100% någon gång på kärnorna, däremot så tappar ibland en GPU-kärna ner till 78% när resterande ligger kvar på 98%. Så de trådar inte perfekt med varandra.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Kan tillägga att jag har liknande problem med min i7 860 i BF3.
Kör 2x 5970 (quadcore) och måste köra mellan medium och low i Eyefinity.

Ligger på ca 60-80FPS men dippar under 40 ibland och jag upplever "lagg". Verkar inte som att processorn toppar 100% någon gång på kärnorna, däremot så tappar ibland en GPU-kärna ner till 78% när resterande ligger kvar på 98%. Så de trådar inte perfekt med varandra.

Okey:/

Permalänk
Medlem

Kanske är så designat att spelet aldrig drar mer än 90% för att inte flaska det som finns. Dvs det kan vara så att den skär ner redan vid 80-90.

Det är bara en teori men ändå är det mysko.

Testa att stänga av alla bakgrundsprogram innan du startar spelet. Kolla bland det som ligger i aktivitetsfältet (vid klockan) samt i aktivitetshanteraren - processer.

En annan nisse på forumet hade problem med fpsdrops och det var pga sin antivirus.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Kanske är så designat att spelet aldrig drar mer än 90% för att inte flaska det som finns. Dvs det kan vara så att den skär ner redan vid 80-90.

Det är bara en teori men ändå är det mysko.

Testa att stänga av alla bakgrundsprogram innan du startar spelet. Kolla bland det som ligger i aktivitetsfältet (vid klockan) samt i aktivitetshanteraren - processer.

En annan nisse på forumet hade problem med fpsdrops och det var pga sin antivirus.

/s

Kan testa stänga av virus skyddet. vet du vilket han hade som de krånglade för?

Permalänk
Medlem

Är det okej att jag lånar tråden?
Just nu sitter jag hemma i skogarna igen, så jag får nöja mig med min gamla dator. Det skulle vara kul att spela lite BF3 tänkte jag.
Jag har samma fråga, flaskar min cpu?

Det är nämligen så att nu sitter jag på en AMD Phenom 3-kärnig 2,3Ghz, 3,25Gb ram (32-bitars OS) och ett ATI 4870. Min fundering är följande; om jag köper ett 560ti och skruvar upp inställningarna lite, så inte prollen belastas, kommer den fortfarande flaska? Som det är nu spelar det ingen roll om jag kör på höga eller låga inställningar. Spelar jag på högre så belastas ju grafikkortet, och ja, det blir ju inge vidare resultat. Skruvar jag ner belastas ju processorn mer.. så ja.

Skulle ett 560ti göra skillnad eller är det dött lopp? Jag prioriterar inte denna datorn på något sätt, men det vore ju kul att lira BF3 här hemma också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Är det okej att jag lånar tråden?
Just nu sitter jag hemma i skogarna igen, så jag får nöja mig med min gamla dator. Det skulle vara kul att spela lite BF3 tänkte jag.
Jag har samma fråga, flaskar min cpu?

Det är nämligen så att nu sitter jag på en AMD Phenom 3-kärnig 2,3Ghz, 3,25Gb ram (32-bitars OS) och ett ATI 4870. Min fundering är följande; om jag köper ett 560ti och skruvar upp inställningarna lite, så inte prollen belastas, kommer den fortfarande flaska? Som det är nu spelar det ingen roll om jag kör på höga eller låga inställningar. Spelar jag på högre så belastas ju grafikkortet, och ja, det blir ju inge vidare resultat. Skruvar jag ner belastas ju processorn mer.. så ja.

Skulle ett 560ti göra skillnad eller är det dött lopp? Jag prioriterar inte denna datorn på något sätt, men det vore ju kul att lira BF3 här hemma också.

Tar det mer på graffe kortet med högre inställningar?

Permalänk
Medlem

Jag har en q66:a @ 3,2GHz och den flaskar mitt 6870 i BF3 på medium. CPUn behöver inte gå i 100% när den flaskar eftersom inget spel är perfekt flertrådat. Dessutom är jag ganska säker på att windows schemaläggare låter kärnorna turas om att göra beräkningarna när det inte går att dela upp, vilket gör så att det ser ut som att ingen kärna är på 100% load fast de typ "turas om".
(nej jag har ingen källa på detta utan baserar det på mina egna observationer)

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Jag har en q66:a @ 3,2GHz och den flaskar mitt 6870 i BF3 på medium. CPUn behöver inte gå i 100% när den flaskar eftersom inget spel är perfekt flertrådat. Dessutom är jag ganska säker på att windows schemaläggare låter kärnorna turas om att göra beräkningarna när det inte går att dela upp, vilket gör så att det ser ut som att ingen kärna är på 100% load fast de typ "turas om".
(nej jag har ingen källa på detta utan baserar det på mina egna observationer)

Det du säger är mycket riktigt.

Om Ts processor används till 90% så kan den mycket väl flaska eftersom inget spel kommer kunna använda alla 4 kärnor till 100%.
Jag har själv spelat BF3 med en Q6600, en i3 530, Amd 955 och i samtliga fall så har jag behövt klocka processorerna upp över 3.6 Ghz för att Cpu:n inte ska flaska.
Detta med en 1080p skärm och ett Gtx 460 och ett Hd6950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det du säger är mycket riktigt.

Om Ts processor används till 90% så kan den mycket väl flaska eftersom inget spel kommer kunna använda alla 4 kärnor till 100%.
Jag har själv spelat BF3 med en Q6600, en i3 530, Amd 955 och i samtliga fall så har jag behövt klocka processorerna upp över 3.6 Ghz för att Cpu:n inte ska flaska.
Detta med en 1080p skärm och ett Gtx 460 och ett Hd6950.

Då är det ju bad news för min del med andra ord. Eller egentligen inte, men lite synd är det ju allt. Aja! Dags att skrota denna dator snart med andra ord.

Permalänk
Medlem

Kan du inte klocka upp din Q6700 ännu mera?
Har för mig att de klockar bättre än Q6600.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Skrivet av crownofthorns:

Då är det ju bad news för min del med andra ord. Eller egentligen inte, men lite synd är det ju allt. Aja! Dags att skrota denna dator snart med andra ord.

Ja, lite bad news är det
Visst, din 3 kärninga Amd processor kommer nog alltid att flaska ditt GTX 560Ti, men om du lyckas klocka din processor till 3.6Ghz (eller högre) så kommer du att få ut tillräckligt hög fps för att kunna spela någorlunda tillfredsställandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Kan du inte klocka upp din Q6700 ännu mera?
Har för mig att de klockar bättre än Q6600.

Får bluescreen om jag klockar mer än 3.25 :/ as konstigt

Permalänk
Skrivet av jens121:

Får bluescreen om jag klockar mer än 3.25 :/ as konstigt

Höjt spänningen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag har q6600 och den flaskar inte på mitt klockade 560gtx som jag gör på 925mhz på atm.

Permalänk
Skrivet av Granter:

Jag har q6600 och den flaskar inte på mitt klockade 560gtx som jag gör på 925mhz på atm.

Har du prövat om den inte flaskar eller antar du att den inte flaskar bara för att det flyter på bra?

Visa signatur

Citera för svar!