Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Jag håller med dig delvis.
Skulle inte heller köpa kablar för 5000 kr. För mig är det väldigt onödigt
Står det "Hdmi 1.4" på kablarna så är dem ej certifierade, det måste stå "High Speed" på dem. Att kabeln har 1.4 säger inget, det är bara en ny version. 1.3 hade vissa saker, 1.4 hade andra. Att en kabel är 1.4 är bluff, för en kabel kan inte tillföra 3d, arc osv. den ska bara klara av att skicka en tillräckligt stark signal för att dessa funktioner ska fungera (Nu snackar vi x Gb/s). Därav "high speed" och de andra bemärkelserna

Testa att köra en 15 m hdmi som kostar 350 kr och dra på en 1080p + 3d film och se om du får bra resultat, sen testar du med en LITE dyrare kabel (700-1100 kr).

Meddela mig när du har gjort det

Jag har länkat till kablarna det gäller lite tidigare i tråden. Fullt medveten om att det är fel att prata om "version" hit och dit.
Får ju som sagt svårt att utnyttja hela bandbredden då jag saknar 4K utrustning, så egentligen vore det bättre med föregående HDMI, d.v.s utan ethernet, ARC och 4K. Men nevermind, nu är kablarna på väg och det är fortfarande intressant.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det är intressant att göra en "tittatest" också, även om det inte kollar alla egenskaper fullt ut, men försök vara saklig inför supra, det är ingen dyrkabel, och de är en av de absolut mest seriösa tillverkarna som finns när det gäller att ha jämn kvalitet och dessutom mäter de och testar sina kablar och resultaten är inga hemligheter, kablarna fungerar enligt sin spec och är rimligt prissatta, de är faktiskt en av få kabletillverkare som verkligen tillverkar kabel, de flesta köper in hel eller halvfabrikat och stoppar in det i en kabelstrumpa eller nått annat snyggt hölje, kabelbranchen är som den är och Jorma Koski är en helt annan person än Tommy Jennving var, Supra och Jormadesign är inte bara Sveriges ytterligheter utan snarast hela världens ytterligheter i kabelbranchen (om man nu bortser från kineserna i budgetklassen som fungerar om man har tur, typ allt som säljs i elektronikladorna) det enda Supra o Jorma har gemensamt är närheten till Göteborg.
En Jormakabel för 100 000 kr/m väljer man inte efter nån mätning, de väljer man för att få status och det är dyrkabel.
Ser man isolerat bara på hdmi kablar så är det väl Audioquest och Monster och andra amerikaner som är värstingarna, när det kostar över 10 000 kr/m är det nått som inte är tekniskt motiverat och det ger definitivt inte bättre tekniska egenskaper, för amerikanarna har inga långa (över10m) certifierade kablar och det är lite lustigt, om man nu ändå lägger budgeten på över $1000/3 feet (för att man använder silverledare kanske) så har man nog råd att certa kabeln om man nu hade klarat kraven.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jag har länkat till kablarna det gäller lite tidigare i tråden. Fullt medveten om att det är fel att prata om "version" hit och dit.
Får ju som sagt svårt att utnyttja hela bandbredden då jag saknar 4K utrustning, så egentligen vore det bättre med föregående HDMI, d.v.s utan ethernet, ARC och 4K. Men nevermind, nu är kablarna på väg och det är fortfarande intressant.

Yes, men du kan använda 1.4 funktionerna med en "1.3 kabel". Kabeln måste bara vara klassad high speed. Man skulle kunna säga att 1.4, 1.3 osv är det din tv, reciver mm måste ha för att funktionerna ska fungera (4k, ARC, 3d osv). Har du en 3d tv med arc (hdmi 1.4) + en 3d bluray spelare (hdmi 1.4) och sen en reciver med t.ex. hdmi 1.2, så kommer inte 3d, arc mm att fungera trots att du har en high speed kabel (som vissa gillar att kalla 1.4 kabel).

Har du köpt en bra kvalité kabel för 2 år sen så kommer den med största sannolikhet klara av att pumpa ut en tillräckligt kraftig signal för att 1.4 funktionerna ska fungera.

