Kan ej installera från USB

Permalänk

Kan ej installera från USB

Hej!

Har ett litet problem. Försöker installera Windows 7 från USB-minne. Har laddat ner programmet för att skapa det bootbara minnet från en iso och det verkar gå bra. När jag sen startar datorn så laddar den installationsprogrammet, men till min förvåning så slutar alla mina USB-enheter att fungera. De funkar innan Windows har laddats, i BIOS.

Jag provade att köra med ett gammalt PS/2 tangentbord och visst funkar det i installationen, men sen uppstår problemet när den inte hittar USB-minnet som den laddade installationen ifrån. Har varit inne i BIOS och kollat runt, och USB är aktiverat på alla ställen.

/Christoffer

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Har du installerat Windows 7 från din skiva till USB minnet eller hur har du gjort?

Permalänk
Medlem

Ändra i boot sekvensen, kan moderkortet boota ifrån USB?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Jag har en ISO av Windows 7 och har använt Microsofts verktyg "Windows 7 USB DVD download tool" för att skapa ett bootbart USB-minne (http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...).

Datorn bootar från USB-minnet då USB är aktivt från början (USB-tangentbord funkar i BIOS), men när installationsprogrammet väl är laddat och man skall välja partition etc så säger den att det inte finns någon installationsmedia. Även alla anslutna USB-enheter slutar fungera, varför jag måste använda ett PS/2 tangentbord. Testar jag med en USB-lampa i alla USB-uttag så lyser den dock, vilket säkerställer att portarna är strömförsedda. Datorn saknar CD/DVD-läsare.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Bara för att det kommer data och ström ifrån USB portarna när du startar garanterar inte att du kan boota ifrån USB :/
Har du kopierat över innehållet i ISO filen till USB minnet? Fixa en bootsect på USB minnet?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av 19KeVVa93:

Bara för att det kommer data och ström ifrån USB portarna när du startar garanterar inte att du kan boota ifrån USB :/
Har du kopierat över innehållet i ISO filen till USB minnet? Fixa en bootsect på USB minnet?

Kanske har varit lite otydlig. Datorn måste läsa från USB-enheten, annars kan inte installationsprogrammet laddas (eftersom det ligger på USB-minnet). Det är när detta är laddat som USB-portarna upphör att fungera.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christhebalrog:

Jag har en ISO av Windows 7 och har använt Microsofts verktyg "Windows 7 USB DVD download tool" för att skapa ett bootbart USB-minne (http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...).

Datorn bootar från USB-minnet då USB är aktivt från början (USB-tangentbord funkar i BIOS), men när installationsprogrammet väl är laddat och man skall välja partition etc så säger den att det inte finns någon installationsmedia. Även alla anslutna USB-enheter slutar fungera, varför jag måste använda ett PS/2 tangentbord. Testar jag med en USB-lampa i alla USB-uttag så lyser den dock, vilket säkerställer att portarna är strömförsedda. Datorn saknar CD/DVD-läsare.

ISO:n som du har, har du skapat den själv eller har du laddat ner den? Om det senare, varifrån då?

Permalänk
Medlem

Samma fråga som ovan först och främst men även om du använder usb 2 eller 3?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | HAF X | Corsair HX 1000W
ASRock P67 Extreme 4 | 4*4GB Corsair 1600MHz XMS3
2*120GB Corsair SSD Force Series | Seagate SSHD 2TB
MSI R9 390 Gaming 8GB | 3*BenQ G2222HDL

Permalänk

ISO-filen har jag fått från skolan som i sin tur fått den av Microsoft. USB-minnet är USB2, men datorn har både USB 2 och 3. Har provat samtliga portar.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Vet inte om det är jag som är otydlig men jag har inte problem med att skapa ett bootbart USB-minne.

För att göra det hela klarare skall jag beskriva problemet lite utförligare.

Jag har ett 4GB USB-minne som jag gjort bootbart mha Microsofts program. Datorn bootar från detta minnet och installationsprogrammet laddas in i minnet. När detta är gjort stängs USB-portarna av och installationsprogrammet startar.

Detta resulterar först och främst i att jag inte kan kommunicera med datorn eftersom jag har tangentbord och mus via USB. Då moderkortet även har en PS/2 ingång löses detta genom att använda tangentbord via denna porten.

Problemet jag har är att installationsprogrammet inte hittar USB-minnet när det väl har startat. Således funkar bootningen eftersom att Windows installationsprogram startas och att datorn är helt ny, dvs dvs alla komponenter är helt nya och hårddiskarna innehåller ingen information.

Jag misstänker att problemet ligger i Windows, då jag kan använda USB-enheter i BIOS och innan Windows installationsprogram laddats.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Avstängd

Jag har trixat en hel del med detta här är ett tips som brukar funka för mig

Inte helt säkert att det fungerar på ditt moderkort, men testa alla andra USB portar, även dom på baksidan.
Ofta är det så att chipset/CPU bara har x antal USB portar men att tillverkaren har löst detta genom att lägga till en extra krets som ger ytterligare några USB portar, vilket windows installationen inte har drivrutiner/stöd för. Så när du botar upp installationen så har inte windows någon kontakt med de USB portarna. Men det brukar funka om man pluggar in USB minnet på någon av de portarna som tillhandahålls av själva chipset eller CPUn.
Bara att testa sig fram. GL

Edit: Stav fel

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Ofta är det så att chipset/CPU bara har x antal USB portar men att tillverkaren har löst detta genom att lägga till en extra krets som ger ytterligare några USB portar, vilket windows installationen inte har drivrutiner/stöd för. Så när du botar upp installationen så har inte windows någon kontakt med de USB portarna. Men det brukar funka om man pluggar in USB minnet på någon av de portarna som tillhandahålls av själva chipset eller CPUn.
Bara att testa sig fram.

Hej och ett stort tack! Det är så att jag trodde att jag hade testat alla portar, men det fanns ytterligare fyra stycken vid vidare inspektion. Återigen, tack för denna otroligt värdefulla informationen. Tror det kommer ge någon annan frid också.

/Christoffer

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W