Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple kan använda känselskärm i Ipad 3

Permalänk
Melding Plague

Apple kan använda känselskärm i Ipad 3

Den kryptiska inbjudan till dagens presskonferens ger upphov till nya spekulationer om att Ipad 3 begåvas med taktil återkoppling – möjligheten att känna olika ytor med fingertopparna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

popcorn o läsk fixat, detta måste följas ikväll! sjukt egentligen

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Väldigt sjukt hur en premiumtillverkare kan komma med sådant här först. Att övriga ska ligga på efterkälken med både retina display och taktil återkoppling är riktigt tråkigt

Permalänk
Medlem

Inte för att vara tråkig mot ny teknik men jag måste bara fråga.
Varför?
Hörde för ett bra tag sedan om denna typen av skärmar men jag förstod aldrig meningen med dom och det gör jag inte idag heller.

Vissa sa då att blinda och kraftigt synskadade kunde ha nytta av det men då följde en hög med andra frågor.

Dock alltid trevligt med tekniska framsteg ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Inte för att vara tråkig mot ny teknik men jag måste bara fråga.
Varför?
Hörde för ett bra tag sedan om denna typen av skärmar men jag förstod aldrig meningen med dom och det gör jag inte idag heller.

Vissa sa då att blinda och kraftigt synskadade kunde ha nytta av det men då följde en hög med andra frågor.

Dock alltid trevligt med tekniska framsteg ^^

Spel tex. blir väl ändå 10000x bättre med taktil feedback.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Inte för att vara tråkig mot ny teknik men jag måste bara fråga.
Varför?
Hörde för ett bra tag sedan om denna typen av skärmar men jag förstod aldrig meningen med dom och det gör jag inte idag heller.

Vissa sa då att blinda och kraftigt synskadade kunde ha nytta av det men då följde en hög med andra frågor.

Dock alltid trevligt med tekniska framsteg ^^

Det kan säkert vara bra när man skriver och man kan känna var knapparna är.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aiwi:

popcorn o läsk fixat, detta måste följas ikväll! sjukt egentligen

Vart kan man se streamen?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Galet om det faktiskt stämmer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Det kan säkert vara bra när man skriver och man kan känna var knapparna är.

Jo det klart men för att känna måste jag ju röra och vidrörning så registreras knapptryck.

Ang tactile feedback så är inte detta det. Tactile feedback är när man ger feedback i form av någon kraft som tex vibration och det har funnits väldigt länge och är en mindre standard.
Kan mycket möjligt ha missförstått något i definitionen tactile feedback så rätta mig gärna ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av RainesX:

Jo det klart men för att känna måste jag ju röra och vidrörning så registreras knapptryck.

Ang tactile feedback så är inte detta det. Tactile feedback är när man ger feedback i form av någon kraft som tex vibration och det har funnits väldigt länge och är en mindre standard.

Du menar haptisk återkoppling.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Klart som fanken att dom inte kommer försöka lansera "knapp ljud/vibration" som en nyhet, det skulle dra upp en inte så liten skitstorm.

Låter häftigt men jag misstänker att det är en funktion som låter roigare på papper än vad den faktiskt är att använda. Antar dock att det underlättar vid längre text skrivning och spelande.

Har någon provat en taktil skärm och kan dela m sig av kännslan?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tvilvar starkt på att dem bakar in en så pass ny teknik så snabbt i en så stor produkt, om det inte fungerar som det ska så är fiaskot ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Du menar haptisk återkoppling.

Det är väl samma sak, haptic skall vara en form av tactile feedback.
Kan som sagt ha fått något fel för mig långt bak i tiden

EDIT:
Måste nog läsa på lite känner jag. Börjar tvivla på mig själv XD.
Tvivlar också på att Apple slänger in vibrator och säger att dom revolutionerar världen som dom gjorde med videosamtal
Känns även lustigt som Massy säger att dom riskerar något med så ny teknik i en så stor och ny skärm.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ja, varför inte? Det är troligtvis bara Apple som skulle kunna komma på att använda något sånt i sina produkter först.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Musikälskare

Länk till Streamen sen vore guld så man inte missar det kl 19.00

Hoppas SweC uppdaterar någon timme innan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Haha va? Detta diskuterade vi ju här på swec innan på den förra nyheten
#12008511

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Inte för att vara tråkig mot ny teknik men jag måste bara fråga.
Varför?
Hörde för ett bra tag sedan om denna typen av skärmar men jag förstod aldrig meningen med dom och det gör jag inte idag heller.

Vissa sa då att blinda och kraftigt synskadade kunde ha nytta av det men då följde en hög med andra frågor.

Dock alltid trevligt med tekniska framsteg ^^

E-handel kanske? Känna på kläder etc.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Riktigt spännande! Måste följas :)!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Tvekar att dom skulle bygga in en sådan avancerad teknik och inte ta mer betalt för den!
Då det knappt kommer vara någon prisskillnad på ipad2 och 3.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

E-handel kanske? Känna på kläder etc.

Apple kommer ta porrsurfandet till en annan nivå isf också! (om man tror som du dvs)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Det är väl samma sak, haptic skall vara en form av tactile feedback.
Kan som sagt ha fått något fel för mig långt bak i tiden

EDIT:
Måste nog läsa på lite känner jag. Börjar tvivla på mig själv XD.
Tvivlar också på att Apple slänger in vibrator och säger att dom revolutionerar världen som dom gjorde med videosamtal
Känns även lustigt som Massy säger att dom riskerar något med så ny teknik i en så stor och ny skärm.

Du har rätt, haptisk återkoppling är en gren av "tactile feedback" som lite löst kan översättas till "känsel".

Både denna texturteknologi och de gamla vanliga vibrationerna kan klassas som haptisk återkoppling. Då det handlar om att man berör något för att känna det.

Permalänk
Medlem

kan det vara här man följer live ?

http://www.youtube.com/watch?v=_nMcznPh7O8

Permalänk
Medlem

Jag har alltid velat känna om det är äkta vara eller silikon, porrfilmsbranchen kommer explodera med detta!

Och kollar man på "granny goes wild" så kanske ytan blir lite skrovlig.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får känslan av att man eventuellt övertolkar inbjudan? Eller har Apple lämnat liknande ledtrådar förut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimpur:

Jag har alltid velat känna om det är äkta vara eller silikon, porrfilmsbranchen kommer explodera med detta!

Och kollar man på "granny goes wild" så kanske ytan blir lite skrovlig.

lol..
omg.
haha

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Är det bara jag som får känslan av att man eventuellt övertolkar inbjudan? Eller har Apple lämnat liknande ledtrådar förut?

Fick den känslan jag med, men ska bli kul att se vad som presenteras, tror dock inte det innefattar taktil återkoppling.

Permalänk

Blir nog fokus kring skärmen. Jag tippar på att denna fortfarande kommer köra på en dubbelkärnig SoC.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så har jag själv aldrig förstått vitsen med surfplattor.
Slösurfande på resande fot gör jag med telefonen..
Användade i bilen, tja då kör man min netbook (främst för att kunna styra min dsp-box för ljudet).

Dock kul när nya gränser sätts och nya funktioner tas fram ur en ren teknisk synvinkel...vilket jag inte motsätter mig

Permalänk
Skäggig legend

Jag har tidningslämning så jag måste kanske jobba över. Men satan vad jag taggar till detta!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Musikälskare

Galet taggad vad Apple har i rockarmen, blir att köpa chips och öl till detta eventet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?