Men keep Me posted!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Inaktiv

Kör en high-speed HDMI av billigaste möjligt på 25m, funkar perfekt mellan dator och min Denon reciever, likaså en optisk kabel så käringen kan lyssna på sitt skit på övervåningen samtidigt som jag ser film här nere.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Kör en high-speed HDMI av billigaste möjligt på 25m, funkar perfekt mellan dator och min Denon reciever, likaså en optisk kabel så käringen kan lyssna på sitt skit på övervåningen samtidigt som jag ser film här nere.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvär så tror jag inte ett skvatt på dig. Så du kan alltså spela upp 1080p material med en 25m kabel?........

Ska lära dig lite saker nu
Företag som tillverkar hdmi kablar måste få tillstånd av hdmi organisationen för att kunna skriva "high speed" på sina kablar. Vid 25 meter är det fysiskt omöjligt att skicka en signal som ska vara tillräckligt stark för att klassas som high speed! Din kabel är därmed "fejk". Jag skulle också kunna skarva ihop lite kabel och sen skriva dit high speed. Men det gör inte att kabeln kommer bli high speed för det, utan den skulle med största sannolikhet suga rejält

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saindrenan:

Tyvär så tror jag inte ett skvatt på dig. Så du kan alltså spela upp 1080p material med en 25m kabel?........

Ska lära dig lite saker nu
Företag som tillverkar hdmi kablar måste få tillstånd av hdmi organisationen för att kunna skriva "high speed" på sina kablar. Vid 25 meter är det fysiskt omöjligt att skicka en signal som ska vara tillräckligt stark för att klassas som high speed! Din kabel är därmed "fejk". Jag skulle också kunna skarva ihop lite kabel och sen skriva dit high speed. Men det gör inte att kabeln kommer bli high speed för det, utan den skulle med största sannolikhet suga rejält

Den fungerar, tro't eller ej! 1920x1080 mkv går utmärkt att spela upp, lustigt nog. Fick den av en polare som i sin tur köpt den av en parabol-shop i stans mer udda kvarter.
Däremot fungerar inte en 10m Kjell & Co kabel till TVn på övervåningen, helskumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Hej,

[SPOILER]Funderar på att köpa en hdmi kabel + optisk ljudkabel för att dra mellan datorn i sovrummet till TVn i vardagsrummet. Kommer behöva en 15m lång kabel, och böja denna i 90° 9 gånger. Tror ni att detta kommer att fungera problemfritt? Har inget större behov av det så köper billigaste möjliga kabel, som är en Deltaco från webhallen.

Har läst massvis på nätet om det och kommit fram till att vid långa sträckor så kan en dyrare kabel faktiskt göra skillnad. Hittar dock olika info om den kritiska längden för dessa kablar överallt... Läste även att antal böjningar av kabeln påverkar (därför jag nämnde det i början av inlägget).

Någon som har en liknande lösning hemma? Hur funkar det?

Angående den optiska ljudkabeln, funkar de på samma längd?

Mvh,
Zach

[/SPOILER]

DELTACO 15m kabel på tradera klarar full HD och är 1.4 version, köpte en för ca 1-2 månader sedan. hade en innan men råkade snubbla över den så ena kontakten slets av:P kostar ca 150kr vill jag minnas.

Vill dessutom rekommendera dem, jävligt bra märke med bra produkter.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Till TS kan jag bara säga; Testa Deltaco kabeln och återkom med resultat. Jag menar, företag kan inte specificera hur de vill och sälja saker som inte fungerar. Det borde vara värt en chansning med tanke på priset.
Sen skulle jag personligen kört med endast HDMI, om det är möjligt, som någon skrev längre upp.

