Garanti / Reklamationsrätt gällande spel på blu-ray media.

Permalänk
Medlem

Garanti / Reklamationsrätt gällande spel på blu-ray media.

Hej!

Igårkväll när jag spelade Mass Effect 3 i godan ro på min PS3, så hängde spelet sig, och när jag gick fram till PS3:an så hörde jag missljud precis i stil med att skivan inte gick att läsa, och det är ju såklart inte bra. Så jag matade ut skivan från PS3:an och då såg jag att skivan hade spruckit på två ställen, från centern och ut. I övrigt helt repfri, då jag alltid är väldigt mån om skivorna.

Så jag ringde till min lokala Game butik och förklarade vad som hade hänt. Och det jag fick till svar var mer eller mindre att varken garanti (???) eller reklamation (???!!!) gäller. Jag diskuterade en stund med killen men kom ingen vart, och jag blev såklart ännu mer irriterad. Imorse läste jag på lite, då på deras hemsida http://www.game.se/acatalog/info.html och där står:

Citat:

Garanti:
GAME lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år från inköpsdatumet förutsatt att produkten ej skadats av handhavandefel.

Reklamation:
Reklamation måste ske inom skälig tid efter att du har upptäckt felet. Under de sex första månaderna ska säljaren kunna visa att felet inte fanns från början. Efter sex månader ska du som kund kunna visa att felet fanns från början. Konsumentköplagen säger att du inte kan reklamera efter tre år.

Värt att tänka på är:

Kvitto har jag såklart kvar, och spelet släpptes i början av mars. Något handhavande fel kan det omöjligen vara, isåfall är det PS3:an som har hanterat skivan fel...

Så efter att jag hade läst på lite mer, dels på ovanstående länk, samt på konsumentverket så ringde jag till min lokala Game butik igen, fick då prata med en annan person (JN), som sa samma sak som den första personen jag pratade med igårkväll. Med den lilla skillnaden var att den här personen började låta en aning arrogant då jag såklart inte höll med honom.
Jag kände att jag inte kom längre i ärendet genom att diskutera med honom. Så då tog jag och ringde ett nummer som stod på Game.se. Fick då prata med en annan person som jobbar på själva webshoppen och min uppfattning av vad han sa, var att han tyckte att de hanterade ärendet konstigt i butiken. Jag fick iaf ett nummer till en regionschef på Game, så då ringde jag upp honom och återberättade samma historia för honom. Han i sin tur ringde till butiken, och ca en timme senare så ringde samma person (JN) upp mig som tidigare sagt att jag helt enkelt får köpa en ny kopia av spelet, och sade då istället att jag får skivan utbytt.

I eftermiddags körde jag till butiken och fick skivan utbytt. Jag frågade då litegrann om vad som gäller egentligen. Och fick då som svar att deras riktlinjer säger att det inte går att få en skiva utbytt varken om det är via garanti eller reklamation. Samt att "vi" inte behövde bråka då jag fått spelet utbytt. Jag höll mig väldigt saklig när jag frågade om att deras riktlinjer strider dels mot sin egen garanti samt mot konsumentverkslagen.

Jag fick som sagt skivan utbytt efter att ha ringt regionchefen och han i sin tur pratat med de i den aktuella butiken. Ska det verkligen behöva vara så omständigt att få en trasig produkt utbytt?

Vad gäller egentligen? Jag vill ju gärna tro att minst reklamationsrätten gäller här.

Vad anser ni?

Permalänk

Schysst av Game att byta ut skivan.

Min åsikt är att en skiva aldrig kan gå sönder av sig själv, utan att om den spricker så beror det på handhavandefel eller åverkan. Sen om det är du själv eller ditt PS3 som gjort åverkan spelar ju mindre roll. Garantifel på skivan är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Schysst av Game att byta ut skivan.

Min åsikt är att en skiva aldrig kan gå sönder av sig själv, utan att om den spricker så beror det på handhavandefel eller åverkan. Sen om det är du själv eller ditt PS3 som gjort åverkan spelar ju mindre roll. Garantifel på skivan är det inte.

