Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad rekommenderar ni till en speldator? 8 eller 16 gb minne? Jag spelar i upplösningen 2560x1600 på en 30 tums skärm.

skulle säga som så att det beror på vilka minnen du har.. har du 4gb stickor så skulle jag säga 8gb då 4 stickor oftast ger mer strul än vad det är värt...

dock om du kör 8gb stickor så kör på 16gb DOCK kommer du inte att tjäna något på det förutom att det blir mer framtidssäkert men sen hur mycket är det ingen som vet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag kommer lätt över 8GB använt minne, dock har jag en tendens att inte stänga av program efter mig, och har oftast 40+ flikar i chrome. Så jag rekommenderar att du tar 16GB. RAMminneskraven kommer ju inte precis bli lägre med tiden. Också slipper du bry dig ifall du råkar gödsla med flikar som jag

Kan bara hålla med, maxade ut mina 8GB jag hade innan hela tiden så vart ett stort lyft att gå upp till 16, men ska du bara spela, utan att ha webbläsare, ett par virtuela maskiner mm igång i bakgrunden så räcker säkert 8GB utan problem. Dock är minne så billigt så varför inte lägga de 300 extra för 16GB ändå?

Permalänk
Medlem

Finns ju massor av gamers med 2-4 GB RAM vilket speltillverkarna måste ta hänsyn till i många år till, för att inte tala om konsoll-arvet där spelen bara har ca 0,5 GB... Innan spelen börjar utnyttja 16 GB så kommer du ändå vilja ha en ny dator. Köp det ifall det känns roligt att "maxa" men de extra hundralapparna hade troligtvis gjort mer skillnad på andra komponenter eller tillbehör.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Frux:

Finns ju massor av gamers med 2-4 GB RAM vilket speltillverkarna måste ta hänsyn till i många år till, för att inte tala om konsoll-arvet där spelen bara har ca 0,5 GB... Innan spelen börjar utnyttja 16 GB så kommer du ändå vilja ha en ny dator. Köp det ifall det känns roligt att "maxa" men de extra hundralapparna hade troligtvis gjort mer skillnad på andra komponenter eller tillbehör.

Med ett 64 bitars operativ kan ett 32bitars program allokera upp till 4GB ram, förutsatt att LAA-flaggan är satt, Skyrim och WoW är två exempel med LAA flaggans satt-
Ett program läser in olika filer vid olika tillfällen, dessa läggs i minnet via prefetchen om det finns plats, vilket gör att samma fil inte behöver läsas mer än en gång om man har mycket minne.
Tillkommer den plats grafikkortet vill använda av det delade minnet, det är därför 4GB är i minsta laget idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Så om systemkraven på ett spel är satt till 2Gb så stämmer det nog, du får bara se till att minimera vad som körs i bakgrunden.

Yes, vi borde struntat i att köra windows 7 i bakgrunden (vilket också var den enda betydande process vi körde).

Helt rent ominstallerat Win7 ledde till samma problem, jag glömde nämna detta då jag förutsatte att man förstår att sådant provas innan man börjar byta ut komponenter!

Permalänk
Medlem

16 Gb gör ingen skillnad spelmässigt. MEN om du caddar och kör många tyngre program typ photoshop och något renderingsprogram och har 10 flikar i chrome och flera andra program så har du skillnaden

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Yes, vi borde struntat i att köra windows 7 i bakgrunden (vilket också var den enda betydande process vi körde).

Helt rent ominstallerat Win7 ledde till samma problem, jag glömde nämna detta då jag förutsatte att man förstår att sådant provas innan man börjar byta ut komponenter!

W7 är inte EN process, det körs nog lite mera
Ta upp aktivitetshanteraren och välj "processer", sedan "Visa processer för alla användare", jag blir inte det minsta förvånad om du har +50 där

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

16GB får jag säga. Är så otroligt billigt, att jag passade på att smacka i det.

Ramdisk är otroligt trevligt att leka med, och hundratals history states i PS är inte så pjåkigt det heller.

Permalänk
Medlem

jag gör som någon annan och lånar tråden en stund här, kan man använda ram minne och dela det till grafikkortet för att få mer grafikminne? jag har 16 gb och mitt grafikkort (asus gtx 560ti dc2 top) har bara 1 gb vilket inte räcker för att maxa bf3, men om jag skulle dela 1 eller 2 Gb av mitt ram minne (som ändå inte används) så skulle det väl nog räcka?

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deevil:

jag gör som någon annan och lånar tråden en stund här, kan man använda ram minne och dela det till grafikkortet för att få mer grafikminne? jag har 16 gb och mitt grafikkort (asus gtx 560ti dc2 top) har bara 1 gb vilket inte räcker för att maxa bf3, men om jag skulle dela 1 eller 2 Gb av mitt ram minne (som ändå inte används) så skulle det väl nog räcka?