Host Hantol... Host Ace of sweden

Deltaco däremot är ett seriöst företag och deras HDMI sladdar håller högsta klass. Kör själv med en 10 m HDMI och den funkar ypperligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nästan så man börjar undra om "mrqaffe" driver Supra eller är sponsrad av dem, sällan har jag sett någon (bortsett från fanboys) som så konsekvent försvarar ett inköp av en onödigt dyr produkt pga just dess "magiska egenskaper", egenskaper (4k) som TS varken efterfrågar eller kan använda på många år. Frågan var ju om en billigare kabel fungerar eller ej, och det borde den göra. Funkar det mot all förmodan inte gäller fortfarande lagarna för distansköp så då kan han byta.
Hur so helst är det värt att testa, då prisskillnaden var ruskigt hög och supra är kända för sina dyra kablar, som köps av dem med mer pengar än kunskap, då deras ypperliga egenskaper aldrig kommer till test hos gemene man.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grumbledock:

Nästan så man börjar undra om "mrqaffe" driver Supra eller är sponsrad av dem, sällan har jag sett någon (bortsett från fanboys) som så konsekvent försvarar ett inköp av en onödigt dyr produkt pga just dess "magiska egenskaper", egenskaper (4k) som TS varken efterfrågar eller kan använda på många år. Frågan var ju om en billigare kabel fungerar eller ej, och det borde den göra. Funkar det mot all förmodan inte gäller fortfarande lagarna för distansköp så då kan han byta.
Hur so helst är det värt att testa, då prisskillnaden var ruskigt hög och supra är kända för sina dyra kablar, som köps av dem med mer pengar än kunskap, då deras ypperliga egenskaper aldrig kommer till test hos gemene man.

Nej jag har ingen knytning till Supra, men jag håller inte med om att de är dyrkablar, och att påstå att de är kända för dyra kablar är fel, de är däremot inga budgetkablar, det är sunda kablar som funkar för det de är specade, vilket de flesta inte gör, Supra och Belden gör mycket bra kablar, vilket faktiskt är ganska sällsynt i kabelbranchen, och när det gäller hdmi så är det inte mycket som funkar över 10m speciellt inte om man böjer kabeln, men om man har en kinakabel så kan de funka utmärkt när de är mjukt böjda och man inte behöver full bandbredd i kabeln, de flesta nöjer sig med att bara köra en 1920x1080 2d bild och inget mer, men hdmi 1,4a innehåller mycket mera, och kineserna bryr sig inte om hur de märker sina prylar, så ska man testa kablagen så blir det lite som att köra 100Mbit ethernet över cat 7 och säga att det inte finns nån skillnad mellan cat 5 och cat 7, för båda funkar lika bra vid 100Mbit och troligen så går det bra även med Gbit över cat 5 på korta sträckor, men när man ska köra 10Gbit så blir det tvärstopp i cat 5 kabeln.
Jag har varit i kontakt med flera som haft problem med billiga hdmi kablar i verkligheten, tex när man böjer dem eller de vibrerar vid explosioner i en film så försvinner bilden, det är kanske inget problem om man anser att hembio är en tv och ett ljudsystem för 3995, men om man har seriösa system kan det bli problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Host Hantol... Host Ace of sweden

Jo, där har du helt rätt

Skrivet av mrqaffe:

Nej jag har ingen knytning till Supra, men jag håller inte med om att de är dyrkablar, och att påstå att de är kända för dyra kablar är fel

Allt är ju relativt och speglar också köparens plånbok. Jag skulle nog kalla den för dyr. Även om det finns ännu dyrare från t.ex Monster Cable och Audioquest m.fl.

Skrivet av mrqaffe:

när det gäller hdmi så är det inte mycket som funkar över 10m speciellt inte om man böjer kabeln, men om man har en kinakabel så kan de funka utmärkt när de är mjukt böjda och man inte behöver full bandbredd i kabeln, de flesta nöjer sig med att bara köra en 1920x1080 2d bild och inget mer, men hdmi 1,4a innehåller mycket mera

Jag tror du lever på en liten myt här som nästan inte existerar idag. De flesta nöjer sig med 1080 och inget mer skriver du. Ja, vad mer finns det idag då, förutom 3D då?
Som jag skrivit genom hela tråden så existerar ju knappt 4K utrustning eller 4K material, så det är icke relevant. En ny test får givetvis utföras när gemene man har tillgång till 4K i full skala.

