Nvidia: Mobila plattformar går om Xbox 360 i grafikprestanda inom 1–2 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Vad spelar du på nu då som inte kräver att du sitter vid ett vägguttag? Enbart kort- och brädspel?

Jag tycker att det vore sjukt nice att kunna spela realistiska spel med en surfplatta eller mobiltelefon. Om prognosen stämmer så skulle ju ett scenario bli att du kopplar upp telefonen till TVn där den mobila enheten fungerar som konsol och kontroll. Då spelar det inte så stor roll om den måste vara inkopplat till en strömkälla, även om en inkopplad sladd försämrar friheten något. Sen när du sitter på bussen kan du fortsätta att spela en liten stund. Även om batteriet bara räcker till två halvtimmes omgångar på en dag, räknat med att mobilen ska användas till annat, så räcker det för många.

Hehe, där fick du mig totalt:D
Men menade mer att det inte blir någon större frihet, men det är sant att det vore coolt att "maxa" bf3 på samsung galaxy s4 (??):D

Men visst, mycket praktiskt att spela med telefonen, men jag spelar heller knappt något på min pc hemma (någon halvtimme-timme per vecka) så jag kanske inte är rätt person för att kommentera detta:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Sitta i en buss och spela FPS på en liten kladdig pekskärm? Det är näst intill omöjligt kunna njuta och vara konsentrerad av spelet skulle jag tro.

Finns PS Vita med fysiska kontrolller som klarar några timmar iaf om man nu är mycket intresserad av kvalitets spel portabelt. Dock ingen jätte stor efterfrågan.

Utmärkt argument! Bara för att FPS-spel inte lämpar sig för plattformen betyder ju inte det att den ska slopas, eller hur? Det finns väldigt mycket som skulle gå att spela på bussen och spelutvecklare har ju visat sig vara väldigt kreativa och dem lär ju hitta koncept som passar plattformen. Att kunna spela ett spel som Heroes till exempel skulle jag tycka var hur trevligt som helst.

Skrivet av bourne94:

Hehe, där fick du mig totalt:D
Men menade mer att det inte blir någon större frihet, men det är sant att det vore coolt att "maxa" bf3 på samsung galaxy s4 (??):D

Men visst, mycket praktiskt att spela med telefonen, men jag spelar heller knappt något på min pc hemma (någon halvtimme-timme per vecka) så jag kanske inte är rätt person för att kommentera detta:D

Hehe, kände mig tvungen att kommentera.

Permalänk
Medlem

Spännande är det att läsa sånthär, men ger en lite falska förhoppningar, ja okej de är säkert möjligt, men om 2 år kommer man iaf sitta som en surgubbe o klaga på att de mobila kretsarna e för dåliga, hehe..
Men de ja fundrar mäst över är kylning, jo tekniken minskar drar mindra o de blir mindre värmeutveckling..
Men med tanke på att dagens pc eller i detta fatt xbox hr ganska kraftig kylning o ändå ligger o gnöter på 40-80 grader? Inget jag vill ha liggandes i fickan precis, iphonen idag kan bli sjukt varm bara den..

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Hur är Playstation Vita i jämförelse med 360? Borde inte den redan ha gått om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Detta är lika dumt som att säga att min nya dator jag köper om 2 år kommer vara snabbare än den jag har nu.
Klart det går frammåt. XBOX 360 kom ut för många år sedan. Det är mer en teknisk flopp om vi inte får ut den lilla kraften
ur en enhet där så mycket pengar sänks in.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Blir kul och se hur länge man kan spela då innan batterierna dör! Min mobil dör efter några timmar när jag bara surfar så vet inte hur dom ska lyckas där

Permalänk
Medlem

Detta visar ju klart och tydligt hur mycket konsolerna förstör för övrig marknad. Eftersom konsolerna står stilla så blir det fula PC-spel med, som inte drar nytta av de nya grafikkorten.

Nej, som sagt, bara hoppas att de gör grafikkorten med mera i konsolerna utbytbara i framtiden, så att de kan hänga med den övriga marknaden vad gäller prestanda. Helt sjukt att det som är SÄMST är det som alla ser som förebild och bygger sina spel efter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

En bärbar konsoll alltså.

Under dagtid agerar den vanlig smartphone som du använder på jobbet/i skolan och sedan när du kommer hem så kopplar du in den till din tv/monitor och mus/tgb/handkontroll och har en fullfjädrad spelkonsoll och mediaspelare.

