Windows 8 släpps i nio olika utgåvor

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ge ut Home, professional, ARM och en för företag?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Ja det var inte lite versioner det. Håller mig till Windows 7 och Ubuntu! Windows 8 kanske om man köper en surfplatta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kunde man avinstallera eller stänga av Metro ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast starter lär väl vi i Europa inte se röken av som det var med starter till Wndows 7.
Så det nya är alltså ARM, en utväreringsversion för företag och den där Pro Plus. Den enda faktiskta skillnaden i verkligheten för folk är då skillnaden mellan Pro och Pro plus. Så, det var väl inte så himla krångligt eller?

Win 7 Starter sitter ju i mängder av netbooks, och så ovanliga är dom väl inte?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leedow:

Jag skulle hellre se moduler för det istället.
Sen är det en känga till Microsoft att sluta släppa "Starter Edition"-versioner med max 3 aktiva program igång samtidigt.

Läste någonstans att mycket av jobbet bakom Windows 8 är att bygga om grunden i operativsystemet för att göra det mer modulbaserat. Nu märker vi som konsumenter inte av det mer än att det kommer vara enklare för de som jagar buggar att uppdatera operativsystemet. I framtiden öppnar det ju dock för precis det där, betala för de funktioner som du vill ha. Sen om Microsoft kommer se det som en lönsam lösningen är dock mer tveksamt.

Den begränsningen är borttagen i Windows 7 sedan tre år tillbaks. Välkommen till 2012. Jag har inte sett något om de kommer återinföra begränsningen i Windows 8. Hur som helt är det ju inte så stort problem i verkligheten heller även om det kan verka irriterande. Hela poängen med starter är ju att den ska vara lätt och billig och gå att köra på väldigt enkel hårdvara. Den finns ju inte ens att få tag på i Europa. Alla som har kört en trött netbook vet att man inte frivilligt kör tre applikationer samtidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Löjligt många versioner... hittills ser jag inte ens någon anledning till att uppgradera os heller så det kommer man ju inte att göra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

För mig gör det inget att det kommer fler versioner, kan alltid hoppas på lägre priser då. ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jag skulle hellre se moduler för det istället.
Sen är det en känga till Microsoft att sluta släppa "Starter Edition"-versioner med max 3 aktiva program igång samtidigt.

Jo, att sätta en spärr på max 3 applikationer igång samtidigt är rätt jävligt..
Men jag tror de dumpade den spärren rätt snabbt?

W7 Starter does not include:

Aero Glass, meaning you can only use the “Windows Basic” or other opaque themes. It also means you do not get Taskbar Previews or Aero Peek.
Personalization features for changing desktop backgrounds, window colors, or sound schemes.
The ability to switch between users without having to log off.
Multi-monitor support.
DVD playback.
Windows Media Center for watching recorded TV or other media.
Remote Media Streaming for streaming your music, videos, and recorded TV from your home computer.
Domain support for business customers.
XP Mode for those that want the ability to run older Windows XP programs on Windows 7.

Skrivet av davaa:

För mig gör det inget att det kommer fler versioner, kan alltid hoppas på lägre priser då. ^^

Nja, tror de blir tvärtom..
OEM Home Premium kommer troligtvis fortfarande kosta ~1k.
Starter och Home Basic kommer troligtvis bara vara tillgängligt för "emerging markets", som med W7.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Permalänk
Medlem

Sen när är valfrihet ett problem? Det spelar väl ingen roll om det finns 3, 8, 15, eller 40 versioner så länge det bara är 2 eller 3 av dom som intresserar dig som användare. Personligen gillar jag att det går att välja specifikt efter sina behov, det enda som skulle bräcka det är som tidigare nämnts i tråden ett modulbaserat "grow-as-you-go"-koncept.

Inte för att jag kommer uppgradera till Win8 i första taget, men jag ser ärligt talat inte problemet med många olika versioner. Kanske blir jobbigt för Agda, 76 som ska ha en ny dator för att betala ut födelsedagspengarna till barnbarnen över deras nordeakonton, men annars ser jag verkligen inte hur det påverkar den någorlunda vane användaren. Finns ju alltid spalter där dom listar vilka funktioner som finns tillgängliga i vilka versioner, det är ju bara att bocka av dom man inte vill ha och till slut så hamnar man på den som passar en bäst.