Skrivet av mrqaffe:

kineserna bryr sig inte om hur de märker sina prylar, så ska man testa kablagen så blir det lite som att köra 100Mbit ethernet över cat 7 och säga att det inte finns nån skillnad mellan cat 5 och cat 7, för båda funkar lika bra vid 100Mbit och troligen så går det bra även med Gbit

Här har du en poäng givetvis. Som tyvärr är svår att testa i dagens läge. Att maximera bandbredden i dagens HDMI-kablar och testa detta blir svårt. Även om jag personligen inte tror att en billigare kabel, typ Deltacon i det här fallet, skulle faila ens i full bandbredd.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har varit i kontakt med flera som haft problem med billiga hdmi kablar i verkligheten, tex när man böjer dem eller de vibrerar vid explosioner i en film så försvinner bilden, det är kanske inget problem om man anser att hembio är en tv och ett ljudsystem för 3995, men om man har seriösa system kan det bli problem.

Jag har aldrig varit med om det. Och jag har inte en TV eller ett ljudsystem för 3995 i min "hembio". Även om jag inte heller ligger på den övre skalan, så ligger mitt system prismässigt i runda slängar något under 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är intressant att göra en "tittatest" också, även om det inte kollar alla egenskaper fullt ut, men försök vara saklig inför supra, det är ingen dyrkabel

Givetvis kommer jag vara saklig, jag har också informerat fynda.se om min "testmetod" och de tyckte det lät bra. Avancerade mätningar som inte är synbara är inte intressant liksom.
Som jag skrev så kommer jag inte själv att byta kablage utan den uppgiften sätter jag på min flickvän, så det kommer bli ett 100% blindtest mellan minst tre olika kablar.

Skrivet av saindrenan:

Yes, men du kan använda 1.4 funktionerna med en "1.3 kabel". Kabeln måste bara vara klassad high speed. Man skulle kunna säga att 1.4, 1.3 osv är det din tv, reciver mm måste ha för att funktionerna ska fungera (4k, ARC, 3d osv). Har du en 3d tv med arc (hdmi 1.4) + en 3d bluray spelare (hdmi 1.4) och sen en reciver med t.ex. hdmi 1.2, så kommer inte 3d, arc mm att fungera trots att du har en high speed kabel (som vissa gillar att kalla 1.4 kabel).

Har du köpt en bra kvalité kabel för 2 år sen så kommer den med största sannolikhet klara av att pumpa ut en tillräckligt kraftig signal för att 1.4 funktionerna ska fungera.

Men keep Me posted!

Du verkar tro att jag inte kan någonting om detta. Du har fel.

Återigen, mitt syfte är inte att vända "märkespojkarna". Utan att hitta prisvärda kablar som fungerar. Jag ser kablar som ett nödvändigt ont, att lägga dyra pengar på sånt är som att spola ner pengar i toaletten. Jag vill hitta saker som fungerar till en vettig prisnivå. Men jag lovar, skulle den länkade Supra kabeln vara bättre än Deltacon, så kommer jag erkänna det. Som sagt, saklig och seriös är mitt mål.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Falcon:

Givetvis kommer jag vara saklig............det kommer bli ett 100% blindtest mellan minst tre olika kablar.

Hmm... den var bra, "blindtest" av hdmi kablar. jag förstår vad du menar, men det blir lite roligt i det här sammanhanget
Jag tror inte du kommer att få några skillnader i bildkvalitet det är "av eller på" men vad är egentligen en bildskillnad i de här sammanhangen, om bilden partiellt stannar eller ger blockdistorsion i ett område som inte är känsligt så visar den ju ändå en bild, och bildvisarens korrigeringskretsar påverkar på olika sätt för att maskera ev brister, att titta testar mer än bara kabeln och att inte kunna analysera vad den verkligen överför isolerar den inte som ensamt testobjekt. Det är för att köra nätverksliknelser igen som att testa nätverkskablarna via webläsaren, efter alla mekanismer som finns på lägre lager för "felkorrigering"
Bara man är medveten om att det som testas är en hel kedja och inte enbart kabeln så är det skoj att testa saker så där.
Jag är själv mycket skeptisk till kablar, men har pillat så pass mycket med det att jag vet att det i princip är omöjligt att testa kablar utan att mäta oavsett vilken typ av kabel det handlar om, man kan testa hela kedjan men inte direkt säga vad kabeln gör om det inte är enorma skillnader, när det gäller hdmi så brukar det vara böjar och vibrationer samt usla kontakter som ger mest verkliga problem om man ska överföra 1920x1080, och längden spelar stor roll här, kina kablar brukar alltid gå bra upp till 3-5m, 5-10m så lägger de simplaste av, 10-15m så börjar rätt mycket att strula, och över 15m så är det inte mycket som funkar, böjar och vibrationer påverkar också mera ju längre kablaget blir, och till viss del även hur smidigt kablaget är att böja, att dra en hdmi runt lister o dyl med skarpa böjar med 1cm radie kan ge problem, medans samma kabel funkar fint när den är rak, det gör tex att samma kabel men med fel kontakter kan ge helt olika resultat, det är därför det finns vinklade kontakter på en del, det kan alltså bli skillnader pga vilket tvstativ man använder om man med ett stativ får det trångt mot en vägg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte du kommer att få några skillnader i bildkvalitet det är "av eller på"

