Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delivers:

Har precis skaffat en ny mobil och är ute efter in-ear hörlurar. Priset får ligga runt 500-700 kronor. Någon som vet vilka man får bäst ljud ur runt den prisklassen? Kollade runt lite på Sennheiser CX-400, är det något att ha?

Jag kan i alla fall rekommendera nuforce NE-700X. Har dock inte haft några andra märkvärdiga lurar att jämföra med..

http://www.head-fi.org/t/526258/first-impressions-nuforce-ne-...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag är trött på det interna ljudkortet och undrar om Behringer UCA202 vore en lagom uppgradering? Mina lurar är ett par Sennheiser HD518 och jag har inga planer på att köpa nya!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Jag är trött på det interna ljudkortet och undrar om Behringer UCA202 vore en lagom uppgradering? Mina lurar är ett par Sennheiser HD518 och jag har inga planer på att köpa nya!

Njaa, UCA202 har output impedance på 50 ohm, vilket är rätt mycket!
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.ht...

Det riskerar påverka ljudet en hel del... Kolla här för mer info:
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njaa, UCA202 har output impedance på 50 ohm, vilket är rätt mycket!
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.ht...

Det riskerar påverka ljudet en hel del... Kolla här för mer info:
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Har du några förslag på andra billiga ljudkort/DACar med hörlursutgång?

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Visst, DJ-mixning är en sak, men 75% av all professionell producentmixning? Jag är högst skeptisk.

Här finns det ju massor av åsikter, och det vore kul att vid något tillfälle få jämföra nåra olika externa D/A omvandlare kopplade till samma stärkare/lurar och se om man skulle klara märka någon skillnad alls själv. Jag tror inte jag skulle kunna sålla dem i blindtest, men jag vet inte.
Håller med om att det är en upphaussad marknad som förhoppningsvis lugnar ner sig lite om ett par år, men jag är ändå inte heller helt övertygad om hur små skillnaderna är.

Jobbar du alltså professionellt med musik? Kan förstå det resonemanget fullständigt isåfall. Men inte fullständigt annars.
Jag lyssnar iallafall på musik (och film och spel osv) för att få nöje av det.

1
Hela grejan är att "professionell producentmixning" är ganska ovanligt idag, visst finns det riktiga studios fortfarande men majoriteten av all musik som görs, görs av glada amatörer. Jag kan lätt tänka mig att majoriteten görs på riggar såsom 1 laptop (mac oftast) en sequencer såsom live eller logic, och ett midrange ljudkort såsom en duet eller m-audio, en liten keyboard och kanske en billig mic. Så görs minst 95% av all musik. En del kör allt i lurar och en del har små monitorer men många jobbar ofta på natten när familjen sover, inga ungar o s v, och då måste man använda lurar. Dom rummen folk har som studios är ändå inte anpassade för kritisk lyssning så ofta kan lurar ge lika bra feedback som högtalare. Dock måsta man i princip alltid ha ett par högtalare för att göra en slutkoll. Det finns många som släppt skivor som gör precis allt i lurar och sen när dom är nästan klara så går man till någon med ett akustiskt bra rum och justerar nivåerna i basen. Billigt och bra. Det är extremt få som kan leva på musik så därför lägger dom knappast några större summor på det.

En snabb titt på vilket musikforum som helst kommer visa detta. Och det är egentligen allt som behövs, man behöver ingen studio längre, och det blir inte sämre för det. Man kan fortfarande göra musik och släppa den. Det är billigt och bekvämt nu. Sen att det finns stora labels och riktiga studios kvar det är ju klart, men det mesta görs av vanligt folk, det är mest talangen som avgör om det blir bra idag. Skrillex gör allt i ett par lurar, när han reser, han har inte ens en keyboard.

Det släpps otroligt mycket musik idag och den stora majoriteten av den har aldrig ens varit i närheten av en riktig studio. Men det låter bra ändå.
Det har aldrig funnits så mycket bra musik som idag, mycket av den helt gratis.

2
På en del siter jämför man dyra D/A omvandlare i sk shootouts, men eftersom det är så liten skillnad så gör man 10 omvandlingar och jämför (eller mer).
Men fortfarande så är det knappt någon hörbar skillnad på Behringer och Apogee.

