Permalänk

Enbart ljud via HDMI?

Jag har lite funderingar kring om man kan använda HDMI för att enbart återge ljud? Jag får det nämligen inte att fungera och scenariot är följande:

Jag har ett tre apparater; HTPC, Blu-Ray-spelare, DVD-R, kopplade via HDMI till min förstärkare (Onkyo TX-SR805) som i sin tur är kopplad via HDMI till min TV (Samsung LE37M86). Det är inga problem att titta på filmer eller något, men ifall jag vill stänga av TV:n så tystnar även ljudet och förstärkaren säger "No signal". Misstänker att det är interfacet som inte gillar ifall man kör enbart ljud genom kabeln, men förstår inte varför det skulle falla sig så att bild får uppkomma utan ljud men inte tvärt om. Någon som vet varför det fungerar såhär och ifall det går att komma runt?

Enda jag har kommit på är att dra en Toslink utöver HDMI-kabeln. Det funkar men känns ju extremt onödigt att koppla ihop två apparater via två separata system...

/Christoffer

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk

Om du väljer HDMI som ljudutgång på datorn för musik så ska det funka, eller vad är problemet?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om du väljer HDMI som ljudutgång på datorn för musik så ska det funka, eller vad är problemet?

Problemet är att jag vill kunna använda min HDMI-kabel för att lyssna på musik utan att ha min TV igång.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christhebalrog:

Problemet är att jag vill kunna använda min HDMI-kabel för att lyssna på musik utan att ha min TV igång.

När du slår av TVn har du testat att vänta ett par sekunder? Du bryter nämligen då HDMI kommunikationen och då uppstår delay innan ljudet kommer tillbaka. Det kan också bero på HDCP, ARC, CEC eller någon inställning i din förstärkare eller TV(har du t.ex ANYNET+ i den)

När jag stänger av min projektor, kopplad till min H/K receiver från datorn så bryts ljudet en kort stund men återkommer.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

När du slår av TVn har du testat att vänta ett par sekunder? Du bryter nämligen då HDMI kommunikationen och då uppstår delay innan ljudet kommer tillbaka. Det kan också bero på HDCP, ARC, CEC eller någon inställning i din förstärkare eller TV(har du t.ex ANYNET+ i den)

När jag stänger av min projektor, kopplad till min H/K receiver från datorn så bryts ljudet en kort stund men återkommer.

Ja, jag har ANYNET+ i TV:n men är avstängd eftersom den inte är direkt kopplad med någon apparat som har ANYNET+. Alla enheter är kopplade till förstärkarens HDMI-ingångar, och från denna går det en HDMI kabel till TV:n.

HDCP, ARC och CEC som du nämner antar jag är något i HDMI-specen som har med kommunikation sinsemellan apparaterna att göra? Det jag har funderat på är ifall dessa bara vidarebefordras till TV:n och att förstärkaren bara sorterar ut ljudkanalerna och behandlar dem men bryggar resterande till HDMI-out. Detta skulle i så fall kunna förklara att ljudet bryts då apparaterna inte är ihopkopplade logiskt. Antar att den sändande enheten vill ha något svar från en mottagare att den tagit emot den data som skickats så som sker i vissa nätverksprotokoll?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Prova att para om kopplingara och para htpc och förstärkare först. Hade samma problem och detta löste det för mig!

Dvs. Koppla ut alla hdmi sladdar. När du börjar koppla ihop börja med htpc och sr805!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christhebalrog:

Antar att den sändande enheten vill ha något svar från en mottagare att den tagit emot den data som skickats så som sker i vissa nätverksprotokoll?

Precis, det är helt korrekt. Och stänger man då av något i kedjan så blir det tyst eller ingen bild. Men hos mig kommer ljudet tillbaka. Jag har samma HDMI-version i min förstärkare som du har i din 805. Så det _ska_ fungera. Prova det som Nikke skrev ovan. Man vet aldrig med teknikens under.

Permalänk

Har inte möjlighet att testa precis nu eftersom teven används... Däremot så är jag fundersam för att detta gäller inte bara datorn utan även min DVD-spelare ifall jag vill spela CD-skivor. Och den har varit ansluten först av alla, men jag fick köpa till en toslink för att göra detta då jag inte fick det att funka...

Borde man inte kunna ställa in förstärkaren på att svara, så att säga, det vore ju en trevlig inställning och säkert inte så svår eftersom den redan nu klarar att behandla HDMI-signaler...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W