Men Svensk lag gäller ju fortfarande, och om GAme inte kan bevisa att kunden själv har haft sönder skivan, ja då ska han få en ny/få tillbaks pengarna

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Schysst av Game att byta ut skivan.

Min åsikt är att en skiva aldrig kan gå sönder av sig själv, utan att om den spricker så beror det på handhavandefel eller åverkan. Sen om det är du själv eller ditt PS3 som gjort åverkan spelar ju mindre roll. Garantifel på skivan är det inte.

Då en skiva (CD/DVD/BD) utsätts för relativt stora krafter när den roterar så finns risken att sprickor uppstår under normal användning om skivan är av undermålig kvalitet. Precis som med vilken annan vara som helst har kunden rätt att reklamera en skiva och få problemet åtgärdat om kvaliteten är bristfällig, dvs varan inte håller för avsedd/normal användning.

Tycker detta verkar dåligt hanterat av Game. Själv har jag genom åren fått skivor som spruckit under uppspelning utbytta, utan problem, av CDON, Ginza samt Elgiganten.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Då en skiva (CD/DVD/BD) utsätts för relativt stora krafter när den roterar så finns risken att sprickor uppstår under normal användning om skivan är av undermålig kvalitet. Precis som med vilken annan vara som helst har kunden rätt att reklamera en skiva och få problemet åtgärdat om kvaliteten är bristfällig, dvs varan inte håller för avsedd/normal användning.

Tycker detta verkar dåligt hanterat av Game. Själv har jag genom åren fått skivor som spruckit under uppspelning utbytta, utan problem, av CDON, Ginza samt Elgiganten.

Okej, problemet med skivor av dålig kvalitet är i så fall större än jag trodde. Själv kan jag inte minnas en enda skiva som spruckit vid användning under de snart 20 år som jag har hanterat förmodligen tusentals skivor.

Bra att många butiker verkar byta ut skivorna när problemet uppstår i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mart|n:

Bara stå på dig. De _skall_ byta ut trasig vara, speciellt om de inte kan bevisa alls att det är ditt fel. Tycker att det är väldigt snålt utav dem att inte bara tvärbyta den.
Du kan ju köra på med att "tänk om den hade splittrats och knäckt min laser.. QQ, då hade det varit ert fel ur laglig synpunkt då ni sålde varan blabla QQ".

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gipp3r:

Men Svensk lag gäller ju fortfarande, och om GAme inte kan bevisa att kunden själv har haft sönder skivan, ja då ska han få en ny/få tillbaks pengarna

Nej, det du säger kallas omvänd bevisföring och är ett felaktigt sätt att argumentera. Bevisen ligger redan på bordet: en sprucken skiva som ej var sprucken då den såldes, alltså har skivan skadats av kund eller annan utanför Games ansvar. Sannolikheten att en skiva har ett tillverkningsfel som får den att spricka existerar men är väldigt liten, bra mycket mindre än att skivan skadats av kunden eller kundens barn, syskon, hund eller glassmaskin och att kunden helt enkelt drar en rövare för att få en sprillans ny skiva.

Nästintill alla företag är hårda när det gäller skador på produkter de sålt, detta beror inte på att de är skitstövlar (vanligtvis) utan att kunder tyvärr annars utnyttjar företagets generositet.

Jag tycker det är ok at Game har en policy som säger att "Vi byter generellt inte ut några skadade skivor." Då får de kunder som anser sig ha rätt ta en diskussion i butiken med skivan tillgänglig och företaget får naturligtvis vara redo att vika i de lägen de inte med säkerhet kan säga att skivans skador inte beror på något tillverkningsfel i den.
Detta måste de naturligtvis även kommunicera över telefon: "Vi byter generellt inte ut skivor, men vill du att vi tittar på skivan och diskuterar det hela är du välkommen till butiken." eller något åt det hållet.