3
Nej det var ett litet skämt faktiskt, det är klart att man som konsument vill ha glädje av musiken, men jag tror många gör en liten tankevurpa där. Det är väl mer ett filosofiskt ställningstagande. Jag vill helt enkelt ha korrekt återgivning och om jag vet att jag har det så gör det mig glad. Nu är ju inget helt korrekt, men jag ser ingen anledning till att "bygga in" en avvikelse från originalet, eller köpa saker med flit som är byggda från någon annans "ljudideal".

Tänk om jag skulle "mastra om" all eran musik så som jag tycker den låter bäst. Det finns naturligtvis ingen anledning till att ni skulle lyssna på musiken så, med min musiksmak som överlagrat färgar källmaterialet hela tiden, ett slags filter. Och det är i princip det man får med många av lurarna.

Och nej jag jobbar inte professionellt med musik, jag leker oprofessionellt och lyssnar på musik, men jag vill fortfarande bara höra vad som finns på skivan och inget mer.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Är NuForce uDAC-2 nåt att ha tillsammans med Sennheiser HD518?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Är NuForce uDAC-2 nåt att ha tillsammans med Sennheiser HD518?

nuforce udac-2 är inte något att ha överhuvudtaget, finns länkar tidigare i tråden till varför.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Har du några förslag på andra billiga ljudkort/DACar med hörlursutgång?

Tyvärr ont om bra förslag
Nwavguy har en hel del recensioner på Fiio-ampar/dacar som kan vara intressanta att kolla på, även om de verkar ha lite blandad kvalitet.
http://nwavguy.blogspot.se/ Sök på Fiio...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

HRT headstreamer funkar klockrent om man inte har för tungadrivna lurar.

Permalänk
Medlem

Frågar igen, någon som vet ifall www.headparts.se är att lita på om man behöver köpa reservdelar till sina Sennheiserare :)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hennnkee:

Frågar igen, någon som vet ifall www.headparts.se är att lita på om man behöver köpa reservdelar till sina Sennheiserare :)?

Om du läser deras köpinfo och företagsinfo så ser du en del konstigheter, de uppger tex inte ett regnummer och deras köpvillkor är i strid (eller åtminstone ganska otydliga) med de regler som gäller för distanshandel.
Det säger inte att de är oseriösa, de kan vara okunniga också, men standardupplysningarna bör finnas tycker jag, å andra sidan så är det billiga prylar....
Det kan vara nått "svartföretag" som nån driver från sovrummet, dålig/otydlig info tycker jag hursomhelst att de ger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som har lyssnat på shure srh1840?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter ett par nya lurar, då mina Sony V-700DJ har fallit isär Jag har inget fett ljudsystem hemma, jag använder min dator till egentligen allting och i den sitter det ett Creative Soundblaster X-fi Fidelity. Det är ljudkortet med den feta gråa externa kontrollen.

Så jag plöjer inte ner mängder av pengar i mitt ljudsystem, däremot vill jag ha ett par lurar som är BRA! Jag är beredd att pröjsa iallafall 3000:- vilket är för mig mycket pengar för ett par hörlurar.
Är det värt att lägga pengar på en hörlursförstärkare när du sitter vid datorn och endast använder lurarna till spotify och spel?

Dessutom.. skulle AGK 701 vara ett bra val av lurar?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

vad gillar du för typ av musik?

akg 701 passar om du inte gillar bas. gillar du mycket bas så får du kolla på typ denon AH-D2000

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Jo det får gärna vara bas. Tycker mycket om trance och house etc men är egentligen "allätare" i musikväg.
Men om inte 701'orna passar till ex. house så får det bli några andra.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

K701 passade faktiskt okej till elektronisk musik, men ska du spela rock så får du nog kolla på andra lurar, t.ex Denon AH-D2000.
Jag lånade hem ett par K701 för några veckor sedan och förhoppningsvis så kan jag låna hem ett par Denon AH-D2000 nu på torsdag. Tror att Denon passar bättre till elektroniskt och rock men AKG är bättre till allt annat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Testa lyssna på HD650 dom är ruskiga allätare faktiskt

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Vad tror ni om dessa hörlurarna, WESC Basson DJ PRO?
Såg denna annonsen på tradera http://www.tradera.com/wesc-bassoon-dj-pro-headphone-horlurar...
Kolla länken och säg om dom är bra? Vad är de värda?