Jaså, är det så "enkelt" nu? Det har ju jag iofs hävdat hela tiden.
Ena stunden går det inte att likna en Supra för 1300:- mot en Deltaco för 350:-. Helt plötsligt när "testet" nu närmar sig så är det "bara" av eller på. Som vanligt med kabelnissar.

Skrivet av mrqaffe:

böjar och vibrationer samt usla kontakter som ger mest verkliga problem om man ska överföra 1920x1080, och längden spelar stor roll här, kina kablar brukar alltid gå bra upp till 3-5m, 5-10m så lägger de simplaste av, 10-15m så börjar rätt mycket att strula

Men då är jag inte helt fel ute ändå med mitt lilla "blindtest" :P. Jag hade mer än gärna testat hela bandbredden på kabeln, men hårdvaran finns inte att tillgå helt enkelt. Så det jag kommer testa är 1080 med HD-ljud. Båda kablarna är ju på den "kritiska" gränsen 15 m. Kul att du förstod vad jag menade med "blindtest" också.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är definitivt ingen kabelkramare. Om en bild kommer fram så är den rätt, annars så blir det ingen bild, däremot kan bildvisaren hantera ett fel på olika sätt, det är därför man även måste mäta eller ha definierade/standardiserade testmetoder om man ska kunna isolera kabeln som testobjekt, för att enbart titta på bilden blandar in mycket mer än enbart kabeln speciellt om det blir något litet fel i överföringen.
Så länge man inser vad det är man testar (och även vad man inte testar) så är det bara skoj att testa saker, det svåra är att kunna presentera ett resultat som blir korrekt.
I det här fallet så verkar det ju som om det som testas kommer att bli en signalöverföring enligt hdmi 1,0 och den signalen innehåller hälften av den data som ska kunna hanteras med hdmi 1,4a
Det är det som gör tester av den här typen luriga att redovisa på rätt sätt, för det kan finnas en verklig teknisk skillnad som går att mäta med rätt instrument, samtidigt som den riskerar att inte detekteras pga att testmetoden inte är tillräckligt krävande.
Man kan ju göra en datorliknelse till, när man testar grafikkort så kan man bli begränsad av tex v sync även om korten i sig skiljer rejält så får man inte fram en synlig skillnad.
Om man hårddrar det så kommer man till en punkt där skillnaderna inte blir intressant i en viss applikation även om de är stora i en annan, att spela CS med 300 eller 600fps är totalt ointressant även för en hardcore gamer av värsta sort, men om man trycker in bf3 istället och det då blir ett annat spann på resultaten säg 121 och 59 fps då kan det vara nått som ger tydlig skillnad.
Att jämföra Supra med Audioquest hade egentligen varit roligare, men tester är för det mesta lärorika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu rör ju denna diskussionen en längd (15 m) där kvaliteten på kabeln kanske mer börjar spela roll, men där är väl fortfarande så att om en (billig) kabel inte klarar av att föra över signalen blir det ingen bild, men klarar den det så blir det bild och den bilden blir varken bättre eller sämre än med en dyr kabel? (se också citaten nedan för en lite mer problematisering av frågan)

Annars tycker jag detta är väldigt uttömmande, http://www.expertreviews.co.uk/home-entertainment/1282699/hdm...

