Permalänk

Noctua-fläkt låter ovanligt mycket

Jag har precis monterat in en Noctua NF-P14 FLX i botten av mitt Define R3-chassi. Jag monterade bort det förmonterade dammfiltret i botten, som följer med chassit, och bytte ut det emot ett sådant här, som sitter på undersidan (utsidan) av chassit.

Jag har två NF-P14 fläktar sedan tidigare, i toppen som utblås, och de låter inte alls lika mycket som min nyinköpta fläkt. Här kan man lyssna på hur den nya fläkten låter.

För att förklara med ord så låter det helt enkelt som att den nya fläkten körs i högre RPM än mina andra två. Kan det möjligtvis ha att göra med att den sitter hyfsat nära ett dammfilter, vilket mina andra två NF-P14-fläktar inte gör?

Ljudet är inte olidligt, men det är lite småstörande och inte alls vad jag förväntade mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag har precis monterat in en Noctua NF-P14 FLX i botten av mitt Define R3-chassi. Jag monterade bort det förmonterade dammfiltret i botten, som följer med chassit, och bytte ut det emot ett sådant här, som sitter på undersidan (utsidan) av chassit.

Jag har två NF-P14 fläktar sedan tidigare, i toppen som utblås, och de låter inte alls lika mycket som min nyinköpta fläkt. Här kan man lyssna på hur den nya fläkten låter.

För att förklara med ord så låter det helt enkelt som att den nya fläkten körs i högre RPM än mina andra två. Kan det möjligtvis ha att göra med att den sitter hyfsat nära ett dammfilter, vilket mina andra två NF-P14-fläktar inte gör?

Ljudet är inte olidligt, men det är lite småstörande och inte alls vad jag förväntade mig.

prova ta bort dammfiltret så märker du väl om det är det? antagligen blir det väl lite turbulens

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Är du säker att det är P14 och inte P12? Vad jag kan se på Noctuas hemsida har de bara gjort en 140 mm fläkt och det är den du har. I vilket fall så antar jag att du vet att en PWM-fläkt går på 100% om den inte kopplas till 4-pins PWM-kompatibel anslutning.

Generellt kan man säga att ju restriktivare filter desto mer oljud, onödiga eller för täta filter är aldrig bra för ljudnivån.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

prova ta bort dammfiltret så märker du väl om det är det? antagligen blir det väl lite turbulens

Dock är det hyfsat jobbigt att plugga ur datorn, ställa den på en bra arbetsyta, dra på ESD-armband, montera bort fläktfiltrets fästanordning, skruva ihop datorn igen, plugga in den och därefter starta om den. Därav skapar jag hellre en tråd först, och på så vis kanske får reda på var felet kan ligga.

Skrivet av Typhonos:

Är du säker att det är P14 och inte P12? Vad jag kan se på Noctuas hemsida har de bara gjort en 140 mm fläkt och det är den du har.

Alltså ... va? Vad syftar du på nu? Klart att jag är säker på vad det är för fläktar jag har i min dator och vad det är för fläkt jag har köpt nyligen.

Skrivet av Typhonos:

I vilket fall så antar jag att du vet att en PWM-fläkt går på 100% om den inte kopplas till 4-pins PWM-kompatibel anslutning.

Det är jag fullt medveten om, men vad har det med mitt fall att göra? NF-P14 är ingen PWM-fläkt, jag reglerar mina fläktar med en fläktkontroller.

Skrivet av Typhonos:

Generellt kan man säga att ju restriktivare filter desto mer oljud, onödiga eller för täta filter är aldrig bra för ljudnivån.

Aah, okej. Tack. Då kanske det är dammfiltret.

Permalänk
Avstängd

Jeg har en noctua vifte i bunnen av kabinettet som lager mye lyd når jeg skrur effekten opp til 100%. Lurer på om det er dårlig luftflyt som gjør at det kommer en ulyd fra denne posisjonen i kabinettet. Ingen grunn til å tro at det er noe galt med akkurat denne Noctua NF-S12B FLX vifta (jeg har fire slike i front).