Ifixit öppnar upp den servicevänliga skärmdatorn HP Z1 Workstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Ursäkta, men om inköparen på vårt företag skulle få för sig att betala 20 papp för den produkten så skulle jag ta ett ordentligt snack med människan innan jag returnerade skrället. (Datorn, inte personen )

Konceptet är helt underbart. Den är snygg, verkar vara väldigt, väldigt bra design och funktionsmässigt. Men seriöst - 20 000 för komponenter som i vanlig dator är värda kanske 4000-5000? (exklusive skärm). Gör om, gör rätt, HP. Med det priset så vill jag minst se komponenter som är lika bra som en 27" iMac.

Och iMacens skärm är anledningen varför mitt krav på företaget var att få en :p.

I princip inget företag kommer att köpa den billigaste modellen, det är de för 25 000kr + som kommer med fyrkärniga Xeon processorer och Nvidia Quadro kort som kommer vara populära. De kommer fullständigt utklassa en iMac i de program som kan utnyttja en Quadro GPU.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att tänka på detta klipp från norsk dokusåpa. http://www.youtube.com/watch?v=NnRAIYtAGdU

Blondinen har väldigt svårt att separera vad som är skärm och vad som är dator. Hysteriskt roligt men nu fick hon rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Ursäkta, men om inköparen på vårt företag skulle få för sig att betala 20 papp för den produkten så skulle jag ta ett ordentligt snack med människan innan jag returnerade skrället. (Datorn, inte personen )

Konceptet är helt underbart. Den är snygg, verkar vara väldigt, väldigt bra design och funktionsmässigt. Men seriöst - 20 000 för komponenter som i vanlig dator är värda kanske 4000-5000? (exklusive skärm). Gör om, gör rätt, HP. Med det priset så vill jag minst se komponenter som är lika bra som en 27" iMac.

Och iMacens skärm är anledningen varför mitt krav på företaget var att få en :p.

Var satan får alla sina priser ifrån??
Den billigast går ju på ~13k ($1,899.00), och de borde inte bli nå dyrare i Sverige då företag inte betalar moms och köper oftast direkt från HP.
http://shopping1.hp.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/WW-USSM...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Janav:

Ursäkta, men om inköparen på vårt företag skulle få för sig att betala 20 papp för den produkten så skulle jag ta ett ordentligt snack med människan innan jag returnerade skrället. (Datorn, inte personen )

Konceptet är helt underbart. Den är snygg, verkar vara väldigt, väldigt bra design och funktionsmässigt. Men seriöst - 20 000 för komponenter som i vanlig dator är värda kanske 4000-5000? (exklusive skärm). Gör om, gör rätt, HP. Med det priset så vill jag minst se komponenter som är lika bra som en 27" iMac.

Och iMacens skärm är anledningen varför mitt krav på företaget var att få en :p.

Instämmer, ska man ha så klen prestanda så köper man hellre skärmen lös och slänger på ett minichassi bakom. Finns ju flera som tillverkar chassin som monteras bak på skärmfoten. Fast som tur är finns den med betydligt roligare specifikationer om man bestället från HP.

Är det däremot en riktig workstation man är ute efter verkar den rätt intressant. Det kostade inte så mycket extra att uppgradera till en Xeon E1245. Sen ett Quadro på det så har man ett paket som Apple inte ens erbjuder. Av någon outgrundlig anledning levereras inte ens Mac Pro med annat radeon Radeon som nu är två generationer gammal. Man får välja mellan 5770 och 5870. Båda tämligen ointressanta i en workstation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MX510.:

Fläktar skärmen? FET J*** NEJ TACK

Vad är det för fel på HP som godkänner sån episk musik till produktvideon? Suck!

HP Jag vill inte ha
- irriterande fläktar i huvudhöjd.
- GLOSSY skärm. /facepalm

Dessutom har ALLA plats med en burk, under skrivbordet, där allting är bättre på alla områden.

Detta är en produkt som har ingen köpgrupp förutom de som köper allt som __verkar__ nyskapande och tufft. Alltså 100% image, 0% behov.

Läste inte om produkten hade touchscreen, men i så fall /facepalm #2 att försöka köra avancerad videoredigering eller liknande program där man behöver en mus.

Edit1: Angående fixit. De är ju körda angående "Repairability Score: 10 out of 10". En vanlig PC borde få 20 av 10 då.

Det är irriterande med en dator under skrivbordet eftersom den ofta är dåligt placerad på grund av platsbrist varpå man slår i den hela tiden. Sen slipper du en stadig härva med kablar också vilket löser en del problem.

Den här är ju enklare att reparera än många "vanliga" datorer eftersom den är bra mycket enklare att ta sig in i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Musiken är lite "overkill" för en dator produkt men skönt trailer iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Håller med, nog borde de kunnat få den billigare men man måste tänka på att detta är ett hyfsat nytt koncept för företaget(antar jag) och därför kommer kostnaderna vara ganska höga ibörjan. IMac har funnit ett tag och är inte på något vis nytt för Apple så de lär ha mycket bättre priser.

Om och när HP väl får upp ångan för produkt som denna så lär vi helt klart få se mycket bättre priser.

Fast det som är lite speicellt med just denna "allt i ett datorskärm" är ju att man kan öppna fronten in till hårdvaran mycket enkelt och ev byta, pilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Ursäkta, men om inköparen på vårt företag skulle få för sig att betala 20 papp för den produkten så skulle jag ta ett ordentligt snack med människan innan jag returnerade skrället. (Datorn, inte personen )

Hahaha, fick mig ett ordentligt skratt där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Hyde:

OT: Någon som vet namnet på filmen, eller vad det är för spel?

Sintel, ett kortfilmsprojekt gjort i Blender: http://www.blender.org/
Deras egna hemsida för projektet: http://sintel.org/
Filmen i sin helhet på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=eRsGyueVLvQ

Permalänk
Medlem

Hade det inte stått HP på den så hade jag redan köpt en!

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Medlem

Nu behöver bara tex MSI kopiera den, slänga in en i7, gamer graffekort och halvera priset så är vi in buisness.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexxier:

Hade det inte stått HP på den så hade jag redan köpt en!

HPs företagsdatorer är väldigt bra kvalitetsmässigt, du kan inte jämföra de mot deras billiga konsumentlaptops.

Permalänk
Medlem

Så episk musik! ^^

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Xeon processor tillsammans med ett Nvidia Quadro grafikkort

http://www.hp.com/united-states/campaigns/workstations/z1_fea...

Jaha verkar ju inte vara riktad till privatpersoner då precis. Mer berättigatpris!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en konsumentanpassad version. Den liknande modellen dom har nu har ju så fruktansvärt ful fot
http://www8.hp.com/se/sv/products/desktops/product-detail.htm...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

5000:- för bara skärmen och jag köperen direkt

Då kan jag trycka dit min itx dator så kan jag få hela mitt skrivbord rent och prydligt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

HP annonserade denna i nyaste numret av MacWorld. Kändes lite konstigt först men det är ju en målgrupp som kanske även använder Wintel och gillar AIO-maskiner.

Konstigt nog har jag nån djupt rotad ovilja mot Wintel-burkar av AIO-typ trots att jag sitter och skriver detta på min 27" iMac som jag älskar. Kan inte förklara det och det är väl nog bara att lägga dom känslorna åt sidan. Den där skulle jag garanterat kolla på om jag var på gång att köpa en PC.

Permalänk
Avstängd

En sådan skulle man vilja ha bara för att kolla på den..

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Denna är ju bra mycket rappare än en iMac dock, då imac är en mobil plattform.

Även dom senare? Har för mig dom kör vanliga Sandy Bridge cpuer.

Jag hade inte tackat nej Dom borde göra en barbone modell för folket så man kan välja och vraka vad man vill stoppa in själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Även dom senare? Har för mig dom kör vanliga Sandy Bridge cpuer.

Jag har en iMac i5:a Sandy Bridge, i den sitter det en sån här. Nån annan får berätta för mig om det är en "mobil" eller "vanlig" processor.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant ur en synpunkt
Fånigt lätt att repparera/byta/lägga till i och det i en "skärm" dator...

Skulle vilja se en direkt jämförelse i tid att plocka isär en z1 mot en iMac.... Speciellt i tid :D...
Sen vet man inte kvalitén på tex. skärmpanelen.
Dock är ju varken en iMac eller sådan här direkt i "prisvärt" kategorin...

Permalänk
Medlem

Har fått den här datorn demonstrerad av HP personal och klämde på den samtidigt. Kändes riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Denna kommer bli kul att supportera över telefon (:

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget jag hört. Men du tänker kanske på Alenwarer, eller HPs Firebird?

Med tanke på hur ofta jag är inne och meckar i min dator så känns det hela lite onödigt påkostat, även om det såklart är trevligt och uinderlättar när man väl behöver nyta något... och kan man verkligen stoppa i vilket grafikkort som helst, eller har vi en ny standard på gång?

Men den är väl tänkt för företag så det blir ju en IT-ansvarig som får byta ut något som går sönder och då är det ju bra om det går så snabbt och enkelt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Nej inget för mig!.
Jag gillar inte själva idén, går moderkortet sönder så blir du också utan skärm när du skickar iväg den för reparation, och om du då ingen extra skärm har så blir du tvungen att fixa en, och går skärmen sönder blir du utan dator, och då får du kanske ett ännu större problem att fixa en ersättningsdator.
Visst hos oss nördar som har mängder med datorer och skärmar blir det säkert inget problem, men det finns många där ute detta skulle ge upphov till rena raseriutbrott
Jag kommer garanterat inte att köpa någon!.
Gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Nej inget för mig!.
Jag gillar inte själva idén, går moderkortet sönder så blir du också utan skärm när du skickar iväg den för reparation, och om du då ingen extra skärm har så blir du tvungen att fixa en, och går skärmen sönder blir du utan dator, och då får du kanske ett ännu större problem att fixa en ersättningsdator.
Visst hos oss nördar som har mängder med datorer och skärmar blir det säkert inget problem, men det finns många där ute detta skulle ge upphov till rena raseriutbrott
Jag kommer garanterat inte att köpa någon!.
Gör om gör rätt.

Med tanke på komponentvalet känns det mer som att den riktar sig mot företag än mot privatpersoner. Tror inte de gråter över att du inte vill ha hem en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Jag har en iMac i5:a Sandy Bridge, i den sitter det en sån här. Nån annan får berätta för mig om det är en "mobil" eller "vanlig" processor.

2500S bör alltså vara en nedklockad 2500K och en desktop Sandy Bridge då modellerna till dom mobila plattformarna heter xxxxM tex i5-2540M.

Permalänk
Medlem

Vore inte det här en bra dator för oss alla som använder en laptop mer som en stationär dator. Med en något annan utformning skulle den kunna fällas upp mot väggen när den inte används och då lämna plats på skrivbordet för annat arbete. Den borde ju då också utrustas, kanske något mindre skärm 24" och ett något mer normalt innanmäte, Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns några fler varianter av moderkort med liggande och bakochvänd pcie port ?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Synd bara att man inte kunna få någon av de bättre quadrokorten....