Permalänk
Medlem

Problem med kalibrering

Skriver ett inlägg här i hopp om att någon haft samma problem som mig

Har tidigare kalibrerat skärmen med en gammal i1 Display 2 och fick till det hyfsat bra då och även överallt i operativsystemet.
Gjorde en ny kalibrering nu idag då det några månader sen senast men nu med en i1 Display Pro och fick till ett grymt resultat rent kalibreringmässigt, tyvärr så vägrar windows att "ta" ICC-profilen i dess bildvisare hur jag än gör. Fungerar kanon i photoshop, bridge, firefox osv.

Tog en liten bild för att visa fenomenet;

Till vänster är bilden öppnad i Windows fotovisare och till höger är den öppnad i quicktime (det första bästa jag hittade förutom bildvisaren).

Finns det någon lösning på det här eller är det bara att fixa ett annat program att ha som bildvisare i fortsättningen?

Permalänk
Skrivet av badbolll:

Skriver ett inlägg här i hopp om att någon haft samma problem som mig

Har tidigare kalibrerat skärmen med en gammal i1 Display 2 och fick till det hyfsat bra då och även överallt i operativsystemet.
Gjorde en ny kalibrering nu idag då det några månader sen senast men nu med en i1 Display Pro och fick till ett grymt resultat rent kalibreringmässigt, tyvärr så vägrar windows att "ta" ICC-profilen i dess bildvisare hur jag än gör. Fungerar kanon i photoshop, bridge, firefox osv.

Tog en liten bild för att visa fenomenet;

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/528239_3030965...

Till vänster är bilden öppnad i Windows fotovisare och till höger är den öppnad i quicktime (det första bästa jag hittade förutom bildvisaren).

Finns det någon lösning på det här eller är det bara att fixa ett annat program att ha som bildvisare i fortsättningen?

Vad är det för icc profil? Det finns olika typer.

Matris profiler brukar vara kompatibla med det mesta.
är icc profilen STOR, typ någon Mb är det troligen en LUT profil.

Win7 bildvisare klarar inte LUT profiler, men det gör photoshop och mer kvalificerade program.

Om du skapat en LUT profil eller matris+gamma/kurv profil beror helt på inställningarna i kalibreringsprogrammet.

http://www.color.org/profileinspector.xalter är ett program för att titta inuti icc profiler

Permalänk
Skrivet av badbolll:

Skriver ett inlägg här i hopp om att någon haft samma problem som mig

Har tidigare kalibrerat skärmen med en gammal i1 Display 2 och fick till det hyfsat bra då och även överallt i operativsystemet.
Gjorde en ny kalibrering nu idag då det några månader sen senast men nu med en i1 Display Pro och fick till ett grymt resultat rent kalibreringmässigt, tyvärr så vägrar windows att "ta" ICC-profilen i dess bildvisare hur jag än gör. Fungerar kanon i photoshop, bridge, firefox osv.

Tog en liten bild för att visa fenomenet;

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/528239_3030965...

Till vänster är bilden öppnad i Windows fotovisare och till höger är den öppnad i quicktime (det första bästa jag hittade förutom bildvisaren).

Finns det någon lösning på det här eller är det bara att fixa ett annat program att ha som bildvisare i fortsättningen?

Vilken version kör du på ICC-profilen?
Jag fick samma problem då jag använde version 4, med version 2 fungerade det som det skulle.

http://www.color.org/version4html.xalter

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det är ingen LUT-profil så jag tycker windows borde kunna hantera den bättre.

Fast det är väl bara att börja använda någon annan bildvisare, inte mer med det. Lite omständigt bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vilken version kör du på ICC-profilen?
Jag fick samma problem då jag använde version 4, med version 2 fungerade det som det skulle.

http://www.color.org/version4html.xalter

Aha där kanske vi har något. Kan jag konvertera den ifrån version 4 till 2 på något vis om det är så?

Permalänk
Skrivet av badbolll:

Aha där kanske vi har något. Kan jag konvertera den ifrån version 4 till 2 på något vis om det är så?

Det har jag ingen aning om. Jag letade upp en inställning för det i programvaran till min kalibrator, och körde om på nytt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det har jag ingen aning om. Jag letade upp en inställning för det i programvaran till min kalibrator, och körde om på nytt.

Det är med största sannolikhet det som är problemet. Kollade upp min tidigare och där står det Version: 0X2400000 istället för som på bilden ovan.

Permalänk
Medlem

Jag kör med bildvisningsprogrammet XnView då den kan använda sig utav skärmens kalibreringsprofil. Med bildvisningsprogram som inte kan detta blir färgerna överdrivet för starka (jag använder en wide gamut skärm).

Permalänk

Jag är tror iofs att win7 fotovisaren (tror det var det du använde) stöder icc v4. Men det är ju värt att prova.

Permalänk
Medlem

Ska testa en ny kalibrering och se om jag kan spara den som version 2 istället Annars är det väl som det är.

Permalänk

Jag hade samma problem, hittade en tråd angående det. Var någon lite otippad inställning i avanceratmenyn inne i färghanteringen i win7.
Ska kika sedan nör jag sitter vid datorn, orkar inte nu på ipad.

Har du också problemet att windows inte byter profil direkt när du trycker på den?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Allting löste sig efter att jag gjort en ny kalibrering och denna gången sparat som ICC version 2.

Tusen tack för det tipset! Sparade mig en hel del huvudvärk

Permalänk
Medlem

Gött att det löste sig.

Kompletterar mitt ovanstående inlägg: Windows är ganska sunkig då den inte tar hänsyn till användare med skärmar som kan visa ett bredare spektrum av färger än s-rgb. Om skärmen är kalibrerad efter Adobe rgb, som är en mkt större färgrymd, visas inte färgerna korrekt under windows 7. I mitt fall visades för kraftiga färger eftersom win7 tror att skärmen endast kan visa s-rgb. Men man kan använda specifikt program som har stöd för färgprofiler, t ex. Photo Shop, Firefox och XnView...

Förhoppningsvis blir stödet för färgprofiler bättre i framtiden. Den större efterfrågan kommer förmodligen göra att windows utökar stödet (wide gamut skärmar blir ju billigare och billigare >> fler köper dessa).