Enligt min erfarenhet är det faktiskt ganska enkelt att se skillnad på en skiva som exempelvis spruckit efter att någon suttit på den eller medvetet böjt den och en skiva som splittras pga defekter i materialet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det du säger kallas omvänd bevisföring och är ett felaktigt sätt att argumentera.

Nej där har du fel! Enligt konsumentverket är det precis så det funkar, läs under stycket Säljarens eller ditt ansvar?

Permalänk
Rekordmedlem

Spräckta skivor är lurigt, det kan uppstå när man lossar dem från fodralet om man bara drar utan att öppna låsningen som finns i en del fodral, det kan bli små sprickor som utgår från centrumhålet som sedan gör att skivan spricker sönder helt eller sprängs i läsaren när den roterar.
Jörgen Städje gjorde ett test på det för länge sedan (1999) när cd läsarna gick uppåt x70 fart det var en del olyckor då, de sänkte sedan rotationshastigheten på dem.
Hittade testen http://www.idg.se/2.1085/1.429013

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pellepelikan:

Nej där har du fel! Enligt konsumentverket är det precis så det funkar, läs under stycket Säljarens eller ditt ansvar?

Läs texten du länkade igen. "Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början."
Den spruckna skivan och den väldigt låga sannolikhet att just denna skiva hade ett tillverkningsfel (Istället för en hel batch vilket händer och oftast stoppas i fabriken eller återkallas innan de nås ut till butikerna.) är fullgoda bevis för att felet inte fanns där från början.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det du säger kallas omvänd bevisföring och är ett felaktigt sätt att argumentera. Bevisen ligger redan på bordet: en sprucken skiva som ej var sprucken då den såldes, alltså har skivan skadats av kund eller annan utanför Games ansvar. ...

KKL tillåter både fri bevisbörda och fri bevisföring, således räcker det att kunden hävdar att han inte tillfogat skada för att omvänd bevisbörda skall gälla. Det är då upp till butik att motbevis kundens påstående, detta gäller dock efter de 6 första månaderna. Innan anses felet ursprungligt. Ditt cirkelresonemang tar inte i beaktande att materialfel faktisk kan förekomma. Din logik tar inte heller hänsyn till det faktum att vi med utgångspunkt av ditt resonemang då skulle vi ha en lag som är totalt tandlös och aldrig kan åberopas. Verkar det rimligt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dr.Mabuse:

KKL tillåter både fri bevisbörda och fri bevisföring, således räcker det att kunden hävdar att han inte tillfogat skada för att omvänd bevisbörda skall gälla. Det är då upp till butik att motbevis kundens påstående, detta gäller dock efter de 6 första månaderna. Innan anses felet ursprungligt. Ditt cirkelresonemang tar inte i beaktande att materialfel faktisk kan förekomma. Din logik tar inte heller hänsyn till det faktum att vi med utgångspunkt av ditt resonemang då skulle vi ha en lag som är totalt tandlös och aldrig kan åberopas. Verkar det rimligt?

Som jag skrev i mitt inlägg ovan har dock Game bevis för sin ståndpunkt, och beaktande av det faktum att skivan kan ha ett ursprungsfel hittar du lite längre ner i mitt inlägg du citerade.
Som cirkelresonemang antar jag att du menar "skivan är trasig, det var den inte när den såldes, alltså är det du som gjort sönder den"? Det är inte ett cirkelresonemang utan en rimlig slutsats. Menar du något annat får du gärna förtydliga.
Vidare så resonerar jag för att Games policy skall vara att ta en dialog med kunden och skivan på plats i butiken för att försöka avgöra just hur felet uppkommit och för att ge butiken en chans att undersöka skadan. Hur detta skulle göra lagen tandlös förstår jag faktiskt inte, särskilt eftersom detta är den vanliga hanteringen av ett reklamationsärende.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag köpte forza motorsport 4 till xbox 360 från elgiganten för ett tag sedan, när jag öppnar fodralet så trillar en liiiiten plastflisa ut, plockade loss skivan och såg att det var en spricka, elgiganten tog emot bytet utan problem, kommer hem med nya och ska spela, likadan flisa, identiskt spricka... så åkte tillbaka igen och bytte en gång till, denna gång öppnade jag den på plats.. tredje gången gillt så var den hel...

