Logg som visar vad som orsakar felet? bluescreen, frysningar osv

Permalänk
Medlem

Logg som visar vad som orsakar felet? bluescreen, frysningar osv

Om man får en bluescreen eller om datorn fryser eller stänger ner, finns det då någon log som kan peka på vad som orsakade felet?

Jag har precis byggt ett nytt system. Har tänkt överklocka cpu och 3st grafikkort. I systemet sitter äver en SSD med SF. Om jag skulle få ett fel någonstans under denna process, hur vet jag då vad som har orsakat felet? Skulle ju suga att anta att det var CPU:n som orsakade felet eftersom att jag håller på att klocka CPU:n för tillfället (och därför stannar), när i själva verket SSD:n är problemet.

Finns det någon sådan logg och går det lära sig att tolka den på egen hand på, låt säga en helg? (Inga erfarenheter av programmering förutom gymnasiekurs i Pascal och Delphi och någon enstaka kurs i Matlab).

Tack!

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Du kan prova WhoCrashed
Borde hjälpa med felsökningen.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så kan programmet iaf utesluta SSD:n, vilket var mitt största bekymmer. Tack för det.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."