Intel Ivy Bridge i butik

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ante_ante:

Tror ni det inbyggda HD4000 grafiken orkar med WoW ?

http://www.tomshardware.com/reviews/ivy-bridge-benchmark-core...

Kanske om du kör på lägsta inställningarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Suck... Det är ljusår mellan IB och Bulldozer. Dels för att Bulldozer skulle varit en helt ny arkitektur i jämförelse med de gamla Phenom och Athlon. Och dels pga. att de faktiskt presterade SÄMRE än sina tidigare CPU:er. IB presterar BÄTTRE än SB per clock, vilket i sig är en framgång medan Bulldozer var ett totalt fiasko. Finns nästan inga likheter alls mellan Bulldozer fiaskot och lanseringen av IB.

Okej. Detta är ändå inget speciellt om du frågar mig. Förstår inte varför Intel ändrade på själva kylningen av processorn. Antagligen för att kunna få högre marginaler.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej. Detta är ändå inget speciellt om du frågar mig. Förstår inte varför Intel ändrade på själva kylningen av processorn. Antagligen för att kunna få högre marginaler.

Varför kan man ju fråga men IB presterar iaf.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är nog definitivt en kostnadsfråga. Enligt denna artikel på TechReport så säger Intel

"However, Intel claims the combination of the new interface material and Ivy's higher thermal density is responsible for the higher temperatures users are observing with overclocked CPUs."

Och seriöst, om det är billigare att tillverka processorn på detta sätt så är det ju inte så svårt att förstå varför Intel väljer att göra så. Det är ju inte så att CPUn inte fungerar som den ska på stock-speed, så ingen kan hävda att den är trasig på något sätt. SwC är en entusiast site, så här finns det relativt många som håller på med överklockning. Sett över hela marknaden så är de som överklockar en ekonomiskt helt obetydligt grupp.

Någon kanske protesterar och säger att de som är entusiaster är de enda som köper de riktigt dyra CPU:erna. Men faktum är att företag tenderar också att köpa high-end CPU:er då dessa system ska överleva 3-4 år. Och försäljningen till företag är väldigt stor. Vad spelar det för roll om CPU kostar 1000-2000 kr extra när TCO (total cost of ownership) kommer vara många gånger mer än vad själva datorn kostar (t.ex. support är DYRT).

De som skriver att Ivy Bridge är ett misslyckade har inte alls fattat vad det viktigaste målet med tri-gate är. Marknaden går ju mot mobila enheter, är ju rätt många år sedan som årsförsäljningen av laptops gick förbi försäljningen av desktop. Tester visar ju att den effekten på CPU+GPU har gått ner, vilket betyder bättre batteritid samt att man kan göra enheterna än mindre. Mindre transistorer betyder också att man kan få in fler saker på samma yta. Haswell för "ultrabooks" kommer ju ha CPU+GPU+south bridge på samma chip, allt med en TDP på 13W.

Så vill man överklocka så är inte Ivy Bridge ett fall framåt. För den marknad som framgent är det överlägset viktigast så är Ivy Bridge allt Intel kunnat hoppas på. Inte så kul för oss entusiaster kanske, men det gör inte Ivy Bridge till ett misslyckande.

Tycker om de flesta av dina kommentarer samt de poänger du lägger fram. Vill dock kommentera en sak i detta fall.

Ifall de nu släpper processorer som är till för överklockare, de har ju till och med lagt fram extra garantier för överklockare (som man kan teckna), märkta med "K" så bör de väl ändå göra undantag för just dessa modeller :P.
Vet dock inte hur deras produktionskedja ser ut, kanske blir en väldigt stor kostnad att producera dessa processorer på ett annat sätt :(.

Har även en fråga angående själva Ivy Bridge. Man blir ju lite besviken på prestandan i jämförelse med den prestandaökning man har sett mellan vissa andra övergångar. Detta är ju ingen ny arkitektur utan endast en krympning samt införande av tri-gate, vilket skulle ge så MYCKET mer prestanda till så mycket lägre förbrukning. Så min fråga är ifall denna, enligt mig, lilla flopp kommer att bli ett stort hopp vid nästa lansering då man med denna arkitektur inte har optimerat tri-gates funktion?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Wall of text

Instämmer helt, IB kan inte kallas ett misslyckande. Däremot kan man diskutera kring hur det fungerar för den faktiska gruppen entusiaster, vilka utgör större delen av dem som köper k-modellerna. En lösning är som sagt att ta bort hela IHS'en, men detta är ganska krångligt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ludde551:

Tycker om de flesta av dina kommentarer samt de poänger du lägger fram. Vill dock kommentera en sak i detta fall.

