Fredagspanelen 36: Intel Ivy Bridge, Geforce GTX 690 och Ultrabook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

vill fortfarande ha Emils kropp...

Ok, ring!

Edit: Ring honom kanske man skulle ha skrivit om man nu skulle vara så vitsig.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv

Keep up the kick ass work!

Permalänk
Medlem

Emil, upp med micken! Längre upp mot munnen altså.

Jäkla bra avsnitt. Tack grabbar! Blev ju inte lite sugen på grafikkortet men, jag var tvungen att köpa en ny altandörr istället...

Tjeckisk + Salta pinnar + fredagspanelen! Yeah!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

undrar hur bra en sandy bridge-E cpu med 2 GTX 690 presterar och vilket beast system det skulle vara

Permalänk
Medlem

Tack för ytterligare en grym fredagspanel!
Saknar den gamla fina Sweclockers logon på väggen bara.
Störde mig lite på när ni låtsades inte kolla på fuskpappret/skärmen bredvid kameran bara. Borde gå att fixa snyggare som hederliga teleprompters alternativt inte låtsas om att man hämtar från minnet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WIRN:

Hur kan ni inte prata om Samsung Galaxy S3?
Någonting säger mig att ni kommer prata om Iphone 5 när den kommer...

Med tanke på att de inte ens nämnt S3 trots en hel del roliga lösningar så väl på hårdvaran som mjukvaran så hoppas jag innerligt att de inte nämner iPhone nått mer på sidan heller. Annars är det ju uppenbart att de inte är neutrala i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Med tanke på att de inte ens nämnt S3 trots en hel del roliga lösningar så väl på hårdvaran som mjukvaran så hoppas jag innerligt att de inte nämner iPhone nått mer på sidan heller. Annars är det ju uppenbart att de inte är neutrala i frågan.

Ska dom försöka följa upp alla iphone kopior så får dom inte göra något annat.

Permalänk

En djupgående artikel om microstuttering med videos som visar exakt när det uppkommer och ter sig vore intressant. Personligen är jag helt blind för fenomenet (har aldrig sett microstuttering). Får nog säga att jag gillade denna fredagspanelen, en av de bästa ni har gjort. Keep up the good work så att säga...

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk

Som alltid, tack för en trevlig panel!

Permalänk
Avstängd

Grymt bra som vanligt. Håller inte med tidigare post om chi-squared då jag inte ser behovet av korrelationsanalys, däremot en helt vanlig standardavvikelse passar väl bra.

Gällande statusen på desktop-prollar tycker jag denna graf från Toms Hardware sammanfattar läget bra.

Grafen visar alltså den totala energiåtgången för att genomföra Toms Hardwares Benchmark suite.

Poängen är att energiförbrukningen påverkar hela systemet, hur mycket värme som måste avledas, hur mycket kräm som finns till grafikkort eller hur stort nätagg man måste ha så även om man inte bryr sig om miljön eller energikostnaden så spelar det stor roll, dessutom påverkar det ju i stor grad livslängden på samtliga komponenter.

Permalänk
Medlem

Emil pratade om att han har satt ihop en dator för familjen. Som jag uppfattade de så skulle de finnas en intressant tråd på forumet om detta. Hittar den inte, någon som har en länk?

Edit: Hittade. Jag är lite trög, klockan är mycket.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Man märker alltid när SweC fredagspanel är ny utlagd! Men det är som det skall vara: Ett par tusen rättrogna som startar sin helg med en trosbekännelse. Tacka f-piip-n för att You tube får problem! Och har de redan lite problem och är segt så...

Och nu till microstuttering. Det skulle vara intressant att få någon uppfattning om vad som "utlöser" microstuttering extra mycket. Min lösning på problemet är att sätta ner grafikinställningarna så man ligger på 70-100 fps (2x 560Ti, 2560x1600). Där märks det nästan inte. Men vilka åtgärder är efektivast ? Sänka anti-aliasing ? Texture qality ? Anisotropic filter ? (hämtat från BF3). Jag vet att de olika spelen har olika inställningar och det kan skilja mellan oklika grafikkort. Men det skulle vara bra om man fick en liten hum om vart man skulle börja testa.