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Någon som har lyssnat på shure srh1840?

Jag har inte lyssnat på dem själv. Men en genomgående trend bland allt som shure släpper är korrekthet i ljudet. Är du med andra ord ute efter bas muller i hela huvudet och dunka dunka så är inte shure rätt lurar för dig. Är du däremot perfektionist i din ljudbild så är shure allt du letar efter. Så kan jag sammanfatta det hela.

Hoppas det ger dig en bild av ljudet.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag har inte lyssnat på dem själv. Men en genomgående trend bland allt som shure släpper är korrekthet i ljudet. Är du med andra ord ute efter bas muller i hela huvudet och dunka dunka så är inte shure rätt lurar för dig. Är du däremot perfektionist i din ljudbild så är shure allt du letar efter. Så kan jag sammanfatta det hela.

Hoppas det ger dig en bild av ljudet.

just nu har jag ett par ath-m50 så jag är ute efter ett par öppna hörlurar. och vill gärna kunna lyssna på jazz och gammal rock

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Fick hem ett par nya lurar förra veckan, ett par Takstar HI 2050. Som ni ser så är dom "inspirerade" av Beyerdynamic DT880 tills utseendet men med Sennheiser/Shure kåpor (ovala). Låter riktigt bra initialt, får återkomma med mer intryck om några veckor. Men byggkvalitén är det inget fel på, matchar mina Beyerdynamic Dt990 pro som kostar ett antal gånger mer (betalade ca 370:- inkl frakt för lurarna). Tack till Unicron för att han stod modell med lurarna

Permalänk
Medlem

Är det Unicron?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Är det Unicron?

Skrivet av rufio:

Fick hem ett par nya lurar förra veckan, ett par Takstar HI 2050. Som ni ser så är dom "inspirerade" av Beyerdynamic DT880 tills utseendet men med Sennheiser/Shure kåpor (ovala). Låter riktigt bra initialt, får återkomma med mer intryck om några veckor. Men byggkvalitén är det inget fel på, matchar mina Beyerdynamic Dt990 pro som kostar ett antal gånger mer (betalade ca 370:- inkl frakt för lurarna). Tack till Unicron för att han stod modell med lurarna

Så ja

Permalänk
Medlem

Bitch
I'm fabulous

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rufio:

Fick hem ett par nya lurar förra veckan, ett par Takstar HI 2050. Som ni ser så är dom "inspirerade" av Beyerdynamic DT880 tills utseendet men med Sennheiser/Shure kåpor (ovala). Låter riktigt bra initialt, får återkomma med mer intryck om några veckor. Men byggkvalitén är det inget fel på, matchar mina Beyerdynamic Dt990 pro som kostar ett antal gånger mer (betalade ca 370:- inkl frakt för lurarna). Tack till Unicron för att han stod modell med lurarna

http://img829.imageshack.us/img829/339/20120409104939.jpg

http://img689.imageshack.us/img689/848/20120409105003.jpg

http://img542.imageshack.us/img542/8559/20120409105014.jpg

http://img809.imageshack.us/img809/3896/20120409105022.jpg

http://img525.imageshack.us/img525/4570/20120409105045.jpg

http://img207.imageshack.us/img207/6504/20120409105255.jpg

http://img190.imageshack.us/img190/9486/20120409105303.jpg

http://img339.imageshack.us/img339/2488/20120409105310.jpg

http://img208.imageshack.us/img208/1616/20120409105318.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/1407/20120409105332.jpg

Du har inte någon annan lur att jämföra dem mot ? Det är alltid roligt med kineserna och takstar har ju fått omdömen som att de är lite mer balanserade än många andra lurar i samma kategori, iofs kanske de sprider mycket i kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte någon annan lur att jämföra dem mot ? Det är alltid roligt med kineserna och takstar har ju fått omdömen som att de är lite mer balanserade än många andra lurar i samma kategori, iofs kanske de sprider mycket i kvalitet.