Ifall de nu släpper processorer som är till för överklockare, de har ju till och med lagt fram extra garantier för överklockare (som man kan teckna), märkta med "K" så bör de väl ändå göra undantag för just dessa modeller :P.
Vet dock inte hur deras produktionskedja ser ut, kanske blir en väldigt stor kostnad att producera dessa processorer på ett annat sätt :(.

Har även en fråga angående själva Ivy Bridge. Man blir ju lite besviken på prestandan i jämförelse med den prestandaökning man har sett mellan vissa andra övergångar. Detta är ju ingen ny arkitektur utan endast en krympning samt införande av tri-gate, vilket skulle ge så MYCKET mer prestanda till så mycket lägre förbrukning. Så min fråga är ifall denna, enligt mig, lilla flopp kommer att bli ett stort hopp vid nästa lansering då man med denna arkitektur inte har optimerat tri-gates funktion?

Entusiaster och överklockare må vara en relativt liten grupp rent ekonomiskt men det är en väldigt högljudd grupp eftersom de rekommenderar till många andra användare. Det handlar om PR. Tror du AMD och Nvidia drar in några större mängder pengar på deras 6990 och 590?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En liten konspirationsteori är ju att Intel är "smarta" inom business och tänker framåt. De vill inte göra "den perfekta" produkten... Då dröjer det ju bara längre tills konsumenterna släpper den och går vidare på deras nästa produkt. Det är ju likadant med allt egentligen men det konspiratoriska i detta denna gång är dock att de då tänker på försäljningen av nästa generation och därför medvetet "försämrar" denna så att folk inte blir sittandes på denna och säger "Jo, men Ivy Bridge ger ju redan prestanda så det räcker till allt, varför uppgradera?", ungefär som nu från SB till IB. Skulle det vara ett för stort steg från Sandy till Ivy så skulle steget till nästa generation bli mindre => färre vill uppgradera. Sen kan man väl även spekulera i att Intel inte vill få deras "flagskepp" i sockel 2011 (Extreme) att verka dåligt. Själv tvivlar jag på att Intel inte skulle kunna göra en t.ex. 6 kärnig Ivy Bridge till betydligt mindre kostnad än Extreme som skulle slå allt med hästlängder.

Sen får man inte glömma bort "Ultrabooks". Gissar på att många, inkl. jag själv, har antagit att "Jaja, jo men är man inte intresserad av Ultrabooks så spelar väl inte Intels satsning på dem någon roll för mig som vill ha en riktig dator." Men jag skulle nog vilja säga att det får man äta upp just nu med Ivy. Som Intel själva sagt, efter värme kritiken, "processorerna fungerar i de specificerade klockfrekvenserna" (ungefär), och hur många klockar en Ultrabook eller dylikt. Och Intel känner nog inte för att göra de mer överklockningsvänliga desktop processorerna, som förmodligen inte kommer finnas i Ultrabooks, till något utöver det vanliga. De slår "konkurrenten", samt behåller behovet för framtida processorer och bryr sig förmodligen inte mycket mer än så, tyvärr. Själv tycker jag de gjort en rejäl (moralisk/etisk?) miss dock men nog kommer både jag och ni andra köpa Intels processorer i framtiden för det... Tyvärr är det ju så det fungerar.

Tycker nästan att det kan klassas som "trollande" av folk som sitter på Sandy och frågar om det är värt att uppgradera till Ivy... Antingen det, otrolig okunskap eller så påminner det skarpt om Apple köparna som "uppgraderar" från 4 till 4S eller dylikt... Själv sitter jag på en Sony Ericsson J300i... går att ringa på och det räcker för det mesta. Förstår att andra kan ha andra behov dock men ja...vad gör man med sin gamla telefon eller processor är ju det första jag undrar... inte alltid det går att sälja så lätt.

