Lian Li lanserar PC-V700 – litet chassi i ATX-format

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Varför de inte tänkt på insug i botten kan man dock fråga sig.

Det är ju insug för nätagget i botten. Den varma nätaggsluften blåses ut där framme.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Det är ju insug för nätagget i botten. Den varma nätaggsluften blåses ut där framme.

Mjo, men inget insug för grafikkorten... Lite ont om luftflöde där nere faktiskt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Satt senast igår och letade mindre ATX-chassin, detta kom som en rolig överraskning!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut men jag saknar ljuddämpning och en dörr med sidoluft spalter som även den skulle minska ljudet

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merkill:

Ser riktigt bra ut men jag saknar ljuddämpning och en dörr med sidoluft spalter som även den skulle minska ljudet

Låter som mer läge att kolla på Lian Li PC A05 då
(fast där förvärras problemet med att värmen från nätagget leds in till hårddiskarna ännu mer)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mjo, men inget insug för grafikkorten... Lite ont om luftflöde där nere faktiskt.

Jojo, det håller jag helt med om. Tycker detta chassiet inte var så vasst.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot recension på detta

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Tills du ser prislappen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Ser läckert ut men tyvärr blir det väl som vanligt att man bara tittar och drömmer istället för att köpa.
Vill man stoppa in tre grafikkort eller köra fabrikstrimmade Gtx 580 på 12V så blir nog luftcirkulationen lite dålig i nedre delen av lådan, men då köper man väl en större låda eller vattenkylning i alla fall? Nvidia's och ATI's senaste grafikkort ger ju markant mindre värme att kyla bort så ett eller två Gtx 680 eller 7950 ska väl inte vara så stora problem. Det borde ju gå att sätta in en extra fläkt mellan nätagget och hårdiskburens fläkt.

Själv har jag min dator stående längs väggen under skrivbordet, med framsidan av chassit ut mot gaveln på skrivbordet, så jag skulle störas mindre av nätaggets placering på det här chassit.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande inte se poängen med det, det är ju stort och klumpigt på det håll som räknas. Det är inte mindre än andra ATX-chassin, bara lägre och längre. Personligen så har jag inte plats för en så klumpig konstruktion. Höjden däremot är sällan ett problem.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett ATX system i en moddad Ecco 220 som mäter 367 x 187 × 395 mm = 27,1L
vs lian-li 400 x 210 x 496 mm = 41,6L

ATX system få plats i vissa mATX chassin, det är just nätagget som man får placera lite kontroversiellt. Jag har mitt nätagg "liggandes" ovanför processorn, endast möjligt om man kör sluten vattenkylare eller vattenkylning då det blir 3-4cm från pumpen/blocket till nätagget.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Det är ett steg i rätt riktning iaf!
Men tänk om ändå Lian Li kunde släppa ett chassi utan 5,25- och 3,5-tums expansionsplatser. Massa extra utrymme i lådan som man inte använder..

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chipfunk:

Har länge väntat på den där nätaggsplaceringen.

Då har du missat Lian Li PC-A05FN och Silverstone RV03 (Raven 3) antar jag?

Skrivet av Roger W:

Ett lite öppnare, "icke-uppånervänt" A05 kan man väl säga alltså?

Ja, eller som A05FN, tredje varianten på A05, som de släppte i Juni förra året?

Skrivet av Roger W:

- Luften bör återcirkulera en del i fronten, då nätagget, och om hårddiskfläkten suger in. (vilket jag gissar att den är gör som standard)

- Ventilationen vid grafikkorten verkar lite begränsad. Visst, har man tillräckligt undertryck lär den väl suga luft till grafikkorten från fronten, men då är den som sagt delvis värmd nätaggsluft.. Nästan konstigt att det inte finns nåra luftintag i botten. (Sätter man diskar där i botten lär de dessutom bli rätt varma misstänker jag)

Håller med på dessa punkter. Känns som att varmluften från nätagget direkt stiger uppåt och in i hårddiskarna, ogenomtänkt av Lian Li. På A05 har man ju fläktarna åt "fel" håll, så där verkar de ha tänkt på det men inte här. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Då har du missat Lian Li PC-A05FN och Silverstone RV03 (Raven 3) antar jag?