LOOKING FOR PROBLEMS: HOW HDMI CABLES ARE TESTED

Manufacturers use two key techniques to ensure the quality of their HDMI cables. Bit Error Rate (BER) tests use a signal generator to
output an HDMI signal, which is sent down the cable. The other end is connected back to the test machine, which compares the data sent
and received to identify errors.

Any more than one error per billion bits – which equates to somewhere between one and ten per second, depending on the data rate –
means the cable doesn't meet the specifications of the HDMI standard.

According to documentation published by AudioQuest, errors increase sharply as the cable exceeds a certain length. For example, a
19m cable may exhibit only one error per minute, but this rises to one per second at around 22m. At 23m, errors measure in the tens of
thousands per second.

So why does the signal degrade so dramatically? The other test that manufacturers use provides some insight. The eye pattern test uses
an oscilloscope to examine the signal on individual pairs of wires in an HDMI cable. In theory, a digital signal should appear as a square
wave as the voltage jumps from maximum to nothing to represent digital ones and zeros. However, limitations of the cable and other
components cause the verticals to become sloped, giving an eye-shaped pattern as seen on the image above. With increasing interference the eye-shaped pattern becomes messier to the point that the shape is lost completely.

As long as there is empty space in the centre of the oscilloscope – as long as the 'eye' is open – the signal will be successfully transmitted. However, if interference is so great that the eye closes, either vertically due to a lack of signal amplitude, or horizontally due to timing jitter, errors will occur.

The eye pattern test makes it easier to understand why some cables introduce hardly any errors while others produce a lot. It suggests that it's statistically unlikely that a cable will suffer just enough interference to introduce significant but not critical levels of errors. It also helps to explain why higher data rates might cause a cable to fail – with a higher rate, the eye is compressed horizontally, increasing the chances of it closing and introducing errors.

These tests make compelling arguments for both camps. BER and eye pattern tests are important for product development and quality control, but this equipment is expensive. The Tektronix DSA8200 used for eye pattern tests costs $140,000. Premium HDMI cable manufacturers argue that the quality control they employ can't be matched by companies that sell cables for just a few pounds each. However, the tests themselves indicate that there's a very small margin between a cable introducing one error per second and tens of thousands. This supports the theory that, for a given data rate at least, a cable is likely either to work well or fail completely.

Dold text

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Skrivet av toxicstone:

Det finns massor av pengar i kablar. Dina pengar.

Dussintals ansedda och vanhedrande företag på marknaden hyllar sina HDMI kablar, och många ger en ren och skär lögn till konsumenterna om "fördelarna" med deras produkt.

Vad som är värre, är vinstpotential av kablar som är så stor,att nästan alla återförsäljare tvingar på en high-end HDMI kablar i hopp om att lura köparen till att spendera hundratals, om inte tusentals, mer än nödvändigt förtjänade kronor.

Här är saken: dyra HDMI-kablar ger ingen skillnad i bildkvalitet över billiga HDMI-kablar. CNET har nämnt detta tidigare minns dock inte artikeln, men här är vetenskapen om varför det är så.

Signalen
Det första man måste förstå är vad som överförs via kabeln i första hand. HDMI använder Transition Minimerad Differential signalering, eller TMDS.

TMDS har två grundläggande aspekter. Den första är att 1: or och 0: or vid källan (en Blu-ray-spelare eller HD-kabel / satellit box) är inte exakt 1: or och 0: or din TV använder för att skapa en bild - åtminstone inte i exakt samma ordning. Innan du skickar signalen ut via HDMI-utgång, är de 1: or och 0: or som arrangeras för att minimera hur många övergångar som finns. Så istället för 10101010, kan överföringen se ut 11110000.

Även om man kan tycka att denna omvandling är konstig, så gör det mycket mer troligt att överförd data kan byggas på den andra änden (som i, på displayen alltså).

