atmfiler - Program/tjänst för filflyttning.

Permalänk
Medlem

atmfiler - Program/tjänst för filflyttning.

Hej!

Tänkte dela med mig av en windows tjänst som jag knåpat ihop, atmfiler.

I och med Dropbox 2.1 (åtminstone för Android) så finns det ju en trevlig funktion som påminner om Google+ funktion om automatisk uppladdning av mobilbilder och videor. Men även om Dropbox har varit generös och utökat utrymmet med 3GB just för den här funktionen så kanske det inte riktigt räcker till.
Enklast vore det ju att flytta dessa filer från Camera Uploads till din lokala NAS eller valfri dator, eller att betala för något premium.
Detta är ett exempel på vad atmfiler kan göra, automatiskt flytta filer från källmapp A till målmapp B osv..
Du kan också separera bilder och videos genom att endast kopiera vissa filändelser.

Det finns säkert en uppsjö av liknande program, men kanske inte riktigt med alla funktioner jag behövde när jag började skriva det.
Jag avskyr också bloatade program från download.com som skitar ner datorn, eller det är så det känns åtminstone.

Några funktioner:

  • Möjlighet att köra som applikation eller windows tjänst.

  • Specificera oändligt antal käll och målmappar.

  • Möjlighet att skapa ett filprefix på flyttade filer.

  • Möjlighet att vänta X antal dagar på att filer ska flyttas.

  • Det går installera multipla tjänster genom att ställa in olika namn på tjänsten i ini-filen.

  • Tjänsten kommer inte försöka flytta filer som är under kopiering, tex stora filer. Detta görs endast när filen är klar.

  • Logging på flyttade filer, om man vill.

  • Flytta/kopiera filer beroende på filändelse, filnamn eller delar av filnamn, eller flytta/kopiera alla filer.

  • Möjligt att låta tjänsten skapa en undermapp med datum i formatet yyyyMMdd i målmappen, datumet får samma som filens tid.

  • Tre valmöjligheter vid fil-kollision. Skriv över, hoppa över eller skapa en kopia. (fil.zip, fil(0).zip, fil(1).zip osv...)

  • Möjlighet att sortera filer i destination mappen med hjälp av en undermapp med antingen dagens datum, aktuell månad eller filens datum, filens månad

För att köra måste .NET framework 2.0 eller senare finnas installerad och något operativsystem som stödjer detta ramverk, så som: Windows 2000/XP/2003/2008/7/8.

Som sagt, att använda atmfiler som en Dropbox-städare är ett exempel, det går använda det till massor av tillämpningar, tex arkivera backupfiler, loggfiler, sqlbackuper, meddelandefiler etc.

Det går att ladda ner aktuell version här: atmfiler v3.3
Läs mer på http://atman.sytes.net

Länkrättning
Visa signatur

K#

Permalänk

Låter som ett trevligt program, nedladdningslänken fungerar dock inte. Hittar ingen länk på hemsidan heller.

Permalänk
Medlem

Länkarna är fixade, uppdaterat programmet med några bugfixar samt ett par features bla..

Att kunna skapa kopior på filer OM filer som ska kopieras till samma mapp med samma filnamn. (på samma sätt som tex Google Chrome hanterar fil-kollisioner vid lerladdning fil.zip, fil(0).zip, fil(1).zip osv.

En annan nyhet är att det går att filtrera i källmappen vilka filer som ska kopieras med asterisk.

Visa signatur

K#