Skönt att det löste sig för dig. Förjävla tråkigt att man måste tjafsa hål i sin egen panna innan man får igenom saker allt som oftast.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Okej, problemet med skivor av dålig kvalitet är i så fall större än jag trodde. Själv kan jag inte minnas en enda skiva som spruckit vid användning under de snart 20 år som jag har hanterat förmodligen tusentals skivor.

Bra att många butiker verkar byta ut skivorna när problemet uppstår i alla fall.

Vanligt är det absolut inte, men det förekommer. Sedan är det långtifrån alla materialdefekter som leder till problem, det beror ju på felets position i förhållande till de krafter som verkar på skivan under rotationen. De flesta sprickor, i de fall de uppkommer, påverkar heller inte skivans funktion i mer än att läsaren saktar ner rotationen ngt då skivan är något instabil i högre hastigheter. På det hela taget har dessa plastskivor mycket hög hållbarhet med tanke på vad de utsätts för. Min poäng var bara att undermålig kvalitet kan förekomma (och förekommer), varför säljaren inte kan hänvisa till att skivor av denna typ är "oförstörbara" om de hanteras korrekt.

Det har hänt mig 5ggr att sprickbildning gjort en skiva ospelbar, varav 3ggr handlade om skivor från samma batch (de berättade att detta även hänt andra som köpt samma titel från samma leverans, så det var absolut ett tillverkningsfel). Totalt har jag säkert hanterat tusentals skivor genom åren, så vi talar här om en felfrekvens i promillestorlek.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Som cirkelresonemang antar jag att du menar "skivan är trasig, det var den inte när den såldes, alltså är det du som gjort sönder den"? Det är inte ett cirkelresonemang utan en rimlig slutsats. Menar du något annat får du gärna förtydliga.

Faktum är att en CD/DVD är till för att användas, det kan vi väl i alla fall vara överens om? Den ska inte ligga och skräpa i ett bankfack, den skall kunna användas under "normala" förhållanden vilket ställer krav på tillverkningsprocess och materialval. Så i det större perspektivet - så länge handhavandefel inte är den enda möjliga felorsaken faller logiken i ditt resonemang eftersom den förutsätter att det bara kan finnas en felorsak. Antaganden om TS fumlighet är inte sakligt och inget som jag anser är objektivt för sakfrågan.

Skrivet av twit:

Vidare så resonerar jag för att Games policy skall vara att ta en dialog med kunden och skivan på plats i butiken för att försöka avgöra just hur felet uppkommit och för att ge butiken en chans att undersöka skadan. Hur detta skulle göra lagen tandlös förstår jag faktiskt inte, särskilt eftersom detta är den vanliga hanteringen av ett reklamationsärende.

Du skrev: "Bevisen ligger redan på bordet: en sprucken skiva som ej var sprucken då den såldes, alltså har skivan skadats av kund eller annan utanför Games ansvar.". Om denna form av logik kunde tillämpas vid alla garantianspråk eller reklamationer så skulle jag säga att vi har ett ganska så stort kryphål i lagen. En olycklig formulering kanske? Men det var vad jag reagerade på.

Notera att det var stycket jag citerade som jag också kommenterar, inget annat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Läs texten du länkade igen. "Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början."
Den spruckna skivan och den väldigt låga sannolikhet att just denna skiva hade ett tillverkningsfel (Istället för en hel batch vilket händer och oftast stoppas i fabriken eller återkallas innan de nås ut till butikerna.) är fullgoda bevis för att felet inte fanns där från början.