Permalänk
Medlem

Får mina nycklar gratis från MSDNAA, men 9 versioner tycker jag är iaf för mycket. Tre stycken skulle nog vara bäst, sedan så tror jag också att många inte ens vet skillnaderna mellan versionerna utan bara köper dyraste för att slippa oroa sig för något de går miste om.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/compare
Home Edition ser ut att ge det man behöver, starter är bara ett skämt i dagens OS

Önskar bara att Starter skulle komma med på min laptop så kanske det skulle gå snabbare att starta och blåsa datorn. Tog 20minuter för min laptop att boota för första gången när jag tog hem den pga att bloatware från Microsoft, Symantec, och HP.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Tror dom flesta av er missar att windows är till för långt mer än en marknad.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Bra med valmöjligheter

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alfo1989:

Att dom aldrig lär sig -.- Räcker det inte med typ ARM, home premium, professional och ultimate? Geez.

Skrivet av XHI:

Men GUD!!

Orsaken stavas väl som vanligt --> Pengar!

Håller med för övrigt: lite fööööööööör många versioner ja.;) Stackars hemmafru som ska göra sitt val.xD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Inaktiv

För många versioner, och kommer förmodligen att vara lika överprisat som vanligt. Hade räckt med ARM, Home, Professional och Ultimate. Samtliga med Engelska och 64-bit och så får man installera språkpaket som tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Hur kan du veta det när inga skillnader i pris eller funktioner har släppts än?

Näe, det var mest att jag gjorde mig lustig över den djungel av versioner som MS skapar

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att "Windows 8 Enterprise Eval Edition" är en utvärderingsversion, typ en oaktiverad Enterprise.

Sen är det egentligen bara en version extra, professional plus, för ARM är ju en annan plattform. Tycker inte det blir så mycket rörigare faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Snusfri

Så här någonting tror jag att det kommer att se ut.

Utgåvor av Windows 8
Windows 8 Ultimate Edition = Inklusive allt, Metro avstängningsbart
Windows 8 Enterprise Edition = Företagsversion, Metro ej med.
Windows 8 Enterprise Eval Edition = Företagsversion, Metro ej med.
Windows 8 Professional Plus Edition = Något mindre än saker än Ultimate, Metro avstängningsbart.
Windows 8 Professional Edition = Något mindre än saker än Pro Plus, Metro avstängningsbart.
Windows 8 Home Premium Edition = Något mindre än saker än Pro, Metro avstängningsbart.
Windows 8 Home Basic Edition = Grundversion, Metro EJ avstängningsbart.
Windows 8 Starter Edition = För billiga netbooks/notebooks med touchskärm.
Windows 8 ARM Edition = Arm-baserade enheter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Eller så här: Home, Professional, Ultimate, samtliga som x86 och ARM på samma skiva/USB-minne.
Eller: Windows 8. Funkar på x86 och ARM. Påbyggnader köps i App store.

Permalänk

Och så även Windows 8 server. Jag kommer garanterat förväxla Windows 8 server och Windows 8 mobile och köra mobilversionen på servern i något år innan jag upptäcker mitt misstag, likaså vice versa. Nä, skämt åsido så är det ur förvirringssynpunkt i princip irrelevant hur versioner det finns till helt olika ändamål.
Och som nämnts så är de home eller Home Premium och Ultimate Edition som kommer säljas i sverige med vanliga datorer, där jag tycker det är synd om man inte billigt och enkelt kan uppgradera. (vilket man troligen inte lär kunna göra)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooD:

Win 7 Starter sitter ju i mängder av netbooks, och så ovanliga är dom väl inte?

Är det inte W7 Basic som finns på netbooks? Starter var ju endast tänkt för utvecklingsmarknader och säljs endast där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det inte W7 Basic som finns på netbooks? Starter var ju endast tänkt för utvecklingsmarknader och säljs endast där.