Man måste komma ihåg att en av orsakerna till att många har SLI/CF är ekonomiska. Man börjar med att köpa 1 6970/580/6870/560TI och köper 1 till när ekonomin tillåter och priserna sjunker. Hur många har inte passat på att köpa ett 580 till nu när man har kunnat dem för under 3000:-. Bättre ekonomi en ett nytt 680 ! Och lägga ur 15-30 K varje år på ny hårdvara kan vara problematiskt. De finnes ett annat liv också !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Bra fredagspanel som vanligt.
Kanske dags att börja sälja lite sweclockers muggar, många som verkar intresserade (jag är en av dem).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MartenKL:

Grymt bra som vanligt. Håller inte med tidigare post om chi-squared då jag inte ser behovet av korrelationsanalys, däremot en helt vanlig standardavvikelse passar väl bra.

Gällande statusen på desktop-prollar tycker jag denna graf från Toms Hardware sammanfattar läget bra.
http://media.bestofmicro.com/B/R/334791/original/energy%20use...

Grafen visar alltså den totala energiåtgången för att genomföra Toms Hardwares Benchmark suite.

Poängen är att energiförbrukningen påverkar hela systemet, hur mycket värme som måste avledas, hur mycket kräm som finns till grafikkort eller hur stort nätagg man måste ha så även om man inte bryr sig om miljön eller energikostnaden så spelar det stor roll, dessutom påverkar det ju i stor grad livslängden på samtliga komponenter.

Fast man ska vara väldigt försiktig när man blandar ihop energi och effekt. En långsammare processor som drar lite kan ha använt samma mängd energi som en snabb processor som drar mycket. Fast kraven på nätaggen är helt olika. Visst kan det vara intressant att titta på hur mycket energi som går åt också men man ska passa sig för att försöka extrapolera ut för mycket data. Är man intresserad av att dimensionera nätagg ska man titta på effekten och inte energin. Det gäller även värmen för den beror enbart på effekten och inte energin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

det är sån hög kvalité på hela videoupplevelsen att det är ett rent nöje att titta även för en som inte är så jätteinsatt i det ni pratar om. Ni lyckas bra med detta och jag hoppas ni fortsätter på samma spår ni är inne på, kan inte bli annat än super tror jag! Tack för ännu en toppenvideo!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inget ämne lämnas orört när Jonas och Emil går igenom de viktigaste nyheterna och guidar tittarna genom datordjungeln. I veckans avsnitt av Fredagspanelen diskuteras bland annat nya processorer, grafikkort och inte minst kommande höjdpunkter i testlabbet.

Läs artikeln

Dumt att ni är så rädda för att vara subjektiva, uppenbarligen sitter ni ju med kunskap som många andra här inte har gällandes mycket i hårdvaruväg. Tror många av era användare skulle uppskatta att just få veta era åsikter.

Synd att ni dissar Samsung ultrabook'en för att den bara har 1600*900 på 15" en perfekt upplösning för dem som behöver läsglasögon. Ja jag vet att man kan skala upp fonter.

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande inte riktigt släppa att ni gav Ivy Bridge utmärkelsen "Toppklass". Ni säger själva att ni var besvikna på överklockningen. "Utmärkt" hade väl varit mer passande?

För övrigt: tack för ännu en underhållande fredagspanel! SKönt att få höra era åsikter om SLI och crossfire, även om man hade dem på storkänn. Iom att ni redan lagt upp objektiva tester tycker jag det är fritt fram för att göra era egna röster hörda.

Permalänk
Medlem

"Kom bara, kom bara..." hahahaha

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Kan fortfarande inte riktigt släppa att ni gav Ivy Bridge utmärkelsen "Toppklass". Ni säger själva att ni var besvikna på överklockningen. "Utmärkt" hade väl varit mer passande?

Därför att det finns inget bättre än Ivy Bridge, vilket Toppklass är till för. Ivy bridge var en besvikelse med överklocking relativt till vilket år det är och vad den kunde ha varit. Allt är relativt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Då skärmen har 60 hz uppdateras den alltså var 17 ms? Om då man har en 120 hz skärm, uppdaterar den bilden var 8.5 ms då? Betyder det att man märker av MicroSt tydligare på en 120 hz skärm?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Grymt bra fredagspanel!
Kommer bli intressant att se Andreas bygge också framöver.
Kan ju te sig att bli en mycket intressant sommar när ni har lite tid för annat, t.ex. fenomenet microstuttering, som ni nämnde kanske skulle utredas på en djupare nivå. Väntar med spänning och hoppas att ni hinner med.

