Permalänk
Medlem

Lite MacBook-funderingar!

Går i tankarna om att köpa en MacBook, nu är dock frågan lite vad som man borde satsa på. Priserna är helt orimligt dyra när det gäller uppgraderingar på apple.se så jag tänkte helt enkelt uppgradera på egen hand och sätta i mer minne och eventuellt en SSD.

Hur stor skillnad är det på processorerna som sitter i 13" respektive 15" modellerna? Väljer jag 13" kan jag ju få en i7 dual 2.8 men kör jag på 15" så finns det istället quad att välja på och det är väl "instegsvarianten" isåfall på 2.4 som lockar.
Rent praktiskt, hur står dessa sig mot cpun jag har i min burk? Kör just nu på en i5 2500k @ 4.5 ghz, förstår ju givetvis att den är rätt mycket bättre men hur mycket skiljer det egentligen?

Vad för minne är det jag ska leta efter när jag ska uppgradera det på egen hand i en mpb? Vägrar betala +1800 spänn för 8gb jämfört med 4, hutlöst Måste gå att hitta billigare själv, minne är ju gratis nuförtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Går i tankarna...

Vad gäller minnen så har det historiskt varit lite si och så med minnesmodulerna, men det är kanske bättre nu? Hursom borde det finnas en lista hos varje minnestillverkare värd namnet med lista på kompatibla minnen. 4GB räcker dock långt för de flesta behoven...?

För SSD behöver du ett hack som aktiverar TRIM: http://www.groths.org/?page_id=322

Skillnaden mellan tvåkärning och fyrkärning är väl mest syntetisk och om du har program som utnyttjar flera kärnor. Här har jag inga personliga refelktioner att komma med. Köp den storlek på skärm som du föredrar i första hand. Edit: Antalet kärnor är en balans mellan arbete och budget och här vet bara du själv hur viktigt det är. Jag tycker spontant att fyra kärnor är sexigare

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vänta gärna tills nästa generation Macbook Pro kommer, den sägs ha sjukaste upplösningen på 2880x1800.

Permalänk
Medlem

Tack för bra åsikter. 4Gb kommer bli lite klent då jag kommer arbete en hel del med adobe's designsvit, vill gärna ha 8 då för att undvika problem.

Det där med nästa generation lät ju klart lockande, kanske dumt att köpa något nu om det finns något roligt runt hörnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Tack för bra åsikter. 4Gb kommer bli lite klent då jag kommer arbete en hel del med adobe's designsvit, vill gärna ha 8 då för att undvika problem.

Det där med nästa generation lät ju klart lockande, kanske dumt att köpa något nu om det finns något roligt runt hörnet

Det finns alltid något runt hörnet Kolla på macrumors.com, dom har en buyers guide där som är vettig att gå efter

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Terrabyte:

Vänta gärna tills nästa generation Macbook Pro kommer, den sägs ha sjukaste upplösningen på 2880x1800.

Jag som redan tycker 1920x1080 är på gränsen till att bli för smått, måste nästan alltid zooma in text på min 17.3" med fullhd.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Jag som redan tycker 1920x1080 är på gränsen till att bli för smått, måste nästan alltid zooma in text på min 17.3" med fullhd.

Upplösning har inget med textstorlek att göra. Högre upplösning gör bara att bilden är mer detaljrik.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ja det får nog bli så att ha is i magen ett tag till (om jag klarar det..) och sen satsa på den nya generationen när den kommer. Kan ju inte handla om allt för många månader förhoppningsvis!