Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Avinstallerar flash o drivrutiner, starta om och installera dem igen.

Gör detta med Chrome också eftersom den har inbyggt flash.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Oftast fungerar inte hårdvaruaccelerering på mobila plattformer, främst AMD.

Testa att högerklicka på ett Youtube klipp, välj Inställningar/Settings och kryssa ur den rutan som i "normalt" läge alltid är i kryssad.

Starta sedan om den webbläsaren du använder, trotts att GPU tillverkarna säger att detta skall fungera, har jag märkt att många datorer beter sig just så här med hårdvaruaccelerering aktiverat.

Visa signatur

Green
Våga fråga, våga googla.

Permalänk

Nu verkar det fungera, efter uppdatering till den senaste versionen av Flash Player.
Tydligen var det även brandväggen i min dator som hindrade hastigheten med,
så supporten på Netgear rekommenderade mig att stänga av den vilket jag gjorde.

Om man körde 2 st brandväggar så kunde dessa problem uppstå enligt dem.
Jag hade dels brandväggen i routern som är aktiverad från start, samt den inbyggda i W7.
Det blir något slags konflikt, och detta mystiska felet kunde uppstå. Låter rimligt.

Dock skall jag inte hurra än, men hittills ser det bra ut. Vimeo klippet som jag testade med
i morse orsakde en frysning direkt efter att jag klickade på play-knappen.
Nu flöt det på utan problem, och även TV4 Play och YouTube fungerar bättre.

Körde bredbandkollen nu och fick 16/8 Mbit. Har 30/10 fiber från Bahnhof.
Detta får man väl anse som godkänt när man har router, det var man ju medveten om.

Men, hur kommer det sig att dubbla brandväggar kan minska bandbredden till 2Mmbit/s??

Permalänk
Skrivet av blogtweeter1:

Körde bredbandkollen nu och fick 16/8 Mbit. Har 30/10 fiber från Bahnhof.
Detta får man väl anse som godkänt när man har router, det var man ju medveten om.

Men, hur kommer det sig att dubbla brandväggar kan minska bandbredden till 2Mmbit/s??

Det kan man verkligen fråga sig? Med brandvägg menar netgear Nat då? Borde ju inte påverka nånting? Hade en billigare netgear router själv för ett tag sedan, den tappade nätverk när jag hade många anslutningar igång och nån gång vid streaming.

Märkligt var det också tyckte jag då, man kunde inte peka på varför den tappade nät, men vid högre belastning (udp) och många anslutningar så var det mer förekommande att den tappa.

För mig låg felet i routern, köpte en dyrare så försvann problemen.

Mycket märkligt är det iaf, har du möjligheten kan du ju alltid testa att låna en lite vassare router av en kompis.

Permalänk

Ja, enligt Netgear blir det konflikt när man har både brandväggen i routern igång samtidigt som brandväggen i W7.

Men hur kan man förlora 14 Mbit i bandbredd bara för att man kör trådlöst?

Permalänk
Medlem

Det kanske är bättre om du helt enkelt testar med dina hemsidor i en annan webbläsare som Internet Explorer 9 + IE9 64 bit samt någon annan som Safari? Och ser om du får samma problem. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Tack, kan vara värt att testa bara för skojs skull.

Efter senaste inlägget fryste datorn till direkt efter att man klicka på ett YouTube klipp.
Det dröjde ca 1-2 minuter innan den kom igång igen.

Noterade en sak när datorn frös, att min VPN-tjänst hos Anonine kopplade ner direkt efter.
Alltså måste min vanliga anslutning också försvunnit, när datorn frös.

På den andra laptopen finns ej Anonine inkopplat alls, så något är skumt här.

Kan detta tyda på konflikt mellan Anonine´s VPN och min trådlösa router uppkoppling?

Om det hade varit konflikt mellan detta; borde det inte komma ett felmeddelande direkt isf?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kör alltså vpn också? Har du några mera konstiga saker i din setup ?
Det är en hiskelig massa saker som påverkar som kommer fram allt eftersom och inget verkar ha direkt med routern att göra Du kanske har nån egen proxy och trafikbalansering med grannen via wifi?
Det vore trevligt om du kunde göra en komplett beskrivning av hela ditt nät och dator, både mjuk och hårdvarumässigt och då ta med allt, sånt som vpn tjänster kan påverka mycket.
Att ha en hårdvarubrandvägg och wins inbyggda ska inte ge några problem och du lär inte tappa bandbredd på det, nån bråkdels ms högre latens på sin höjd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skämt åsido, det jag kommit fram till är iaf att det mystiska felet bara finns på min W7 laptop.
Detta inträffar aldrig på min äldre XP laptop, så det är ju bra att köra uteslutningsmetoden ibland tydligen.

Mina datorer är en Acer eMachines E725 med 3 GB RAM, Windows 7 Home Premium 64,
samt en ASUS A6R med Windows XP, och 1 GB RAM. Allt integrerat på moderkortet, som
t ex grafiken,ljudet, och nätverkskortet/trådlösa nätverkskortet.

Det jag testat hittills på W7 laptopen är:

Uppdaterat drivrutinen till det trådlösa nätverkskortet.
Uppdaterat firmwaren till routern.
Uppdaterat Flash Player till senaste versionen.
Uppdaterat drivrutinen till grafikkortet.

Som jag skrev tidigare, så kommer detta felet när man skall kolla på streaming tjänster.
Det kan räcka med att man klickar på ett klipp, så fryser datorn till i 1-2 minuter.
Sedan kommer den till liv igen, och kan fungera bra resten av dagen. Men kan frysa till igen.

Eftersom jag testat allt det jag skrev ovan, börjar mina ideér ta slut. Tydligen fungerar routern,
annars skulle man ju inte kunna surfa med den andra laptopen eller iPhonen utan problem.
Det enda som jag inte testat är att koppla in nätverkskabeln, och se om felet kommer då.
Min gissning är att det inte gör det, eftersom jag körde med kabeln innan jag köpte routern.

Om inte detta felet kommer med kabeln i, så ligger felet i routern väl?

Vad finns det kvar att testa?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ladda hem en "live" linux och köra från den så att du utesluter att det är din win installation som är skadad.
Annars skulle du kunna göra en dualboot med en installerad linux men då krävs det att du har lite ledigt utrymme på disken och vill avvara nån Gbyte till linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok, men felet kommer ju inte med kabel i, endast med det trådlösa.

Då måste det väl vara fel på routern eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Återigen NEJ ! Du rabblar hela tiden upp att det funkar med annat än just din dator, och att det bara verkar bli problem när du kör wifi, alltså borde felat vara wifin i din dator eller kanske relaterat till flash eller vpn, kör du en livelinux så kan det visa om det är hård eller mjukvarufel i din dator det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok,verkar inte som vi kommer längre här tyvärr.
Har bestämt mig för att leva med problemet,
för det verkar inte gå att göra något åt tyvärr.

Har provat allt, och supporten på Netgear, Inet eller Acer
kan inte lösa det heller.

Så jag tackar för alla svar i tråden.