Den andra delen av TMDS (DS delen) är HDMI-kabeln själv. Varje HDMI-kabel är faktiskt många, små koppartrådar. Två versioner av data skickas över olika trådar. En av dessa är ur fas med den "riktiga"-signalen. TVn tar emot all data, sätter out-of-fas signalen tillbaka i fas, då jämför den det med den "riktiga" signalen.
Varje ljud plockades upp längs vägen kommer nu vara ur fas, och som sådan är ett effektivt sätt förnekas och ignoreras.

Om du är en ljud person är detta liknelse med hur balanserade (XLR) kablar arbetar.

TMDS fungerar riktigt bra, vilket möjligtgör för korta kablar och ganska långa kablar att bära vad som är en ganska intensiv mängd data. Det innebär också att du kan få billiga kablar som fungerar lika bra som dyra.

Viktigare är att förstå, när något går fel, går det verkligen fel. Det sägs ofta att med en HDMI-signal, får du antingen perfekt, eller ingenting. I själva verket har jag sagt det. Om du får en bild som ser korrekt ut, och det finns inga avbrott i ljud eller video, så får du allt som skickas. Om kabeln är trasig, eller är det en riktigt lång sikt med en under-byggda kabel för det mesta du bara får ingenting. Ingen bild alls.

Den fråga jag har ofta fått är vad som händer om du har rätt på den digitala avgrunden? Det balanserade utrymmet mellan "allt är bra" och "jag fick ingenting."

Förklaring kommer

Video
Som du har läst, den 1: or och 0: or i en HD-bild trav lyckligt tillsammans, mer eller mindre, från källan till din TV. Under korta serier, det är verkligen inte något annat än en trasig kabel (som i sig inte är så troligt) som skulle orsaka någon fråga. Under långa serier, är det möjligt att störning av något slag, eller en dåligt gjord kabel (mer om detta senare), kan minska den "kvalitet" signalen till den punkt där TV: n inte kan göra krona eller klave av det. Krona eller klave, det är en digital skämt.

På denna punkt, är du på kanten av det gitala stupet. Det mest troliga är flingor.

En HDMI-kabel "felaktig" leder till flingor (de ita pixlarna). Bil

En HDMI-kabel "felaktigtill gnistrar (de vita pixlar). Bild tagen på en 50-tums platt-TV som försöker isa en 1080/60 Bluray-konsert.

En närbild av HDMI-kabeln isar dem såkallade snöflingorna

Bild som tagits från en projicerade bild, 1080p källa och display.

Snöflingorna behöer inte alltid se så exterema ut
Sparkles inte alltid måste se så extrema. Här är ett mindre allvarligt exempel.

Obs dessa är fortfarande artefakter, vilket indikerar att kabeln inte kan passera den avsedda signalen. Samma Blu-ray som ovan, olika Blu-ray spelare på samma projektor. De olika färgerna i prickarna är där pga kameran.

Det ser ut som mycket snö, eller statiskt. De data som tas emot av TVn var inte tillräckligt för att räkna ut vad de misslyckade pixlar hade tänkt att vara. Din TV gillar dig :P, dock, och den vill verkligen visa dig en bild. Så den bygger upp resten av videon, minus de misslyckade pixlarna.

Det är viktigt att notera att dessa artefakterna är ganska osannolika, även över långa körningar det är mycket mer sannolikt att helt enkelt inte få något alls.

Om det är så osannolikt, varför jag då upp det? Eftersom det är viktigt att förstå att det är omöjligt för pixeln att vara annorlunda. Det är antingen exakt vad det är tänkt att vara, eller så är det inte och ser ut som en av bilderna ovan. För att en HDMI-kabel ska kunna ha "bättre bildkvalitet" än en annan, skulle det innebära att det slutliga resultatet mellan källan och displayen på något sätt skulle kunna vara annorlunda. Det är inte möjligt. Det är antingen allt som skickas, eller full av mycket synliga fel (snöflingor). Bilden kan inte ha mer brus eller mindre upplösning, värre färg eller någon annan bildkvalitets
skillnad. Pixlarna kan inte ändras. De kan antingen vara där (perfekt, yay!) Eller inte (ingenting fel, bu!).

