Permalänk
Medlem

Ansluta pump till moderkort

Hej jag har en
http://www.ekwaterblocks.com/shop/pumps-and-accessories/pumps...

Som jag funderar på om det går att koppla direkt till mitt moderkort som enligt manualen har en max gräns på 1A och 12W
Moderkortet är ett http://www.inet.se/produkt/1902184/asus-maximus-iv-gene-z-gen...

Detta för att kunna styra pumpen som nu kör på för fult helt i onödan.
Jag inser att jag kommer behöva byta kontakt på pumpen men det ska inte vara några problem.

Så är det möjligt eller kommer jag bränna moderkortet ?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

sätt tillex: 7v motstånd på pumpen ist men tror det borde klara sig att köra direkt från moderkortet, för vad jag fatta i texten så är pumpen på 10W?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Är ett tag sedan jag gjorde mig av med min DDC, men fläktsladden från pumpen är väl bara för att mäta varvtal? Du måste ändå ha pumpen inkopplad till en molex.

Permalänk
Medlem

Skulle inte våga belasta en moderkorts kontakt med 1A. Sladden från pumpen är endast avsedd för att mäta varvtal. Att köra motstånd på 7v kommer nog inte heller gå då jag har för mig att dom flesta MCP350 eller liknande inte startar förrens vid 9volt. Drift är det mellan 8 och 13(?)volt men för att du skall kunna få igång snurran behöver den 9.

Köp en fläktkontroller och koppla pumpen till den. Dom flesta brukar kunna klara rätt hög belastning.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Ampere talet är taget direkt från moderkortets manual så den borde klara det. Dock är det lite oklart hur många ampere pumpen faktiskt drar. Kollade upp samma pump på coolingstuff och där angavs 0.85A och 10W vilket i så fall är innanför toleranserna. Någon som vet var man kan kolla upp säkra siffror

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Jag är osäker på om det moderkortet kan styra vi annat än PWM (mitt P8Z68-V Pro kan det inte). Då får du ändå bara knappa 12V direkt till din pump.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Moderkortet kan styra ej pwm fläktar då jag för tillfället styr mina fläktar så

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Skrivet av zenjin:

Moderkortet kan styra ej pwm fläktar då jag för tillfället styr mina fläktar så

Då är det inte ett problem
Jag vet att det är något som ofta är ganska dåligt hos Asus korten annars. Kanske bättre på ROG-serien.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Då är det inte ett problem
Jag vet att det är något som ofta är ganska dåligt hos Asus korten annars. Kanske bättre på ROG-serien.

Jo hade det problemet med mitt förra kort men här verkar det fungera dock med lite små begränsningar kan inte sänka lägre en till 40% vilket inte är ett problem för pumpen

Visa signatur

Återkommer om den saken....