Själv håller jag annars precis på att plocka ihop ett Ivy system, men jag uppgraderar i så fall från Intel Core 2 Duo E6600 så det känns mer än befogat. Även i stock-klockning så skulle förmodligen all prestanda bli 4-5x nuvarande. Trist att det är en sån djungel med att välja komponenter som moderkort m.m. dock, finns alldeles för många och det är svårt att få en bra uppfattning om vad det är för skillnad på dem. Och val av datorskärmar skall man väl inte ens gå in på, ännu värre, men det är ju lite off topic också.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk

Innan ni fortsätter att jämföra SB och IB så ska vi minnas att IB ändå bara är en "Tick" i Intels schema. Sedan de började med Tick-Tock så har det alltid varit så att de stora rena prestandavinsterna kommit i samband med "Tock", dvs ny processorarkitektur. Krympningar, "ticks", som det är fråga om nu med Ivy Bridge har nu och tidigare bara gett småförbättringar.
Just nu satsar Intel dessutom allt extra krut på att komma ikapp AMD på den integrerade grafiksidan och ARM på strömförbrukningssidan. Detta eftersom man ändå leder stort på ren CPU-prestanda som dessutom ingen egentligen behöver mer av just nu.

Många här frågar om det nu med IB är dags att uppgradera från Nehalem (i7 9x0) och jag tror att det enkla svaret på den frågan är Nej. Haswell kommer om ett år med många nya spännande features som förmodligen berättigar en sådan uppgradering. Haswell ska dessutom vad det verkar komma med en integrerad grafikdel som på riktigt kommer att få många att kunna utelämna externa grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmkk:

En liten konspirationsteori är ju att Intel är "smarta" inom business och tänker framåt. De vill inte göra "den perfekta" produkten... [klipp]

Högst troligt, jepp. Särskilt eftersom de är i monopolsituation.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Funderar lite i samma banor.

Sitter på en i7 920 själv och har funderat på att uppgradera en längre tid nu, men vet inte om det verkligen skulle gynna mig alls.
Använder datorn mest till spel, blu-ray tittande och bildredigering, blir ju aldrig någon 3D modellering eller vad jag kan tycka processorkrävande uppgifter.
Kommer ju inte att flaskhalsa några spel då jag endast spelar i upplösningar över 2560x1600.

Hur tänker ni när uppgraderar eller prollar, vad behöver ni den extra kraften till?

Har också en 920 och ska byta upp mig till 3770k nu. För mig handlar uppgraderingen dock mer om moderkortet då jag behöver mer space mellan grafikkorten pga hög värme, men även vettigare controller för ssd-diskarna, fler SATA6 portar, usb3, "aktiva" usb-portar, samt full fart på pci-e platserna och lite annat lull som har blivit standard under de senaste 3 åren.

Sen bör man ju även tänka på att 3770k klockar lättare/bättre än gamle 920 utan att behöva gräva ner sig i Bios. Har varit uppe runt 4+Ghz och lekt med min 920 också, men ansåg inte att det blev helt stabilt/optimalt för en 24/7-dator, så 3.8Ghz fick duga. 3770k ska ju däremot fixa 4.4/4.5Ghz utan att knappt behöva röra volten (Utan värmeproblem), vilket jag tycker är riktigt imponerande. Så jag räknar med att denna uppgraderingen då även kommer ge mig en ~600Mhz ökning frekvens-mässigt, plus att Ivy även ger lite mer prestanda per Mhz vilket helt klart ser ut att bli märkvärdigt i slutändan enligt tester.

Vad behöver jag den extra kraften till? ArmA2/3 Det är otroligt CPU-tungt och lär gotta sig rejält med de högre frekvenserna. Behöver även extra kraft för att kunna frapsa och streama mot TwitchTV med diverse arbete (3d Studio Max & Photoshop) och spelande, tillsammans med en mängd RAM-minne som jag hade tänkt att köpa nu på samma gång.
Sen finns det ju även ett gäng konsoll-portar där ute som nöter mer på processorn än grafikkortet, som tex Skyrim, där en lite snabbare processor lär göra märkbar skillnad

Anledningen till varför jag väljer 3770k framför 2600/2700k är för att jag vet att jag ändå inte kommer nyttja de lite högre överklockningsmöjligheterna pga mina krav på stabilitet och milda intresse för bios-nötande. Det är ju även lite gamble med 2600/2700 hur pass höga frekvenser dom faktiskt pallar, då det tydligen ska variera ganska grovt, så det är inte säkert att man faktiskt får en särskilt märkvärdigt överklockningsvänligare Sandy Bridge. Detta plus allt lull som hänger med Ivy utöver frekvenser känns faktiskt väldigt övertygande för min del.

Edit: Då var det beställt även för min del

3770k från Inet, samt Asus P8Z77-V Deluxe & 16GB Corsair Dominator 1600Mhz från Dustin. Klämde även in ett XL chassi av Fractal Design från Dustin när man ändå var i farten.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Ärligt talat så gäspar jag käkarna ur led åt ivybridge och behåller min q9650 den här generationen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ludde551:

Ifall de nu släpper processorer som är till för överklockare, de har ju till och med lagt fram extra garantier för överklockare (som man kan teckna), märkta med "K" så bör de väl ändå göra undantag för just dessa modeller :P.
Vet dock inte hur deras produktionskedja ser ut, kanske blir en väldigt stor kostnad att producera dessa processorer på ett annat sätt :(.

Ok, håller med om detta. Nu verkar den enda skillnaden mellan "K" modellen och den utan "K" vara om multiplen ska vara olåst eller ej. På Sandy Bridge fanns det två skillnader till mellan "K" och den utan "K"
1. Den med "K" hade HD3000 medan den utan "K" hade HD2000
2. Den med "K" saknar VT-d (också kallat IO-MMU) och den utan "K" har VT-d

På Sandy Bridge kunde man ju diskutera hur vettigt denna kombo var då de som vill ha 1 ofta är de som har nytta av HD3000, medan de som tänker överklocka knappast nöjer sig med IGP. Jag har en Core i7 2600 på jobbet just därför att jag har nytta av VT-d, men jag använder även den inbyggda GPU så det hade varit bättre med HD3000. Nu spelar det ingen roll i praktiken, kör aldrig spel på den datorn och Ubuntu Unity fungerar hur bra som helst även på HD2000 @1920x1080. Få se hur den hanterar 2560x1440 när jag byter monitor, kanske får en anledning att skaffa Ivy

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som jag sa i en annan tråd, slipper vi se snacket om stora prisskillnader nu? Är ju bevisligen bara är någon hundring. Dessutom rensar många på lager av SB för att ta in IB. Priserna kommer vara ännu jämnare om någon vecka.

Permalänk
Medlem

Värme problemet verkar finnas kvar efter att ha tagit bort IHS'en.

http://www.istorya.net/forums/computer-hardware/502617-ivy-br...

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

En liten fråga, om man har Ivy Bridge + Moderkort med inbyggda grafikutgångar, kan man då blanda skärmar på både de platserna och grafikkortet? Får de olika prestanda då eller hur fungerar det? Skall man använda de man spelar på genom grafikkortet och typ filmvisning vid sidan om på monitor 2 eller 3 via inbyggda?

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

Att ha en dator på i ett år kostar ungefär 400kr(om den drar ca 300W om jag minns rätt), så då är snarare lägre värmeutveckling en större fördel

Hur räknar du nu? Att ha på en dator som drar 300 watt 24/7 i ett år kostar närmare 3.400 kr om man räknar med ett elpris på 1,30 kr. Nu drar ju dock inte datorer 300 watt utan kanske snarare runt 150 watt inkl skärm. Dvs 1.700 kr/år. Kan du halvera det med en strömsnålare processor så har du sparat nästan 900 spänn om året.

Det är ett av de främsta skälen till att jag kommer uppgradera min bloomfield 920 till en ivy bridge. Bloomfielden drar sjukt mycket el.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk

Nu ska vi se om de svenska handlarna tar ut ett alldeles för högt pris som vanligt med 3570K som kostar $212 som exempel.

Jag sätter dollarkursen vid 6,75kr (det går några ören upp eller ner under dagarna som går men strunt samma det är tillräckligt exakt) och den svenska momsen är på saftiga 25% (borde vara 20-21% som i normala EU länder) så räkne exemplet är som följer:

212 x 6.75 x 1.25 = 1788.75

Avrundat tilll 1789kr

Ja de svenska handlarna tar ut ett alltför högt pris som vanligt så alldeles oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiffMeister:

Köpte 2700k igår, var det ett osmart köp?

2700k är en mycket bra CPU, du kunde dock sparat någon hundring med att köpa 2600k ist då den ända skillnaden är 0.1 ghz som man kan göra själv om man gillar att överklocka

Men som sagt, mycket bra köp!

Visa signatur

Corsair 500R // ASRock Z68 Extreme3 GEN 3 // GTX 580 3gb SLi // i5 2500k // 120gb SSD // 8gb 1600 mhz VENGEANCE // Corsair H60 // XFX Core Edition 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

Ärligt talat så gäspar jag käkarna ur led åt ivybridge och behåller min q9650 den här generationen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, hade sett fram emot att kunna motivera en uppgradering men denna generation duger inte, får helt enkelt vänta på nästa istället
Q9650 ftw ^^

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

Ärligt talat så gäspar jag käkarna ur led åt ivybridge och behåller min q9650 den här generationen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma för mig. Min Pentium II duger i många, många år till. (Ironi Med en Q9650 så är det nog dags att uppgradera nu tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Nu ska vi se om de svenska handlarna tar ut ett alldeles för högt pris som vanligt med 3570K som kostar $212 som exempel.

Jag sätter dollarkursen vid 6,75kr (det går några ören upp eller ner under dagarna som går men strunt samma det är tillräckligt exakt) och den svenska momsen är på saftiga 25% (borde vara 20-21% som i normala EU länder) så räkne exemplet är som följer:

212 x 6.75 x 1.25 = 1788.75

Avrundat tilll 1789kr

Ja de svenska handlarna tar ut ett alltför högt pris som vanligt så alldeles oväntat.

Det är i princip alltid 1USD = 10Kr när det kommer till komponenter, IB är alltså inget undantag. Säger inte att det är rätt med sådana priser, men så är det.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Andersson:

Nu ska vi se om de svenska handlarna tar ut ett alldeles för högt pris som vanligt med 3570K som kostar $212 som exempel.

Jag sätter dollarkursen vid 6,75kr (det går några ören upp eller ner under dagarna som går men strunt samma det är tillräckligt exakt) och den svenska momsen är på saftiga 25% (borde vara 20-21% som i normala EU länder) så räkne exemplet är som följer:

212 x 6.75 x 1.25 = 1788.75

Avrundat tilll 1789kr

Ja de svenska handlarna tar ut ett alltför högt pris som vanligt så alldeles oväntat.

Du har helt fel. Elektronikmarknaden är väldigt hårt konkurrenssatt så att priserna är väldigt hårt pressade. Om de skulle ta överpriser hade det inneburit en nationell priskartell vilket är så stort och komplicerat att det faller på sin egen orimlighet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

I mina ögon så är Ivy Bridge en stor flopp.
Överklockar lägre och har högre temps trots att tillverkningstekniken har krympts, det borde vara tvärtom! Vilket fiasko.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du har helt fel. Elektronikmarknaden är väldigt hårt konkurrenssatt så att priserna är väldigt hårt pressade. Om de skulle ta överpriser hade det inneburit en nationell priskartell vilket är så stort och komplicerat att det faller på sin egen orimlighet.

Jag tror att det är något av kartell bildning i Sverige angående hemelektronik och detta är möjligt på grund av Sveriges lilla befolkning.

Om Sverige hade en tio till tjugo gånger större befolkning då skulle det vara mera lönsamt för fler aktörer på den Svenska marknaden vilket skulle leda till lägre priser.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

I mina ögon så är Ivy Bridge en stor flopp.
Överklockar lägre och har högre temps trots att tillverkningstekniken har krympts, det borde vara tvärtom! Vilket fiasko.

Ja om du har förra generation så är skillnaden så liten att det inte är värt pengarna att köpa nytt.

Minns du tiden när Intel dubblerade hastigheten på sina processorer med jämna mellanrum?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Andersson:

Jag tror att det är något av kartell bildning i Sverige angående hemelektronik och detta är möjligt på grund av Sveriges lilla befolkning.

Om Sverige hade en tio till tjugo gånger större befolkning då skulle det vara mera lönsamt för fler aktörer på den Svenska marknaden vilket skulle leda till lägre priser.

Nej det är inte en kartell. En kartell betyder att alla aktörer går ihop och bestämmer vilket pris de ska ta för sina varor vilket sätter konkurrensen ur spel. Det är högst olagligt. Kartellbildning brukar mest finnas på marknader med få aktörer för att det är så komplicerat att organsiera och hålla ihop då verkligen alla måste vara med. För att det ska fungera i Sverige med så fruktansvärt många aktörer hade det varit tvunget att ske på leverantörnivå. Det är inte heller rimligt för då hade Intel själva antagligen annat ugglor i mossen och sagt till för de vill inte heller ha onaturligt höga priser för det förlorar de pengar på.

Det är marknadspriser som råder och hur kan det vara överpriser från säljarna? De säljer ju så lågt de kan utan att gå i konkurs. Flera stora elektronikkedjor går ju redan med förlust och ett par har försvunnit de senaste åren. Att Sverige är en liten marknad är inte säljarnas fel. Passar det inte kan du ju alltid flytta till USA och hoppas att du inte blir sjuk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nu ska vi se om de svenska handlarna tar ut ett alldeles för högt pris som vanligt med 3570K som kostar $212 som exempel.

Jag sätter dollarkursen vid 6,75kr (det går några ören upp eller ner under dagarna som går men strunt samma det är tillräckligt exakt) och den svenska momsen är på saftiga 25% (borde vara 20-21% som i normala EU länder) så räkne exemplet är som följer:

212 x 6.75 x 1.25 = 1788.75

Avrundat tilll 1789kr

Ja de svenska handlarna tar ut ett alltför högt pris som vanligt så alldeles oväntat.

Och precis samma processor kostar runt 250$ i butik i USA, t.ex. på Newegg. Dra din matematik på det och kom tillbaka och klaga på hur onda Svenska butiker är igen.

Skrivet av Oskalliator:

Det är i princip alltid 1USD = 10Kr när det kommer till komponenter, IB är alltså inget undantag. Säger inte att det är rätt med sådana priser, men så är det.

Nej, så har det inte varit sedan 2003/2002. 2700K t.ex. kostar 332$ i USA, vad kostar den i Sverige?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Och precis samma processor kostar runt 250$ i butik i USA, t.ex. på Newegg. Dra din matematik på det och kom tillbaka och klaga på hur onda Svenska butiker är igen.

$212 är Intels riktpris sen att Newegg säljer dyrare pga tillräckligt många skriker efter det nya är inte mitt problem.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är inte en kartell. En kartell betyder att alla aktörer går ihop och bestämmer vilket pris de ska ta för sina varor vilket sätter konkurrensen ur spel. Det är högst olagligt. Kartellbildning brukar mest finnas på marknader med få aktörer för att det är så komplicerat att organsiera och hålla ihop då verkligen alla måste vara med. För att det ska fungera i Sverige med så fruktansvärt många aktörer hade det varit tvunget att ske på leverantörnivå. Det är inte heller rimligt för då hade Intel själva antagligen annat ugglor i mossen och sagt till för de vill inte heller ha onaturligt höga priser för det förlorar de pengar på.

Det är marknadspriser som råder och hur kan det vara överpriser från säljarna? De säljer ju så lågt de kan utan att gå i konkurs. Flera stora elektronikkedjor går ju redan med förlust och ett par har försvunnit de senaste åren. Att Sverige är en liten marknad är inte säljarnas fel. Passar det inte kan du ju alltid flytta till USA och hoppas att du inte blir sjuk.

Det är inte alls komplicerat att organisera.

Det är bara att komma överens om var priset ska ligga och sen när en eventuell prissänkning ska ske.

För övrigt så har bensinbolagen kartellbildning och ingen i regeringen verkar bry sej nämnvärt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Andersson:

Det är inte alls komplicerat att organisera.

Det är bara att komma överens om var priset ska ligga och sen när en eventuell prissänkning ska ske.

För övrigt så har bensinbolagen kartellbildning och ingen i regeringen verkar bry sej nämnvärt.

Jo det är svårt när det är många inblandade för det räcker med att en inte är med så faller allt. Om en webbutik skiter i att följa kartellen utan tror sig kunna tjäna mer pengar på att sälja fler processorer till ett lägre pris istället för att sälja till ett högre så rasar hela kartellen samman.

http://www.dn.se/ekonomi/fem-bolag-domda-for-bensinkartell
http://svt.se/2.22620/1.339228/miljonboter_for_bensinkartell

Vilken värld lever du i där oljekartellen inte fick några straff? Sen handlade det där om 5 bolag. Hur många bolag måste det innefatta för att hålla uppe priserna på all elektronik i hela Sverige? Du kan ju börja med att titta på listan över hur många företag som säljer Intels processorer på prisjakt. Sen kan du lägga till flera till som inte är med där. Enda chansen är om det är distributörerna som håller kartellen uppe men det hade avslöjats vid det här laget. Som sagt har Intel själva inget intresse av att distributörerna skulle hålla priset upp. Intel förlorar ju själva på det.

Framförallt borde du nog se lite mer på hur en marknad fungerar och vad som faktiskt påverkar priserna. Kan ju avslöja att det är bra mycket mer än moms som gör det. Norge har också 25 % moms och hur ser deras priser ut jämfört med Sverige? Matmomsen är i Norge 15 % istället för 12 % som i Sverige men kan ju säga att det skiljer bra mycket mer än 3 % i pris mellan mat i Sverige och Norge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24