Alla påståenden om skillnader i bildkvalitet är rester av de analoga dagarna, vilket var knappt giltiga då och inte alls giltiga nu. Det finns inget sätt för olika kablar att skapa en annan färgtemperatur, ändra kontrast, eller någon annan bildkvalitet etc.

Vid det här laget lär en del av er säga "men snöflingorna är störningar." Nej, jag anser att snöflingorna är ett exempel på ett signalfel och som sådan kräver en ny HDMI-kabel. Om du ser snöflingor (brus), behöver du en annan kabel.

En annan potentiell "defekt" är ett misslyckande HDCP kopieringsskydd, som ser ut som en total snöig bild, en blinkande bild eller något annat svårt att missa. Detta är faktiskt ännu mindre troligt, eftersom TMDS är mer sannolikt att misslyckas . Jag har dock sett detta i erkligheten, så det är värt att nämna.

LJUD
Flera företag hävdar att deras HDMI-kablar låter bättre än andra HDMI-kablar. Ett särskilt krav är att det inte finns någon felkorrigering på ljud och deras kablar är mer benägna att överföra all data.

Först av allt, är detta osant. Ljud över HDMI har faktiskt mer felkorrigering än videosignalen. Men även om detta inte var fallet, är det fortfarande rent nonsens. Dolby har omfattande felkorrigering inbyggd i sina codecs. Med andra ord, om du skickar Dolby Digital Plus, TrueHD eller bitström via HDMI från din Blu-ray-spelare, går data in på DAC i din mottagare bit-för-bit på samma sätt som vad som finns på skivan. DTS fungerar förmodligen på samma sätt, trots att de ignorerade mina upprepade förfrågningar om information. Billig mot dyr, är kabeln irrelevant när det gäller att överföra Dolby och DTS.

Om kabeln är trasig eller om det finns någon katastrof som orsakar att data förloras mellan spelaren och mottagaren är avkodaren utformade för att stänga av ljudet istället för att skicka ut komprometterad data. Det finns inte en ljud version av "snöflingor, brus".
Istället får du bara ett total bortfall av ljudet. Så om du får ljud dropouts, är det möjligt att det är HDMI-kabeln. Men om du inte får grafikproblem också, är problemet sannolikt på annat håll.

Undantaget dock, åtminstone teoretiskt, är med PCM. Om du spelar en CD på en Blu-ray-spelare, är utgången PCM till mottagaren. Det är då möjligt att denna "nakna" data kan påverkas av olika mängder av jitter inneboende i alla olika kablar. Faktum är dock att de flesta människor inte använder PCM för någonting, så det är inte värt att oroa.

Måste bort men återkommer och skriver klart det sista sen så lägger jag om allt i ett inlägg senare, stavfel osv förekommer, rätt mycket text.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Men keep Me posted!

Har gjort mitt lilla "test" nu.

Skrivet av Zache_:

Hej,
Funderar på att köpa en hdmi kabel + optisk ljudkabel för att dra mellan datorn i sovrummet till TVn i vardagsrummet. Kommer behöva en 15m lång kabel, och böja denna i 90° 9 gånger. Tror ni att detta kommer att fungera problemfritt? Har inget större behov av det så köper billigaste möjliga kabel, som är en Deltaco från webhallen.

Har läst massvis på nätet om det och kommit fram till att vid långa sträckor så kan en dyrare kabel faktiskt göra skillnad. Hittar dock olika info om den kritiska längden för dessa kablar överallt... Läste även att antal böjningar av kabeln påverkar (därför jag nämnde det i början av inlägget)
Mvh,
Zach

Skrivet av toxicstone:

[/SPOILER]
DELTACO 15m kabel på tradera klarar full HD och är 1.4 version, köpte en för ca 1-2 månader sedan. hade en innan men råkade snubbla över den så ena kontakten slets av:P kostar ca 150kr vill jag minnas.
Vill dessutom rekommendera dem, jävligt bra märke med bra produkter.

Skrivet av mrqaffe:

men om man har en kinakabel så kan de funka utmärkt när de är mjukt böjda och man inte behöver full bandbredd i kabeln

Du visste ju att detta var på G redan mrqaffe, men här har du ändå.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...