Ny dator. 35.000:- budget. h3h3h3.

Permalänk
Skrivet av Layon:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1759517/2012-05-04
Så här hade denna sett ut...skippade vattenkylning utav den simpla anledningen att Inet inte har gtx 680 fullcover blocks...men om du ringer och dom säger att dom har det så kan du välja vattenkylning i samråd med dom, och kanske ett annat chassi då.

8st 120mm fläktar i raven 3? antar att du tänker 4 fram, två på h80n, el bak, och den sista...? tro mig, jag har det chassit och har provat massa olika lösningar, det bästa är att köra dom det är från början. 2st 180 i bottnen och en 120 i toppen. Jag fick inte ens en liten grads skillnad av att sätta in 5st fläktar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tittade igenom lite på Geforce 690. De som lovar snabbast leverans är Webhallen på dessa, säger sig få in dem på den 8:e
http://www.webhallen.com/hardvara/153786-evga_geforce_gtx_690...
http://www.webhallen.com/hardvara/153783-gigabyte_geforce_gtx...

Fanns någon butik som skulle få något kort den 12:e.
Man kan ju lägga ordrar från flera butiker med postförskott, skickar en iväg så avbeställer du från den andra. I värsta fall skickas de samma dag och du får använda ångerrätten vid distansköp (ofta du som står för tillbaka-frakten). Kanske värt det om 15:e är kritiskt datum. Tänk på att butikerna kan ha kö på korten så vänta in på att det ska stå i lager för de kanske får in leveranser och har förhandsköp på dem så de försvinner ut direkt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att så många i den här forumdelen använder inet som kundvagnsställe.
Och just i den här tråden då alla inet-kundvagnar saknar flera varor i lager. Med sådant så lär ju trådskaparen knappast ha datorn redo den 15:e maj som han önskat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

fan vilken mysig dator du fick ihop.
Intressant kylning där, vill du övertala mig till att använda det? pros/cons? ljudnivåer?

starkt intresserad. Någon som vill meka vidare med builden? vill själv lägga till http://www.inet.se/produkt/5401700/d-link-dwa-525-wireless-n-... då rampage inte stödjer trådlöst av någon sjuk anledning.

OBS: någon som vet hur snabbt jag får hem datordelarna, trots att dem ej finns i lager? måste ha skiten innan 15:E

Ljudnivån är hög vid fullbelastning på Processor kylaren. Men det finns en bra luftkylare som är jävligt tyst och som jag använder till min AMD processor, den passar de flesta intels också

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Skrivet av schnabs:

Kan ju alltid trycka dit ett till gtx690 med den budgeten ;P

Yep, trodde jag la dit två kort men aja

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

8st 120mm fläktar i raven 3? antar att du tänker 4 fram, två på h80n, el bak, och den sista...? tro mig, jag har det chassit och har provat massa olika lösningar, det bästa är att köra dom det är från början. 2st 180 i bottnen och en 120 i toppen. Jag fick inte ens en liten grads skillnad av att sätta in 5st fläktar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev sedan att det kanske var i överkant...men för vattenkylaren så hade det garanterat hjälpt med push and pull...hur många grafikkort körde du?
Men två st för CPU-kylare bör man ta, fast då får man ju iof två st över (en från corsair och en från toppen), men fläktarna där fram är bra för att kyla hårddiskar, fast om man sätter hårddiskarna/SSD där bak så är det kanske en bättre lösning iof.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Layon:

Skrev sedan att det kanske var i överkant...men för vattenkylaren så hade det garanterat hjälpt med push and pull...hur många grafikkort körde du?
Men två st för CPU-kylare bör man ta, fast då får man ju iof två st över (en från corsair och en från toppen), men fläktarna där fram är bra för att kyla hårddiskar, fast om man sätter hårddiskarna/SSD där bak så är det kanske en bättre lösning iof.