Jag har ett par Beyerdynamic DT 150, ett par Beyerdynamic DT 990 pro som sagt, Grado Sr 225, Creative Aurvana Live!, moddade Sony MDR-CD580, Sennheiser HD 202, Sennheiser HD 428 (fick dom gratis, fy fan vilket skit, både ljud och passform) och ett par Creative Ep 630 (perfekt på resan, små och man grämer sig inte om dom tappas eller går i sönder). Takstar HI 2050 skall väl främst jämföras mot de 4-5 först nämnda då de andra är i lägre klass enligt mig.

Lite kort kan jag säga att dom har ett ganska så "mid centric" ljud, gitarrer låter fint så dom passar til rock/metal och röster hörs tydligt (i alla fall manliga), dom låter detaljrikt utan att vara vassa (var dock rätt vassa i början någon timme eller så), basen är snabb och tight men inte så djup, soundstage skulle jag säga är i stil med beyerdynamic dt 990 pro, dvs ganska stor (men inte abstract och frånvarande) och bred men inte så 3-dimensionell. Kan tillägga att favoriten bland mina lurar är Beyerdynamic DT 150 om någon undrar vad jag använder som referens.

Detta är bara direkt från minnet och väldigt preliminärt, har inte haft tid till en direkt jämförelse och byta lurar fram och tillbaka, men jag kan absolut rekommendera dom, dom låter fint och detaljerat men inget för basnarkomanen, de är ganska olika resten av mina lurar (kanske lite likt Grado SR225 om man lyfter dom någon centimeter från öronen, men det är bara så som jag minns åter igen, använder aldrig dessa då jag tycker de låter ganska så skit) så det var ett bra komplement.

Det finns lite mätningar på dess tvilling på länken nedan, men dessa är stängda lurar, dock samma drivelement.

http://en.goldenears.net/10893

DAC/amp som används är Aune X1 DAC via usb med inbyggd förstärkare, och källan är dator med FLAC-filer som spelas upp i J River Media Center i WASAPI-läge. Takstar HI 2050 är väldigt lättdrivna, har volymen endast kring kl 7-8 på förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt on-topic men det har med musik att göra iaf...

Har äntligen kommit till skott och skapat mig en liten blogg. Skriver först och främst om musik men kommer skriva lite om hifi och sådant också i en separat del. Om ni går in i länken i min signatur så får ni se. Än så länge bara skrivit om två album men siktar på att klämma ut ett album per dag nu i början och sedan uppdatera allt eftersom jag hittar ny bra musik.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du läser deras köpinfo och företagsinfo så ser du en del konstigheter, de uppger tex inte ett regnummer och deras köpvillkor är i strid (eller åtminstone ganska otydliga) med de regler som gäller för distanshandel.
Det säger inte att de är oseriösa, de kan vara okunniga också, men standardupplysningarna bör finnas tycker jag, å andra sidan så är det billiga prylar....
Det kan vara nått "svartföretag" som nån driver från sovrummet, dålig/otydlig info tycker jag hursomhelst att de ger.

Företaget finns iaf på ratsit: http://www.ratsit.se/ReportCompanySmall.aspx?ID=701005EFXD000...
Jag skulle inte handla där. Som du säger stämmer köpsvillkoren ej med distans och hemförsäljningslagen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Inte riktigt on-topic men det har med musik att göra iaf...

Har äntligen kommit till skott och skapat mig en liten blogg. Skriver först och främst om musik men kommer skriva lite om hifi och sådant också i en separat del. Om ni går in i länken i min signatur så får ni se. Än så länge bara skrivit om två album men siktar på att klämma ut ett album per dag nu i början och sedan uppdatera allt eftersom jag hittar ny bra musik.

Najs.
Kul att du skriver om äldre klassiska plattor som Nightfly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Najs.
Kul att du skriver om äldre klassiska plattor som Nightfly

Kommer bli mycket blandat kan jag lova dig

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare