Ifixit öppnar upp den servicevänliga skärmdatorn HP Z1 Workstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Jag har en iMac i5:a Sandy Bridge, i den sitter det en sån här. Nån annan får berätta för mig om det är en "mobil" eller "vanlig" processor.

Det är inte mobila varianter i iMac nej...

Permalänk
Medlem

Tänk på att detta är en arbetsdator. Tar man in en datorkille som tar 1000kr/timmen för att byta en komponent, så sparar företaget nog en ganska bra summa genom att köpa en något dyrare dator, men som däremot är billigare i arbetskraft att serva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Nej inget för mig!.
Jag gillar inte själva idén, går moderkortet sönder så blir du också utan skärm när du skickar iväg den för reparation, och om du då ingen extra skärm har så blir du tvungen att fixa en, och går skärmen sönder blir du utan dator, och då får du kanske ett ännu större problem att fixa en ersättningsdator.
Visst hos oss nördar som har mängder med datorer och skärmar blir det säkert inget problem, men det finns många där ute detta skulle ge upphov till rena raseriutbrott
Jag kommer garanterat inte att köpa någon!.
Gör om gör rätt.

Är det inte samma när man har en bärbar dator då????

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Det är inte mobila varianter i iMac nej...

Stationära processorer men mobila grafikkort och SO-DIMM RAM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Stationära processorer men mobila grafikkort och SO-DIMM RAM.

Stämmer bra

Permalänk
Medlem

Bra att man konstruerar för att underlätta service/uppgradering, borde förkorta tid som eventuell service tar och tid är ju pengar för företag som använder denna typen av datorer. Men pengar kostar det också då topp modellen med Nvidia Quadro 3000M hamnar kring 33000Kr på prisjakt när detta skrivs.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Tänk på att detta är en arbetsdator. Tar man in en datorkille som tar 1000kr/timmen för att byta en komponent, så sparar företaget nog en ganska bra summa genom att köpa en något dyrare dator, men som däremot är billigare i arbetskraft att serva.

Vem tar 1000:-/timme för komponentbyte? I så fall kanske man skulle byta serviceleverantör (eller så borde jag börja göra sånt simpelt skitjobb på fritiden som extraknäck)?

För övrigt gillar jag idén med denna maskin, men så länge den inte går att köpa som barebone så man kan pilla in vad man vill i den (till mycket lägre kostnad dessutom) så är det inte intressant för min del tyvärr...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vem tar 1000:-/timme för komponentbyte? I så fall kanske man skulle byta serviceleverantör (eller så borde jag börja göra sånt simpelt skitjobb på fritiden som extraknäck)?

För övrigt gillar jag idén med denna maskin, men så länge den inte går att köpa som barebone så man kan pilla in vad man vill i den (till mycket lägre kostnad dessutom) så är det inte intressant för min del tyvärr...

Gå till vilken autoriserad bilverkstad som helst så ligger timpengen på 900+ i timmen.
Och jag tvivlar på att det är annorlunda när en datortekniker ska rycka ut.

Permalänk
Skrivet av Ekzzor:

Någon som vet om det finns några fler varianter av moderkort med liggande och bakochvänd pcie port ?

jag skulle också vilja veta, och hur man får tag på dom

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Gå till vilken autoriserad bilverkstad som helst så ligger timpengen på 900+ i timmen.
Och jag tvivlar på att det är annorlunda när en datortekniker ska rycka ut.

Bilverkstad har en kostnad av just lokal, dyra verktyg och maskiner som en datortekniker ej har och därav det högre priset. En datortekniker får man för runt 500kr i timmen.