Ja, men då "vanlig" ram är "slöare" än vram så blir det antagligen ingen prestandavinst med det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

W7 är inte EN process, det körs nog lite mera
Ta upp aktivitetshanteraren och välj "processer", sedan "Visa processer för alla användare", jag blir inte det minsta förvånad om du har +50 där

50+ med nyinstallerat Win7 och formaterad HDD? Tillåt mig att tvivla.

Permalänk
Medlem

Jag hade en 4gb sticka i mitt system från början då jag låg precis på gränsen för min budget vid bygget. Upptäckte snart att med inte mycket mer än Win7, skype och BF3 igång så låg användningen på 100%. (ca 4,5gb visade det sig att den ville använda efter uppgraderingen)

Köpte då 12gb till eftersom skillnaden i pris mellan 4gb och 12gb var en utelunch. Egentligen helt onödigt eftersom max belastning för mig verkar ligga strax över 5gb, men ändå.

Summa summarum: 4gb blir lätt för lite och 8gb räcker mer än väl om vi nu pratar normalt användande.

Vad gäller diskussionen om "framtidssäkert" så har jag aldrig fattat den Jag brukade tänka så förr men sen när man skulle uppgradera någon grej i datorn så blev det ändå att byta hela skiten eftersom alla standarder ändrats så inget passar Men skaffar man 16gb minne idag så är det nog rätt säkert att det är något annat som kommer flaska före

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Är det verkligen mer framtidssäkert att sitta på 16gb ram när DDR4 rullar ut 2014. Föga troligt att spelen lär ta mer än 8GB ram innan dess, de ligger väl runt 4GB i nån konsol generation till (det går säkert att kolla om man hittar specsen på PS4 och XBOX720). Om nu spelen inte hinner upp i de kraven före DDR4 lanseras. Om man nu ändå vill framtidssäkra är det bättre att lägga pengarna på fräsiga nätagg och chassin eftersom de med största sannolikhet kommer hänga med ett par år till. (förutsatt att inte BTX oprovocerat får ett genombrott eller komponenter börjar köras på 24 volt)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Tänk på bara att om du kör med "home premium" att 16gb är maxgräns. ^^ Bara w7 ultimate som har stöd för upp till 192gb ram. Det kan jag väl säga är lite overkill.

Nu ljög du! Man kan ha 192 GB i Windows 7 Professional
Home Premium = 16GB
Home Basic = 8GB

*edit*

OnT jag har redan köpt 16GB till mitt kommande Ivy-Bridge system då jag redan nu ligger på 6 till 7GB i memory usage på grund av att jag gillar att ha många program igång istället för att starta upp dom om och om igen. Så jag rekommenderar starkt 16GB speciellt då du vet att ditt ram mer eller mindre aldrig kommer ta slut och det är galet billigt du får ju 16GB för 700kr. Kommer ihåg min första uppgradering av en dator då betalade jag ~1500Kr för 256MB

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Mer RAM är framtidssäkert på ett annat sätt för vissa användare. Visst man byter ju ut hela datorn innan 16Gb flaskar men man slänger ju inte de gamla komponenterna. Jag planerar att göra om min nuvarande dator till server när jag upgraderar och eftersom jag ska virtualisera så kommer mina 12Gb kännas lite i minsta laget

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Deevil:

jag gör som någon annan och lånar tråden en stund här, kan man använda ram minne och dela det till grafikkortet för att få mer grafikminne? jag har 16 gb och mitt grafikkort (asus gtx 560ti dc2 top) har bara 1 gb vilket inte räcker för att maxa bf3, men om jag skulle dela 1 eller 2 Gb
av mitt ram minne (som ändå inte används) så skulle det väl nog räcka?

En del av ditt arbetsminne kan redan användas av grafikkortet om det behövs.
Högerklicka på skrivbordet>Skärmupplösning>Avancerade Inställningar; då ser du hur mycket som kan användas.

Citerar mig själv.
Som ren ersättning av vram duger inte det delade mycket till, men det gör stor nytta genom att datorn inte behöver läsa in texturerna och packa upp dem mer än en gång, det gör att spelen flyter mycket bättre.
#12053664

Ett exempel på att ett spel räddas av ram-minnet.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/346895-15-skyrim-maximum-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

De där 8 extra GB ger kanske inte så stor extra knuff i spel, men man kan ju skapa ramdiskar för spel också. Skyrim t.ex. tar ju bara 6-7 GB diskutrymme och lär nog ha nytta av en ramdisk.

Lite trög fråga nu kanske:
Så man kan göra så RAM agerar minne och lägga in spel på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puckad:

Lite trög fråga nu kanske:
Så man kan göra så RAM agerar minne och lägga in spel på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

ja, men jag är inte säker på vilket program man använder, har aldrig behövt det.

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200