Permalänk
Medlem

Har du någon längdjustering på själva huvudremmen?

Jag tänker att ibland vill man ha kameran hängande högre eller lägre
beroende på vad man har för kläder, monterat objektiv (bekvämt ska det vara)
och att man har olika bråttom att få upp kameran beroende på situation.

Riktigt snyggt f.ö.; gillar särskilt dom (nya) kompakta formaten på ögla/hake (sista bilden)
jämfört med dom klumpigare du hade den 18:e (högre upp). Fin rem!

Och inspirerande *letar remmar*. Tack!

Tror att jag skickar en present till en behövande forummedlem bara för det.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Har du någon längdjustering på själva huvudremmen?

Plagiera eller slakta en sådan, väldigt smidig att justera längd på: http://www.evike.com/product_info.php?manufacturers_id=81&pro...

Finns även en chinagjord version avsedd för airsoft för ett par hundralappar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Plagiera eller slakta en sådan, väldigt smidig att justera längd på: http://www.evike.com/product_info.php?manufacturers_id=81&pro...

Finns även en chinagjord version avsedd för airsoft för ett par hundralappar.

Remporr!! Här får man nog tänka om, en BlackRapid (RS Sport+extra "fastn-r") närmar sig lätt tusenlappen.
DIY med utgångspunkt från annat håll (t.ex. paintball, vapenremmar) blir ju mycket billigare.
(Inte helt säkert sämre heller, tror jag, efter att ha kollat av vapenrems-marknaden)

Om man ändå har ett stativ som t.ex. 055XPROB, som jag har, kostar ju inte en extra platta
http://www.bhphotovideo.com/c/product/554154-REG/Manfrotto_20...
(som man skruvar kamarahus/objektivfot i, och som har en stadig D-ring på sig) riktigt så mycket.

Hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Har du någon längdjustering på själva huvudremmen?

Jag tänker att ibland vill man ha kameran hängande högre eller lägre
beroende på vad man har för kläder, monterat objektiv (bekvämt ska det vara)
och att man har olika bråttom att få upp kameran beroende på situation.

Riktigt snyggt f.ö.; gillar särskilt dom (nya) kompakta formaten på ögla/hake (sista bilden)
jämfört med dom klumpigare du hade den 18:e (högre upp). Fin rem!

Och inspirerande *letar remmar*. Tack!

Tror att jag skickar en present till en behövande forummedlem bara för det.

Tyvärr så var remmen inte tillräckligt lång för att få till bra längdjustering. Så jag anpassade den efter min längd. Men det ska fixas i framtiden! Har en tanke på att göra en till med lite läderinslag och Nikonloga.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hej jag vet inte om den här tråden fortfarande är intressant för någon, men jag tänkte att jag skulle dela med mig av vad jag har åstadkommit på den här fronten. Jag har nämligen gjort en egen rem liknande den som visas på bilder här. Dock inte helt klar. Jag kommer lägga upp bilder under dagen här. Min rem är ett exempel på hur man kan få en riktigt bra rem på, i mitt fall, 20 minuter. Den har Nikon logga! Stay tuned!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moiam:

Hej jag vet inte om den här tråden fortfarande är intressant för någon, men jag tänkte att jag skulle dela med mig av vad jag har åstadkommit på den här fronten. Jag har nämligen gjort en egen rem liknande den som visas på bilder här. Dock inte helt klar. Jag kommer lägga upp bilder under dagen här. Min rem är ett exempel på hur man kan få en riktigt bra rem på, i mitt fall, 20 minuter. Den har Nikon logga! Stay tuned!

En sådan här tråd är alltid intressant! Ska bli kul o se dit resultat!

Jag har själv samlat delar till mitt andra rembygge, och allting ligger i en låda! Jag kände själv att det blev lite av ett gift att försöka göra en bättre (och framförallt snyggare) rem än den förra! Och så var det väldigt kul!

Jag har till och med köpt remdelar på loppis från väskor, som jag vet om att det kan vara bra att ha

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bilderna är inte nerskalade, men jag hoppas det inte skadar :S

Jag har som ni ser använt mig utav den orginala kameraremen från Nikon.

Som det syns så är jag inspirerad av BlackRapid, men tycker att den är på tok för dyr.

Bilden under visar kroken som jag har fått från en nyckelrem som man kan hänga runt halsen. En sådan borde nästa alla ha. Fått med sig som reklam någonstans ifrån eller liknande.

Som nästa bild visar så har jag taget en rem från en gammal ryggsäck. Den där remmen som man knäpper över bröstkorgen. Tog hela den och nyttjade då det spännet som satt på. Det är ställbart för att passa storleken för den enskilde personen som brukar den.

Jag sydde ihop remmens orginaländar med varandra ordentligt. Dock så tycker jag remmen blev lite kort så jag ska förlänga den. Eventuellt göra den justerbar den också. Ska bara filura på det så att det blir säkert också.

Nästa steg nu är att fixa fästet till kameran. Jag har skruv och nu ska den kortas ner till lagom längd. Sedan så har jag lite olika versioner på hur jag ska göra. Endera så svetsar jag en ögla på huvudet till skruven. Eller så gör jag en platta som jag sedan viker upp runt skruven och med ett hål i vardera ände så det blir som en ögla precis ovanför skruvens huvud. Jag försöker visa vad jag menar med en bild Röd markering är plattan jag skulle vika upp.

Att behålla det gamla skruvhuvudet orört och använda en platta på det sättet käns säkrare, men jag är ingen hejare på svetsnings så det kanske går att få till det bra utan att riskera kameraras

Så det var det jag hade just nu. Kommer med mer bilder inom kort

Permalänk
Medlem

"Nikon RS Sport", asgrymt IMO. Tack för att du delar med dig.

Permalänk
Medlem

Tack

Kommer med mer inlägg när jag fått till det med skruven så att det blir färdigt att brukas

Permalänk
Medlem
Skrivet av moiam:

Tack

Kommer med mer inlägg när jag fått till det med skruven så att det blir färdigt att brukas

Snyggt jobbat! Ska du inte sätta på en "stoper" så att du kan fixera kameran? ( eller som det heter på engelska en "bumber") Så att kameran inte åker fram o tillbaka när du går! Ska vara 2st en på ryggen och en fram, funkar jättebra att ta från väskor! Jag gjorde först utan, men dom är viktigare än man kan tro!

Kolla här hur hon fixerar kameran

Edit/ en lösning till skruven, skulle vara att du borrade ett hål rätt igenom under skruvhuvet och sen sätta vajer eller stark nylontråd

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ja det skulle nog vara bra. Ska fixa detta med något. Har en ide.

Hmm. Jag har funderat på att borra hål under huvudet ja. Men kanske att jag bearbetar huvudet istället för att släppa upp något. Inte arbetat färdigt den iden än Får se om jag kanske hinner med att fixa något idag eller imorgon.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på om man skulle skaffa denna för då har man tagit sig runt det problemet och kan koncentrera sig på remmen som faktiskt är det viktigaste i min mening iallafall.

Permalänk
Medlem

Absolut. Eller en sån här:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/14052820/black-rapid-...
R3 är dock tightast.