Det låter riktigt trevligt enligt mig iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta visar ju klart och tydligt hur mycket konsolerna förstör för övrig marknad.

Spelutvecklarna själva skulle säga hur mycket konsolerna underlättar.

Permalänk
Medlem

Wikipedia

"En spelkonsol eller spelmaskin är en typ av dator som tillverkas enkom för att spela tv-spel. Spelkonsolen strävar efter att vara så enkel att använda som möjligt, till exempel går det att använda en vanlig tv-apparat som bildskärm, och uppgradering görs i första hand av en helt ny maskin snarare än nya komponenter. Spelkonsoler kan vara både stationära och portabla."

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle snarare säga att mobilplattformarna är 7-10 år efter Xbox 360 och det känns inte speciellt imponerande. Batteritiden lär ju inte heller den förbättrats utan snarare försämrats. Släpbara plattformar kan vi nog börja kalla dessa redan nu.

Skrivet av Ozzed:

Detta visar ju klart och tydligt hur mycket konsolerna förstör för övrig marknad. Eftersom konsolerna står stilla så blir det fula PC-spel med, som inte drar nytta av de nya grafikkorten.

Nej, som sagt, bara hoppas att de gör grafikkorten med mera i konsolerna utbytbara i framtiden, så att de kan hänga med den övriga marknaden vad gäller prestanda. Helt sjukt att det som är SÄMST är det som alla ser som förebild och bygger sina spel efter.

Det är bara att försöka motivera spelutvecklarna att lägga mer tid på PC-versionerna istället. Konsolerna förstör inte för PC, det är bara ytterligare en plattform. Pengarna verkar ligga hos konsolerna och även om dessa magiskt skulle försvinna så innebär det inte nödvändigtvis att PC som plattform skulle gynnas. Risken är snarare att spelen optimeras för att fungera med de mest vanligt förekommande grafikkretsarna som kommer från Intel och då kan bi nog se fram emot Farmville och Angry Birds för mycket mer än så klarar inte dessa av. Spelkorten är en väldigt liten del av marknaden, vi är faktiskt en nisch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Enligt diagramet så var consolerna om pc i grafik i slutet av 2004..
Kan det verkligen stämma?

Inte en chans. Varken PS3 eller 360 fanns då, så det är ren omöjlighet. I början av 2006, möjligtvis.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Inte en chans. Varken PS3 eller 360 fanns då, så det är ren omöjlighet. I början av 2006, möjligtvis.

Lanseringen för 360 var 2005 så det är inga konstigheter med diagrammet.

Permalänk
Medlem

Hårdvara från 2005 sämre än hårdvara från 2013? Mind blown.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag skulle snarare säga att mobilplattformarna är 7-10 år efter Xbox 360 och det känns inte speciellt imponerande. Batteritiden lär ju inte heller den förbättrats utan snarare försämrats. Släpbara plattformar kan vi nog börja kalla dessa redan nu.

Det är bara att försöka motivera spelutvecklarna att lägga mer tid på PC-versionerna istället. Konsolerna förstör inte för PC, det är bara ytterligare en plattform. Pengarna verkar ligga hos konsolerna och även om dessa magiskt skulle försvinna så innebär det inte nödvändigtvis att PC som plattform skulle gynnas. Risken är snarare att spelen optimeras för att fungera med de mest vanligt förekommande grafikkretsarna som kommer från Intel och då kan bi nog se fram emot Farmville och Angry Birds för mycket mer än så klarar inte dessa av. Spelkorten är en väldigt liten del av marknaden, vi är faktiskt en nisch.

Otyget började ju med PS3 och Xbox 360. Innan dess maxade man pc grafiken om man kunde, men nu har det blivit mer och mer att PC-porten har mer eller mindre samma grafik som konsolvarianten, vilket är slöseri med grafikkort. Jag har inget emot konsoler som princip, men då får de se till att göra bra grejer som kan hålla jämna steg med PC-marknaden, annars förstör det ju. Om ett spelföretag gör ett spel fulare för att konsol X skall klara av att köra det utan att det hackar så blir ju PC-porten lidande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av bourne94:

ja, med soppas gammal hårdvara som tvspel har, så är det väll inte så konstigt.
Jag själv kommer aldrig spela på en telefon (eller liknande) då jag inte vill sitta bänkad vid vägguttag:)

Undra när tekniken kommer med bra batteritid?

