Moddare kyler Linux-dator med toalettvatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

@walp Dina antagande är milt sagt, överdrivna. Det är bl. a. inget grafikkort inkopplat.

Ahh..jag hade min egna vattenkylningsloop á 300W i åtanke, jag sa inget om att det var hans grejor, dessutom frågade jag vad han hade för processor i slutet av mitt inlägg....

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Om han kunde lägga energin på att hålla rent istället för att modda datorn hade det nog varit till mer nytta hehe.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

haha, fy tusan, det enda som direkt slår mig är, om nån slang går sönder eller det börjar läcka på andra sidan väggen så har pumpen oändlig tillgång till vatten, vilket ett vanligt system inte har... den skulle kunna stå där och pumpa vatten rakt ut i hans hem eller var det nu är, i timmar och dagar.. wehoo, vad roligt -inte

Undrar om han själv tänkt på det
Vore ju jävligt illa!!!!!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Undrar om han själv tänkt på det
Vore ju jävligt illa!!!!!

-----------------
Tror inte det, han är säkert inte den vassaste kniven i lådan med tanke på att grejerna han använder är uråldriga och usla, tyckte det där var ett gammalt viakort från epox eller ännu värre^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------
Tror inte det, han är säkert inte den vassaste kniven i lådan med tanke på att grejerna han använder är uråldriga och usla, tyckte det där var ett gammalt viakort från epox eller ännu värre^^

Det beror ju på placering av pumpen

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

För att slippa det du beskrivit vid spolning av toalett antar jag att slangen måste gå ner i en behållare som placerats i botten av toalettstolens vattenhållare. Denna lilla behållare töms inte vid spolning, men hinner blandas ut med nytt vatten innan värmeproblem uppstår…

Exakt.

Permalänk
Medlem

Smart snubbe som pajjar fuktspärren i badrummet sådär......

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk

Tror inte där fanns nån fuktspärr till att börja med.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar vad den där Numpadden gör i Tux ena hand?

Permalänk
Medlem

Ne precis det tänkte jag också på. Kanske för att starta om och starta datorn.

Permalänk
Avstängd

Data center som Google använder "greywater" (avloppsvatten) för att kyla servrar också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greywater

Vattnet är inte drickbart men perfekt adekvat till kylning.

Permalänk

Älskar att han kör utan skydd för nätdelen. Kanske inte vad han hade i åtanke men jag ser det som ett stort långfinger åt alla trygghetsknarkande "tänk om" swecare.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk

bild 5 liknar ju killen som är med i storm jägarna på discovery

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Skrivet av Le-Lunix:

Är det bara jag som undrar vad den där Numpadden gör i Tux ena hand?

Skrivet av Nicklaz:

Ne precis det tänkte jag också på. Kanske för att starta om och starta datorn.

Styr mp3-spelaren på nåt vänster.
http://www.clearfoundation.com/Community/Photos/Faucon/37/Pho...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Hur gör han sen om han ska gå på toaletten? Säg inte att han använder handfatet som en del ohängda på Flashback gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hur gör han sen om han ska gå på toaletten? Säg inte att han använder handfatet som en del ohängda på Flashback gör.
http://stevedeace.com/wp-content/uploads/2011/07/homer_facepa...

Går väl lika bra att gå på toaletten även fast du har en pump som pumpar runt vattnet du spolar med?

Permalänk

Kyl en mac istället, en linux-dator förtjänar bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Asså herregud, vatten som fyller tanken är dricksvatten om herrskapet ärr mevetna om det som gråter över hur det. Så ser antagligen kopparören som vårt fina vatten går i. Hur monderar ni era slangar igentligen? Hur stor är risken att slangarna börja läcka? Snälla för fan, lär er att slangarna är tåliga och använd slangklämmor. Seriöst folket.

Skickades från m.sweclockers.com

ta om det där om du vill vi ska förstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

ta om det där om du vill vi ska förstå

Haha usch vilken stavning det vart när jag skrev via telefonen. I vilket fall så menar jag att kopparledningarna ser likadana ut som i tanken på toan såg ut. Det är ju samma vatten. Och slangar brukar inte läcka om det inte är väldigt stor tryck i dom. Och det är det inte av den där lilla akvariepumpen.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Det dära är inte alls smart då systemet kommer kalka igen ganska snart för han plus att pumpen kommer gå torr varje gång han spolar.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

Hur funkar kopparrör istället för gummislangar? Dra ett par långa såna från rummet där datorn är till frysen och göra hål i frysen o låta kopparrören göra ett eller två varv inne i frysen innan det leds ut igen ur ett annat hål. Svårt att täta frysen vid in och utgångshål och värms rören upp såpass mycket på transportsträckan att det förlorar vitsen?

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk

det här ser ju skit-bra ut

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Skrivet av Unpas:

Hur funkar kopparrör istället för gummislangar? Dra ett par långa såna från rummet där datorn är till frysen och göra hål i frysen o låta kopparrören göra ett eller två varv inne i frysen innan det leds ut igen ur ett annat hål. Svårt att täta frysen vid in och utgångshål och värms rören upp såpass mycket på transportsträckan att det förlorar vitsen?

Det finns många nackdelar med vad du föreslår. Frysen kommer bli tvungen att arbeta mycket hårdare än innan för att hålla temperaturen på bibehållen nivå (säg -20 grader). Om datorn drar 500W i högsta belastning kanske 450W kan ledas bort av vattnet i din kylanordning (beroende på hur stor del av de värmealstrande komponenter i maskinen du lyckas vattenkyla). Därefter kanske ytterligare 100W kan ledas ut i rummet genom de kopparrör du dragit. Då återstår 350W att kyla bort inne i frysen. Om du ska kyla vattnet med luften inne i frysen och vill hålla temperaturen i frysen konstant så kommer frysen att dra 350W * 100% / verkningsgrad i % = troligtvis en bra bit över 400W mer än den hade gjort i vanliga fall, vilket eventuellt är mer än kompressorn är specad för.

Om du bara drar rören rakt in i frysen och tätar väl så behöver du ändå nån form av radiator där inne och kanske t.om fläktar på den för att få tillräcklig kyleffekt, enbart en slinga med kopparrör räcker nog inte för att avlägsna all värme. Bättre vore isf att koppla kylslingan direkt på frysskåpets kylsystem (löda fast vid kylrören eller dyl) men då börjar vi verkligen tala om fast installation. Vilket blir ett problem i vilket fall som helst, ifall reparation eller utbyte av frysen ska göras blir detta betydligt mycket omständligare. Även datorn blir knölig att flytta på.

Nej då hade jag nog valt toaletten iaf, fast istället dragit en separat slinga och lagt en radiator i dasset. Då kommer man undan förkalkning och slipper att systemet suger luft när nån har lagt en klubba.