I sure have

SRV03 såg ju lite snillrik ut med nätagget pekande mot högersidan. Då slipper man ha fläkthål riktade mot en. Önskar att nån byggde ett liknande kompakt chassi som fokuserar på låg ljudnivå och bra luftflöde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antzo:

Sitter med ett ATX system i en moddad Ecco 220 som mäter 367 x 187 × 395 mm = 27,1L
vs lian-li 400 x 210 x 496 mm = 41,6L

ATX system få plats i vissa mATX chassin, det är just nätagget som man får placera lite kontroversiellt. Jag har mitt nätagg "liggandes" ovanför processorn, endast möjligt om man kör sluten vattenkylare eller vattenkylning då det blir 3-4cm från pumpen/blocket till nätagget.

Oj, hur stora grafikkort får du in i din Ecco 220? Och du vet väl att detta chassi tar ATX mobos? Om du är intresserad av mATX så finns det mindre chassis än Ecco 220, tror jag. Men jag känner att med mATX så får man göra så mycket uppoffringar.

Skrivet av Aleshi:

Jag kan fortfarande inte se poängen med det, det är ju stort och klumpigt på det håll som räknas. Det är inte mindre än andra ATX-chassin, bara lägre och längre. Personligen så har jag inte plats för en så klumpig konstruktion. Höjden däremot är sällan ett problem.

Chassit är litet för att rymma så stora komponenter. T.ex. rymmer det ett grafikkort på 440 mm. På 44cm får man in stora grafikkort. Det finns ju mindre chassin, t.ex. PC-05N men där får man in max... 27cm(?). Så detta chassit är det minsta som finns, och ändå rymmer stora komponenter.

Det finns ett större chassi än detta, storebrorsan PC-V750. De släpps samtidigt. Det rymmer stora mobos, såsom EATX. Och det har plats för 10 st hårddiskar. Det är 586mm högt, och 450mm långt, och 23cm brett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Oj, hur stora grafikkort får du in i din Ecco 220? Och du vet väl att detta chassi tar ATX mobos? Om du är intresserad av mATX så finns det mindre chassis än Ecco 220, tror jag. Men jag känner att med mATX så får man göra så mycket uppoffringar.

Ecco 220 är 395mm långt, försvinner någon centimeter samt om man har fläkt fram vilket ger säg 380mm till grafikkort. Har kört dubbla 6970 i chassit med och har/hade gissningsvis 3-5cm fram till frontfläktarna.

Lian-Li chassit tar ATX mobos ja, det gör mitt chassit med nu. "Utan blöja går att töja" - aningen bökigt att montera i bara

om det blir mATX så skulle jag önska att det då blir gjort från grunden med plåtar och m-skruv, skräddarsytt. På vilka fronter känner du dig begränsad med mATX? Kanske om man vill köra kylare x-large eller flera grafikkort med 3-slots kylare, men annars så känns det för min del som att plattformarna prestanda och funktions mässigt börjar smälta samman.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Tycker 99% av chassina som släpps nuförtiden ser ut som skit och dessutom är minst 75% av dagens chassin just skit. Dethär däremot ser faktiskt riktigt bra och genomtänkt ut. Skulle vara fint att se det fullpackat med prylar. Kanske en video eller något som visar det lite närmare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antzo:

Lian-Li chassit tar ATX mobos ja, det gör mitt chassit med nu. "Utan blöja går att töja" - aningen bökigt att montera i bara

Jag undrar hur bra luften cirkulerar när du stoppar in ett ATX kort i ett mATX chassi? Jag själv misstänker att cirkulationen kan bli lidande, om man gör saker som inte chassit är byggt för. Det går säkert att tvinga in allt möjligt, till bristningsgränsen, i små chassin - men jag tror inte cirkulationen blir bra. Med detta ATX chassi, så vet man att cirkulationen blir bra med ATX kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag undrar hur bra luften cirkulerar när du stoppar in ett ATX kort i ett mATX chassi? Jag själv misstänker att cirkulationen kan bli lidande, om man gör saker som inte chassit är byggt för. Det går säkert att tvinga in allt möjligt, till bristningsgränsen, i små chassin - men jag tror inte cirkulationen blir bra. Med detta ATX chassi, så vet man att cirkulationen blir bra med ATX kort.