Nope.
"Windows 7 Home Basic is available in "emerging markets", in 141 different countries. Some Windows Aero options are excluded along with several new features. Home Basic, along with other editions sold in emerging markets, include geographical activation restriction, which requires users to activate Windows within a certain region or country." /wiki

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Så här någonting tror jag att det kommer att se ut.

Utgåvor av Windows 8
Windows 8 Ultimate Edition = Inklusive allt, Metro avstängningsbart
Windows 8 Enterprise Edition = Företagsversion, Metro ej med.
Windows 8 Enterprise Eval Edition = Företagsversion, Metro ej med.
Windows 8 Professional Plus Edition = Något mindre än saker än Ultimate, Metro avstängningsbart.
Windows 8 Professional Edition = Något mindre än saker än Pro Plus, Metro avstängningsbart.
Windows 8 Home Premium Edition = Något mindre än saker än Pro, Metro avstängningsbart.
Windows 8 Home Basic Edition = Grundversion, Metro EJ avstängningsbart.
Windows 8 Starter Edition = För billiga netbooks/notebooks med touchskärm.
Windows 8 ARM Edition = Arm-baserade enheter.

Så här tror jag:
Windows 8 Ultimate Edition = Kräm della kräm
Windows 8 Enterprise Edition = Samma som win7 är idag
Windows 8 Enterprise Eval Edition = Med en extra Arm licens
Windows 8 Professional Plus Edition = Pro + Arm
Windows 8 Professional Edition = Som Pro idag
Windows 8 Home Premium Edition = Som win7 HP
Windows 8 Home Basic Edition = Strypt version av HP
Windows 8 Starter Edition = Det nya Widnows ME
Windows 8 ARM Edition = Arm-baserade enheter.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

kanske blir en riktig windows 8 utan allt metro skräp då

Permalänk
Medlem

Tror folk helt seriöst att microsoft som är ett gigantiskt mångmiljards-företag inte har utvärderat och analyserat dessa beslut i alla sömmar?
Dessa företag tar inga slumpmässiga beslut och om microsoft nu väljer att göra så här så ligger det antagligen en tanke bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det inte W7 Basic som finns på netbooks? Starter var ju endast tänkt för utvecklingsmarknader och säljs endast där.

W7 Premium brukar det heta på vanliga laptops hur som helst.

Permalänk
Medlem

Kommer alla dessa komma i 32 och 64 bitars versioner också eller har microsoft äntligen bestämt sig för att skippa 32 bitars versioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Tror folk helt seriöst att microsoft som är ett gigantiskt mångmiljards-företag inte har utvärderat och analyserat dessa beslut i alla sömmar?
Dessa företag tar inga slumpmässiga beslut och om microsoft nu väljer att göra så här så ligger det antagligen en tanke bakom.

Kan förvisso hålla med dig men min följdfråga är då. Vad var tanken bakom vista? Där hade dom inte synat en enda söm förrens efter dom lanserat det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frazig:

Tror folk helt seriöst att microsoft som är ett gigantiskt mångmiljards-företag inte har utvärderat och analyserat dessa beslut i alla sömmar?
Dessa företag tar inga slumpmässiga beslut och om microsoft nu väljer att göra så här så ligger det antagligen en tanke bakom.

Ja, pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det inte W7 Basic som finns på netbooks? Starter var ju endast tänkt för utvecklingsmarknader och säljs endast där.

Är det verkligen så? Vill minnas att starter utvecklades för just netbooks, exempelvis skulle de bara kunna köra 3 program samtidigt (pga den slöa cpun), skulle inte gå att ändra wallpaper, ingen aero osv, sedan ändrade de dock många punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kan förvisso hålla med dig men min följdfråga är då. Vad var tanken bakom vista? Där hade dom inte synat en enda söm förrens efter dom lanserat det.

Köpte själv aldrig vista så jag har inte koll på hur de tänkte men förutom att det var väldigt resurskrävande så var det väl bara stabilitetsproblem i början? Felet de gjorde var väl att använda betalande användare som försökskaniner, eller? Upplys mig gärna om det fanns fler (större) problem med vista för jag vet helt ärligt inte.