För övrigt lite off topic:

Kul om ni kunde fixa en liten merchandise-avdelning innehållandes:

  • Muggar

  • Musmattor

  • T-shirts(?)

  • Klistermärken

  • Kylskåpsmagneter

  • Pennor

Kanske andra kul saker också! Har en vän som jobbar som chef på ett tryckeri, de kan säkert ge er ett fördelaktigt pris för trycken!
Givetvis med Sweclockers-logga på samtliga produkter.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Därför att det finns inget bättre än Ivy Bridge, vilket Toppklass är till för. Ivy bridge var en besvikelse med överklocking relativt till vilket år det är och vad den kunde ha varit. Allt är relativt.

Sweclockers fick upp 2600K i 4,9 GHz (44,1 % ökning) medan 3770K bara nådde 4,7 GHz (34,3 %). Teoretiskt, om man antar att prestandaskalningen är linjär med klocken, är 2600K snabbare.

Men i övrigt håller jag med om att IB är ett steg i rätt riktning. Bara inte toppklass.

Permalänk
Medlem

Underbart jobbat
synd att det inte är en fredagsspanel varje dag

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

vad jag tolkar detta med sli och utan så är det mycket problem med det, eller ?
skulle man tjäna mer på 1 gtx690 eller köpa 2 gtx 680 ? bättre prestanda med sli medans man spelar med fler skärmar " ev. 3st" ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Kul som alltid med fredagspanelen. Gillar att det är lite avslappnat snack, behövs som variation mellan seriösa faktafyllda tester.

Permalänk
Medlem

CoH2 var ju lätt goaste "nyheten". Har lyckats undgå info om det!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag provade i kommentarstråden till förra(?) fredagspanelen utan framgång eller ens respons, så jag provar igen denna vecka...

80 spänn för din mugg, Emil! En hunka rent av, om du signerar den med silverpenna! Jonas, du kan få 60 respektive 80 spänn.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Man märker alltid när SweC fredagspanel är ny utlagd! Men det är som det skall vara: Ett par tusen rättrogna som startar sin helg med en trosbekännelse. Tacka f-piip-n för att You tube får problem! Och har de redan lite problem och är segt så...

Och nu till microstuttering. Det skulle vara intressant att få någon uppfattning om vad som "utlöser" microstuttering extra mycket. Min lösning på problemet är att sätta ner grafikinställningarna så man ligger på 70-100 fps (2x 560Ti, 2560x1600). Där märks det nästan inte. Men vilka åtgärder är efektivast ? Sänka anti-aliasing ? Texture qality ? Anisotropic filter ? (hämtat från BF3). Jag vet att de olika spelen har olika inställningar och det kan skilja mellan oklika grafikkort. Men det skulle vara bra om man fick en liten hum om vart man skulle börja testa.

Man måste komma ihåg att en av orsakerna till att många har SLI/CF är ekonomiska. Man börjar med att köpa 1 6970/580/6870/560TI och köper 1 till när ekonomin tillåter och priserna sjunker. Hur många har inte passat på att köpa ett 580 till nu när man har kunnat dem för under 3000:-. Bättre ekonomi en ett nytt 680 ! Och lägga ur 15-30 K varje år på ny hårdvara kan vara problematiskt. De finnes ett annat liv också !

En bättre lösning som dock kräver att man vänjer sig vid lite input lag (om det nu skulle uppstå) är att se till att man väljer grafikinställningar som alltid låter en ligga strax över 60 fps och sedan aktivera vsync, då ska man alltså ha 60Hz bildskärm. Resultatet är att man inte behöver ligga på 70-100 fps för att slippa microstuttering.

Edit: Således kan man oftast alltså ligga på högre grafikinställningar utan att uppleva microstuttering.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Jag får väll sista ordet som vanligt

Får lite dåliga vibbar av att de ni byggt en studio. Tänker på Press 2 play TV där de hade långa och rätt halvflummiga recensioner om tex ett spel och ofta kom lite ur spår från ämnet på ett helt underbart sätt. Sedan byggde de om studion, började samarbeta med SVT Play och blev urtråkiga = för strikta.

- Fredgaspanelen, om SVT ringer så lägg på luren!

Klassiker - Stygge björnen härjar - Naughty Bear i Gameplay

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Entusiast

Fick en hyfsat skön "buffer-bild"...