Jag har testat med både två och tre grafikkort, och temperaturen ändras knappt jämfört med ett
Hårddiskarna sätter man bakom moderkortsplåten. Den ena 180mm fläkten i bottnen sitter lite längre in än den andra, och blåser upp luft där

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har testat med både två och tre grafikkort, och temperaturen ändras knappt jämfört med ett
Hårddiskarna sätter man bakom moderkortsplåten. Den ena 180mm fläkten i bottnen sitter lite längre in än den andra, och blåser upp luft där

Ja jag vet från 180mm underifrån...det ver tydligen det smidigaste sättet att placera hårddiskar, så då behövs de inte framifrån helt enkelt...
Fel av mig och bra att du högg till där.
Men du förresten, vet du vilken fläkt det är som sitter i toppen, för underifrån så var det air penetrator.
Om det är det i toppen så behöver man ju bara köpa en till cpu-kylaren...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Layon:

Ja jag vet från 180mm underifrån...det ver tydligen det smidigaste sättet att placera hårddiskar, så då behövs de inte framifrån helt enkelt...
Fel av mig och bra att du högg till där.
Men du förresten, vet du vilken fläkt det är som sitter i toppen, för underifrån så var det air penetrator.
Om det är det i toppen så behöver man ju bara köpa en till cpu-kylaren...

I toppen är det en vanlig 120mm silverstonefläkt. Eftersom den inte har något att trycka luften genom, så är det bäst om den bara flyttar så mycket luft som möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hemmadator för 35 000, är de verkligen nödvändigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

I toppen är det en vanlig 120mm silverstonefläkt. Eftersom den inte har något att trycka luften genom, så är det bäst om den bara flyttar så mycket luft som möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl bara där man kan ha radiatorn, såvida det inte får plats bakom.
Och tänkte man bör ha två likadana fläktar på radiatorn om man skall ha två för att annars kan dom ju stjälpa varandra.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Layon:

Är väl bara där man kan ha radiatorn, såvida det inte får plats bakom.
Och tänkte man bör ha två likadana fläktar på radiatorn om man skall ha två för att annars kan dom ju stjälpa varandra.

Jaha du tänkte så men det följer väl med 2st fläktar till h80?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

hemmadator för 35 000, är de verkligen nödvändigt?

Frågan är inte vad han behöver, utan vad han vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bomba vidare grabbar. Jag och en kompis ska sitta och bygga ihop den på papper i dag - beställer i kväll om allt står rätt till. Har ännu ingen komplett build trots att http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2146108&view=o&f=&e=82,131,... lockar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stoppa pressarna! Har byggt en helt ny dator i nytt utförande med hjälp av Aqualize & Kony. La också till skärm och tangentbord som jag saknar. (har G700 mus redan)

komplett paket nu?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1772019/2012-05-07

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Stoppa tilllbaka Corsair AX 750 watt nätaggregatet. Ditt system kommer aldrig komma i närheten av vare sig 750 watt eller 850 watt. Men AX-aggregaten var goldcertifierade gentemot brons på TX. Vad det betyder är att det går åt lite mindre ström på vägguttagssidan för att driva komponenterna, mindre energi går förlorad inuti nätaggregatet. Så lite (men inte märkbart) billigare elräkning. Och så är ju AX bäst kvalité.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Vidare så skulle jag inte ta ett P67-moderkort idag när Z77 finns och inet tar ett ockerpris för just det kortet.
Du har ASRock Fatal1ty Z77 Professional, Asus P8Z77-V DELUXE, Gigabyte GA-Z77X-UD5H i lager hos inet som ligger i övre segmentet, där Asus-kortet då alltså har trådlöst nätverk med antenn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1772044/2012-05-07

Fixat ! Känns bra att ha någon som kan så mycket, som kan tweaka tills jag får den perfekta datorn. Vad tycker du om minnena?

beställer fan i morgon, ska bara dra ett snabbt samtal till Inet och kolla så dem verkligen har alla komponenter på lager nu. så jag får allt samtidigt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Möjligen att du tar en Phanteks PH-TC14PE processorkylare. Har sådan själv och god erfarenhet. I Swecs test fick den knappa 1 grad varmare. Står i recensionen att silver arrow inte har Y-kontakt så en av fläktarna får man koppla på chassiuttag på moderkortet. Kanske de kommer gå i olika hastigheter då beroende på hur moderkortet varvar med fläktarna. Men hör med inet, finns en annan silver arrow som har beskrivning (och inte är i lager) som säger att Y-kabel medföljer. Kanske den silver arrow som finns i lager har fått det med.

Möjligen tar du och läser kundrecensionen på inet om chassit. Finns en som inte är nöjd och listar upp saker. Så du är medveten om det när du köper chassit.

Du kanske gjorde något fel när du bytte moderkort. Jag skrev att Asus-kortet har WLAN. Men du har lagt i Gigabyte men tagit bort din kära USB WLAN-dongel. Lägg till den igen om du föll för något speciellt med gigabytekortet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1772044/2012-05-07

Fixat ! Känns bra att ha någon som kan så mycket, som kan tweaka tills jag får den perfekta datorn. Vad tycker du om minnena?

beställer fan i morgon, ska bara dra ett snabbt samtal till Inet och kolla så dem verkligen har alla komponenter på lager nu. så jag får allt samtidigt.

Ser väldigt trevligt ut

En fråga, såg att du inte hade lagt till någon mus, antar att du redan har en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Möjligen att du tar en Phanteks PH-TC14PE processorkylare. Har sådan själv och god erfarenhet. I Swecs test fick den knappa 1 grad varmare. Står i recensionen att silver arrow inte har Y-kontakt så en av fläktarna får man koppla på chassiuttag på moderkortet. Kanske de kommer gå i olika hastigheter då beroende på hur moderkortet varvar med fläktarna. Men hör med inet, finns en annan silver arrow som har beskrivning (och inte är i lager) som säger att Y-kabel medföljer. Kanske den silver arrow som finns i lager har fått det med.

Möjligen tar du och läser kundrecensionen på inet om chassit. Finns en som inte är nöjd och listar upp saker. Så du är medveten om det när du köper chassit.

Du kanske gjorde något fel när du bytte moderkort. Jag skrev att Asus-kortet har WLAN. Men du har lagt i Gigabyte men tagit bort din kära USB WLAN-dongel. Lägg till den igen om du föll för något speciellt med gigabytekortet.

Oops dongeln åkte av misstag - han är tillbaka. Tittade lite på den kylaren, riktigt bra tydlgien - satsar på en sådan. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1772911/2012-05-07

Skrivet av tracked:

Ser väldigt trevligt ut

En fråga, såg att du inte hade lagt till någon mus, antar att du redan har en?

Yes jag har en Logitech G700.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SkullCruzher<3:

Inet är snabbast. btw slängde ihop ett datorpaket som krossar allt i sin väg och 10000kr+ under din budget.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1768404/monster-dator

vrf ta så dyr grafikkort och massa sånt och en ssd på 120gb, hade jag vatt han så hade jag satsat på en lite dyrare ssd som ligger på ca 250gb vilket ger honom mycket mer utrymme att t.ex ha spel o program på ssden utan att oroa sig.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Med den budget du har hade jag tagit en dubbelt så stor SSD och en långsammare och större lagringsdisk. Ska du använda den trådlösa dongeln till den nya datorn? Jag hade lagt lite möda på att dra en kabel snyggt istället, det tjänar man alltid på i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Med den budget du har hade jag tagit en dubbelt så stor SSD och en långsammare och större lagringsdisk. Ska du använda den trådlösa dongeln till den nya datorn? Jag hade lagt lite möda på att dra en kabel snyggt istället, det tjänar man alltid på i längden.

har planer på det i framtiden. "framtiden"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

oj säger jag bara... ssd för 5tusen med endast 240gb, det är bara pengar i sjön..... ta en med 500gb för 5000kr.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

oj säger jag bara... ssd för 5tusen med endast 240gb, det är bara pengar i sjön..... ta en med 500gb för 5000kr.

Med det resonemanget så kan han ju köpa en vanlig 3.5 disk med 5200rpm för den kostar ju bara 900 för 2 tb.

Kolla upp vad det är för disk jag länkade till så kanske du förstår varför priset är högt, annars kan du prova google om det inte funkar.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Med det resonemanget så kan han ju köpa en vanlig 3.5 disk med 5200rpm för den kostar ju bara 900 för 2 tb.

Kolla upp vad det är för disk jag länkade till så kanske du förstår varför priset är högt, annars kan du prova google om det inte funkar.

jag sa inte att han skulle köpa en vanlig hd disk, utan 5k för en SSD som har 240gb WOOW den har 1500mb att läsa o skriva, istället kan han ta en SSD med minst 500gb (behövs inte mer än så för program o alla spel ) och då snackar vi om 500mb att skriva o läsa, men fortfarande mycket mer lagring plats.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!