Du vill inte sitta bänkad vid vägguttag, till skillnad från när du sitter vid konsol då, menar du?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Spelutvecklarna själva skulle säga hur mycket konsolerna underlättar.

Och på 80-talet hade jag hållit med. Låt bli att använda hårdvaruspecifika hack och följ standarder så blir det inga problem med pc heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Utvecklingen av mobilerna är verkligen bra konstig.

Först gick det ifrån ganska stora klumpar med dålig batteritid till mindre och smidigare modeller med bättre batteritid. Någonstans vände det igen till större modeller igen med sämre batteritid igen. Dock är de ju tunnare och kapabla till bra mycket fler saker.

"Någonstans vände det igen" Är rätt säker på att detta var när touchtelefoner blev modernt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Otyget började ju med PS3 och Xbox 360. Innan dess maxade man pc grafiken om man kunde, men nu har det blivit mer och mer att PC-porten har mer eller mindre samma grafik som konsolvarianten, vilket är slöseri med grafikkort. Jag har inget emot konsoler som princip, men då får de se till att göra bra grejer som kan hålla jämna steg med PC-marknaden, annars förstör det ju. Om ett spelföretag gör ett spel fulare för att konsol X skall klara av att köra det utan att det hackar så blir ju PC-porten lidande.

Nja, längre tillbaks än så. Playstation 1 och framåt skulle jag säga.

Finns fortfarande inget som hindrar utvecklarna ifrån att lägga ned lite mer jobb på PC-utgåvan. Konsollen är inget direkt hinder där.

Det är svårt att göra en produkt som kommer se likadan ut i flera år framåt möjlig att hålla jämna steg med PC'n som dels kommer i tusentals olika varianter men också får uppdaterade komponenter ett par gånger om året. Personligen skulle jag säga att speciellt Xbox 360 stått sig bra men att både den men även PS3 borde ha ersatts efter fem år. En ganska rimlig tidsperiod tycker jag iallafall. Spelkonsollens fördelar ligger ju i att den kommer klara av spelen som kommer så länge maskinen fortfarande är aktuell på marknaden medans PC'n behöver kostas på med nya komponenter då och då.

Något som dock är löjligt är att Sony fortfarande säljer deras nu över 10 år gamla Playstation 2. Playstation 2-kompatibiliteten var ju en viktig feature första tiden vid lanseringen av PS3 men plockades sedan bort. Nu har ju Sony å andra sidan den filosofin att features i deras Playstation-produkter ska tas bort med tiden, OtherOS någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Lanseringen för 360 var 2005 så det är inga konstigheter med diagrammet.

Yes, slutet av 2005 så spiken verkar komma ett år för tidigt. Som det är nu så fick xbox och ps2 en jävla prestandaboost i slutet av sin produktcykel. Fast de kanske räknar med utvecklingsmaskiner så borde funnits ute vid den tidpunkten.

Permalänk
Skrivet av harith:

mitt stora problem med att det skulle fortsätta i samma takt är att dom har offrat batteri tiden så pass mycket att jag inte kan se att det fortsätter, sen så kommer inte så många kunder köpa den dyraste modeln eftersom det inte är någon poäng till att göra det.

personligen så tycker jag en single core runt 1GHz allt du behöver för att få en bra upplevelse på en smart phone och jag ser inte riktigt poängen med mer kraft

Fick mig att skratta. Hur kan man inte se poängen med mer kraft?
Som att säga, "nu har vi 256 färger på datorn, ser inte poängen med fler färger"
Med den inställningen så hade vi fortfarande haft DOS som OS på datorerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

Yes, slutet av 2005 så spiken verkar komma ett år för tidigt. Som det är nu så fick xbox och ps2 en jävla prestandaboost i slutet av sin produktcykel. Fast de kanske räknar med utvecklingsmaskiner så borde funnits ute vid den tidpunkten.

Om det hade varit ett månadsbaserat diagram, ja, men detta är ett årsbaserat. De satte ut en prick för Xbox prestanda vid 2004, en prick för Xbox 360:s prestanda vid 2005 och drog ett streck mellan. Inget fiffel (rent tekniskt iaf, men jag förstår att folk reagerar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nja, längre tillbaks än så. Playstation 1 och framåt skulle jag säga.

Finns fortfarande inget som hindrar utvecklarna ifrån att lägga ned lite mer jobb på PC-utgåvan. Konsollen är inget direkt hinder där.

