Nvidia räknar ned till Geforce GTX 690

Permalänk

hoppas fortfarande att det är 670 eller 660 som kommer, men jag är väldigt tveksam

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna vara jättesnäll och redogöra för skillnaderna (förutsatt att några sådana existerar) mellan att använda dubbla gpu:er på ett kort, såsom 690, och att använda två separata kort i SLI med kombinerad likartad prestanda? Motsvarar de varandra på alla punkter eller har någondera lösning fördel(ar) över den andra (ex. mindre microstuttering eller bättre stöd av drivrutiner, etc)?

Ursäkta mitt off-topicness.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Skulle någon kunna vara jättesnäll och redogöra för skillnaderna (förutsatt att några sådana existerar) mellan att använda dubbla gpu:er på ett kort, såsom 690, och att använda två separata kort i SLI med kombinerad likartad prestanda? Motsvarar de varandra på alla punkter eller har någondera lösning fördel(ar) över den andra (ex. mindre microstuttering eller bättre stöd av drivrutiner, etc)?

Ursäkta mitt off-topicness.

Två kort är bättre på allt förutom platseffektivitet, de blir kallare-> går tystare, om ett spel inte har stöd för sli/cf så kan du stänga av ena grafikkortet men inte ena gpun på ett dubbelkort, för att klara värmen är också dubbelkort ofta underklockade(jämfört med sina syskon i cf/sli) och har därmed sämre prestanda

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

680 räcker för 1080p visst:)

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

2st GTX690 är quad-SLI på 2 kort och det ska funka. Syftar du på att köra 4st GTX690 så blir det 8 GPUer vilket inte funkar.

Det vill fungera. dock kan du inte använda dom resterade 4 st för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Två kort är bättre på allt förutom platseffektivitet, de blir kallare-> går tystare, om ett spel inte har stöd för sli/cf så kan du stänga av ena grafikkortet men inte ena gpun på ett dubbelkort, för att klara värmen är också dubbelkort ofta underklockade(jämfört med sina syskon i cf/sli) och har därmed sämre prestanda

Jo, det går att stänga av CF. Sen brukar det vara lite billigare också. Dessutom funkar det med enklare moderkort som bara har en PCIe 16x Lane. Finns många som har legacy kort, som inte funkar så bra med många highend moderkort men ändå vill ha monstergrafik. Etc. Kanske inte övertygar dig men några anledningar finns det i alla fall.

Permalänk

Lite halv-off-topic kanske, men vad skulle ni säga är det bästa (bra för spel och 3D) grafikkort för en dator med Intel Core i7 920-processor som byggdes för tre år sen? Är ens ett GTX 690 lönt att sätta i, eller blir det flaskhals någon annanstans? Har ett Radeon HD 4890 nu och om man kolla på processorstaplarna när man kör spel så känns det som ett rätt mycket vassare grafikkort skulle hjälpa då bildfrekvensen kan gå ned fastän processorn inte är lastad i närheten av 100%.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Lite halv-off-topic kanske, men vad skulle ni säga är det bästa (bra för spel och 3D) grafikkort för en dator med Intel Core i7 920-processor som byggdes för tre år sen? Är ens ett GTX 690 lönt att sätta i, eller blir det flaskhals någon annanstans? Har ett Radeon HD 4890 nu och om man kolla på processorstaplarna när man kör spel så känns det som ett rätt mycket vassare grafikkort skulle hjälpa då bildfrekvensen kan gå ned fastän processorn inte är lastad i närheten av 100%.

En lätt klockad 920 står sig väldigt bra i dagens spel. Har själv en 750 som har tuckat på i 4,2 ghz i nått år nu. Ser ingen anledning att uppgradera då prestandan räcker till och blir över. Blir nog uppgradering av cpu när Haswell lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Två kort är bättre på allt förutom platseffektivitet, de blir kallare-> går tystare, om ett spel inte har stöd för sli/cf så kan du stänga av ena grafikkortet men inte ena gpun på ett dubbelkort, för att klara värmen är också dubbelkort ofta underklockade(jämfört med sina syskon i cf/sli) och har därmed sämre prestanda

Kiitos.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Kortet har för lite minne för att bli intressant eller bli sålt i några större antal, GPU kraften blir betydligt bättre än dess minneskapacitet, hade det varit 3Gb per GPU så hade det varit mycket bättre, men helst 2x 4Gb

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag lägger en gissning på att detta blir världens första kort med 3st gpuer på samma kretskort. 3-way sli alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Jag lägger en gissning på att detta blir världens första kort med 3st gpuer på samma kretskort. 3-way sli alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter rysligt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Jag lägger en gissning på att detta blir världens första kort med 3st gpuer på samma kretskort. 3-way sli alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

4GB minne / 3 GPU:er ? Hmm..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leifson:

Beror väl lite på hur man ser det, tror knappast att det är skrivet i sten.

Quad-SLI syftar ju bara på antalet kärnor, inte nödvändigtvis antal kort, och samma gäller ju 4-way-SLI.

Man kan ju säga "Jag kör 4 GTX 680 i Quad-SLI" utan att ha fel, liksom.

OnT: Låter som att Sweclockers inte har något kort att recensera den här gången, eller låtsas de bara att de bara hör rykten och annat?

Du har fel, läs Wikipedia. Varför tror du annars att det finns en cerifiering för moderkort som stödjer Quad SLI men saknar Nvidias 4-way SLI märkning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127781:

Du har fel, läs Wikipedia. Varför tror du annars att det finns en cerifiering för moderkort som stödjer Quad SLI men saknar Nvidias 4-way SLI märkning?

Sökte, hittade ingenstans där det stod att det var absolut förbjudet och helt felaktigt att kalla fyra kort i SLI för "Quad-SLI", eller motsatsen.
Du får gärna länka om du vill.

4-way SLI-märkningen är ju bara ett sätt att visa att moderkortet klarar 4 separata kort på acceptabel hastighet (vilket är ett krav för att få certen), det säger inget om att 4 kort är ett krav för att få kalla det 4-way SLI. För det behövs ju inget sådant moderkort för att köra två 590's till exempel, men det ger ju ändå samma effekt på datorn - bara hårdvaran som skiljer.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leifson:

Sökte, hittade ingenstans där det stod att det var absolut förbjudet och helt felaktigt att kalla fyra kort i SLI för "Quad-SLI", eller motsatsen.
Du får gärna länka om du vill.

4-way SLI-märkningen är ju bara ett sätt att visa att moderkortet klarar 4 separata kort på acceptabel hastighet (vilket är ett krav för att få certen), det säger inget om att 4 kort är ett krav för att få kalla det 4-way SLI. För det behövs ju inget sådant moderkort för att köra två 590's till exempel, men det ger ju ändå samma effekt på datorn - bara hårdvaran som skiljer.

Du gör bara narr av dig själv..

Permalänk
Medlem

soon....

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

I alla speltester jag har sett så sopar 2 st gtx 580 1.5 GB i sli mattan med ett ensamt 7970 3 GB i 2560x1440, t. ex i Crysis 2 (med hd-texturer), Battlefield 3 och Alien vs Predator. Inte i ett enda fall jag har sett i 2560x1440 så har det varit ett flaskhalls att bara ha 1.5 GB effektivt vram för två st gtx 580.
Oket, det räcker inte för tre skärmar i alla spel ex. BF3 så flaskar det i 5760x1080. men i Crysis 2 i den upplösningen med HD-texturer så presterar ett gtx 590 (1,5 GB effektivt vram) bättre än 7970 trots att det bara har hälften så mycket vram.
Jag tror verkligen inte att minnet kommer att bli ett problem för gtx 690 om det nu bara kommer att ha 2 GB per gpu, inte för en skärm iaf.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Skrivet av Electrix:

4GB minne / 3 GPU:er ? Hmm..

Vem har bekräftat att det skall komma med endast 4GB?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127781:

Du gör bara narr av dig själv..

Tycker jag då inte.

Du påstod att det var felaktigt att säga så, och då får du också bevisa det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Jag lägger en gissning på att detta blir världens första kort med 3st gpuer på samma kretskort. 3-way sli alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser inte hur det skulle vara ett smart val av Nvidia att göra på det viset.

Värmen, förbrukningen och storleken på själva kortet skulle nog bli väldigt "avtändande" imo. Skalningen är ju inte den roligaste heller, för att inte tala om priset. Men man kan ju alltid hoppas!

Permalänk
Skrivet av Racka:

Ser inte hur det skulle vara ett smart val av Nvidia att göra på det viset.

Värmen, förbrukningen och storleken på själva kortet skulle nog bli väldigt "avtändande" imo. Skalningen är ju inte den roligaste heller, för att inte tala om priset. Men man kan ju alltid hoppas!

ser inte ens varför dubbel kort ska vara nödvändigt. med ett 680 kmr man kunna spela på skithöga inställningar i flera år framåt anyhow

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martincool:

ser inte ens varför dubbel kort ska vara nödvändigt. med ett 680 kmr man kunna spela på skithöga inställningar i flera år framåt anyhow

Extrema entusiaster, lösningar med flera skärmar osv.
Ganska smal kundkrets dock, så det blir nog ingen jätteomsättning på dessa kort. Det är dock inte tanken heller, tanken är ett visa upp ett så in i helvete snabbt kort, så man får massa reklam.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

"4 GB GDDR5" är det 4GB per kärna eller är de bara 2GB?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Skrivs väldigt lite om micro-stuttering. Är det problemet borta numera?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Kan dom inte släppa ut något i 2tusen kroners klassen istället så jag kan få slippa mitt GTX470 någon gång...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att redaktionen inte har någon som helst koll på geografin. Det står att detta sker i Beijing (Peking på svenska f.ö) på lördag men att det då är söndag svensk tid... Men Peking ligger 7 timmar FÖRE oss så hur är detta möjligt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olle360:

"4 GB GDDR5" är det 4GB per kärna eller är de bara 2GB?

2GB per kärna, som det ser ut nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

för att klara värmen är också dubbelkort ofta underklockade(jämfört med sina syskon i cf/sli) och har därmed sämre prestanda

Dock går det inte riktigt att jämnföra så. 690 lär knappst kosta lika mycket som två stycken 680, av samma anledning som 590 inte kostade som två stycken 580.

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Kan dom inte släppa ut något i 2tusen kroners klassen istället så jag kan få slippa mitt GTX470 någon gång...

Varför inte köpa ett billigt gtx 470 till o köra SLI? Då klarar du dig 1-2 år till utan större bekymmer.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.