Det beror helt på hur du gör det. När jag inte spelar kör jag följande via fläktkontroller:

Pryl--------------------------------rpm-------------rpm-original
H60 (cpu) pump--------------2400-----------4100 +Scythe GT 700rpm
Antec 620 (gpu) pump-----1150-----------1400 +Scythe GT 700rpm

Har även två stycken andra 120mm fläktar som jag kör på 500rpm - NZXT 1200rpm

När jag spelar så drar jag upp pumparna till max och fläktarna likaså beroende på spel och temps. cpu och gpu ~60-70c.

Då jag blåser ut värmen från cpu och gpu direkt ur chassit med vattenkylningen så är det marginell värmeutveckling i lådan, har en NZXT fläkt som blåser in och en som blåser ut. När jag inte spelar är datorn så tyst att det som hörs är ett brummande coil-whine från nätagget.

Jag har även bytt fläkten i nätagget till en NZXT 140mm som körs på 630rpm som blåser in och en Noctua 80mm på 1200rpm som blåser ut i bakkant. Tyst, överklockat, bra temps, datorn är 20L enkel att bära och väger minimalt utöver komponenterna - perfekt.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Chassit är litet för att rymma så stora komponenter. T.ex. rymmer det ett grafikkort på 440 mm. På 44cm får man in stora grafikkort. Det finns ju mindre chassin, t.ex. PC-05N men där får man in max... 27cm(?). Så detta chassit är det minsta som finns, och ändå rymmer stora komponenter.

Det finns ett större chassi än detta, storebrorsan PC-V750. De släpps samtidigt. Det rymmer stora mobos, såsom EATX. Och det har plats för 10 st hårddiskar. Det är 586mm högt, och 450mm långt, och 23cm brett.

Ta t.ex. Bitfenix Outlaw. Betydligt mindre och rymmer också grafikkort i den storleken, och när såg du förresten ett grafikkort på 44cm? PC-V700 har alltså massa med onödig plats och tar därmed massa onödig plats. Återigen, inte mindre än andra ATX-chassin, men sämre kylnings/ljuddämpningsmöjligheter med den nätaggsplaceringen och mycket dyrare, och inte mer plats heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antzo:

Det beror helt på hur du gör det. När jag inte spelar kör jag följande via fläktkontroller:

Pryl--------------------------------rpm-------------rpm-original
H60 (cpu) pump--------------2400-----------4100 +Scythe GT 700rpm
Antec 620 (gpu) pump-----1150-----------1400 +Scythe GT 700rpm

Har även två stycken andra 120mm fläktar som jag kör på 500rpm - NZXT 1200rpm

När jag spelar så drar jag upp pumparna till max och fläktarna likaså beroende på spel och temps. cpu och gpu ~60-70c.

Då jag blåser ut värmen från cpu och gpu direkt ur chassit med vattenkylningen så är det marginell värmeutveckling i lådan, har en NZXT fläkt som blåser in och en som blåser ut. När jag inte spelar är datorn så tyst att det som hörs är ett brummande coil-whine från nätagget.

Jag har även bytt fläkten i nätagget till en NZXT 140mm som körs på 630rpm som blåser in och en Noctua 80mm på 1200rpm som blåser ut i bakkant. Tyst, överklockat, bra temps, datorn är 20L enkel att bära och väger minimalt utöver komponenterna - perfekt.

Ok, du kör vattenkylning. Det är en ganska invasiv moddning tycker jag. Jag avstår helst, har inte kunskapen eller orken att göra sånt. Men bra ide.

Skrivet av Aleshi:

Ta t.ex. Bitfenix Outlaw. Betydligt mindre och rymmer också grafikkort i den storleken, och när såg du förresten ett grafikkort på 44cm? PC-V700 har alltså massa med onödig plats och tar därmed massa onödig plats. Återigen, inte mindre än andra ATX-chassin, men sämre kylnings/ljuddämpningsmöjligheter med den nätaggsplaceringen och mycket dyrare, och inte mer plats heller.

Jag kände inte till Outlaw. Har du flera tips på små ATX chassin? Gärna lite mer high end.