En liten defekt, osynlig för ett naket öga kan det mycket väl ha funnits. Det räcker med ett litet hack, bubbla eller annan defekt för att en krypspricka ska initieras och växa. Även värmeväxlingar kan bidra till spänningar i skivan och om produktionen redan lämnat restspänningar så kan de tillsammans och i kombination med de krafter som uppkommer i de höga rotationshastigheterna utan problem komma upp i brottgränsen för skivan.

Permalänk

Skivor är kanske skörare än jag trodde och då ska givetvis butikerna byta ut dem. Men jag har en liten fundering, inte riktad mot någon speciell person, men alla som har en åsikt får gärna svara.

Någonstans måste det ju finnas en rimlighetsgräns för vad säljaren ska behöva bevisa om en person vill reklamera enligt konsumentköplagen?

Om jag t.ex. skulle lämna in en iPhone med sprucken display efter 2 månader så är ju det "allmänt vedertaget" att det inte går på garantin utan är åverkan. Varför skulle det inte kunna vara materialfel i glaset som gjort att det spruckit under normal användning? Alla eventuella materialfel måste ju i princip analyseras i lab och det är ju inte ekonomiskt möjligt för en butik.
Eller om jag lämnar in en bärbar dator som är fuktskadad efter några veckor och påstår att fukten fanns där från början. Hur ska säljaren kunna bevisa att datorn från montering och hantering i Taiwan, flertalet olika transporter och ompackningar inte utsatts för något som kan göra att det kommit in fukt i den? Det är ju inte heller möjligt att 100 % bevisa.

Det jag vill komma till är att Konsumentköplagen inte bara är svart eller vitt som vissa verkar tro. Nu var mina exempel ganska överdrivna men när det kommer till fall som är mer tveksamma och som till slut avgörs i domstol, eller tas upp av ARN så måste det väl ändå vägas in hur rimligt det är att skadan verkligen är ursprunglig.

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Copperflame:

Skivor är kanske skörare än jag trodde och då ska givetvis butikerna byta ut dem. Men jag har en liten fundering, inte riktad mot någon speciell person, men alla som har en åsikt får gärna svara.

Någonstans måste det ju finnas en rimlighetsgräns för vad säljaren ska behöva bevisa om en person vill reklamera enligt konsumentköplagen?

Om jag t.ex. skulle lämna in en iPhone med sprucken display efter 2 månader så är ju det "allmänt vedertaget" att det inte går på garantin utan är åverkan. Varför skulle det inte kunna vara materialfel i glaset som gjort att det spruckit under normal användning? Alla eventuella materialfel måste ju i princip analyseras i lab och det är ju inte ekonomiskt möjligt för en butik.
Eller om jag lämnar in en bärbar dator som är fuktskadad efter några veckor och påstår att fukten fanns där från början. Hur ska säljaren kunna bevisa att datorn från montering och hantering i Taiwan, flertalet olika transporter och ompackningar inte utsatts för något som kan göra att det kommit in fukt i den? Det är ju inte heller möjligt att 100 % bevisa.

Det jag vill komma till är att Konsumentköplagen inte bara är svart eller vitt som vissa verkar tro. Nu var mina exempel ganska överdrivna men när det kommer till fall som är mer tveksamma och som till slut avgörs i domstol, eller tas upp av ARN så måste det väl ändå vägas in hur rimligt det är att skadan verkligen är ursprunglig.

Eller tänker jag fel?

Att utsätta datorn för fukt utan att det märks på emballaget tror jag blir svårt, men det kanske kan hända, innerförpackningen är nog däremot rätt vattensäker, men när det gäller skivor så har jag själv sett när folk slitit loss dem ur fodralet och orsakat sprickor, sprickorna hade inte uppstått om man släppt låsningen först, sedan så kan man diskutera om det är en bra mekanism för låsningen av skivan i fodralet, det finns avancerade fodral som lossar och lyfter upp skivan när man öppnar fodralet men de är dyrare, man kan ju även diskutera slotin läsares påverkan på skivorna, de är definitivt inte lika skonsamma som slädversioner.
Det är sånt här som gör det så svårt att vara säker på vad som orsakat skadorna, och jag tror att både handlare o konsumenter har blivit lite oärligare om man jämför över tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dr.Mabuse:

Faktum är att en CD/DVD är till för att användas, det kan vi väl i alla fall vara överens om? Den ska inte ligga och skräpa i ett bankfack, den skall kunna användas under "normala" förhållanden vilket ställer krav på tillverkningsprocess och materialval. Så i det större perspektivet - så länge handhavandefel inte är den enda möjliga felorsaken faller logiken i ditt resonemang eftersom den förutsätter att det bara kan finnas en felorsak. Antaganden om TS fumlighet är inte sakligt och inget som jag anser är objektivt för sakfrågan.

Återigen så är det ett rimlighetsresonmenang jag för, det är enligt min erfarenhet bra mycket vanligare att en kund själv orsakat felet när det gäller skador som brukar generaliseras under begreppet "åverkan" än att produkten haft ett sådant ursprungsfel att den skadats på ett sätt som kan förväxlas med exempelvis en tappskada. Jag utesluter inte andra felkällor utan säger (återigen) att butiken skall ges möjlighet att titta på skadan innan de bestämmer sig hur de ställer sig i ärendet. På vilket sätt utesluter detta andra felorsaker än att kund skadat den?
För att undvika att kunder skall dra nytta av ett generöst utbytessystem är det ok att en butik har en policy som säger att de generellt inte byter ut varor vid åverkan, men att de alltid måste vara beredda att undersöka ärendet mer om kund så önskar. Måhända att jag blivit lite för cynisk av mina år i butik men jag tycker det är en helt rimlig policy.

För övrigt har jag inte med ett ord kommenterat TS specifika fall utan uttalar mig rent allmänt kring frågeställningen vilket är hur jag brukar kommentera i denna forumdel eftersom objektivitet alltid är bättre än att välja sida efter att bara hört en part. Således har jag inte antyt att TS själv skadat skivan.
Stämmer TS utsaga tycker jag absolut att butiken skulle bytt ut skivan efter att de fått chans att kika på den, och det är ett svar han skulle fått vid första telefonsamtalet utan att behöva ringa sig vidare i hierarkin.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Du skrev: "Bevisen ligger redan på bordet: en sprucken skiva som ej var sprucken då den såldes, alltså har skivan skadats av kund eller annan utanför Games ansvar.". Om denna form av logik kunde tillämpas vid alla garantianspråk eller reklamationer så skulle jag säga att vi har ett ganska så stort kryphål i lagen. En olycklig formulering kanske? Men det var vad jag reagerade på.

Notera att det var stycket jag citerade som jag också kommenterar, inget annat.

Det är avsevärd skillnad på en fysiskt skadat produkt och en produkt som exempelvis uppvisar ett internt elektriskt fel eller inte uppfyller angiven specifikation. Policyn jag förordar gäller enbart skivor med en fysisk skada och jag har inte och skulle aldrig förorda en lika svepande policy för produktfel i allmänhet. Så nej, mitt resonemang är inte avsett att appliceras på alla reklamationer.

Skrivet av Pellepelikan:

En liten defekt, osynlig för ett naket öga kan det mycket väl ha funnits. Det räcker med ett litet hack, bubbla eller annan defekt för att en krypspricka ska initieras och växa. Även värmeväxlingar kan bidra till spänningar i skivan och om produktionen redan lämnat restspänningar så kan de tillsammans och i kombination med de krafter som uppkommer i de höga rotationshastigheterna utan problem komma upp i brottgränsen för skivan.

Vilket återigen är anledningen till att jag tycker att butiken skall få möjlighet att kika på skivan innan de väljer ståndpunkt. En skiva sprucken eller splittrad på grund av undermåliga material eller en tillverkningsdefekt ser helt annorlunda ut mot exempelvis en skiva som böjts tills den brister.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720