Det är svårt att göra en produkt som kommer se likadan ut i flera år framåt möjlig att hålla jämna steg med PC'n som dels kommer i tusentals olika varianter men också får uppdaterade komponenter ett par gånger om året. Personligen skulle jag säga att speciellt Xbox 360 stått sig bra men att både den men även PS3 borde ha ersatts efter fem år. En ganska rimlig tidsperiod tycker jag iallafall. Spelkonsollens fördelar ligger ju i att den kommer klara av spelen som kommer så länge maskinen fortfarande är aktuell på marknaden medans PC'n behöver kostas på med nya komponenter då och då.

Något som dock är löjligt är att Sony fortfarande säljer deras nu över 10 år gamla Playstation 2. Playstation 2-kompatibiliteten var ju en viktig feature första tiden vid lanseringen av PS3 men plockades sedan bort. Nu har ju Sony å andra sidan den filosofin att features i deras Playstation-produkter ska tas bort med tiden, OtherOS någon?

Men det hindrar väl inte expansionskort och liknande? konsolspelare borde ju vara vana vid sådant.. Jag menar memorypak och allt vad det är. Låt grafikdelen bli modulär och så får man köpa nya grafikkort med tiden, fast de behöver inte heta "7700 GTXK7 ++ TI" Utan det räcker kanske med "Graphics enhancement card 1, 2, 3" och så vidare. På så sett skulle konsolerna kunna hänga med grafikmässigt betydligt bättre än de gör idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Lanseringen för 360 var 2005 så det är inga konstigheter med diagrammet.

360 lanserades i November 2005, hur kan konsolerna då gått om PC i slutet av 2004?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad om det kommer stämma, konsolerna 360 och PS3 börjar också bli rejält gamla och slöa, dom får gärna försvinna helt, så det kanske satsas lite på riktiga spel, dvs PC spel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

360 lanserades i November 2005, hur kan konsolerna då gått om PC i slutet av 2004?

Läs mitt senaste inlägg. Dessutom bör man anta att diagram som har grafer som är så "kantiga" är grovt förenklade.

Permalänk
Medlem

Mobiler kan ju aldrig konkurrera med pc och konsol hur bra mobilerna än blir. Det kommer alltid gå att göra en grafikkrets som har bättre prestanda, men är större och strömhungrigare. Men om konsolerna dör som affärsmodell så är det klart att de går om, men då är det mer marknaden som förändrats än tekniken.

Sen kan man ju fundera på hur de räknat ut värdena till diagrammet. Det är ju svårt att veta vad som är en representativ spel-pc och man kan inte gärna räkna ut ett genomsnitt på alla pc eftersom de flesta pc inte är gjorda för att spela spel.

Permalänk
Skrivet av Distordera:

Släpp det negativa batteritänket. Om det är någonstans det forskas febrilt så är det inom energi. Är helt säker på att batterierna kommer att matcha prestandan.
Det enda som bromsar är det som någon redan varit inne på dvs. kylning. Man kan inte ha hur snabba grejer som helst utan bra kylning.

Dock är samtidigt batterimarknaden en av de marknader där det händer allra minst! Skillnaden mellan kapaciteten i dagens batteri och ett batteri från början av 90 talket är kanske 1 tiopotens, 2 på sin höjd. Den stora skillnaden ligger i IC design där de får varje enskild transistor att dra mindre ström och utvecklar bättre strömspar funktioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hur den teoretiska beräkningskraften såg ut då vet jag inte, men när ps3 och xbox360 kom ut såg spelen bättre ut på konsol än på datorn ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

För spelutvecklarna glömde bort PC...och hade enbart konsoler i tankarna

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Nvidia måste vara sämst på att göra diagram! För det första så är prestandaskalan logaritmisk. Det innebär att för ögat så kan ett kort som ligger i de övre nivåerna vara flera hundra procent snabbare än ett som ser ut att ligga precis intill. Som vanligt så är Nvidias diagram mycket missvisande. Sist var det klippta staplar för att förvilla. För det andra så tolkar jag diagrammet så att de hela linjerna är faktisk prestande och de streckade är projicerade förväntningar av utvecklingen. Slutade man tillverka grafikkort till PC 2010??? Nä Dessutom har man redan hoppat fram till 2014 när det gäller färdiga produkter till mobiler?

Nä, skärpning Nvidia!

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |