Nofan CR-95C Icepipe kyler Sandy- och Ivy Bridge utan fläkt

Permalänk
Medlem

skulle vara sjukt snyggt att bygga en passivt kyld htpc med denna kylare, och så sticker kylaren upp genom taket av datorn.
blir ett projekt för någon här på swec, jag har inte råd

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Ser ju riktigt fint ut! Har helt missat den tillverkaren. Nu fattas bara lite mer passiva nätaggregat

Och passiva High End grafikkort.......
Känns lite som ens burk mestadels kommer att bestå av en massa kopparfenor i snygg design om några år.
Kanske dags att tänka om och göra en ny standard, gå ifrån ATX (Advanced Technology Extended) till
CTX (Cooling Technology Extended) som skulle innebära att själva lådan blir en enda stor passiv kylare
som mest liknar en förvuxen CPU kylfläns med tusentals kylfenor....hehehe!!!!

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Lovande Kul att se lite recensioner om vad den verkligen pallar.

Permalänk
Medlem

bling-bling

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Den ryms ju inte i vilket chassi som helst precis. men att ha två 14mm fläktar i taket ovanför denna som drar ut värmen samt en 14mm i bakkant som gör samma sak så ska ni allt se att denna kylaren inte behöver moddas med någon fläkt.

En Thermalright HR-02 Macho klarar ju kyla alla CPU:er som ligger under 125watt TDP passivt. Så då bör denna koppar besten klara en del överklockning med lätt het.

Om den skulle få plats i typ ett Cooler Master 690 II så skulle de funka fint. Men att då in den i ett Lian Li PC-B25S vore ju helt optimalt.

Thermalrights kylare fungerar inte lika bra helt passivt, alltså utan chassifläktar också, medans denna ska göra det enligt tillverkaren samt diverse recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Två 14mm fläktar blir nog svårt att hitta, de lär dessutom kyla rätt dåligt.

Vill man va dryg så kan man. Kul att ditt inlägg verkligen tillförde något till diskussionen!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skulle vara sjukt snyggt att bygga en passivt kyld htpc med denna kylare, och så sticker kylaren upp genom taket av datorn.
blir ett projekt för någon här på swec, jag har inte råd

Bra idé ... lite jänkare

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Thermalrights kylare fungerar inte lika bra helt passivt, alltså utan chassifläktar också, medans denna ska göra det enligt tillverkaren samt diverse recensioner.

Tror inte man ska underskatta vad man kan åstadkomma om man bygger smart:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=557...

Jag hade dock föredragit en HR02 och en 500 RPM chassifläkt för minst 10 grader svalare temps.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Honk:

Och passiva High End grafikkort.......
Känns lite som ens burk mestadels kommer att bestå av en massa kopparfenor i snygg design om några år.
Kanske dags att tänka om och göra en ny standard, gå ifrån ATX (Advanced Technology Extended) till
CTX (Cooling Technology Extended) som skulle innebära att själva lådan blir en enda stor passiv kylare
som mest liknar en förvuxen CPU kylfläns med tusentals kylfenor....hehehe!!!!

Dock måste man på något sätt få ut den varma luften. Alltså måste fler fläktar in i chassit och då sitter du där igen

Skrivet av Subdubwise:

Snälla, inga "gilla mitt inlägg om ni tycker så här" på SweClockers. Sådant trams får du syssla med på Facebook istället...

Eller youtube.

Skrivet av Typhonos:

Tror inte man ska underskatta vad man kan åstadkomma om man bygger smart:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=557...

Jag hade dock föredragit en HR02 och en 500 RPM chassifläkt för minst 10 grader svalare temps.

Om man läser kommentarerna från skaparen så ser man att han undervoltat hela riggen och dragit ner clocken för att temperaturerna inte ska skena iväg. Vilket i sig redan gör att det är inte direkt en superlösning när man ska spela och är ute efter prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Min gamla i7 gick inte fläkten förens vid ca 50% load efter ca 20 minuter. Då kvar kurvan satt till 55 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hehe för väl bli två st av dessa
En på CPU och en på GPU, win win.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Vill ha denna! Snälla SweC, recensera denna!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Snygg! Undra om det är lika bra som den ser ut

Permalänk
Medlem

tänk rörförstärkare och se för dig en liten slimmad HTPC med denna stickande upp, lite småsexigt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Krävs det inte lite mer av chassiet om man kör med passiv CPU-kylare?
Behöves nog flertalet fläktar för att få ut varmluften. Då blir det väl plus minus noll?
Men visst idén är trevlig, snygg var den också.

Förmodligen krävs det inte mer då en processorkylares fläkt sällan bidrar till utflödet ur lådan i någon högre grad utan primärt har som uppgift att få bort värmen från processorn och ut i luften inuti lådan.

Det skulle vara om det minskade flödet inuti lådan gör att den varma luften inte blandas med annan kall luft p.g.a. att man inte har en fläkt som vispar runt luften och detta då orsakar en rejäl höjning av temperaturen i området kring kylaren. Varm luft stiger dock och detta borde ge ett luftflöde runt kylaren i alla fall, men då jag inte är säker låter jag detta vara osagt.

Permalänk
Medlem

I'm no fan of this...

You see what I did there?

Skämt å sido så är detta en intressant produkt! Hoppas på en recension här inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

wohooo! Jag som velat ha ett passivt system! Nu är det möjligt pga denna kylare! Med ett lowprofile passivt grafikkort + denna kylare så bör man komma långt
Om jag får lite mer reviews på denna, speciellt om SweC lägger upp en review. Så är jag taggad på ett köp!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på att bygga helt passivt system i mitt FT02. Känns som den lådan borde vara rätt bra för passiva system vad det gäller luftflöde/riktning.

Om man bara inte var så prestandakåt....

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Undra varför det står NOFEN i kopparn på första bilden

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Btw, i den här videon så har han flyttat ned grafikkortet till PCI-E port längre ned.

Trodde att man alltid behöver ha grafikkortet på PCI-e 1 slotten? Man kanske man ha grafikkorten på andra slots nu?
På min gamla Nvidia 680i krets så måste man ha grafikkortet på PCI-E slot 1, för att kunna få bild om man bara ska köra med ett grafikkort.
Men det kanske har förbättrats sedan? Så att man kan använda vilken pci-express slot som helst

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så...finns det några tester än som visar att det faktiskt kan gå att köra en oklockad Sandy/Ivy Bridge med denna kylaren utan att de smälter?

Hittade faktiskt ett test med en 3770K ES och en annan sån här nofan design (icke koppar tror jag?) där killen även klockade cpu om jag inte minns helt helt men kan av någon anledning inte hitta tillbaka???

Snygg som attan var den iaf fast som vanligt är det ju upp till var och en att avgöra en sån subjektiv sak som utseende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vill man va dryg så kan man. Kul att ditt inlägg verkligen tillförde något till diskussionen!

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Denna kylare påminner om ett motion-hjul för möss

Men helt klart intressant, dock tvivlar jag på att man kan köra helt passivt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om man läser kommentarerna från skaparen så ser man att han undervoltat hela riggen och dragit ner clocken för att temperaturerna inte ska skena iväg. Vilket i sig redan gör att det är inte direkt en superlösning när man ska spela och är ute efter prestanda.

Finns ingen anledning till att skapa en passiv spelrigg då grafikkortet måste underdimensioneras då det drar mest ström och är den viktigaste komponenten när det kommer till spel.

Det här är till för den som vill ha en hemdator/HTPC som är tyst och man inte har en begränsad budget, producera musikdator eller nått entusiastbygge.
Finns HD6850 med passiv kylare från fabrik som presterar bra sen finns det även ett par riktigt fläskiga kylare tex Thermalright Spitfire som klarar ett HD5870 passivt galant däremot drar kort som GTX 680 runt 50watt mer så det kan bli problematiskt även platsfrågan då den är stor som ett hus och har en udda vinkel vilket gör att den kan slå i nätdel eller chassigolvet om man sätter den i nedre PCI-E sloten.

FD Arc (Mini) känns som ett väldigt optimalt chassi för den här typen utav kylare och ett system utan fläktar, hela toppen har håligheter, fronten och baksidan så klart. Även Antec LanBoy

Permalänk
Medlem

Shiny! Riktigt snygg kylare. Hoppas de gör en med fläkt också!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Shiny! Riktigt snygg kylare. Hoppas de gör en med fläkt också!

Jag tror att deras namn säger något om att dom inte kommer göra det..

Permalänk
Medlem

Ditt as, nu blev jag sugen på att se den filmen igen!

Skrivet av Dimman:

Undra varför det står NOFEN i kopparn på första bilden

Det är ju helt uppenbart en billiga piratkopia som är på den bilden. Säkerligen från något marknadsstånd i Thailand eller liknande.

Observera ironin ovanför...

Well, söker man på NOFEN på internet kommer man till deras hemsida. Det verkar finnas två namn. NOFEN Corporation och NOFAN Computer. Varför det heter olika på deras hemsida vet jag inte. Det är till och med olika namn i url:en och i titeln på deras hemsida. Vad logiskt.

EDIT: Efter att ha tänkt till i två sekunder extra bör det ju vara så att NOFEN är en koncern, där bland annat NOFAN ingår. Det verkar även som att NOFEN innefattar varumärken som ICEPIPE och Zaonzi.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Ser gärna att ni tar med den här i nästa kylartest

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Najs, den blir nog en lovande kandidat till min nästa dator