Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Antec One – avskalad datorlåda för 500 kronor

Permalänk
Melding Plague

Antec One – avskalad datorlåda för 500 kronor

Tillverkaren Antec uppdaterar sortimentet och släpper ytterligare en ny datorlåda, denna gång en avskalad variant för den som bara behöver det allra nödvändigaste.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Antec har tappat glöden lite.. Sista intressanta chassit var P182. P280 är vell ok men jag gillar inte fronten alls på den.
Men denna ser ut som en godkänd uppföljare till 300.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

500:- helt ok!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

tycker det ser ut som en trevlig låda, dock förstår jag inte varför tillverkare ofta väljer att sätta in fläktar bak i chassit som standard, men strunta i insugsfläktar i fronten, hade jag designat en låda hade jag antagligen gjort tvärtom. Du vill ju ha ett "övertryck" i lådan och på så sätt själv bestämma var luften tas in ifrån, på de ställen där du (eventuellt) har dammfilter. Med bara utsugs-fläktar dras ju luften in lite varstans ifrån, genom random springor och håligheter till exempel och drar med sig en massa damm in. aldrig riktigt förstått detta fenomen.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Var inte detta Antec 300's "jobb"?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

hmm, utan filter till intagfläktarna kan jag inte se den användbar.

Permalänk
Medlem

24 cm bred.
DET är inte ofta man ser, då ska gå att få plats med även de största cpu-kylarna på marknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

tycker det ser ut som en trevlig låda, dock förstår jag inte varför tillverkare ofta väljer att sätta in fläktar bak i chassit som standard, men strunta i insugsfläktar i fronten, hade jag designat en låda hade jag antagligen gjort tvärtom. Du vill ju ha ett "övertryck" i lådan och på så sätt själv bestämma var luften tas in ifrån, på de ställen där du (eventuellt) har dammfilter. Med bara utsugs-fläktar dras ju luften in lite varstans ifrån, genom random springor och håligheter till exempel och drar med sig en massa damm in. aldrig riktigt förstått detta fenomen.

Det primära är att leda ut värmen fort. Då räcker det inte med bara insugsfläkt och övertryck.
Då det medföljer 2 fläktar (som här) så borde det dock vara naturligt med en insug- och en utblåsfläkt.

Permalänk
Medlem

Det hade inte varit svindyrt att bygga det så att det faanns plats för att knö undan kablarna på baksidan. Dåligt att inte det är standard även i enklare chassin

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

tycker det ser ut som en trevlig låda, dock förstår jag inte varför tillverkare ofta väljer att sätta in fläktar bak i chassit som standard, men strunta i insugsfläktar i fronten, hade jag designat en låda hade jag antagligen gjort tvärtom. Du vill ju ha ett "övertryck" i lådan och på så sätt själv bestämma var luften tas in ifrån, på de ställen där du (eventuellt) har dammfilter. Med bara utsugs-fläktar dras ju luften in lite varstans ifrån, genom random springor och håligheter till exempel och drar med sig en massa damm in. aldrig riktigt förstått detta fenomen.

Du kan ju försöka skapa övertryck med datorfläktar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Proffsmoddare

Kan ni inte lägga göra en recension på Antec 301? Uppföljaren till 300, ser sjukt nice ut tycker jag.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt det här chassit.
Hade det kostat 300-350kr hade det varit helt utlimat.
Men 500kr, njaa... Lägg till cirka 200kr (totalt 700kr) så får du ett betydligt mer gedigen chassi, mycket mer robust, väl isolerat, RIKTIG hdd upphängning med gummi etc etc.
Känns väldigt ovärt det här chassit
Nu är hela chassit i metall, allting kommer att vibrera/låta.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Fint chassi som håller standarderna för 2011 och ser ut att göra det för 2012 med (cpu utskärning, usb 3.0, stort grafikkort, PSU i botten med kylning underifrån). Kan nog bli ett köp om man inte vill lägga för mycket pengar på chassit.

Sparar man 500:- på ett chassi, om det var tänkt från början med 1000:- i chassibudget, kanske man kan lägga in en i7 processor istället för en i5 i bygget.

Ser fram emot en sweclockers recension? :)!

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | Corsair VX 550 | Intel E8500 @ 3,9Ghz - thermalright ultra-120 extreme /w nexus 120mm 1000rpm

Permalänk
Medlem

500kr är för mycket, finns redan så många under 500kr som erbjuder samma och mer finesser.

300-400kr är en betydligt mer passande klass!
Skriker FAIL....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

samma prisklass som Three Hundred? känns väl inte helt övertygande då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

samma prisklass som Three Hundred? känns väl inte helt övertygande då

300 har varit med länge, One är antagligen ersättaren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Bitfenix Outlaw tycker jag ser finare ut i prisklassen men det är svårt att egentligen säga något innan man har byggt i dem.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett bra chassie ändå tycker jag.

Permalänk
Entusiast

Bara det nödvändigaste och ändå har de hål med gummipackning för extern vattenkylning? Seriously?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Sablar, vilken utskärning på moderkortsplåten

Visa signatur

Fractal Design Arc | MSI Z87-G43 Gaming | Intel Core i5-4670K | AMD Powercolor R9 280X | Kingston HyperX 4x2 GB|Kingston SSDNow V300 120GB + 2 X 500GB HDD | Phanteks PH-TC14PE | Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk

Hur sätter man dit hårddiskarna? som på antec300 eller?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Du kan ju försöka skapa övertryck med datorfläktar.

Jag menar inte övertryck i den bemärkelsen att lufttrycket inuti lådan ska vara större än utanför, jag tror du förstår vad jag menar eftersom jag förklarar det ganska utförligt. Min poäng (om du nu på något sjukt oförklarligt sätt lyckades missa den) är att man bör ha fler eller åtminstone lika många fläktar med till-luft som från-luft för att kunna kontrollera luftflödet i burken på ett vettigare sätt än om du har färre insugs- än utsugsfläktar. Got it?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bara det nödvändigaste och ändå har de hål med gummipackning för extern vattenkylning? Seriously?

Tänkte jag också på haha, väldigt nödvändigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperSverker:

300 har varit med länge, One är antagligen ersättaren

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att Antec Threehundred Two är ersättare till Threehundred.
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=NzA0OTI4
Ser faktiskt riktigt bra ut. Läste en recession och det verkar vara ett riktigt kylmonster fast det är lite dyrare än gamla Threehundred.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

antec 300 <3 börjar dock kännas att burken bör få en updatering snart :I

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av SuperSverker:

300 har varit med länge, One är antagligen ersättaren

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hampa10:

antec 300 <3 börjar dock kännas att burken bör få en updatering snart :I

Skrivet av Zotamedu:

Tror att Antec Threehundred Two är ersättare till Threehundred.
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=NzA0OTI4
Ser faktiskt riktigt bra ut. Läste en recession och det verkar vara ett riktigt kylmonster fast det är lite dyrare än gamla Threehundred.

Ja 302an är ersättaren. Tycker den ser sjukt bra ut, kollade en recension på youtube. Hoppas SweC får in den så man får se en recension på den här.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Jag menar inte övertryck i den bemärkelsen att lufttrycket inuti lådan ska vara större än utanför, ... man bör ha fler eller åtminstone lika många fläktar med till-luft som från-luft för att kunna kontrollera luftflödet i burken på ett vettigare sätt än om du har färre insugs- än utsugsfläktar. Got it?

- Om det primära målet är dammkontroll måste man ha de facto övertryck i lådan, annars så slinker det in i alla ofiltrerade öppningar.
- Dammfilter stryper luftflödet, så fläktar med filter måste vara starkare än fläktar utan filter för att generera samma luftflöde.
- För maximal kylning med minsta antal fläktar är ett utsug vid övre delen baktill optimalt, eftersom det är där den mesta värmen genereras (i CPU).

Permalänk
Avstängd

Glad att jag skaffade Shinobi för 450 kr som har allt man begär.
Särskilt efter Antecs tidigare chassin

Permalänk

skratt..kommer ihåg början på 2000-talet när alla tjafsade om hur bra chieftecs chassin va .. finns dom fortfarande?

Permalänk
Medlem

Kolla kolla en stacker!