Permalänk
Medlem

CPU enligt windows experience index

Hej

Jag formaterade om min latitude E6410 med i5 540@2.53 efter att bytt huvud hdd mot en ssd. Jag körde windows experience index för att se hur stor skillnaden skulle vara eftersom jag än så länge inte märkt så stor skillnad. Det som först slog mig är att min CPU ger väldigt mycket lägre poäng, 3.5 jämfört de (ca) 5 jag hade innan formatering. Någon som har en ide om vad som ligger bakom?

p.s. jag använder windows 7 pro, 64 bit

tack för alla tankar och ideer

/nico

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga.

Är det samma version av windows du kör nu? Uppdateringar? Service Pack? etc.
Det jag kan tänka är väl att de har släppt någon sorts uppdatering till det där testet de har med i windows som beräknar mer accurate eller något i den stilen.
Har du installerat alla drivrutiner, firmware och liknande? Se även till att windows är uppdaterat med de senaste uppdateringarna.
Det du kan göra är att söka på google efter någon annan som kör samma processor och se vad de får. Nu kanske det inte är så många som kör med windowstestet. Men kolla upp det och ladda ner samma program de använder för att testa processorn så får du ju se om det är något fel eller om windows bara vill skoja lite med dig.

// Pär

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

strömsparsläge?

Permalänk
Medlem

En tanke kan vara att den låst sig till lägre frekvens i någon strömsparfunktion. Titta på det, i min Asus-notebook så blev frekvensen ökad med några procent av nya drivrutiner som bättre skötte strömsparningen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

strömsparsläge?

Det fick mig att tänka, det kanske finns någon inställning så att processorn bara drar igång för fullt när det behövs.
Kolla även energisparfunktionerna i windows och kika i bios om alla inställningar är rätt.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

tack för alla snabba svar.

Det är samma version av windiws och alla drivrutiner ska vara installerade. Det är möjligt att någon uppdatering saknas, ska kolla detta. I bios så ska alla kärnor vara aktiverade.

Ska följa upp resterande tips och återkomma.

tack,
nico

Permalänk
Medlem

Det visade sig vara strömsparläge. Dock så får fortfarande min gamla dell med q6600 högre. Lite roligt/märkligt men snart spelar det ingen roll då en ny spelrigg ska ta plats i lägenheten.